Consumentenbond.nl

Contactloos betalen met je mobiele telefoon

• 31 juli 2019
  • 48 reacties
  • 4558 Bekeken

Reputatie 4
Badge +7
Mocht je een keer lekker willen shoppen, even snel willen tanken of nog wat boodschappen halen, maar heb je je portemonnee thuis laten liggen? Bij de meeste banken kun je contactloos betalen met je smartphone. Voornamelijk met een Android-telefoon, maar sinds juni kunnen ING-klanten ook contactloos betalen met hun iPhone (en Apple Watch). Je leest hier meer over contactloos betalen met je telefoon.

Is dit een functie waar jij gebruik van maakt? Laat het weten via de poll en licht toe in een reactie.

Betaal jij aan de kassa met je mobiele telefoon?

48 reacties

Ik heb het een paar geprobeerd en ik zag geen voordeel boven mijn pinpas en dan moet je er ook voor betalen dus ik heb het er weer afgegooid.
Reputatie 6
Badge +4
ideaal! heb mijn iPhone via de 'italie-route' gekoppeld aan mijn niet-ING rekening en dan kun je betalen via Apple Pay, pin code niet meer nodig, alles gaat met gezichtsherkenning. Super handig, maar ook gewoon omdat het kan!
Reputatie 3
Badge +2
Erg handig. Ik wacht met smart op een smartwatch (geen Apple), lijkt me ideaal.

@A. Deen Bij de ING is betalen voor mobiel betalen afgeschaft.
Contactloos betalen klinkt mooi maar lijkt mij erg tricky. Je hoort (en ziet) hoe makkelijk je met contactloos betalen ontvreemd kunt worden van je geld, laat staan van bankgegevens welke de handige "doe het zelvers" weer mogelijkheden geeft om nog meer schade aan jou toe te brengen.contactloos betalen lijkt mooi maar is Naar mijn mening nog niet waar het moet zijn.
Je hoort (en ziet) hoe makkelijk je met contactloos betalen ontvreemd kunt worden van je geld, laat staan van bankgegevens welke de handige "doe het zelvers" weer mogelijkheden geeft om nog meer schade aan jou toe te brengen.contactloos betalen lijkt mooi maar is Naar mijn mening nog niet waar het moet zijn.

Waar hoort (en ziet) u dat dan? Contactloos betalen wordt ondertussen letterlijk door miljoenen mensen dagelijks gebruikt.
WatWat u zegt kan allemaal zijnmaar toen ik onlangs bij de Lidl stond en moest betalen som eerder de cassiere mij dat ik dat niet meer hoefde te doen. Ik snapte daar niks van want ik had nog niet eens mijn portemonnee in handen. Zij verwijst mij naar het gebruik van pinloos betalen en dat een apparaat mijn bankkaart al had gescand, het bedrag was maar klein maar toch. Als zulke dingen zo makkelijk gaan dan hoeft het om mij niet meer.
En is contactloos betalen voor mij niet nodig
Reputatie 3
Badge +2
@M Heerema De contactloos betalen functie kun je uitschakelen. Althans bij de ING maar ik ga ervan uit dat dit ook bij andere banken kan.
WatWat u zegt kan allemaal zijnmaar toen ik onlangs bij de Lidl stond en moest betalen som eerder de cassiere mij dat ik dat niet meer hoefde te doen. Ik snapte daar niks van want ik had nog niet eens mijn portemonnee in handen. Zij verwijst mij naar het gebruik van pinloos betalen en dat een apparaat mijn bankkaart al had gescand, het bedrag was maar klein maar toch. Als zulke dingen zo makkelijk gaan dan hoeft het om mij niet meer.
En is contactloos betalen voor mij niet nodig

Ik kan uw ervaringen niet rijmen met de dagelijkse praktijk maar ik kan ook niet verklaren waarom u zoiets overkomt. Sowieso is uitzetten wat je niet gebruikt een goed idee.
Reputatie 4
Badge +5
ideaal! heb mijn iPhone via de 'italie-route' gekoppeld aan mijn niet-ING rekening en dan kun je betalen via Apple Pay, pin code niet meer nodig, alles gaat met gezichtsherkenning. Super handig, maar ook gewoon omdat het kan!

De 'Italië-route'.... dat maakt nieuwsgierig, @E.B.F. Stroeve!
Hoe doe je dat? 😄
Reputatie 6
Badge +4
@Celine de stap voor stap details kan google (even zoeken op bunq italie apple pay) je leveren maar op hoofdlijnen komt het hier op neer:

apple pay was niet in nederland bruikbaar. er zijn echter een paar landen (waaronder italie) die wel apple pay ondersteunen voor rekeningen in het buitenland en dus o.a. nederland.

Via Bunq kun je een creditkaart aanvragen en als je tijdens de registratie even je bunq account op italie zet 'denkt' bunq dat je in italie woont en registreert via bunq italie de creditkaart en dus inclusief apple pay.

vervolgens zet je je bunq account weer terug naar NL maar werkt apple pay nog steeds. Heeft verder niks meer met italie te maken.

Kost wel 8 euro per maand, maar ja, omdat het kan 😉 En binnenkort zal mijn bank de ING ook wel volgen en kan Bunq de deur uit.
Reputatie 4
Badge +5
Haha, zeer creatief!
Betalen om met mobiel te kunnen betalen (wie heeft hier eigenlijk voordeel bij ? ) ga ik dus niet doen. Als de bank kosten bespaart wil ik dat terugzien in een verlaging van kosten, niet in een verhoging van kosten. Innovatie wordt door banken continue in rekening gebracht bij klanten. Lijkt me niet terecht. Incapabel management moet zelf maar eens opdraaien voor het gebrek aan visie en kennis en kunde. Geen bonus maar een freeze van 30 jaar of meer op het salaris en andere arbeidsvoorwaarden in plaats van klanten maar steeds lastig te vallen met kostenstijgingen en service-versobering. Tijd voor een Postbank.
Betalen om met mobiel te kunnen betalen (wie heeft hier eigenlijk voordeel bij ? ) ga ik dus niet doen. Als de bank kosten bespaart wil ik dat terugzien in een verlaging van kosten, niet in een verhoging van kosten.

Waarom zou contactloos betalen met je telefoon een kostenverlaging voor de bank betekenen? Die redenering snap ik niet.
Reputatie 1
Ik vind het echt een nadeel. Een pinpas is altijd 'opgeladen' . Een smartphone heeft een accu en kan uitvallen. Daarnaast verschuift de bank de verantwoordelijkheid naar de gebruiker door jou een middel te laten gebruiken dat jij moet hebben. Ik vind dat een bank een betaalmiddel moet bieden. Daarnaast laat ik mijn telefoon ook wel eens thuis (ja , ze bestaan nog). Als ik met een mobiel zou moeten betalen, moet ik er dus ook mee akkoord gaan dat ik smsjes/appjes/telefoontjes krijg en dat ik de telefoon altijd bij me moet dragen. Ik vind het zalig om soms niet bereikbaar te zijn en te leven in de echte , face-to-face omgeving.
Daarnaast verschuift de bank de verantwoordelijkheid naar de gebruiker door jou een middel te laten gebruiken dat jij moet hebben.

Ik geloof niet dat er sprake is van dwang, zelfs geen lichte. Die pinpas blijft voorlopig wel.
Reputatie 6
Badge +4
ik denk dat we dezelfde discussie hebben gehad bij de introductie van de pinpas, en vandaag kunnen we nog steeds betalen met de acceptgiro, de voorganger van de pinpas. dus voorlopig zit iedereen goed en heb je een vrije keus.
Betalen met de mobiele telefoon. Gaat dat dan van 'piep' ? En je bent je geld kwijt ? Ik zou dan toch veel liever het bericht te horen krijgen : Er is daarnet X... euro van Uw rekening verdwenen.
net zo fraude gevoelig als draadloos.
verder werkt het niet altijd.
mijn kl. dochter had haar treinkaartje op mobieltje,batt. leeg. pech,nieuw kaartje moeten kopen.
Badge +1
Betalen met de mobiele telefoon. Gaat dat dan van 'piep' ? En je bent je geld kwijt ? Ik zou dan toch veel liever het bericht te horen krijgen : Er is daarnet X... euro van Uw rekening verdwenen.

Ja, dat gaat van 'piep'. Maar je bent nooit meer geld kwijt dan je aan de kassa verschuldigd bent. En van die transactie krijg je netjes een berichtje. Ik doe het al jaren, en zou niet meer anders willen.
Men gaat veel makkelijker tot aankopen over. Zo koopt men heel makkelijk dingen die men toch niet echt nodig heeft.
Reputatie 7
Rond de pinpas waren ook discussies, ergens eind jaren '80 maar als er iets veranderde ging het minder snel dan nu. Je kon in steeds meer winkels pinnen of je trok wat geld uit de muur om contant te kunnen betalen. Er kwamen meer pinautomaten (het worden er nu steeds minder), je kon in steeds meer winkels pinnen maar dat ging allemaal minder snel dan nu. Toen ging het in een stroomversnelling, Internet bankieren, contactloos betalen, betalen met je smartphone. Demente bejaarden laten betalen met een smartphone lijkt me geen goed idee, contactloos betalen ook niet, er worden heel wat pasjes gepikt door een smoes op te hangen. Contant betalen is nog niet helemaal uitgestorven maar mensen die niet kunnen of willen pinnen kunnen geen geld meer halen bij de bank, als er al eentje in de buurt is.
Ik betaal al dagelijks met mijn smartwatch. Mobiel niet nodig.
Badge
Ik heb heb een paar mobiel betaald, maar zoals zo vaak, moet je daar ook weer extra voor betalen. Ik had via de Regiobank een speciale app geïnstalleerd (Regiobank-mobiel betalen), maar merkte dat er voor iedere transactie € 0,50 betaald moest worden. Omdat ik gekke Henkie niet ben, meteen weer verwijderd en maar weer zoveel mogelijk contant of via de pinpas.
Reputatie 1
Ik heb geen smartphone, überhaupt geen mobiele telefoon en die zal er ook nooit komen. De abonnementen en het apparaat zelf zijn veel te duur. Ik hou het bij pinnen ( en niet contactloos) en cash.
Reputatie 6
Badge +4

voordat de 'piep' komt zul je je mobiele telefoon eerst van het slot moeten halen. Dan tegen de betaalterminal houden en dan pas hoor je piep.

Kortom, veiliger dan met een pinpas.

Reageer