Consumentenbond.nl

​De Verzekeringskaart: polisvoorwaarden in jip-en-janneketaal

Reputatie 4
Badge +7
Om consumenten makkelijker wijs te laten worden uit de vele verzekeringsvoorwaarden, die aan een verzekering verbonden zijn, komen de meest gangbare verzekeringen vanaf 1 januari met een zogenaamde Verzekeringskaart. Dit is een pamflet met een vaste indeling waarin de verzekeraar kort en bondig de belangrijkste verzekeringsvoorwaarden kan toelichten.

De Consumentenbond vindt dit een stap in de goede richting: "Dit geeft de consument meer inzicht en maakt het gemakkelijker om verzekeringen met elkaar te vergelijken", aldus Bart Combee. De lijst met verzekeraars die verzekeringskaarten aanbieden, groeit gestaag. Hieronder een voorbeeld:

Allianz: overlijdensrisicoverzekeringArdanta: zorg-garant-uitvaartplanDAS: rechtsbijstandverzekeringZLM: autoverzekering, rechtsbijstandverzekering, reisverzekeringAEGON: arbeidsongeschiktheidsverzekeringLeidsche Verzekeringen: overlijdensrisicoverzekering XL, overlijdensrisicoverzekering SLNH1816: inboedelverzekering

Wij zijn benieuwd wat jullie vinden van dit nieuwe hulpmiddel. Denk jij dat verzekeringskaarten jou gaan helpen een verzekering uit te kiezen, of zijn ze je inmiddels al van pas gekomen? Deel je ervaringen en feedback!

11 reacties

De 'vernieuwing' met zogenoemde verzekeringskaarten is m.i. niet meer dan een poging tot uitbreiding van de onbeduidende initiatieven die er uiteindelijk helemaal niet Ècht toe doen. Ik zie het eerder als een soort nieuwe beschrifting van de ordners die in mijn werkkamer staan, het oogt daardoor beter en misschien staan ze nu allemaal systematischer op alfabet, maar ÉÉnmaal in de hand genomen zitten ze nog steeds evenvol met dezelfde onverteerbare documenten, net zoals voorheen.

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Feb 5, 2016.

Bedankt voor het delen van je mening. Ik ben benieuwd hoe de rest van de Community denk over deze kaart. Wat vinden jullie van de iconen, layout en uitleg van de verzekeringskaarten: is deze duidelijker dan wanneer het in tekst staat uitgeschreven?
Wat mij betreft is het een vooruitgang, maar of het voor de meerderheid van de mensen onder- of oververzekering gaat voorkomen dat denk ik niet... Mijn feedback: een kort en bondig overzicht, waarbij ik sneller (dan in een lap met tekst) onderdelen kan uitlichten waarbij ik eventuele vraagtekens heb. Het zorgt er denk ik voor dat mensen sneller lezen waarvoor ze zich nou eigenlijk verzekeren. waar we dat bij 'plain text' dat toch liever niet doen, want: te ingewikkeld geformuleerd, geen tijd voor, geen zin in etc.
Reputatie 4
Badge +7
Verzekeraars moeten vanaf 1 januari 2017 voor 15 producten een Verzekeringskaart op hun website hebben staan, meldde het Verbond van Verzekeraars vandaag.

Wat vind jij van dit document?
Ik lees net in de Consumentennieuwsbrief voor het eerst van een verzekeringskaart. Nadat ik het artikel had gelezen heb ik bij mijn eigen verzekering (Menzis) geprobeerd de verzekeringskaart op te zoeken. Alleen via een zoekactie op het woord verzekeringskaart kom ik er. Via de menustructuur kan ik het niet vinden.
De zorgverzekeraars zijn dus verplicht om het document op hun site te publiceren. Maar dan moet het naar mijn mening ook duidelijk vindbaar zijn vanaf de homepage.
Op de site https://www.zilverenkruis.nl/ is geen verzekeringskaart of IPID te vinden.
Blijkbaar niet wettelijk verplicht. Sanctie ontbreekt in de wet?
B.H. Post schreef:

Op de site https://www.zilverenkruis.nl/ is geen verzekeringskaart of IPID te vinden.
Blijkbaar niet wettelijk verplicht. Sanctie ontbreekt in de wet?

Kijk maar eens op https://zorgverzekeringskaart.nl/zilverenkruis/Basis-Zeker
Reputatie 2
Badge +2
Ik vind de zorgkaarten dusdanig algemeen van opzet, dat ze effectief onbruikbaar zijn. In het dekkingsoverzicht van mijn polis (gewoon te vinden in de Mijn-omgeving bij mijn verzekeraar) staat tenminste duidelijk welke behandelingen en welke bedragen/percentages vergoed worden. Daar heb je geen zorgkaart voor nodig.
Wat mij betreft een zinloze service, hetgeen het onderzoek van de CB ook aantoont, want bijna niemand kent of gebruikt het.
Via de nieuwsbrief nu voor het eerst van de verzekeringskaart gehoord en gezocht op de site van mijn zorgverzekering BUWUZT van de VGZ en ook daar alleen onderstaande te vinden!!!!!

Laat 1 gevonden resultaat zien voor “verzekeringskaart”

convenant%20samenloop%20reis-zorgverz.pdf
https://www.bewuzt.nl/SiteCollectionDocuments/reglementen-beleid-regelingen/convenant%20samenloop%20reis-zorgverz.pdf
(verzekerde). Vanwege de door de zorgverzekeraar af te geven Europese verzekeringskaart, waarop veelal is aangegeven tot welke alarmcentrale de verzekerde zich in geval van ziekenhuisopname in het buitenland moet wenden, is te verwachten dat de verzekerde zich vooral tot de alarmcentrale van zijn

Hoe kun je dan simpel vergelijken met andere verzekeringen???😂

Dus ook meer even bij Centraal Beheer gekeken en ook daar kan ik niets vinden met de zoekopdracht voor woonverzekering en reisverzekering?😂😂
Reputatie 1
Badge +2
Van de verzekeringskaarten had ik al eens gehoord, maar ik heb er nooit actief naar gezocht. Nu - nieuwsgierig geworden - dan toch maar eens geprobeerd. En ik kom (zoals verwacht, na het lezen van eerdere reacties) toch wel wat rare dingen tegen.

Testcase: zorgverzekeringskaarten. En actualiteit is daarbij belangrijk, zou ik denken.

Momenteel ben ik voor zorg nog verzekerd bij Aevitae, maar ik kreeg eerder de mededeling dat mijn administratie, voor 2019, overgenomen wordt door AON. AON heeft ook eigen teksten van polisvoorwaarden opgesteld (waarom, als het alleen om overname van de administratie zou gaan ?) en zou dus ook bijpassende eigen verzekeringskaarten moeten hebben .
Op de site van Aevitae is (via Home > Zorgverzekeringen) makkelijk (in een overzichtslijst, links op de pagina) de verwijzing naar 'Zorgverzekeringskaarten' te vinden. Die link volgend komt men op een pagina met voor dit onderwerp doorverwijzingen naar de diverse maatschappijen waarmee Aevitae samenwerkt: Eucare / VGZ / ASR / Avéro Achmea / AON. Daar kan men uiteindelijk de individuële zorgverzekeringskaarten inzien, ook van Aevitae zelf.
Zover: best wel duidelijk. MAAR wat blijkt? Bij sommige van die maatschappijen [o.a. bij AON] staan - nu, 23 december ! - nog steeds de verzekeringskaarten van 2018 . Anderen laten gelukkig wèl de kaarten voor 2019 zien.
Hoe dan ook: GEEN PEIL OP TE TREKKEN ! En dat met informatie waarop men eigenlijk (met nog een week te gaan) zou moeten kunnen rekenen bij de beslissing of men blijft, of overstapt.
Eigenlijk schandalig...
Reputatie 3
Badge +6
Beste B. Boxman,

Dat is inderdaad verwarrend... Op zorgverzekeringskaart.nl vindt u in ieder geval van alle zorgverzekeraars de zorgverzekeringskaarten voor 2019. Ook binnen onze Zorgvergelijker vindt u de kaarten terug, als u in de resultatenlijst bij een polis klikt op Toon details > Details bekijken.
Reputatie 1
Badge +2
@ Fauve CB

Helaas, helaas, beste Fauve. Je bent te optimistisch geweest - en bovendien hebben jullie bij de CB kennelijk de eerste link, zorgverzekeringskaart.nl, NIET even gecheckt, voordat jullie die doorgeven.
Slordig.
Ik heb e.e.a. geprobeerd, specifiek voor AON. Inderdaad kan men - na aanklikken - kiezen voor welke maatschappij men de zorgverzekeringskaart(en) wil inzien. Maar als ik bij AON (NB: "serviced by Aevitae") daarna op de verschillende polissen klik zie ik nog steeds ALLEEN MAAR 2018 !!!
En dat bij elke polis die ze aanbieden.
Ik heb overigens nog niet via jullie eigen Zorgvergelijker gezocht. Zal dat wel doen, maar vond het belangrijk nu alvast bovenstaande kritiek door te geven.

Reageer