Consumentenbond.nl
straatvraag

De rente zakt onder nul, wat nu

Toon eerste bericht

185 reacties

Reputatie 3
Badge +2

ach, anderen kan ik niet veranderen. Is ook niet mijn doel/verantwoordelijkheid.  Ik kan alleen voor mijzelf spreken. :relaxed: Gelukkig heb ik soortgenoten.

Reputatie 7
Badge +7

En ja de topic begon met actueel nieuws van mei 2019 en het actuele nieuws van nu 14 januari 2020 is dat de spaarrente c.q. rente op bedragen van ons op de bank, en vooralsnog dus nu de ABN-AMRO bank, naar 0 is gedaald. Verwacht wordt dat de andere banken volgen.  Geen rente meer op ons geld dus en het duurt echt niet lang of we moeten gaan betalen voor geld stallen op de bank. We betalen natuurlijk toch al genoeg aan de banken, ga alle service kosten maar na.

Er is natuurlijk weer volop reden voor, uitleg voldoende van de banken, ze kunnen er niets aan doen, het zijn de centrale, Europese en Amerikaanse banken, zij bepalen het. En de hypotheek rente daalt ook, dat geven ze als voordeel. Prima uiteraard voor mensen met een hypotheek, maar als ze geen rente meer kunnen betalen (of willen betalen) moeten ze het ook niet heffen. Dus ook geen hypotheek rente of enig ander credit dat nog bij velen op 14% staat. en zo gaat het maar door, wij hebben niets meer in te brengen. De pensioenpremies zijn ook weer gestegen, pensioendalingen dit keer nog niet, maar al jaren wel. En de consument is overal de dupe van, terwijl er dus gezegd wordt dat er overal geld voldoende is, banken, verzekeringsmaatschappijen e.d. volop winst maken, pensioenen barsten van het geld, de economie vooralsnog althans goed gaat….. maar voor wie, de gewone consument???  Het zal wel weer doemdenken zijn van mij, en natuurlijk klagen, en of maar ….  ik ben van de oude stempel, toen ze allen graag ons geld en premies hadden en ons lokten met allerhande diensten die niets kosten. Kijk nu eens. Groet Leo.

Wat is dit toch een complete non issue. De mensen die helemaal geen liggende gelden hebben, de meeste, hebben sowieso nergens last van, de rente op een ton op de bank was €150 oer jaar. That's it! Serieus, waar maak je je druk over? Er komen wel weer andere tijden. De lonen beginnen duidelijk te stijgen, de kosten volgen en inflatie komt weer terug. Er is gewoon veel te veel liggend kapitaal en er zijn te weinig mogelijkheden voor investeren. Gevolg: extreem lage rente.

Reputatie 7
Badge +7

Beste @A. Deen , je weet dat ik de soep nooit zo heet tot me neem als dat hij wordt opgediend.. Maar helemaal non issue vind ik het ook weer niet. Het is volop in de actualiteit en een ieder spreekt er wel over. Ik haast me te zeggen dat dit geen reden is om het erg belangrijk te vinden. Anderzijds zijn er cijfers over spaargeld van de Nederlanders, en dat is me altijd meegevallen. Je denk dat niemand spaargeld hebt, maar, weliswaar gemiddelden, loopt het toch in de tientallen mille. Ik denk dat er dus best veel mensen zijn die merken dat hun spaargeld niets meer (aan rente) oplevert.

En uiteraard hoop ik met jou dat de tijden weer wat keren. Verder ga ik geen discussie aan over banken, zoals ook niet over cookies. Mijn mening is wel bekend en ik ben niet zo positief over banken en dan gaat het niet alleen om renten. Maar laat dat maar zo. Groet Leo.

Badge +8

En ja de topic begon met actueel nieuws van mei 2019 en het actuele nieuws van nu 14 januari 2020 is dat de spaarrente c.q. rente op bedragen van ons op de bank, en vooralsnog dus nu de ABN-AMRO bank, naar 0 is gedaald.

Lees hierover ook dit nieuwsbericht op onze website.

Badge +8

In navolging van ABN Amro voert ook ING negatieve spaarrente in. Particuliere spaarders die meer dan €1 miljoen bij de bank hebben gestald, krijgen vanaf 1 juli te maken met een rente van -0,5%. Spaarders tot €100.000 blijven vooralsnog 0,01% ontvangen. Lees hier meer over in ons nieuwsbericht.

Reputatie 7
Badge +7

Het is wel duidelijk dat alle banken straks negatieve spaarrente kennen. En of dat spaarbedrag nu een miljoen of een ton of lager is, voor mij is het een principe kwestie. Ik heb geen miljoen, ton enz., maar ik betaal al zoveel aan banken voor allerhande services en moet ik geld gaan lenen zit ik zo aan 14% te betalen. Het is allemaal behoorlijk scheef, maar het is bekend wie het gelag betaalt. Groeten Leo.

Reputatie 6
Badge +5

Dit systeem is een tijdbom.
Banken kunnen geld lenen wat er helemaal niet is.

Dit systeem is een tijdbom.
Banken kunnen geld lenen wat er helemaal niet is.

Is macro economisch het “scheppen van geld” niet een functie van banken of ben ik voorgelogen tijdens economie?

Reputatie 6
Badge +5

Ja hoor, dat doen ze al jaren.
Met het verschil, dat er vroeger een limiet op zat.

Reageer