Consumentenbond.nl

Coulance regeling bij wachten op het CBR

• 13 juli 2019
  • 5 reacties
  • 657 Bekeken

Over enkele weken toetst de Consumentenbond in hoeverre verzekeraars aan de oproep van het Verbond gehoor hebben gegeven.

5 reacties

Mijn moeder wacht ondertussen ook maanden op het CBR en zit nu al een maand zonder rijbewijs en naar aanleiding van publicaties heb ik haar geadviseerd haar verzekeraar te bellen met de vraag hoe de regeling eruit ziet. Aevitea adviseerde haar hoe ze haar wegenbelasting stop kon zetten waarna ik zelf maar de telefoon gepakt heb. Na wat doorvrgen was het probleem van het CBR wel bekend maar het idee van een coulance regeling echt helemaal nieuw. Intern navragen leverde op "dat mensen over een geldig rijbewijs moeten beschikken" waarna ik de medewerkster bedankt heb voor de moeite.
Kortom, er lijkt helemaal niets te gebeuren
Reputatie 4
Badge +6
Beste A. Deen, weet je bij welke autoverzekeraar je moeder zit (waar Aevitea tussenpersoon/volmacht voor is)? Verzekeraars gaan verschillend om met de dekking bij schade in geval van een verlopen rijbewijs. de coulanceregeling van het CBR gaat pas in december in volgens de laatste berichten, zie ook https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/zonder-rijbewijs#no4

groet Marlies

Het is mooi dat er een coulance regeling komt, maar waar blijft de coulance regeling voor de werkende chauffeurs die in de kou gezet worden door het CBR.

Ik moet elk jaar een nieuw rijbewijs aanvragen vanwege een medische reden.

Dit jaar heb ik net op tijd een nieuw rijbewijs kunnen aanvragen, met spoed procedure en dankzij mijn werkgever.

Ben nu al vanaf september bezig met de gezondheidsverklaring en heb tot op heden nog geen ZD-code ontvangen van het CBR. Dus kan niet verder en vrees dat de chaos alleen maar erger wordt.

Ik ben als twee maanden aan het wachten op een reactie van mijn gezondheidverklaring 

moet ik 20 weken slikken of zijn er nog manieren om er toch druk achter te zetten gezien mijn baan

mogelijk heden.

Reputatie 7
Badge +6

Wie aannemelijk kan maken dat hij of zij ernstig in de problemen komt met de gebruikelijke wachttijd , kan bellen met het CBR en wordt dan eerder geholpen . Anders is het gewoon wachten tenzij de procedure automatisch afgewikkeld kan worden doordat er geen bijzonderheden zijn . Na mijn keuring en digitale inzending door de huisarts stond er bij thuiskomst al een bericht klaar dat ik mijn nieuwe rijbewijs bij de gemeente kon aanvragen . Dat is het andere uiterste waardoor ik negen maanden geldigheid van mijn oude rijbewijs verspeel. Mijn vrouw heeft al een jaar geleden de procedure opgestart  en is al 75 en hoort al een half jaar niks meer . Die zit dus in die beruchte dikke stapel wachtenden voor nadere beoordeling door een arts van het CBR. 

Reageer