Consumentenbond.nl
straatvraag

De rente zakt onder nul, wat nu

Reputatie 7
Badge +7

Het actuele nieuws van vandaag is: De 10-jaarsrente op Nederlandse staatsleningen is onder de 0% gedoken. De rente staat vrijdagmiddag, 31-05 dus, op -0,02%. Het is voor het eerst sinds 2016 dat de 10-jaarsrente negatief is geworden. Voor je hypotheek is het wellicht gunstig, maar voor je spaargeld niet. Het is allemaal nog vers van de pers, dus wat de banken gaan doen weten we nog niet. Maar wat gaan wij doen als we voor spaargeld moeten betalen, Het onderwerp is een 4 jaar geleden in dit forum geweest. Ik ben benieuwd wat nu de discussie is.

Update vanuit het Community team: 
Omdat dit een vraag is waar veel mensen mee bezig zijn, hebben we deze ook op straat gesteld. Je kunt de reacties hier lezen.

189 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Er moest belasting betaald worden op rendement.
Ben benieuwd of er nu belasting terug te krijgen is op negatief rendement.
Reputatie 7
Badge +6
Bij ons hier zie ik jonge stellen binnen drie weken hun woning verkopen en dan kopen ze een bijna 1,5 tot 2x grotere woning terug en is hun maandelijkse hypotheeklast €150 z €200 lager. Hun rente ligt op 2 tot 2,2% terwijl die daarvoor circa 4,4% was, en ze zetten die dan voor 20 jaar vast!
Reputatie 7
Badge +5
Interessant onderwerp Leo om meerdere redenen:

Bij de belastingdienst trekken ze nu een paar flessen Champagne open want die hebben hun fictief* rendement nou juist, onder druk van de Bond voor Belastingbetalers (waarvoor nog dank) en net op tijd, verhoogd en daarbij zijn ze er van uitgegaan dat box 3 klanten ook beleggen.

Enne @Bert Jij gaat er daarbij uit dat iedereen spaart maar dat is niet zo. Ik zelf heb bijvoorbeeld nog geen € 5.000,- op spaarrekeningen staan. De rest beleg ik. Daarbij heb ik in 2018 redelijk verlies geleden en ook nu staan de koersen even op achterstand (ten opzichte van het hoogtepunt van dit jaar) door de handelsoorlog, Brexit, Italië en nog wat kleinere zaken maar het gaat om het rendement op langere termijn en dat is bij beleggen op de manier waarop ik dat doe best gunstig. Bovendien, juist door die lage rente trekken veel beleggers toch naar de aandelenmarkt toe en dat is op termijn weer gunstig voor de koersen.

De belastingdienst is echter egoïstisch want ook dat fictief rendement bij beleggen slaat he-le-maal nergens op en is veel te hoog. Ga maar na: de belastingdienst gaat er vanuit dat je in 2019 een fictief rendement behaalt van 5.60% (2018: 5.38%). De belastingdienst is echter meerzijdig oostindisch vergeetachtig want zij vergeten gemakshalve dat bij de introductie is beloofd dat wij voor niet meer belast zouden worden dan voor een rendement dat elke sukkel zou moeten kunnen halen. Bovendien ‘vergeten’ ze dat je eerst de inflatie van dat rendement moet aftrekken waarboven je pas echt rendement kan gaan maken. Los daarvan maakt een beleger kosten. Hij moet aandelen eerst kopen en verkopen of, als hij dat overlaat aan een beheerder, moet hij beheerskosten betalen, vaak meer dan 1% over het belegd vermogen. Welnu, de inflatie gaat dit jaar 2.63% bedragen en als je de beleggingskosten daar bij optelt dan zit je al aan 4% en dan pas sta je op 0 en moet je nog rendement gaan behalen. Wil je zodoende het rendement van de belastingdienst halen dan moet je je geld dus met 9.60% kunnen vermeerderen in één belastingjaar. Zelfs de superbelegger Warren Buffet haalt dat rendement niet eens, laat staan een particulier in een beleggingsfonds.

Op die manier waarop de belastingdienst daar mee omgaat geeft de belastingdienst zelf echter het woord ‘belastingfraude’ een geheel nieuwe betekenis.

Even ter vergelijking: als de Nederlandse overheid hetzelfde rendement zou toerekenen aan de professioneel(!) beleggende pensioenfondsen als ze nu doen aan particulieren dan was er geen pensioendiscussie, hadden de pensioenleeftijden niet omhoog gehoeven en waren er totaal geen problemen met de pensioenen maar goed, dat heb ik elders in deze community ook al eens betoogd.

Conclusie: zoal ik het zie worden we constant belazerd door onze eigen overheid en dat vind ik al veel langer. Het ergste is nog dat de overheid denkt dat wij dat als burgers niet door hebben.

*fictief betekent in dit geval: imaginair oftewel verzonnen, het bestaat eigenlijk helemaal niet maar wij zuigen dat uit onze duim om maar zo veel mogelijk belastinggeld binnen te harken
Reputatie 7
Badge +7
Dank je @F. den Oudsten voor je bericht en ook wel je antwoord. Sparen bij deze rente is niet erg interessant, je kiest voor beleggen. Toch een vraag, waarvan je ergens al het antwoord geeft door te stellen "zoals ik beleg". Want mijn mening althans is dat je van sparen niet al te veel kennis hoeft te hebben, ja goed uitzoeken hoe hoog de rente is en waar en onder welke voorwaarden . Maar iedereen kan sparen zonder al te veel ongelukken. Maar dan beleggen, daar moet je toch behoorlijk wat verstand van hebben. Ik ben wellicht geen goed voorbeeld, maar 'destijds'gaf de bank mij het advies ga beleggen, de rente levert u niets op. Goed, laat ik het advies maar opvolgen, en omdat ik niet zoveel deskundige kennis heb van beleggen, kreeg ik het advies "beleggingsfondsen". Die zijn allemaal onderuit gegaan. Bij sparen had ik nog mijn geld gehad, nu was ik alles kwijt. Beleggen, het is een onderwerp op zich. Maar in dit rentegeval je spaargeld gaan beleggen, heb ik door wellicht weinig kennis van beleggen, geen goede ervaringen mee. Niettemin dank voor je advies, want de verjaardagspraat over negatieve rente is toch veelal haal alles van de bank! Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
Dag Leo, beleggen doe je voor de lange termijn en ik doe dat inderdaad bij twee beleggingsfondsen. Als je er prijs op stelt welke dat zijn dan wil ik je straks wel even een privémailtje sturen want ik weet niet zeker of de moderater het op prijs stelt als ik dat hier doe.

Beleggen is dus een kwestie van de lange adem. Als jij verlies hebt geleden op je beleggingsfondsen dan ben je waarschijnlijk op het verkeerde moment ingestapt. Het goede moment is nooit precies aan te geven maar als jij op het hoogtepunt instapt dan is de kans groot dat de koersen dan tijdelijk ineenzakken en dan lijd je tijdelijk(!) verlies. Als jij dan in paniek alles verkoopt dan is je verlies vervolgens definitief.

Even, het moment waarop we nu leven is een uitstekend moment om in te stappen want de koersen zijn de afgelopen week behoorlijk in elkaar gezakt. Ik weet dat en ik slaap er dus niet minder om vooral omdat de economie nog steeds goed draait en dus het fundament goed is. De rest is emotie (van beleggers) en angst is een slechte raadgever. Een goede belegger is een koele kikker en ik denk dat ik dat ook ben.

Los van alles, als je in een beleggingsfonds belegt hoef je geen kennis van zaken te hebben want de fondsbeheerders doen dat beleggen voor je en zij hebben die kennis wel. Het kost je alleen een zogenaamde fee en die is doorgaans een dikke 1%.

Weet je wat je nu eens moet doen? Zoek die beleggingsfondsen waarbij jij hebt belegd eens op en noteer de koers van vandaag en kijk dan over twee maanden nog eens.

Ik denk dat je dan wel eens verrast zal kunnen worden.

En wat denk je dat er gebeurt als straks het handelsconflict tussen de USA en China leidt tot een akkoord en de tijdelijke strubbeling tussen Italië en de EU ook en bovendien de Brexit een feit is, dan schieten de koersen weer sky-high omhoog.
Reputatie 7
Badge +5
"En wat denk je dat er gebeurt als straks het handelsconflict tussen de USA en China leidt tot een akkoord en de tijdelijke strubbeling tussen Italië en de EU ook en bovendien de Brexit een feit is, dan schieten de koersen weer sky-high omhoog."
Of als het niet zo is scherp naar beneden, maar dat komt ook weer goed op termijn.☺

100 jaar koershistorie Dow Jones, klik er op om te vergroten.

Ik leef nu, ik heb geen zin om er op te wachten.
Oeps, net niet gehaald, wie gaat er nu van mijn geld genieten?
Reputatie 7
Badge +7
Oké Frans, wat de moderatoren en de topic betreft heb je, maar uiteraard ook zij, gelijk. Ik probeer het ook altijd in de gaten te houden, ik meldde al, beleggen is een onderwerp op zich, en zie dat blijkt wel. Het hoort nu nog bij de topic, maar verdere uitleg en advies doe dat dan maar privé.
Overigens van mij mag men alles weten, behalve uiteraard mijn pincode, maar de beleggingsfondsen waar ik aan deelgenomen heb waren de zgn. IT fondsen, ik had ze bij ING, RABO en OHRA bank (later Delta Lloyd, nu NN). En echt ook wel lange termijn al schat ik met jaren altijd verkeerd, maar denk toch vanuit de jaren 90 tot 2015 en enkele heb ik nu nog. Begonnen met toentertijd nog alles los dus software fondsen, hardware enz. enz., stuks van 25 Euro die uiteindelijk nog een 2 euro waard waren. En naarmate het 'slechter' ging veranderden de fondsen, wel tig keer, ze werden bij elkaar gegooid en kregen de naam IT fondsen, en later nog andere namen, ik kon het niet meer bijhouden. Daardoor ook sceptisch weer naar beleggen te gaan, maar wellicht heb je gelijk. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +7
Bert je stelt wat mij altijd al bezig gehouden heeft. Ik beleg voor enkele duizenden, tienduizenden euro's. Na en tijdje is mijn belegging niets meer waard. Waar is dan dat (mijn) geld gebleven? en hoor juist, domme vragen bestaan niet 😉. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
Ja, ik weet het , die IT fondsen zijn toen behoorlijk in elkaar geklapt. Daarom moet je ook spreiden, geografisch, qua bedrijfstak, qua beleggingssoort (aandelen, obligaties, vastgoed, trackers enz.).

Een goed beleggingsfonds doet dat al automatisch. En ik spreid nog meer door ook in verschillende beleggingsfondsen deel te nemen.

Hoe dan ook, ik slaap heerlijk

Reputatie 7
Badge +7
Het zijn adviezen die ik tot mij neem, in elk geval onthoud ik ze. Maar toen ik begon via advies van mijn Rabo bank accountant of adviseur, die bestonden toen nog, was ook het advies te spreiden en dat was dan via software, hardware en nog 2 fondsen, maar ben de namen vergeten. Je kan alleen stellen het komt uit één hoek, IT fondsen. Maar bij ING had ik twee andere fondsen, sorry de namen?? iets van hoog aandeel fonds, hoog rendement e.d. en Ohra had weer andere fondsen, die heb ik volgens mij nog, moet ik naar OHRA of Delta Lloyd of NN, wachtwoorden e.d., ja moet je doen, maar het is ingewikkeld en niet makkelijker geworden met die fusies. In elk geval; enigszins spreiden en toch vrij lange duur. Ook heb ik nog twee lijfrente's gekocht, achtereenvolgende jaren. Diverse op rente, maar twee op belegging, gingen ook hard achteruit. En als ik achteraf kijk, hulp van de banken nauwelijks gekregen, een goed beleggingsfonds helpt je of doet het zelf, vang me niet op woorden, maar het enige wat ik weet is dat ze maar steeds wilden dat ik in de groep hoge risico's ging. Ja snap ik, ik had gezegd ik ben niet zo bekend met beleggen dus liever niet hoge risico's, en toen alles zakte moest ik naar hoge risico's, ja die had ik al gelopen. Maar echt hulp o.i.d. nooit gehad. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
Leo, ik schrijf je zo meteen wel even ene privé-mailtje.
Reputatie 7
Badge +4
leo, als je gaat beleggen moet je aangeven welk risico profiel je bent, kortom, defensief of offensief, of iets daartussen, dat doen banken al vele jaren. Ze zullen je nooit adviseren offensief te beleggen als je dat zelf niet wilt. Tenminste de groot-banken., beunhazen daargelaten. En hulp kun je vragen bij de banken, kost uiteraard wel geld.
Reputatie 7
Badge +7
Oké Frans, ik heb daar al geantwoord. Ze hebben me nooit gedwongen, maar wel brieven en mail dat defensief eigenlijk niet meer gold en het beter offensief kon worden. Maakt niet uit, ik ben er nooit op ingegaan. Mijn probleem was, veel verlies, dus geen rendement en de fiscus maar belasting heffen op spaargeld en beleggingen. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
Ja, ik heb het gelezen Leo.

Nou, de moderators hebben maandagochtend weer wat te lezen en misschien te leren.

Die zijn de rest van de week wel bezig met ons.
Reputatie 7
Badge +7
Ach hebben ze weer wat te doen. Het zijn aardige mensen, ik heb er nooit last mee. En op privé gebied denkt het team ook altijd aan je, waarvoor dank, al gedaan maar nog een keer kan geen kwaad. Ik verwacht trouwens dat de Bond, in de gewone gids of geldgids, ook wel wat te vertellen heeft over de rente nu onder nul in NL.
De berichten waren wat laat, kennelijk had ik al slaap, want gooide wat door elkaar. Ik bedoelde Frans had ik privé al geantwoord, het ging over beleggen en dat was buiten de topic. En uiteraard @E.B.F. Stroeve bedankt voor het advies. Waarschijnlijk door de slaap heb ik achter elkaar door getypt, maar het bankenadvies defensief of offensief hoort natuurlijk bij @E.B.F. Stroeve . En nu is de slaap dus alweer over, ik word meestal tussen 04 en 05 uur wakker. Maar dan moet je rustig aan doen, je kan niet gaan klussen want dan wordt de hele buurt wakker 😴. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
Bert je stelt wat mij altijd al bezig gehouden heeft. Ik beleg voor enkele duizenden, tienduizenden euro's. Na en tijdje is mijn belegging niets meer waard. Waar is dan dat (mijn) geld gebleven?

Bij de aankoop van de aandelen is het geld gegaan naar diegene waarvan jij de aandelen gekocht hebt.
Als ze dan minder waard worden, dan krijg je er alleen zelf minder voor terug, er is geen geld weg alleen fictieve waarde.

Als aandelen daarna veel meer geld waard worden is dat waard, wat iemand er op dat moment voor zou willen betalen, maar als je ze dan niet verkoopt is dat fictieve waarde.
Verkoop je ze wel, dan heb je er meer geld voor gekregen en is het effectieve waarde.
Verkoop je ze niet en zijn ze later veel minder waard is dat geld niet weg, want dat geld is er nooit geweest.

De waarde van aandelen is pas echt geld als je ze verkoopt, alle andere hoge en lage waardes zijn geen werkelijkheid.

Ik heb zo wel eens een aandelenwaarde van 15 miljoen euro zien verdwijnen in één dag in een familiebedrijf wat bijna failliet was, maar gered werd door de banken, omdat dit wel heel veel verlies was voor de banken, omdat er ook nog een handelskrediet open stand van 20 miljoen.
Maar dan heb je als aandeelhouder nergens zeggenschap meer over.

Er waren van het fictieve geld al huizen gekocht en auto's en bedrijven opgebouwd, de aandelen waren eerder aan de banken ter onderpand gegeven die aanvankelijk ook dachten dat ze het geld wel waard zouden blijven en er ruimhartig geld voor uitgeleend.
Aandelen niets waard, maar de banken moesten wel afbetaald worden.
Het duurde grofweg 15 jaar voor alles was afbetaald aan de banken en de aandelen uiteindelijk weer 2.250.000 waard waren en toen heeft iedereen ze maar verkocht en het "verlies" genomen.

Les hieruit is: aandelen zijn helemaal niets waard als ze in de kast of als onderpand bij de bank liggen.
Ze blijken hun waarde pas te hebben als je ze verkocht hebt en het geld in handen hebt.
Ik heb er nooit aan meegedaan.
Reputatie 7
Badge +7
@Bert , dank voor je uitleg. Ik begrijp het, tenminste dat denk ik. Maar snap wel de bedoeling en hoe het dus werkt. Bij mij gaat het niet over miljoenen, maar tienduizend euro is voor mij al veel geld. En dat zie je dan op papier als sneeuw voor de zon verdwijnen, bij iedere bank waar ik belegd had. Ja, ik sta ook niet echt meer te trappelen om te gaan beleggen. Ik wil er best nog eens naar kijken, en als je dus geluk hebt dan pieker je nergens over. Maar als je geld bent kwijt geraakt, zuur verdiend geld, dan krap je, je nog eens flink achter de oren. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
Ik ga even in op wat zowel Leo als Bert schrijven.

Het zijn hartstikke aardige mensen Leo die mensen van het Consumentenbond Community-team. Ook ik heb er nooit last mee, nooit gehad ook.😁

Ik denk overigens dat de spaarrente in Nederland niet onder de nul zal dalen. Dat kunnen de banken namelijk niet maken en wel hierom.

Vaak is een (Internet)spaarrekening gekoppeld aan een gewone betaalrekening. Op die betaalrekening krijg je geen rente, op je spaarrekening wel. Wat denk jij wat er zou gebeuren als ze de rente op die spaarrekeningen negatief maken? Precies, en dus zullen ze dan ook een negatieve rente moeten invoeren op de betaalrekening want anders trekt heel Nederland zijn spaarrekeningen leeg en laat het op zijn betaalrekening staan. Dat leeg trekken gebeurt overigens nu ook al. Althans ik heb al bijna helemaal niets meer staan op een spaarrekening.

Ik ga er van uit dat de meeste banken toch nog iets van intelligentie in huis hebben. Want wat denk jij wat er gebeurt als ze ook een negatieve rente gaan invoeren op een betaalrekening?

Nou, zo dom zijn ze volgens mij niet maar indien wel dan hoor ik dat graag van te voren want dan ga ik aandelen kopen van kluisjesfabrikanten en matrassenfabrieken want dan is de volgende actie van Nederlanders redelijk voorspelbaar.

Bert, je bouwt een aardig verhaal op waar zo op het eerste gezicht geen speld tussen te krijgen is. Maar de waarde van aandelen wordt gevormd door twee waardes. De ontwikkelingswaarde omdat, als het goed is, het onderliggende bedrijf constant in ontwikkeling is en, mits goed geleid, elk jaar toch een stukje meer winst maakt. Een onderdeeltje daarvan is het dividend wat soms in cash, soms in aandelen wordt uitbetaald of, als je in een beleggingsfonds zit, meteen wordt omgezet in extra aandelen, het zogenaamde stockdividend. Dat is de reden dat sommige bedrijven dan ook af en toe off-dividend gaan waardoor de waarde van het aandeel iets vermindert nadat en omdat het dividend is uitgekeerd aan aandeelhouders.

De andere waarde is de waan van de dag oftewel de beurskoers veroorzaakt door de emotie van beleggers op de beurs. Zo ook nu, we hebben Brexit, we hebben Italië, Trump zoekt nu ruzie met China én met Mexico. Dat vinden beleggers niet leuk en zij verkopen dan in grote getale in afwachting van betere tijden. Beleggers kennen dan ook maar twee kleuren. Of ze lopen rood aan van hebzucht of blauw van angst. Beiden is geen goede raadgever. Wat wel een goede raad is om je emoties bij beleggingsbeslissingen buiten de deur te houden en (bij) te kopen wanneer de koersen laag zijn en te verkopen als de koersen hoog zijn. Dat moment is moeilijk te bepalen. Het is mij één keer gelukt om op tijd te verkopen. Alle andere momenten was ik net iets te vroeg of net iets te laat.

Jij hebt gelijk als je stelt dat de waarde van iets pas tastbaar wordt als je het verkoopt. Maar in die tussentijd kun je de onderliggende waarde natuurlijk wel laten stijgen tot dat het moment daar is om te verkopen. De inruilwaarde van je auto wordt elk jaar wat minder maar het is een papieren gegeven tot het moment dat je hem inruilt voor een nieuwe.

In 2008 besloten mijn werkgever en ik om uit elkaar te gaan. Ik heb toen een bruto-ontslagvergoeding gehad van een bepaald bedrag. Dat bedrag heeft zes jaar liggen sudderen op een tijdelijke lijfrente of bankspaarrekening met een toen nog redelijke rentevergoeding tot dat Dijsselbloem in 2014 met de zogenaamde Dijsselbloemregeling kwam. Ik heb die ontslagvergoeding toen afgekocht en de netto-opbrengst eind 2014 belegd in twee beleggingsfondsen, 50% in elk fonds. We zijn nu vier en een half jaar verder en die twee beleggingsfondsen van mij zijn nu netto al meer waard dan de bruto ontslagvergoeding die ik toen heb meegekregen. Het papieren rendement schommelt nu tussen de 40 en 50%. Het enige wat ik hoef te doen is verkopen op het juiste moment (en dat is niet nu) om het te gelde te maken. De financiële noodzaak om te verkopen is er bij mij echter niet en dus, laat maar staan dan blijft het lekker groeien.

Mijn conclusie is dat aandelen in portefeuille wel degelijk een waarde hebben ook als je niet verkoopt. En als je goed gegokt hebt voor wat betreft je beleggingsvisie dan kan het alleen maar meer waard worden.

En ik denk dat dat in mijn geval ook het geval is.
Reputatie 7
Badge +5
@F. den Oudsten Zo goed overdacht is er behoorlijk meer kans op een behoorlijk rendement.

Je schreef: "De ontwikkelingswaarde omdat, als het goed is, het onderliggende bedrijf constant in ontwikkeling is en, mits goed geleid, elk jaar toch een stukje meer winst maakt."

Dat is de essentie voor het lange termijn rendement, hoe een bedrijf geleid wordt ook goed in de gaten houden.
Cijfers van een bedrijf alleen zeggen niet zoveel, 2 jaar dikke winst door riskante investeringen die goed aflopen en het derde jaar, jammer toch misgegokt kan een bedrijf al in het ravijn laten storten.

Maar in ieder geval veel succes gewenst.☺
Reputatie 7
Badge +5
Ja @Bert En een voorbeeld van zo'n slecht geleid bedrijf is ING. Als je in 2008 aan het infuus bij Wouter Bos komt te hangen waarbij niet de aandeelhouders maar de belastingbetalers je moeten redden, in 2018 770 miljoen boete krijgt en daarmee alle records breekt, desondanks tussentijds toch het salaris van je topman met 50% probeert te verhogen en in 2019 met alle geweld het afschaffen van die TAN-codes er door heen probeert te rammen, met de nadruk op rammen, dan zou ik me toch eens grondig achter de oren gaan krabben of je (verander)cultuur wellicht enige bijsturing behoeft.

Gelukkig ben ik er zelf al een tijdje weg.

Als ik ooit nog eens zelfstandig ga beleggen dan ga ik toch op zeker geen aandelen ING kopen, veel te link want de volgende affaire staat al weer voor de deur, misschien wel put-opties want dan heb je een grote kans op winst.
Reputatie 7
Badge +7
Beste forum leden @F. den Oudsten en @Bert , het is een leerzame discussie,en niet tussen twee kemphanen, dat hoort ook niet en is nergens voor nodig. Maar ik voel wel twee tegengestelde meningen en dus ook verschillende adviezen. En ik heb het al zo vaak gezegd, ik ben het met jullie eens. "oh maar dan kan je niet kiezen. Nee dat is het niet. Frans is positief en stelt je kan met beleggen meer bereiken........ maar het schemert wel door dat je alles goed in de gaten moeten houden en er flink verstand van hebben. Zo althans voel ik het, en vang me niet op mijn woorden, het is zoals ik het voel. Maar het is een gunstige vooruitblik en André, vang me ook niet op mijn woorden maar jij staat sceptisch tegenover beleggen, zo voel ik dat zo begreep ik dat. Overigens dat doe ik ook, wel een ander uitgangspunt dan André, meer tegenover elkaar staat mijn jaren beleggen in fondsen bij 'gerenommeerde' (wat is er nog van over?), banken. En na adviezen geduld hebben en jaren wachten, ben ik toch alles (op een paar stuivers na) kwijt. Wie is er dan niet sceptisch als je geld voor de zon verdwijnt. vroeger was er toch een garantie dat als je spaarde of belegde, je garandeert je ingezette geld terugkrijgt ????? Zeer zware discussie, randje of out off topic en mogelijk snappen velen er niets meer van. Iemand nog iets spectaculairs waar niemand aan gedacht heeft. Kiezen van een nieuwe regering en nieuwe kamers even daar gelaten. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +7
Sorry slip off the pen, gaat over Bert en Frans, André ook een prima debater, maar het ging niet tussen die twee, wellicht waar het hart van vol is loopt de pen van over 😊. Excuses, groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
Leo, wat wil je daar nu allemaal mee zeggen?

Bert en ik kennen elkaar en hebben verschillende gezichtspunten. Nou dat mag toch? Dat is alleen maar leerzaam om te lezen hoe twee mensen toch verschillend ergens tegen aan kijken.

Ik voer genoeg andere en dan échte discussies over bijvoorbeeld politiek op andere sites en daar gaat het er soms heet aan toe. Maar ik voel me hier geen kemphaan maar een persoon die gedachtes en inzichten deelt en ontvangt en dat vind ik geweldig want daar word ik ook weer wijzer van.

Dat jij even niet kunt kiezen tussen twee meningen (dat is overigens wat ik doe, ik geef meningen, geen adviezen, ik ben geen adviseur) dat kan ook mede gezien je slechte ervaringen met beleggen in het verleden. Weet je Leo, je moet je bij beleggen goed in je vel voelen, als jij gaat beleggen en je kunt er bij dalende koersen niet van slapen dan moet je er niet aan beginnen. Ik voel me er kiplekker bij en ik slaap als een beer in winterslaap.

Inderdaad, je moet weten wat je doet, overigens heb ik er niet zo veel verstand van als jij denkt. Ik ben geen beleggingsdeskundige maar ik heb wel een vaag plan om eens een beetje te gaan speculeren met een deel van mijn geld in opties en met trading. Maar pas als ik met trading een cursus heb doorlopen want dat is best moeilijk.

Overigens, als je in de beleggingsfondsen stapt die ik je heb genoemd dan moet je even een goed instapmoment kiezen maar daarna heb je er bij wijze van spreken geen omkijken naar. Ik doe dat wel iedere dag maar dat is mijn afwijking.

En hoezo randje out of topic? De titel van jouw onderwerp luidt toch: de rente zakt onder nul, wat nu? Nou, dat nu(!) daar hebben we het nu juist de hele tijd over. Dus zo on-topic als het maar kan!!

Welterusten Leo
Reputatie 4
Badge +5
Ja, ik heb het gelezen Leo.

Nou, de moderators hebben maandagochtend weer wat te lezen en misschien te leren.

Die zijn de rest van de week wel bezig met ons.

L.J.F. de Ruijter schreef:

Ach hebben ze weer wat te doen. Het zijn aardige mensen, ik heb er nooit last mee. En op privé gebied denkt het team ook altijd aan je, waarvoor dank, al gedaan maar nog een keer kan geen kwaad.

Het is off topic, maar deze waarderen we zeer 😉😉
Reputatie 4
Badge +5
Interessant topic, @L.J.F. de Ruiter

Hoe staan andere Communityleden hier in?
Heeft dit nog effect op jullie spaarbeslissingen?

Reageer