De Hoge Raad maakt korte metten met de vermogensrendementsheffing

• 25 December 2021
  • 36 reacties
  • 1072 Bekeken

Reputatie 5
Badge +5

Twitter bericht van Bond voor Belastingbetalers

BvB op Twitter: “Gelukt! Na jarenlang procederen blaast de Hoge Raad het box 3-sprookje uit. Tienduizenden burgers kunnen aanspraak maken op rechtsherstel en hun teveel betaalde box 3-heffing terugvragen, zie: https://t.co/9cXIu4pYEc"

Na jarenlang procederen blaast de Hoge Raad het box 3-sprookje uit. Tienduizenden burgers kunnen aanspraak maken op rechtsherstel en hun teveel betaalde box 3-heffing terugvragen.

Echter… het geldt in principe voor diegenen die bezwaar hebben gemaakt en dat is een heel select groepje van slechts 60.000 mensen van de 1,3 miljoen. Bron: NOS

Alle andere benadeelden hebben geen recht van spreken.
Die hebben geen bezwaar gemaakt en hebben stilzwijgend deze onredelijke belasting betaald, zo van ‘bezwaar maken heeft geen zin’, het moet toch betaald worden.
Per slot van rekening tekent men ook geen bezwaar aan tegen de percentages in de schijven 1, 2 en 3. Die moet men betalen, klaar. 

-Uitspraken Hoge Raad-

ECLI:NL:HR:2021:1963, Hoge Raad, 21/01243 (rechtspraak.nl)

Vermogensrendementsheffing box 3 voor 2017 en 2018 in strijd met het eigendomsrecht en discriminatieverbod, Hoge Raad biedt rechtsherstel - Hoge Raad

Hoge Raad: spaartaks in strijd met de wet | NOS

36 reacties

Ik doe altijd samen met mijn partner aangifte inkomstenbelasting. Hierbij verdeel ik de box3 effecten zodanig dat er in totaal het minste belasting hoeft te worden betaald. Dit houdt dan in dat ik altijd moet bijbetalen en de partner wat meer terugkrijgt. Dit wordt altijd in één keer voorlopig vastgesteld.

Zo niet dit jaar: mijn deel van de aangifte 2021 is net vastgesteld (en ik mag betalen!), maar van het partnerdeel van de aangifte (de teruggave!!) hoor ik niets. Dit zal het gevolg zijn van de discussie rond de vermogensrendementsheffing? Dat de teruggave voorlopig niet plaatsvind omdat de Belastingdienst nog onderzoek moet uitvoeren?

Hebben meer mensen hier last van?

Reputatie 7
Badge +7

Van je salaris wordt maandelijks belasting ingehouden maar bij box3 niet, tenzij je effecten had die een voorheffing inhielden zoals bijvoorbeeld dividend. Maar anders is er bij box3 vooraf niets ingehouden, en krijg je dus ook niets terug van box3. 

Je kan die berekeningen openklappen en zelf helemaal nalopen hoeveel belasting is er geheven en hoeveel moest je betalen en hoeveel is verrekend met voorlopige aanslag of teruggave. Daar ergens moet staan waarom je niets terugkrijgt.

Reputatie 5
Badge +5

Je hebt bezwaarmakers. Die krijgen hun in principe hun geld terug.
Dan zijn er die géén bezwaar hebben gemaakt: die hebben trouw betaald, ondanks dat het oneerlijk aanvoelde: belasting betalen over inkomsten die je niet hebt. Ik heb het dan over de 'pure spaarders'.
De Hoge Raad moet nu beslissen of de ‘niet-bezwaarmakers’ óók recht hebben op teruggave.
('Nu’ betekent uitspraak eind van het jaar).

Het zou de oneerlijkheid ten top zijn als de Hoge Raad onderscheid zou maken. De ‘niet-bezwaarmakers’ gaan ervan uit dat de heffing rechtmatig is, net zo rechtmatig als bijvoorbeeld loonbelasting, waartegen de gemiddelde belastingbetaler ook niet in verweer gaat. Maar, omdat ze trouw de heffing betaalden en niet zeurden, zouden ze daardoor de dupe kunnen worden….??

Oh, en naast het groepje bezwaarmakers (zou ongeveer zo'n 60.000 mensen gaan) is er nóg een groep waarvan de aangifte opnieuw bekeken wordt, t.w. zo'n 560 duizend Nederlanders waarvan de belastingaanslag over die jaren nog niet definitief vaststaat. Bijvoorbeeld omdat ze heel laat aangifte hebben gedaan of omdat de Belastingdienst na al die jaren nog steeds geen definitieve aanslag heeft opgelegd. Dat zijn overwegend complexe aangiften, zoals van ondernemers.

Afwachten maar...

Badge

Het is discriminatie om onderscheid tussen de burgers te maken en het is gewoon diefstal.

Ik heb me al altijd afgevraagd hoe ze er bij kwamen om 4% rente te rekenen terwijl de rente 0 % en steeds minder werd zodoende werd het spaargeld steeds minder waard. Er zijn lijfrentes tijdens het begin van de invoering van de 4% mij ineens uitbetaald die ik opzij had gezet om mijn pensioen aan te vullen en daar is heel wat belastinggeld vanaf gegaan door die 4%. Dat wil ik heel gaarne  terug want daar heb ik recht op. Je moet toch ook steeds een volledig belasting bedrag aan de belasting betalen je kunt ook niet zeggen ik haal er een gedeelte vanaf,

Reputatie 5
Badge +6

of omdat de Belastingdienst na al die jaren nog steeds geen definitieve aanslag heeft opgelegd. Dat zijn overwegend complexe aangiften, zoals van ondernemers.

Na de datum van bezwaar maken, ben je eigenlijk te laat.

Als er er geen definitieve is kan je uiteraard nog geen bezwaar maken.

Als de definitieve vast staat, zou je aan de Inspecteur een verzoek kunnen richten om de definitieve aanslag “opnieuw te beoordelen”

dit zeker is geen garantie dat er iets verandert, maar als je helemaal niets doet verandert er zeker niets.

Ik denk wel dat de inspecteur, de uitspraak van de Hoge Raad af zal wachten, maar of ze dan automatisch alle anderen daar in meenemen vraag ik mij af.

Diegenen zullen daar waarschijnlijk zelf actie in moeten nemen.

Reputatie 7
Badge +8

Zie bij belastingen en bij moneywise:

Betaal je teveel belasting over je vermogen dan doe je er verstandig aan om bij de komende belastingaangifte bezwaar te maken. De fiscus moet door de uitspraak van de Hoge Raad uitgaan van het werkelijk behaalde rendement en niet van een te hoog fictief rendementen.21 jan. 2022

Sparen - Weblog Moneywise.nl

https://weblog.moneywise.nl › sparen › kan-ik-bezwaar-m… 

We hebben bij Moneywise al meerdere artikelen geschreven over de te hoge en oneerlijke vermogensrendementsheffing in box 3. Het goede nieuws is dat de Hoge Raad in december 2021 heeft geoordeeld dat de box 3 heffing voor de jaren 2017 en 2018 in strijd is met het eigendomsrecht en het discriminatieverbod. Het slechte nieuws is dat bezwaar maken tegen deze belasting nog niet zo makkelijk is. Maar er zijn wel degelijk mogelijkheden om dat te doen. We leggen in dit artikel uit hoe je in de komende jaren kan besparen op box 3 belasting en of bezwaar tegen eerdere jaren mogelijk is. Zie dus het artikel.

Als het kabinet mensen niet netjes gaat compenseren voor de te veel betaalde vermogensrendementsheffing, is het mogelijk om een zogenoemd 'model herzieningsverzoek' in te dienen waarmee je een herziening kunt aanvragen van de belastingaanslagen sinds 2017.15 jan. 2022

Krijgt iedereen te veel betaalde spaartaks terug? - Kassa

https://www.bnnvara.nl › kassa › artikelen › krijgt-iederee..

Ik heb box 3-inkomen en heb geen bezwaar gemaakt. Wat nu?

https://www.belastingdienst.nl › bezwaar-box-3-heffing

Hebt u geen bezwaar gemaakt? Of was u te laat met bezwaar maken? ... Er is over 1 van de jaren 2017 – 2020 nog geen aanslag opgelegd. U hoeft niets te doen.

Reputatie 5
Badge +5

@L.J.F. de Ruiter Hartelijk dank voor de tip! (Model herzieningsverzoek).
Op de site van de Hoge Raad staat

De in het jaar 2017 ingegane wettelijke regeling van het belasten van spaargeld en overig vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting is in strijd met het ongestoord genot van eigendom en het discriminatieverbod in het Europees Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens (EVRM).”
(zie link in eerder bericht)

Kennelijk is het ‘ongestoord genot van eigendom’ alleen van toepassing als je bezwaar maakt.
Diegenen die zich er weliswaar óók aan hebben gestoord (en dat is vrijwel iedereen: belasting betalen voor niet genoten inkomen, voelt erg onterecht), maar niet hebben geprotesteerd, want zinloos, zouden dus de dupe worden.
Enfin...

...belasting betalen voor niet genoten inkomen, voelt erg onterecht...

Er wordt dagelijks door iedereen op vele manieren belasting betaald over niet genoten inkomen.

Reputatie 7
Badge +7

Als je centjes zet op een spaarrekening in Frankrijk moet je het wel opgeven in box3 maar je hoeft er dan geen belasting over te betalen in Nederland.

En ook niet in Frankrijk?

Reputatie 5
Badge +6

@Jan Goede morgen @Allemaal, Als ik geld heb zet ik het op Franse bankrekening? Maar dan ga ik er gelijk wonen met mijn geld.

Ook veel meer zon daar. Moet dan wel even kijken naar de Franse box 3.

ttps://www.rijksoverheid.nl › vraag-en-antwoord › bui...

Zwartspaarders. Zwartspaarders zijn mensen die hun spaargeld niet of onvolledig opgeven bij de jaarlijkse belastingaangifte. ... Samenwerking met buitenland

Als je je Franse spaargeld opgeeft in Box 3 zoals Jan ons aanraadt ben je per definitie geen zwartspaarder.

Reputatie 7
Badge +7

Als je je Franse spaargeld opgeeft in Box 3 zoals Jan ons aanraadt ben je per definitie geen zwartspaarder.

Ja precies @Léonz, vanwege het belastingverdrag is belastingheffing toegewezen aan Frankrijk, maar die kent helemaal geen box3. Ze hebben geloof ik een voorheffing maar weet dat niet precies. Maar als je er niet woont hoef je daar geen aangifte te doen. En inderdaad, als je het hier netjes opgeeft in box 3 en dan dat vakje aanvinkt “ter voorkoming van dubbele belasting” ben je geen zwartspaarder. Het is niet alleen mensen als Elon Musk en de Russische oligarchen en zo die overal wat centjes stallen, iedereen mag het. Het is pas zwart als je het niet opgeeft. 

Ze hebben geloof ik een voorheffing maar weet dat niet precies. Maar als je er niet woont hoef je daar geen aangifte te doen.

Laten wij hopen dat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan, want eerlijk gezegd kan ik mij zo’n gemakkelijke route nauwelijks voorstellen.

Maar misschien heb je je eigen tip nog niet in praktijk gebracht.

Reputatie 5
Badge +6

@Jan 2021 al binnen en mijn BOX3 heeft 4 wielen, sommige noemen dat een Camper.

In box3 "beleggen" bij belastingdienst levert voor mij negatief rendement op😎

Reputatie 7
Badge +7

Maar misschien heb je je eigen tip nog niet in praktijk gebracht.

Dat is nog eens een ervaring, een bankrekening openen in Frankrijk. Want Frankrijk heeft geen Burgerlijke Stand, dus je kan je nergens inschrijven. Dus met second home in Frankrijk of permanente bewoning hoe bewijs je waar je woont? Dan moet je in bijzijn van de manager van de bank op zijn computer onder je MijnDinges je facturen laten zien van bijvoorbeeld je abonnementen van internet en telefoon, of je zorgverzekering of zorgtoeslag of zo. Eenmaal overtuigd, dan mag je een bankrekening openen. Het is dus best waardevol als je die man hebt kunnen overtuigen want ze zijn best streng.

Maar als je niks hebt in Frankrijk, dan denk ik niet dat je bij een Franse bank zomaar een bankrekening kan openen. 

@Gebruiker1644596728 dat is wel lekker met de camper overal naartoe zeker met dit weer. En steenkoud bier in het gasgestookt koelkastje! Maar inderdaad is de box3 belasting nu 

Een bankrekening openen in Duitsland is in elk geval heel eenvoudig, voor zover ik weet.

Reputatie 5
Badge +6

@Léonz Heb jij dit Topic ook nog gevolgd? Of gewoon maar Box3 in Nederland.

Raisin: ervaringen gezocht

J

• Jop69

• Bondsbeginner
  • 1 reactie

Ben enigszins huiverig om een bedrag te storten op een rekening via Raisin bij een Italiaanse bank te storten.

Ik zou graag ervaringen van anderen horen, al of niet positief.

(ik kan trouwens bevestigen dat het openen van een rekening enig werk nodig heeft, maar het is wel gelukt)

Topic Raisin niet gevolgd.

Ik heb alleen een spaarrekening in Nederland.

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb alleen een spaarrekening in Nederland.

Daar doe je goed aan, in Nederland blijven met je spaarcentjes. Want het loont de moeite niet om naar het buitenland te gaan met je spaarcentjes omdat ze daar hun eigen belastingheffing hebben wat om en bij op hetzelfde neerkomt. De Fransen vinden het heerlijk om de Hollanders veel te laten betalen. Zelfs de EU moest ingrijpen omdat ze teveel rekenden. Ik weet niet wat de Duitsers doen?

Ik weet niet wat de Duitsers doen?

De Duitsers doen gewoon hun best.

Vlijt zit in hun cultuur.

Als ze tijd over hebben drinken ze bier, vaak uit grote glazen.

Reputatie 7
Badge +7

Als ze tijd over hebben drinken ze bier, vaak uit grote glazen.

Ja heerlijk dat Duitse bier, als Brabander weet ik dat ik daar ein mass hella oder dunkel moet roepen. Twee soorten maar, helder of donker bier. En wat ik zo mooi vind, elk glas heeft een streep waar het 1 liter is, en het schuim mag pas beginnen boven die streep. Prachtig man, kan je een glas teruggeven als het niet vol genoeg is.

Zo'n verschil met de fluitjes in Nederland met de helft schuim. Terwijl de Belgen elke denkbare biersoort hebben en de Duitsers maar twee, doen de Hollanders het met een fluitje. Niet normaal meer 

Reputatie 7
Badge +6

……..En als ze niet de hoeveelheid vragen en je het ook niet zegt , krijg je meestal een halve liter …..Daar een bratwurst mit pommes bij en mijn dag is weer goed . 😎 oeps , weer helemaal off-topic . 😊

Gezondheid, spaarzame belastingplichtige community-leden!

Zum Wohl!

Reputatie 5
Badge +6

Uit een eerdere reactie:

Na de datum van bezwaar maken, ben je eigenlijk te laat.

Als er er geen definitieve is kan je uiteraard nog geen bezwaar maken.

Als de definitieve vast staat, zou je aan de Inspecteur een verzoek kunnen richten om de definitieve aanslag “opnieuw te beoordelen”

dit zeker is geen garantie dat er iets verandert, maar als je helemaal niets doet verandert er zeker niets.

Ik denk wel dat de inspecteur, de uitspraak van de Hoge Raad af zal wachten, maar of ze dan automatisch alle anderen daar in meenemen vraag ik mij af.

Hoge Raad: geen compensatie voor spaarders die te laat bezwaar maakten

1 uur 54 minuten geledenAangepast: 8 seconden geleden

Staatssecretaris voor Fiscaliteit Marnix van Rij en minister van Financiën Sigrid Kaag.Beeld ©️ Novum RegioFoto

Een pijnlijke nederlaag voor honderdduizenden spaarders die te veel belasting hebben betaald de afgelopen jaren. De Hoge Raad, de hoogste rechter van het land, heeft geoordeeld dat mensen die niet - of niet op tijd - bezwaar hebben gemaakt tegen de spaartaks, geen recht hebben op compensatie.

Reageer