Consumentenbond.nl
Vraag

Dagvaarding niet ontvangen

• 10 december 2019
  • 4 reacties
  • 376 Bekeken

moet een gerechtsdeurwaarder een dagvaarding betekenen. een deurwaarder stelt dat hij bij mij een dagvaarding in de bus heeft gedaan, maar ik heb niets ontvangen. Ook wil hij mij niet vertellen waar, wanneer en hoe laat mijn zaak voor de rechter komt. 

4 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Volgens mij moet, als dit allemaal officieel is, alle stukken hieromtrent ter hand gesteld worden. De dagvaarding moet volgens mij   persoon á persoon gegeven worden. Als er een rechtszaak is, moet u alle rechtsstukken krijgen. Maar ik ben geen jurist, het beste is zo'n iemand te raadplegen of de CB te vragen. Maar officiële stukken gewoon in de bus werpen, komt mij vreemd voor. Groet Leo.

Badge +8

Hi @Jack1959, wat een vervelende situatie! Misschien is deze informatie op onze website nog interessant voor je?

Reputatie 7
Badge +7

Even een aanvulling op de dagvaarding. Deze mag alleen bezorgd en overhandigd worden door een gerechtsdeurwaarder.  Echter wanneer de deurwaarder alles in het werk gesteld heeft de dagvaarding persoonlijk (mag ook een andere in huis wonende zijn, of een buurman e.d.) te overhandigen, maar dit niet lukt, mag de dagvaarding in de brievenbus geworpen c.q. achter gelaten worden.

Als er sprake is van een vonnis van de rechtbank waarin u tot betaling bent veroordeeld, moet u volgens de wet eerst met een dagvaarding door de deurwaarder worden opgeroepen om op de terechtzitting te verschijnen. Als u de dagvaarding niet heeft ontvangen, zal de rechtbank de vordering in de dagvaarding toewijzen en u bij verstek tot betaling veroordelen. Indien u hoe dan ook toch een dagvaarding niet ontvangen heeft, vraagt dan onmiddellijk bij de deurwaarder een kopie van de dagvaarding die u niet heeft ontvangen. Weigert de deurwaarder om u een afschrift of kopie van de dagvaarding te sturen, dien dan een klacht in bij de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders te Amsterdam. De gerechtsdeurwaarder is immers verplicht om u middels een dagvaarding op te roepen voor een terechtzitting.  Groet Leo en succes.

Dank voor deze informatie

Jack

Reageer