Vraag

Datum "van gas af" als levering is opgezegd door consument.

• 18 June 2022
  • 7 reacties
  • 98 Bekeken

Ik heb een zogenoemde slimme meter. Deze registreert ook het gasverbruik. Die meter wordt minstens wekelijks uitgelezen. De netbeheerder - in mijn situatie Liander - effectueert de afsluiting pas nadat de meter is verwijderd. Daarvoor wordt een aantal redenen genoemd die geen van allen de koppeling rechtvaardigen. De netbeheerder kan na het schriftelijke verzoek tot afsluiting over te gaan, haarscherp in de gaten houden of nog gas wordt afgenomen, dus kan de verzoeker per datum verzoek van de gebruikerslijst worden gehaald. De beheerder dient vervolgens de provider niet te verzoeken vaste (gas)kosten in rekening te brengen na datum “van het gas af”. Krijgen we nog iets terug voor de opgedrongen nieuwe ‘domme’ meter, die niet eens kan salderen, zoals mijn oude draaistroommeter ( Ferrarismeter ).

7 reacties

Reputatie 7
Badge +5

naast dat je verhaal een beetje chaotisch is, maar wat is nou het probleem/vraag/mededeling?

Reputatie 6
Badge +5

Ik begrijp uit het verhaal dat de datum dat je van het gas afgaat niet leidend is en nog doodleuk de vaste aansluitkosten betaald to de netwerkbeheerder de meter weghaalt.
Als Liander twee jaar geen tijd heeft blijf je dus nog twee jaar doorbetalen.
Ik vraag me af of dat zo is, bij een van de buren hebben ze een paar maanden geleden de meter weggehaald, maar die buur was al meer dan drie jaar van het gas af.
Ik heb hem er nooit over gehoord, maar zal het nog eens navragen.
Als het wel zo is dat ligt er zeker een taak voor de consumentenbond om dit consumentvriendelijker op te lossen.

Als je een woning hebt, waarin alleen de gasbuis voor jouw eigen huis ligt.
Iets wat in flats, vaak niet zo is.
Moet de gasbuis drukloos gemaakt worden, buiten de woning.
Netbeheerders hebben hier protocollen voor. Daar wijken ze niet van af.
Ze kunnen wel tijdelijk de gaskraan verzegelen.

Zolang er gasdruk in jouw woning aanwezig is, is de netbeheerder verantwoordelijk.
Met het bijbehorende tarief

En hou ook rekening met de kosten, die ze vragen voor afsluiten of verzegelen.

Ik lees op de site van Liander, dat ze tijdelijk geen kosten berekenen voor het definitief afsluiten.

Reputatie 5
Badge +5

Ik begrijp uit het verhaal dat de datum dat je van het gas afgaat niet leidend is en nog doodleuk de vaste aansluitkosten betaald to de netwerkbeheerder de meter weghaalt.
Als Liander twee jaar geen tijd heeft blijf je dus nog twee jaar doorbetalen.
Ik vraag me af of dat zo is, bij een van de buren hebben ze een paar maanden geleden de meter weggehaald, maar die buur was al meer dan drie jaar van het gas af.
Ik heb hem er nooit over gehoord, maar zal het nog eens navragen.
Als het wel zo is dat ligt er zeker een taak voor de consumentenbond om dit consumentvriendelijker op te lossen.

Bij mij was het wel zo. Duurde maar een paar maanden. Ik heb mijn contract bij de energieleverancier destijds ook niet opgezegd. Dat heeft Liander gedaan na verwijdering aansluiting. Ik had denk ik ‘moeten’ opzeggen bij de leverancier en dan had ik mogelijk ook geen transport- en leveringskosten hoeven betalen over mijn periode ‘gas af’ en verwijdering meter/aansluiting. Geen gas meer verbruiken en verwijderen aansluiting zijn 2 dingen.

Reputatie 5
Badge +3

Als je gascontract stopt gaat de energieleverancier de netbeheerder hiervan op de hoogte stellen en stopt jouw ATO met de netbeheerder automatisch. - Jezelf hoeft dit niet te doen. Je kan dan wel een verontwaardigde brief van jouw netbeheerder verwachten dat nu geen gasleverancier op jouw adres bekent is en dat je toch wel een geldig leveringscontract voor gas moet hebben.

Maar je hebt dan geen contractuele relatie met de netbeheerder voor de gasaansluiting meer.

Voor de rest is er voldoende leesmateriaal o.a. op het fameuze tweakers forum te vinden:

Gas de deur uit doen: Gratis!

Reputatie 6
Badge +5

@Darkfiber die info waar je naar verwijst is een beetje gedateerd.
Het is voor iedereen gratis sinds maart vorig jaar.
Je hoeft dus geen gekke toeren meer uit te halen om gratis van het gas af te komen.

@Darkfiberdie info waar je naar verwijst is een beetje gedateerd.
Het is voor iedereen gratis sinds maart vorig jaar.
Je hoeft dus geen gekke toeren meer uit te halen om gratis van het gas af te komen.

Klopt helemaal. Van het gas af is “tijdelijk” gratis.

Reageer