Consumentenbond.nl

Creditcard reserveringen wel veilig?

• 8 juni 2019
  • 7 reacties
  • 452 Bekeken

Voor veel zaken is een creditcard vereist.
Zo ook bij huren van een auto in het buitenland.
Het verhuurbedrijf kan echter jou creditcard gebruiken voor onduidelijke kosten.
De huur en eventuele verzekering is geen probleem. Maar hoe kunnen we ons beschermen tegen reserveringen die niet duidelijk zijn. Ik heb zo'n ervaring en ben lang bezig om antwoord te krijgen. (die ik nog steeds niet heb).
Zou het niet goed zijn dat er alleen bedragen afgeschreven worden die door de card houder wordt geaccodeerd?? De verhuurbedrijven hebben de vrije hand om bedragen af te schrijven.

7 reacties

Normaal worden er natuurlijk alleen bedragen afgeschreven met uw toestemming maar als u een auto huurt geeft u feitelijk een borg aan de verhuurder. Maar in plaats dat u, ik noem maar een bedrag, €500 cash geeft, geeft u uw creditcard. Denkt u dat u dat u bij een discussie uw borg terugkrijgt van de verhuurder? Zo is het ook bij een creditcard.
Het gaat mij vooral om duidelijkheid. Waarom krijg je de borg niet terug? Er staat geen omschrijving bij. Je geeft feitelijk Carte blance aan de verhuurder.
Je geeft feitelijk Carte blance aan de verhuurder.

Het is wat stellig en het is dacht ik gemaximeerd, maar nogmaals, stel u geeft de verhuurder $500 borg, hoe gaat u die terughalen als u een conflict heeft over een deuk?
Reputatie 7
Badge +5
Betwist de betaling bij de creditcard maatschappij of bank of via wie je creditcard hebt.
Als het goed is staat bij alle creditcards hoe je dit moet doen.
Het basisprincipe bij een creditcard is, dat de klant altijd gelijk heeft tot het tegendeel is bewezen.

De leverancier van een product of een dienst moet bewijzen dat het product of de dienst geleverd is.
Zo niet wordt het geld weer terug gestort.

Is het bedrag werkelijk afgeschreven of is het nog gereserveerd?

Is het bedrag werkelijk afgeschreven of is het nog gereserveerd?

Er is niets afgeschreven of gereserveerd, meneer heeft een bezwaar tegen het gebruik van een creditcard omdat er bij bv het huren van een auto lukraak bedragen kunnen worden afgeschreven. Dat is niet zo, sterker je positie is zelfs beter dan dat je cash een borg zou storten omdat je een platform hebt waar je deze afschrijving kunt betwisten maar uiteindelijk gebruik je bij huren je creditcard weldegelijk als borg en die krijg je bij schade ook niet terug.
Reputatie 1
Badge +2

Het gaat om niets anders dan reserveringen.
Bij autohuur als borg , maar ook bijv bij tanken.
Bij een heleboel tankstations zie je daarover een uitleg, bij een heleboel ook niet.
Tank met je creditcard en er wordt 100-150 Eur gereserveerd.
Zonder erg , verdwijnt vanzelf uit je overzicht.
Net zoals de borg bij autohuur uit het overzicht verdwijnt
Er is geen enkele sprake van “carte blanche “ .
Lees voorwaarden, vergelijk voorwaarden, kies de card die het beste bij jouw gebruik past.
Veel autohuur in landen met een hoog eigen risico ?  kies een card waar je eigen risico beperking in zit.

Reputatie 7
Badge +7

Volgens mij is het zo als @Bert , @A. Deen  en @Bedeve  schrijven. Ik heb een Visa Card van ICS. Ik heb daar nooit last mee, in tegendeel,  ik word er altijd prima geholpen. En meestal kan dat dus bij Visa ICS als het niet deugt laat je het terug storten. Idem met betalingen via Internet, dus aan webshops. Met ideal enz. enz. ben je veelal gewoon je geld kwijt bij problemen. Bij Visa ICS laat ik mijn geld terugstorten als ik van een webshops geen artikelen krijg. Groet Leo.

Reageer