Consumentenbond.nl

Contactloos betalen met je mobiele telefoon

• 31 juli 2019
  • 43 reacties
  • 3848 Bekeken

Reputatie 4
Badge +7
Mocht je een keer lekker willen shoppen, even snel willen tanken of nog wat boodschappen halen, maar heb je je portemonnee thuis laten liggen? Bij de meeste banken kun je contactloos betalen met je smartphone. Voornamelijk met een Android-telefoon, maar sinds juni kunnen ING-klanten ook contactloos betalen met hun iPhone (en Apple Watch). Je leest hier meer over contactloos betalen met je telefoon.

Is dit een functie waar jij gebruik van maakt? Laat het weten via de poll en licht toe in een reactie.

Betaal jij aan de kassa met je mobiele telefoon?

43 reacties

Badge +6
Ik merk dat we langzaam afdwalen. Laten we dus weer teruggaan naar het oorspronkelijke onderwerp: contactloos betalen met je telefoon. ☺
Reputatie 7
Het is duidelijk dat Stroeve nog niet aan den lijve heeft ondervonden hoe het werkelijk werkt met rechtelijke uitspraken, juristen, advocaten, verzekeringsmaatschappijen en banken. Ik wel.

Werkt het dan anders dan de wet voorschrijft? En heeft het enige relevantie voor al dan niet contactloos betalen met je telefoon?
Reputatie 1
Badge
Het is duidelijk dat Stroeve nog niet aan den lijve heeft ondervonden hoe het werkelijk werkt met rechtelijke uitspraken, juristen, advocaten, verzekeringsmaatschappijen en banken. Ik wel.
Reputatie 6
Badge +4
De overheid met behulp van de banken en het verplicht stellen van verzekeringen, hebben de macht mede dankzij de automatisering. Als je niet je ziektekosten kan betalen, kunnen ze gewoon makkelijk beslag leggen op je rekening. En ik zie dagelijks dat de oudere of minderopgeleide gedwongen worden door de overheid en banken verplichten om in te moeten loggen met OR code etc. terwijl ze zich niet eens een smartphone kunnen veroorloven. En dat is op dit moment een normale situatie.

heel erg niet waar. er is niemand die je verplicht met een smartphone in te loggen. er is niemand die zomaar geld van je rekening af kan halen tenzij JIJ daar toestemming voor gegeven hebt of tenzij er een RECHTELIJKE UITSPRAAK aan ten grondslag ligt.

verdiep je aub in de feiten en doe geen na-praat uitspraken.
Reputatie 1
Badge
De overheid met behulp van de banken en het verplicht stellen van verzekeringen, hebben de macht mede dankzij de automatisering. Als je niet je ziektekosten kan betalen, kunnen ze gewoon makkelijk beslag leggen op je rekening. En ik zie dagelijks dat de oudere of minderopgeleide gedwongen worden door de overheid en banken verplichten om in te moeten loggen met OR code etc. terwijl ze zich niet eens een smartphone kunnen veroorloven. En dat is op dit moment een normale situatie.
Reputatie 6
Badge +4
@S.J. de Vlas alles wat je noemt is jou keus om de controle te houden over je uitgaven, en dat is prima, die keus is er en heb je genomen. Diezelfde controle heb ik met mijn smartphone, het is maar net hoe je ermee omgaat en waar je voor kiest.

met 1 uitspraak van je ben ik niet eens, de overheid en de bank heeft absoluut geen macht over ons geld in normale situaties.
Reputatie 1
@S.J. de Vlas Wat punt 2 betreft. Ook bij betalen met smartphone zie je het bedrag wat je betaalt. Wat veiligheid betreft. Je pincode kan worden afgekeken waarna je pinpas kan worden gestolen. Ook je portemonnee kan gestolen worden.
Reputatie 1
Badge
  1. Met contant heb ik veel meer overzicht over mijn financiën en heeft de overheid en de bank geen macht over mijn geld, en kunnen ze dus ook geen misbruik maken van mijn data en beslag leggen op mijn geld.
  2. Met de pinpas heb ik ook meer controle ik zie altijd wat ik afreken en kan dan ook gelijk zien of het bedrag klopt. Ik zie vaak mensen gauw even de smart telefoon erover heen halen zonder controle. De kassa medewerkster kan altijd per ongeluk het verkeerde knopje hebben ingedrukt en wat een drama ontstaat er dan als je het wil terug draaien.
  3. En het is niet veilig, criminelen vinden altijd wel weer een weg om de smartphone te kunnen hacken.
Reputatie 6
Badge +4
gezichtsherkenning, nog makkelijker 😉
Wanneer ik mijn pincode invoer ? Zoek ik de ogen van de volgende klant op. Dit heeft tot hiertoe nog nooit een probleem opgeleverd.
Badge
Betalen met een Apple watch werkt prefect. Je druk twee maal op het knopje aan de zijkant van de watch, houdt de watch bij de pinautomaat en je hebt betaald. Geen pincode intoetsen die afgekeken kan worden. De watch is met een pincode beveiligd die na het afdoen opnieuw ingevoerd moet worden.
Wanneer ik boodschappen doe weet ik toch nooit op voorhand wat het totaal bedrag hiervan zal worden. Een dag limiet zal ik dus zelf wel nooit instellen.
Reputatie 6
Badge +6
Ik kan de zorgen voor verkeerde dingen van @etienne begrijpen. Daarom heb ik bij de bank een maximaal bedrag per dag ingesteld. En bij de bank kon ik een beschermhoesje voor m'n pas krijgen waarin het niet werkt.

Ik vind betalen met mobiel wel handig, dan stel ik ook een daglimiet in en zo en vingerafdruk scannen. Benieuwd wat het wordt.
Reputatie 1
Ik zie dat er bij Apple Pay ook weer verschillen zitten https://www.iculture.nl/uitleg/apple-pay/#nederland
Reputatie 6
Badge +4
@E.B.F. Stroeve De telefoon hoeft niet ontgrendeld te worden. Alleen het scherm moet aan.
ik ken alleen apple pay en daar moet je ontgrendelen.
Ik heb Apple Pay geïnstalleerd. Driemaal geprobeerd bij drie verschillende winkels, welke contactloos betalen kennen, getracht met m’n telefoon te betalen. Slechts bij één winkel lukt het direct. Bij de kapper ook. Bij een derde lukte het van geen kanten.
Het is een hoop gedoe. Telefoon bij de hand houden, terwijl je je kleine handzame betaalpasje direct bij de hand hebt.
Was lollig om het ‘s te proberen met m’n telefoon. Maar voor mij hoeft het absoluut niet. Gewoon je pinpas. Stukken makkelijker. Trouwens, je telefoon kan minder goed tijdens het hele proces tegen vallen i.t.t. je pasje.
Kortom: voor mij hoeft betalen met je telefoon NIET.
Reputatie 1
@E.B.F. Stroeve De telefoon hoeft niet ontgrendeld te worden. Alleen het scherm moet aan.
Nou, zolang ik met mijn pinpas kan betalen, zal ik het niet doen. Het geeft mij geen fijn gevoel.
Het zullen voornamelijk de jongeren zijn die dit omarmen.
Reputatie 6
Badge +4
Betalen met de mobiele telefoon. Gaat dat dan van 'piep' ? En je bent je geld kwijt ? Ik zou dan toch veel liever het bericht te horen krijgen : Er is daarnet X... euro van Uw rekening verdwenen.

voordat de 'piep' komt zul je je mobiele telefoon eerst van het slot moeten halen. Dan tegen de betaalterminal houden en dan pas hoor je piep.

Kortom, veiliger dan met een pinpas.
Reputatie 1
Ik heb geen smartphone, überhaupt geen mobiele telefoon en die zal er ook nooit komen. De abonnementen en het apparaat zelf zijn veel te duur. Ik hou het bij pinnen ( en niet contactloos) en cash.
Badge
Ik heb heb een paar mobiel betaald, maar zoals zo vaak, moet je daar ook weer extra voor betalen. Ik had via de Regiobank een speciale app geïnstalleerd (Regiobank-mobiel betalen), maar merkte dat er voor iedere transactie € 0,50 betaald moest worden. Omdat ik gekke Henkie niet ben, meteen weer verwijderd en maar weer zoveel mogelijk contant of via de pinpas.
Ik betaal al dagelijks met mijn smartwatch. Mobiel niet nodig.
Reputatie 7
Rond de pinpas waren ook discussies, ergens eind jaren '80 maar als er iets veranderde ging het minder snel dan nu. Je kon in steeds meer winkels pinnen of je trok wat geld uit de muur om contant te kunnen betalen. Er kwamen meer pinautomaten (het worden er nu steeds minder), je kon in steeds meer winkels pinnen maar dat ging allemaal minder snel dan nu. Toen ging het in een stroomversnelling, Internet bankieren, contactloos betalen, betalen met je smartphone. Demente bejaarden laten betalen met een smartphone lijkt me geen goed idee, contactloos betalen ook niet, er worden heel wat pasjes gepikt door een smoes op te hangen. Contant betalen is nog niet helemaal uitgestorven maar mensen die niet kunnen of willen pinnen kunnen geen geld meer halen bij de bank, als er al eentje in de buurt is.
Men gaat veel makkelijker tot aankopen over. Zo koopt men heel makkelijk dingen die men toch niet echt nodig heeft.
Badge +1
Betalen met de mobiele telefoon. Gaat dat dan van 'piep' ? En je bent je geld kwijt ? Ik zou dan toch veel liever het bericht te horen krijgen : Er is daarnet X... euro van Uw rekening verdwenen.

Ja, dat gaat van 'piep'. Maar je bent nooit meer geld kwijt dan je aan de kassa verschuldigd bent. En van die transactie krijg je netjes een berichtje. Ik doe het al jaren, en zou niet meer anders willen.

Reageer