Consumentenbond.nl

De Rol van banken bij de zogenaamde "fakebetalings" truc wordt te weinig belicht

• 19 september 2018
  • 35 reacties
  • 1813 Bekeken

Toon eerste bericht

35 reacties

Reputatie 5
Badge +7
Hallo @Mindfulness, nu ben ik wel benieuwd of je nog reactie van Marktplaats hebt gehad! 😉
Reputatie 1
Badge +2
Ik heb uitgebreid contact gehad met marktplaats. Ik knip maar even de highlihts in. Komt er voor mij op neer dat het inrichten van Ideal voor particulieren een broodje aap is en schijnveiligheid is. Hoe het veiliger kan weet ik ook niet , internet en koop en verkoop tussen particulieren is een kwestie voor partijen van goed opletten en voorzichtig zijn.

Mijn laatste bericht aan marktplaats en daaronder wat vooraf ging. :

IK :Ook de uitleg wat marktplaats wel of niet kan doen heb ik gelezen. Oplichters doen dat ook en zullen van deze regels zeker profiteren. Ik zal wel in uw ogen en uw afdeling lastig zijn ,echter uw opmerking “het grootste deel van de gebruikers gaat goed om met de service” is totaal niet relevant.
Een eerlijke koper en een eerlijke verkoper is niet het probleem, het probleem is dat u juist met de schijnveiligheid de oplichter het voordeel geeft en juist faciliteert.

MP :
Bedankt voor je uitgebreide feedback en suggesties.

Wij melden op onze website dat indien een pakket niet overeenkomt met wat wordt verwacht, dat het geld dan alsnog zal worden overgemaakt. Dit doen wij op de volgende pagina: https://help.marktplaats.nl/help/veilig_handelen_internetoplichting/tips_voor_veilig_handelen/i/pakket-niet-ontvangen-bij-gelijk-oversteken-service

Het grootste deel van de gebruikers gaat eerlijk met deze service om en is juist blij met de zekerheid. Ik zal je tips doorgeven aan de afdeling die hierover gaat.

Ik :
Het is niet zo veilig als u denkt , wie fout wil kan het doen. Voorbeeld : Gelijk oversteken:
“Het geld wordt uitbetaald zodra de koper de ontvangst van het pakket bevestigt of automatisch na 7 dagen”

Iemand koopt een duur object, laat het verzekerd track trace verzenden.
Stel dat : verkoper is boefje ,verstuurd pakket met andere inhoud dan wat er bestelt is en kan via track trace aantonen “ ik heb verstuurd ik heb een track trace afleverbewijs “ .
Koper kan fluiten naar zijn betaling want marktplaats zal volgens het track trace bewijs tot uitbetaling aan de verkoper overgaan. Koper kan niets bewijzen ,verkoper hoeft niets te bewijzen.
Marktplaats zal ( hoop ik dan maar ) pas tot actie overgaan na diverse klachten van kopers en/of aangiftes politie. En dat gaat niet werken.

Ergo er verandert niets ten opzichte van reguliere transacties , het is schijnveiligheid. Ten overvloede : dat niet meer delen van bankgegevens lijkt veiliger, echter het grote nadeel is dat de foute partij
beschermd wordt. Hij /zij kan nog anoniemer zijn “zaken “ doen. Dat is de crux en ik vind dat marktplaats daar niet omheen mag gaan.

Ergo er verandert niets ten opzichte van reguliere transacties , het is schijnveiligheid. Ten overvloede : dat niet meer delen van bankgegevens lijkt veiliger, echter het grote nadeel is dat de foute partij
beschermd wordt. Hij /zij kan nog anoniemer zijn “zaken “ doen. Dat is de crux en ik vind dat marktplaats daar niet omheen mag gaan.

Uw analyse klopt, met name de koper blijft kwetsbaar en dar gaat ook niet veranderen. Niet op afstand kopen maar handje schudden dus.
Reputatie 1
Badge +2
Handje schudden ,gelijk oversteken ergo iets afhalen en dan betalen. Ook dat is zeker in deze tijd steeds onveiliger. Alles gaat goed bij een verkooptransactie tussen 2 nette partijen, echter er zijn al zoveel voorbeelden waar het mis is gegaan. Voorbeeld: je hebt een mooi stuk antiek gezien , mooie foto s en een verkoper die begrijpt dat je voor iets wat 1000 euro kost dat wil afhalen/betalen. Zelfs na telefonisch contact oogt alles betrouwbaar. Je spreekt af bij het aangegeven huisadres ( achteraf niet het adres van het boefje ) , de "verkoper" wacht je op en voordat je het weet ben je 1000 euro armer en geen antiek rijker. Ik wil er alleen maar mee zeggen dat ook gelijk oversteken anders kan lopen. En politie, justitie en marktplaats en andere internetsites zijn echt niet opgewassen tegen de boefjes. Het is helaas vrij spel en er ongestraft mee wegkomen ( de uitzonderingen daar gelaten)
Handje schudden ,gelijk oversteken ergo iets afhalen en dan betalen. Ook dat is zeker in deze tijd steeds onveiliger.

In deze tijd? Welke tijd is dat dan? Ik moet u zeggen dat ik zeker sterkere "voorbeelden" heb maar dan moet ik liegen.
Reputatie 1
Badge +2
A.Deen : Ik begrijp uw reactie niet , waarom zo onvriendelijk en denigrerend. Mijn voorbeeld is een voorbeeld geen waar verhaal wat ik heb meegemaakt. Wilt u dan een echt "verhaal " hier dan :
https://www.destentor.nl/deventer/man-schreeuwt-om-hulp-na-mislukte-marktplaats-deal-in-wilp~a3e28b53/
@Mindfulness sorry, ik word altijd een beetje kribbig als mensen het beeld schetsen dat Nederland steeds crimineler wordt terwijl dat gewoon niet waar is. Als u vroeger een advertentie in het sufferdje had gezet waren de spulletjes ook bij u opgehaald.
Nu heeft u de optie op afstand te handelen maar u zegt terecht dat dat geen 100% garantie geeft. Dat zijn de smaken en anders kom je bij het veilingmodel en daarvan liggen de kosten véél hoger
Reputatie 1
Badge +2
Mijnheer of mevrouw Deen, Forums ,emails, appen , alles wat aan papier wordt toevertrouwd kan bij een lezer in een verkeerd keelgat schieten.Zo ontstaan vaak irritaties tussen goede mensen die het goed bedoelen. Voor mij een les op mijn 67 + me maar te houden aan feiten, al was mijn voorbeeld dus goed bedoeld en zeker naar waarheid geschetst. Ja ik weet de statistieken juichen al jaren over afname van geregisreerde /aangegeven "kleine "criminaliteit. Maar wie doet nog aangifte bij kleine internet vergrijpen, het blijft toch bij meldingen aan marktplaats of de andere verkoopsites ,met de wetenschap dat het dweilen met de kraan dicht is ? En het is toch een feit dat soms of vaak ?? politie aangiftes in de praktijk weigert of ontmoedigd ( vanwege werkdruk/wetenschap dat er niets aan gedaan kan worden?? ) dat zijn geen ncidenten. Laat staan dat mensen eerst afwegen of er iets aangegeven wordt, veiligheid voor jezelf .. Ik hoop dat u gelijk heeft dat de beroepsgroepen van allerlei criminaliteit aan het afnemen is ,daar bedoel ik mee alle vormen van : straatcriminelen, drugscriminelen ,internetcriminelen, Witte Boorden , malversaties bij de"particuliere " Goede Doelen . Van dat laatste nog een recent voorbeeld zelf meegemaakt, jaren geleden al gemeld werd niets aan gedaan en inmiddels de man er achter opgepakt met 800.000 euro in 5 a 10 jaar achterover gedrukt. In de afname geloof ik niet zo , eenmaal in een crimineel cirquit daar komt slechts een enkeling ( met hulp) van af. Ik ben een gepensioneerde mijnheer werkzaam geweest in omgeving Risk en concernveiligheid dus enige kennis van zaken heb ik wel. Ik woon met plezier in een wijk met allerlei culturen ,ben ook multi opgegroeid en heb een hekel aan mensen die oordelen over anderen die ze niet kennen en negatieve stemmingmakers. Voordat populisten denken dat ze in mij een lotgenoot hebben. Ik heb maar 1 criterium :er zijn Goede Mensen in alle culturen en er zijn minder goede en slechte /gevaarlijke mensen ook in alle culturen, die het voor andere danig verpesten. Ik hoor nog wel eens wat van deze en gene , het gevoel en werkelijkheid van veilig wonen en werken is echt afgenomen. Mensen zijn voorzichtig en alert en terecht . Ergo statistieken ga ik niet al te snel van uit. Maar laten we met zijn allen de Goede Dingen koesteren want die moeten ons redden. Want de Wereld en heel dichtbij een afbrokkelend Europa, is weer danig op hol.
Reputatie 1
Badge +2
Sorry het is dweilen met de kraan open ...........
Reputatie 5
Badge +7
@Mindfulness wist je dat we in een ander topic om ervaringen met de Gelijk Oversteken Service van Marktplaats vragen? Zie het topic Hoe bevalt de nieuwe service van Marktplaats?.

Reageer