Consumentenbond.nl
Beantwoord

Creditcard autorisatie

• 14 juli 2019
  • 8 reacties
  • 387 Bekeken

Een hotel heeft onlangs bij inchecken mijn ING-creditcard belast met een autorisatie. Een borgbedrag om het risico te dekken, mocht je niet betalen. Bij uitchecken heeft het hotel de autorisatie geannuleerd, zoals het hoort. Ik kon het autorisatiebedrag zien als zijnde te incasseren in mijn (creditcard) bankoverzicht. De annulering van autorisatie was één week geleden. Toch staat het bedrag nu na 7 dagen nog steeds als te incasseren. Wat vinden jullie, of wat zijn de regels, hoelang een bank zo'n bedrag "actief" mag houden voordat deze uiteindelijk uit mijn overzicht verdwijnt?
icon

Beste antwoord door M.G. Leeuw 15 juli 2019, 09:40

Nee, het is het hotel wat de reservering laat staan. Die discussie heb ik vaker gevoerd en ben erachter gekomen, dat bij een aantal hotels (heel veel) dat standaard zo in hun boekhoud systemen hebben staan. Ook al zegt de clerk achter de receptie, dat deze de reservering heeft ingetrokken. En dat waarschijnlijk ook in hun software pakket aangevinkt hebben. De bank kan deze reservering niet weghalen, maar alleen wachten, totdat deze verloopt, zonder geclaimd te worden.
Nogmaals; het is echt het hotel, wat die reservering ongedaan moet maken.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
Badge +4
wat zegt de bank?
Reputatie 7
Badge +6
Inderdaad , wat zegt de bank ? Mogelijk verwijst die weer naar het hotel . Hier is kennelijk wat fout gegaan . Dit lijkt me niet normaal . Als dat bedrag nog steeds als geblokkeerd geboekt staat , kun je er ook niet over beschikken. Ik vind dat hele systeem trouwens wel erg ver gaan , dat zaken zomaar een deel van ONS geld kunnen blokkeren . Ongetwijfeld doordat te veel mensen zonder voldoende saldo gewoon doorgingen met uitgeven. Er zit ook groot verschil in de handelwijze van hotels . Waar ik nu en eerder ( zelf ) geboekt heb , vroegen ze geen enkele garantie of borg of vooruitbetaling . Ik kan gewoon bij het uitchecken betalen.
Dank. Het zou inderdaad zo moeten zijn dat je gewoon betaalt bij uitchecken, wat wij ook hebben gedaan. De borgstelling is in deze wel ongebruikelijk via een creditcard, vind ik. Ga morgen proberen een ING-medewerker te spreken wat niet mee zal vallen gezien het bijna volledige digitale zelfhulp systeem van deze bank.
Reputatie 3
Badge +4
Dit is mij zo vaak overkomen als zakelijke reiziger, die de hotels altijd voor moest schieten.
Die autorisatie (beter is te spreken van een reservering) verdwijnt na twee weken van je rekening. Helaas blijft deze wel meetellen in je maximum bedrag, die je te besteden hebt op je credit card. En beknot darmee ook je bestedingsruimte.
Het blijft wel van de zotte, dat dit nog steeds gebeurt (en heel vaak!). Je kunt bewijzen, dat je betaalt hebt, dus zou je ook die reservering eraf moeten kunnen halen. Soms heb ik het idee, dat hotels die reservering heel bewust laten staan, om eventuele schade, die nog ontdekt moeten worden na je vertrek, alsnog op je te verhalen, maar dit weet ik absoluut niet zeker.
Ook dank voor uw reactie. Twee weken dus. Mmmm...ga ik eens strak in de gaten houden. Overigens, het hotel heeft op dag van uitchecken de reservering meteen ingetrokken. Daarover had ik reeds contact met hen. Het is mijns inziens de bank die de reservering vasthoudt. We zullen zien.
Reputatie 3
Badge +4
Nee, het is het hotel wat de reservering laat staan. Die discussie heb ik vaker gevoerd en ben erachter gekomen, dat bij een aantal hotels (heel veel) dat standaard zo in hun boekhoud systemen hebben staan. Ook al zegt de clerk achter de receptie, dat deze de reservering heeft ingetrokken. En dat waarschijnlijk ook in hun software pakket aangevinkt hebben. De bank kan deze reservering niet weghalen, maar alleen wachten, totdat deze verloopt, zonder geclaimd te worden.
Nogmaals; het is echt het hotel, wat die reservering ongedaan moet maken.
OK. Zeer geloofwaardig. Ik zie wel in dat ik als consument hier niets tegen kan doen. Begin van elke maand is de incassodatum van mijn creditcard maatschappij. Dit gevalletje speelde er vlak na. Ik concludeer daaruit dat wanneer de reservering twee weken zou staan en de incassodatum staat voor de deur, het bedrag echt van je rekening wordt afgeschreven. Iets om in gedachten te houden.
Reputatie 3
Badge +4
Nee, een reservering wordt NIET van je rekening afgeschreven, maar blijft wel je maximale bedrag blokkeren. Alleen echt, geïnde bedragen worden van je rekening afgeschreven.
U hoeft zich geen zorgen te maken over deze reservering. Het is mij nog nooit overkomen, dat een reservering ook echt geïnd wordt.

Reageer