Consumentenbond.nl
Beantwoord

Controle IBAN nummers op naam door banken

In de Telegraaf van 6 juni staat dat de Consumentenbond aan tafel gaat met de banken om het IBAN-leed op te lossen. Dringend verzoek aan de Consumentenbond: dwing de banken om een controle op naam en bankrekeningnummer uit te voeren alvorens een overmaking uit te voeren. Erik Daae

[Opmerking redactie: topic verplaatst naar het forum Geld en Verzekering.]
icon

Beste antwoord door Ex Community Manager 9 februari 2017, 13:45

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Het is door de Rabo ontwikkeld en wordt dit jaar ingevoerd . Dus nog even wachten , maar de banken zijn akkoord gegaan.
Werkt het al dan? Beetje snel met het verkopen van de huid.
Reputatie 7
Badge +6
Technisch niet uitvoerbaar , A. Deen ? Dat was de drogreden waar ze zich achter verscholen , want nu blijkt het ineens wel te kunnen. Ook vind ik het beschamend dat de Consumentenbond in dit soort zaken die ons allemaal aangaan geen steun van de overheid krijgt tegen de onwil van banken om het voor ons wat veiliger te krijgen, maar ook om ons verdwenen geld simpel terug te krijgen als het toch mis mocht gaan. Ook daar bespeur ik onwil en worden drogredenen aangevoerd . Waar een wil is , is een weg en anders moeten ze maar gedwongen worden om ze een toontje lager te laten zingen. Dat kan de bond niet alleen . Ik vind het al een wonder dat dit gelukt is, waarvoor dank, Consumentenbond !
Reputatie 1
Reputatie 4
Badge +4
De banken gaan Naam - Nummer controle invoeren. Eindelijk wordt een probleem(foute overboekingen) waarop de Consumentenbond al lang geleden op heeft gewezen opgelost! Lees hier het volledige nieuwsbericht.
Beste C. Beerse,

Ik vind dat je eggen paar goede suggesties deed, maar het volgende stukje snapte ik niet:

De beloofde controle van nummer-iban combinatie is vanaf het begin een wassen neus geweest: Het iban voorvoegsel is 1 op 1 te koppelen met de 4 of 5 meest linkse cijfers van het rekeningnummer. Bij een 7 nummerig rekeningnummer zijn de linkse 2 een indicatie van de bank (bijvoorbeeld 37 voor de Rabo) en de volgende 2 geeft soms zelfs de regio of zelfs het kantoor aan. De rekeningnummers met minder cijfers, links aanvullen met 0. Het nummer 00 was vroeger van de Giro/Postbank, nu van de ING.

Geplaatst door C. Beerse op Jun 23, 2015.

Ik heb begrepen dat de eerste twee cijfers van het IBAN nummer de uitkomst zijn van een vrij ingewikkelde berekening op basis van alle andere cijfers - en letters - in de rest van het nummer. Daarmee is de kans dat je met één tikfout in een nummer uitkomt op hetzelfde controlegetal nul, of bijna nul. Je zou twee tikfouten moeten maken, één op precies de juiste plaats in het nummer en één in het controlegetal, om weer een goede combinatie te hebben. Of begrijp ik iets verkeerd?

Heel simpel: Als ik een banknummer invoer, wil ik door de bank ingevuld krijgen wiens naam daar bij hoort, zodat ik zelf kan zien of ik niets fout heb gedaan.

Geplaatst door RobA58 op Jun 21, 2015.

Goede suggestie.

Met de invoer van de IBAN nummers zit er een interne controle in het nummer. De kans dat het bankrekeningnummer verkeerd wordt een getikt, is daarmee afgevangen. Het resterende risico is nog dat je denkt een factuur aan bedrijf A te betalen, en dat het bankrekening eigenlijk naar een fraudeur verwijst. De naam-nummer controle lost dat wel op. En deze 'suggestie' controle werkt daarvoor prima, want ik denk dat we geen van allen blij worden als een betaling op een punt of komma ( of de afwezigheid van een tweede voorletter ) wordt afgewezen.
Ook controle op het aanwezig zijn van een (geldige) handtekening bij een papieren overschrijving vindt niet altijd plaats. De medewerker van de ABN AMRO vertelde me dat bij papieren overschrijvingen nooit op een (geldige) handtekening wordt gecontroleerd bij bedragen lager dan €250,=. Dat bleek toen ik bij een overschrijving van €1000,= de overschrijving terug kreeg met de melding: "ongeldige handtekening". Bij navraag bleek dat er in het geheel geen handtekening van mij geregistreerd was.
Ik ben uitermate benieuwd welke argumenten de banken aanvoeren om daar niet aan mee te werken. Wat mij betreft kan die naam controle afgeschaft blijven want die is technisch toch niet uitvoerbaar maar ik vind wel dat de banken bij problemen of fouten goede medewerking moeten te verlenen.
Reputatie 4
Badge +4
Van de zomer hebben wij met de banken (Betaalvereniging) gesproken over het vergemakkelijken van de procedure als je per ongeluk geld op de verkeerde rekening hebt overgemaakt. De banken zegden toe te onderzoeken of de procedure simpeler kan. Specifiek de termijn van 21 dagen verkorten naar 14 en de begunstigde laten aanschrijven door zijn eigen bank. Op zich simpele wijzigingen. Gisteren lieten de banken ons definitief weten dat zij hiermee niet aan de slag gaan. Het enige dat zij willen, is met ons spreken over het starten van een telling per 1 januari.

Mijn collega Sandra de Jong zei het vanochtend op BNR Nieuwsradio (7:20 uur) erg duidelijk: wij zijn zeer teleurgesteld!

Zie ons sitebericht

http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/2015/naamsvermelding-nutteloos-bij-geld-overboeken/?icmp=home_nieuwsbericht_1_Naamsvermelding+nutteloos+bij+geld+overboeken_20151124
het moet toch mogelijk zijn een code van 4 letters naast het rekeningnummer te vereisen

welke code een verwijzing is naar de naam. bv Rutte code RUTT

zo wordt de kans toch wel heel klein dat je iets overmaakt naar een

verkeerd bestaand rekeningnummer
In reactie op:

In reactie op:

Want op onze bankafschriften verschijnt (sinds 2014) ‘uit privacy-overwegingen’ niet meer het adres van degene die betaalt.

Inderdaad knap onhandig. Zou je het kunnen oplossen door de besteller onder "Omschrijving" zijn adres te laten opgeven? DÀt kan de bank toch niet wissen?

Door M.H. van Raay

Meestal is daar geen ruimte voor.
Badge +1
In reactie op:

Want op onze bankafschriften verschijnt (sinds 2014) ‘uit privacy-overwegingen’ niet meer het adres van degene die betaalt.

Inderdaad knap onhandig. Zou je het kunnen oplossen door de besteller onder "Omschrijving" zijn adres te laten opgeven? DÀt kan de bank toch niet wissen?
Aan de Consumentenbond.

Als u toch al met de banken gaat praten, breng dan s.v.p. ook het volgende ter sprake.

Ik werk als vrijwilliger bij een stichting. Die heeft een boek uitgegeven. Dat wordt besteld door overmaking van de verschuldigde prijs. Als dat gebeurt door iemand die we niet kennen, weten we niet waar het boek naartoe moet! Want op onze bankafschriften verschijnt (sinds 2014) ‘uit privacy-overwegingen’ niet meer het adres van degene die betaalt. Ik vind dat echt te gek voor woorden, doorgeschoten koudwatervrees. Kan de Consumentenbond pogingen doen dat ze die idiote regeling afschaffen?
Badge +1
De beloofde controle van nummer-iban combinatie is vanaf het begin een wassen neus geweest: Het iban voorvoegsel is 1 op 1 te koppelen met de 4 of 5 meest linkse cijfers van het rekeningnummer. Bij een 7 nummerig rekeningnummer zijn de linkse 2 een indicatie van de bank (bijvoorbeeld 37 voor de Rabo) en de volgende 2 geeft soms zelfs de regio of zelfs het kantoor aan. De rekeningnummers met minder cijfers, links aanvullen met 0. Het nummer 00 was vroeger van de Giro/Postbank, nu van de ING.

Wat mij betreft hoeft de naam/nummer controle niet per-se en spijkerhard te worden ingevoerd. Het kan wat mij betreft ook als volgd:

Zolang er niets aan de hand is, een steekproef van 1 % ( tot 10 % ) van de betalingen. Bij betalingen boven een bepaald bedrag (bijvoorbeeld € 1000,-) verplicht Bij betalingen waarbij het saldo beneden € 0,- gaat, verplicht Als de gebruiker het bij de betaling aangeeft.
En daarnaast voor de banken het volgende:

Als de gebruiker een betaling teruggeboekt wil hebben en de naam-nummer combinatie is niet getest: onconditioneel de betaling terugdraaien. Dus niet terugboeken en rente verrekenen maar de betaling terugdraaien alsof er gecontroleerd is en fout bevonden. Dus ook als nu blijkt dat de naam-nummer combinatie wel klopt. En dat terugboeken moet minimaal een half jaar na datum kunnen, liefst een heel jaar omdat somige rekeningen maar 1 keer per jaar worden ingezien (als de belastingdienst langs komt...
    Als bij terugboeken de tegenrekening als gevolg van de terugboeking rente verschuldigd is, dan is die rente niet met terugwerkende kracht maar pas vanaf het moment van verwerken. Als de gebruiker een betaling teruggeboekt wil hebben en de naam-nummer combintatie is wel getest en goedbevonden, dan mag de bank alsvanouds moeilijk doen.
De rente verliezen die zo voor de bank ontstaan zullen ze snel leren om toch maar de naam-nummer controle in te voeren. Het controleren kost de bank namelijk praktisch niets, daar komen de banken onderling heel goed uit.
Waarom nummercontrole zo moeilijk is, begrijp ik absoluut niet. Alle rekeningnummers zijn gekoppeld aan namen. Als ik een rekeningnummer opgeef, kan de databank antwoorden: "Dit rekeningnummer staat op naam van Pietje Puk." Dan kan ik zelf beoordelen of Pietje Puk inderdaad degene is aan wie ik wil betalen.

En ja, daarvoor is samenwerking van de banken vereist. Zou dÀt soms het struikelblok zijn?
Ik denk het niet, maar maakt het u wat uit of ze het lezen als ze er vervolgens toch niets mee doen?
Op de nieuwe Europese Overschrijvingskaarten zijn bijna alle invoer-regels -- bedrag, IBAN ontvanger en betalingskenmerk -- voorzien van notatie-vakjes. Logisch, want automatisch lezen van zo'n biljet vereist dat de cijfers en letters netjes gescheiden staan, ieder op een herkenbare plaats. Evenwel, de invoer-regel voor de naam van de ontvanger heeft geen vakjes. Betekent zoiets dat de bank de naam van de ontvanger niet leest ?
Dit is echt flauwekul. Je hebt niets in eigen hand. Je bent volkomen overgeleverd aan de bank en aan de leverancier van het banknummer.

Als de leverancier een fout maakt en ik neem die fout (natuurlijk) over ben IK de klos. NIET de leverancier. Niet de bank.

Als ik een fout maak bij de invoer, wordt ik op geen enkele manier daarop gewezen, tot het te laat is. En dan maar zien hoe je het geld terug krijgt.

En begin nou niet over de ingebouwde controle van het banknummer; Die is verre van onfeilbaar. En daarnaast: Als ik per abuis een geldig banknummer ingeef dat niet de bedoeling was (verkeerde nummer uit een tabel gepikt), jammer dan; de klos.

Heel simpel: Als ik een banknummer invoer, wil ik door de bank ingevuld krijgen wiens naam daar bij hoort, zodat ik zelf kan zien of ik niets fout heb gedaan.

Ja roepen de banken; maar dat is privacy. Die info hebben we niet en mogen we niet geven.

Privacy? U denkt toch niet dat ik er bezwaar tegen heb dat iemand weet wat mijn banknummer is? Wat moeten bedrijven dan panisch zijn: hun rekeningnummer moet op website, factuur, enz. enz. staan.

En dat de banken de info niet hebben? Zorg maar dat je de info krijgt. Kosten? De banken hebben daarvoor al meer dan genoeg van hun klanten gepikt.
Is het niet tijd voor de bewustwordingscampagne "Weet dat je het juiste rekeningnummer gebruikt" om mensen nog een stevig te waarschuwen dat ze zeker moeten weten dat ze het juiste rekeningnummer gebruiken en de vervelende consequenties als ze het verkeerd doen. De externe attributie viert weer hoogtij op dit onderwerp terwijl mensen dit voor 99,9% in eigen hand hebben.
Reputatie 4
Badge +4
Beste Forum leden,

Dank voor jullie reacties. Wij gaan met de banken praten en verbeteringen doorvoeren.

Dat heeft meer voeten in aarde dan je op het eerste gezicht zou denken. Om te beginnen naam nummer controle was iets dat alleen voor bepaalde (oude Giro/Postbank) ING nummers werd uitgevoerd. Bij gewone banknummers werd nooit een naam nummer controle uitgevoerd. Met de invoering van IBAN is deze controle nog veel scherper geworden en geldt nu voor alle rekeningnummers. De kans dat er een nummer met een typefout doorglipt is uiterst gering. We zullen dit onderwerp ter sprake brengen, Het is een ingrijpende en complexe aanpassing van de betaalprocedure. De reden dat ik dit zo expliciet noem zijn de verwachtingen .

Waar we in het bijzonder mee aan de slag gaan is een betaling met een verkeerd rekeningnummer. Bijvoorbeeld aan Zalando,in de betaalopdracht staan vermeld de naam Zalando, in de omschriving: artikelnummer artikelnaam naam en maat. Het enige dat niet correct is, is het rekeningnummer. Het geld komt dan dus bij de verkeerde terecht. Je kunt je bank vragen de begunstigde te schrijven, meestal doen ze dat twee maal. Als er na 21 dagen geen reactie is geven ze je denaam en het adres van degene die het geld heeft ontvangen. Je moet dan zelf maar zien hoe je je geld terug krijgt. Als degen echt niet wil kun je naar de rechter gaan. Dat is veel werk en duur.

Wat wij willen, is dat er een procedure komt dat wanneer alles op een andere begunstigde duidt dan het rekeningnummer, de betaler makkelijker zijn geld terig krijgt. Dat lijkt simpe,l maar is ingrijpend, banken kijken uitsluitend naar het rekeningnummer. Wat er dus moet gebeuren is geld terughalen, dat is vergelijkbaar om Post.nl te vragen een brief uit hun brievenbus te halen die jij er zelf eerder in hebt gedaan. Dat betekent dat de ontvangst van een betaling minder zeker is. Een en ander heeft waarschijnlijk behoorlijke juridische gevolgen.

Al met al iets dat meer kanten heeft dan je op het eerste gezicht ziet. Waar mogelijk zal ik jullie informeren over de voortgang, en zonodig ook om advies vragen. Wij gaan onze uiterste best doen het leven van de consument wat makkelijker te maken.
Badge +1
De controle hoeft niet tot op de letter nauwkeurig te zijn - als je door een tik/schrijffout in het nummer overboekt naar een verkeerde rekening, dan is de kans uiterst klein dat die rekeninghouder een naam heeft die heel sterk lijkt op de persoon die je bedoelde.

Wat de banken ook moeten doen, is: ophouden met het hergebruiken van rekeningnummers. Ze zullen zeggen "Dat kan niet, dan komen we straks nummers tekort". De oplossing is: nummerbehoud bij veranderen van bank. Of anders een nummer 10 jaar ongebruikt laten. Ik maakte het mee dat geld dat van een girorekening van een klant via de girorekening van mijn bank op mijn bankrekening moest komen, bij een ander arriveerde, want het girorekeningnummer van mijn bank was hergebruikt. Hoe verzin je het!
Bedankt E.L. Daae, je signaal is genoteerd. We nemen het mee.

In reactie op:

In de Telegraaf van 6 juni staat dat de Consumentenbond aan tafel gaat met de banken om het IBAN-leed op te lossen. Dringend verzoek aan de Consumentenbond: dwing de banken om een controle op naam en bankrekeningnummer uit te voeren alvorens een overmaking uit te voeren. Erik Daae

Zoals met zoveel dingen, in principe niet maar dat is het vragen van het juiste rekeningnummer ook niet.
Ik wil over zo'n controle wel wat opmerken dat een strikte controle bijzonder vervelend zal worden, voorletters, meisjesnaam het zal allemaal precies moeten kloppen en men kan kwalijk zeggen, nee sorry deze rekening is van mnr X. Y., bedoelt u die soms.

Reageer