Consumentenbond.nl

Deel je ervaring met budgetbeheerders en bewindvoerders

  • 13 januari 2020
  • 25 reacties
  • 2270 Bekeken

Reputatie 4
Badge +7

Als je een probleem hebt met financiële administratie of schulden dan kun je iemand in de arm nemen om het op te lossen. Het beheer van je geldzaken kan door vrijwillige aanmelding of door een beschikking bij de kantonrechter. Zowel budgetbeheer als bewindvoering is bedoeld om overzicht te krijgen in je financiën en (het oplopen van) schulden te voorkomen.

Heb jij een ervaring met zo’n dienstverlener of ken je een ervaring van een bekende met dit soort dienstverlener? Deel het dan in een reactie hieronder.


25 reacties

Reputatie 2
Badge +3

In mijn persoonlijke omgeving heb ik er geen ervaring mee. Maar ik vind dat redenen die daartoe leiden fout zitten. Meer dan redelijkerwijs te uiten is. Niemand heeft het erover.

Psyche in de zin van gezondheidszorg is een hele onbetrouwbare zaak. Wat het vooral doet is omstandigheden maken zoals waar dit onderwerp over gaat. 

 

Tot zover had dit onderwerp ook geen reacties. Ik denk dat er in het bijzonder geen conclusies getrokken kunnen worden over slechte ervaringen van mensen met budgetbeheerders en bewindvoerders als dit onderwerp geen reacties heeft of alleen goede reacties. 

Bijvoorbeeld, een tijd geleden dat over PGB’s. En het feit dat ?bureau’s? die dit beheerden cliënten in grote problemen brachten. Dus de sfeer over het onderwerp ligt zó dat alleen direct contact met voldoende mensen een goed beeld geeft. 
Ik zeg niet automatisch dat de conclusie dan is dat er heel veel slechte ervaringen zijn met budgetbeheerders en bewindvoerders.

Maar die laatste twee alinea’s met ènig voorbehoud

 

Reputatie 3
Badge +2

ik werk naast mijn gewone werk (40 u) ook nog als vrijwilliger in de schuldhulpverlening. De zwaardere gevallen, die ik niet zelf (die men zelf niet zelf, met mij als gids) kan oplossen komen nogal es terecht bij de sanering, soms onder bewind (een bekende of een aangestelde) of iemand regelt zelf een volmacht. In principe trek ik mij dan terug. Dit komt niet vaak voor, wij helpen pas nadat er een voorselectie heeft plaatsgevonden. Soms dus wel en af en toe hoor ik hoe het daarna gaat. Die ervaringen zijn tot nu goed. Dat kan toeval zijn, want er zitten zeker ook rotte appels tussen. ik denk dat je de vraag op de verkeerde plek stelt. Bewindvoerders zie je opduiken als iemand wilsonbekwaam is. Er is veel (negatief) nieuws over te vinden, het aantal mensen onder bewind is enorm gestegen (veel ouderen) De schuldenwereld is een harde wereld en kwetsbare mensen lopen risico uitgebuit te worden. Het risico op schulden is sowieso gegroeid in de samenleving. Mede door de overheid. Marktwerking is doorgeschoten. Een land is beschaafd als het oa goed zorgt voor de kwetsbaren. Wij leven in een land dat steeds minder beschaafd is. Alles draait om geld en winst, de 2-deling neemt toe over de ruggen van steeds meer mensen.  Gemeenten laten veel liggen/hebben het zwaar sinds alle decentralisaties.  Naar bewindvoerders is onderzoek gedaan. bv  https://www.platform-investico.nl/artikel/kwart-miljoen-nederlanders-levert-pinpas-in-bij-private-bewindvoerder/

Mijn ervaring (5 of 6 jaar vrijwillig budgetcoach/schuldhulpverlener geweest) is, dat alles wat via het gemeenteloket loopt, betrouwbaar is en al het andere vaak/meestal niet.

De gemeenten weten dus ook naar wie zij verwijzen.

 

Laat mensen meteen beginnen om een overzicht te maken van ALLE inkomsten maar zeker van ALLE uitgaven.

Meteen NIETS pinnen maar alles contant betalen.

Op je bank overzicht alles noteren in je overzicht wat automatisch wordt afgeschreven. Je ziet dan meteen wat je overhoudt om je boodschappen te doen. 

Alle automatische afschrijvingen onder de loup te nemen en kijken of je al wat op kunt zeggen wat overbodig is. Denk aan alle abonnementen.

Inzicht geeft rust

Volg precies de adviezen van het Nibud op, te vinden op hun site. Als je dat doet is je boekhouding in een jaar op orde en het jaar daarop houd je geld over. Het vereist wel zelfdiscipline. 

Het zou fijn zijn als er ook heel veel mensen zouden reageren die heel erg blij zijn met de hulp die ze krijgen van budgetbeheer en bewindvoering. We kennen nu onderhand wel de verhalen van de slechte bewindvoerders die mensen zonder leefgeld laten zitten of de huur niet betalen, zonder dat we de achtergrond van de klager kennen, want heel vaak zit daar achter dat er geen inkomsten (geen gegevens aanleveren of salaris gewoon naar een andere rekening over laten maken) zijn of dat mensen meer willen dan hun portemonee bevat.

Het is in Nederland heel droevig gesteld met het kennen van alle mogelijkheden om geldbronnen aan te boren en om te onderhandelen als er toch weer wat gebeurt waardoor mensen in de problemen komen. Vooral bewindvoerders kennen wel heel vaak de weg. En dan nog zijn de geldbronnen niet helemaal te vertrouwen, denk alleen al aan de toeslagen van de overheid. Je denkt dat je er recht op hebt en na een jaar moet je toch alles weer terugbetalen.

Bewindvoerders worden sinds de wet in 2014 heel streng gecontroleerd. Wie onder bewind gesteld is heeft mogelijkheden om te klagen, bij de bewindvoerder, de rechtbank, de beroeps/branchevereniging.
Er zijn bewindvoerders die uit hun vak zijn gezet, er zijn veel meer bewindvoerders die een pluim verdienen.

Ik ben bewindvoerder/budgetbeheerder. En ik ben gids bij Kandoor. Ik ken de klagers en ik ken de mensen die juist heel blij zijn met hun hulpverlenende bewindvoerder/budgetbeheerder.

Badge

@PetraNelleke

Hoe graag zou ik met u een goed gesprek willen hebben.

“We kennen nu onderhand wel de verhalen van de slechte bewindvoerders...”

Inderdaad, ondanks de wet sinds 2014 is er nog steeds veel kaf tussen het koren. Daarbij zijn Brancheorganisaties gebaat bij het bestaan van zowel goede als minder goede tot slechte Bewindslieden en zolang er na een klacht de bewindsman of vrouw zich goed kan onderbouwen… Ben bezig met procederen en kan inmiddels wel een boek erover schrijven omdat foute bewindslieden heel goed weten te balanceren op het randje van wat kan en wat niet. Zo zijn ze in de communicatie met hun cliënten vaak zelfs multi - interpretabel en/of heel kort en manipulatief. Immers heb je als bewindvoerder of mentor met slechts enkele klanten een aardig inkomen omdat je in het begin bij aanvang best wat werk hebt maar als het daarna eenmaal loopt kun je het prima naast je full-time baan doen. Maar op uw citaat hierboven terug te komen. Vanaf medio 2008 zijn er zoveel bewindvoerders gekomen, als paddestoelen uit de grond. Sindsdien duurde het even eer er klachten kwamen en het duurt nog langer voordat deze uit de wereld zijn. Doe je het goed voor je werkgever of naaste, hoor je het veelal niet. Doe je iets fout, krijg je op je …. Juistem! Deal with it Mw. PetraNelleke want zo streng worden bewindvoerders niet gecontroleerd omdat het OM bij het gerecht het heel erg druk heeft en wel wat beters te doen heeft dan jullie aangeleverde eindverantwoordingen na te rekenen en/of te doorgronden omdat de klant (hoeveel tekenen zonder deze werkelijk te begrijpen?) deze eerst mag nazien en ter goedkeuring mag ondertekenen. Ik heb mijn informatie over het hof van betrouwbare bronnen overigens. En ja, ik ben zeer tevreden over de bewindvoerders en budgetbeheerders, waarvan enkele met Stichting die een schijntje vragen van wat wettelijk bepaald is qua vergoeding voor jullie diensten, die mij wegwijs maakten in het wereldje bewind en beheer! Neemt niet weg dat de listigste en meest commerciële rotte appeltjes waarvan sommige met wel meer dan 600 klanten, nog steeds bestaan Mw. PetraNelleke, en daarom nog steeds negatieve ervaringen delen tot het aantal foute kantoren acceptabel is geworden en dat is het nog steeds niet nu na jaren.

“Er zijn bewindvoerders die uit hun vak zijn gezet, er zijn veel meer bewindvoerders die een pluim verdienen.” Absolument, maar onze hersenen zijn er nu eenmaal zo op gemaakt ons na negatieve ervaringen, ons bij iets soortgelijks en zodra we herkennen direct te reageren. Klachten de openbaarheid in helpen, helpt hen die nog geen negatieve ervaringen hebben. Zoals jongerenj die het nog moeten leren, psychiatrische mensen of neem bijv. ouderen die heel hun leven hun taak hadden te koken, huis te onderhouden en kinderen groot te brengen maar die altijd boodschappengeld kregen en zakgeld maar er na overlijden van de man die altijd alles regelde zoals mijn vader… Er gewoon in stinken en opgelicht worden. Ja, mijn moeder trof het tijdens mijn afwezigheid en is voor €105.000,-- eventjes geholpen. Hoeveel Bewindvoerders innen wel niet zonder het in de boeken van klant te zetten en bestaan na meerdere rechtzaken nog steeds? Of gaan even tijdje naar onze oosterburen, flikken daar hetzelfde en als de wind weer wat is gaan liggen gaan ze in Nederland onder andere naam gewoon weer van voren af aan?

Voordat ik heul mijn beerput en ervaringen van mezelf en derden erbij betrek, verteld u maar eens wat goede tips hier omdat de Consumentenbond er namelijk voor is consumenten te helpen bij hun keuzes in deze drukke snelle maatschappij ipv graag te horen en/of op te roepen tot leuke en goede evaringen met bewindslieden. Hoe herken je een foute zonder eerst al onder bewind te zijn gesteld via Kanton wat overigens zo gepiept is? Graag lees ik wat tips voor die groeiende groep kwetsbare mensen ipv te kletsen over bloemetjes en bijtjes over goede Mentoren of Bewindvoerders die dan vaak toch aan de andere kant van het land zitten, je zal het net zien is de ervaring. Het wordt gewoon hoog tijd dat die zwarte lijst waar al jaren over gekletst wordt er eindelijk eens komt!

En dan krijgen goede bewind-kantoren en hun medewerkers vanzelf de complimenten en mogen ze van mij nog wat veren extra in de poepert, pardon? Ik bedoel dat ik persoonlijk langs een pluimvee bedrijf zal gaan voor de mooiste veren beste Mw. PetraNelleke

Hoogachtend en met vriendelijke groet,

Gerard

mijn zoon is onder vrijwillig bewind bij de Friesebewindvoerder, we zijn ontevreden over deze man, we krijgen geen inzage in  mijn zoon zijn financien , de bewindvoerder is slecht te bereiken en reageerd niet, zijn er meer mensen die ervaringen met deze bewindvoerder hebben

Reputatie 7
Badge +6

Als uw zoon 18+ is mag dat alleen met toestemming van uw zoon. Als hij niet wil kunt u verder niets.

mijn zoon is 22 ik ben zijn wettelijke mentor de bewindvoeder  geeft geen info in zaken .ik vroeg trouwens of meer mensen ervaringen hebben met de Friese bewind voerder

Reputatie 7
Badge +6

Ik lees hier links bovenaan dat een wettelijke mentor alleen de persoonlijke (niet-financiële) zaken van deze persoon regelt. Als uw ontevredenheid slechts is dat de bewindvoerder geen inzage geeft in de financiële zaken, dan is dat niet gegrond. De bewindvoerder houdt zich dan slechts aan de regels. Ik vind in Google met zoeken op “wettelijke taken bewindvoerder” deze uitlegtekst:

Een bewindvoerder heeft onder meer de volgende taken en verplichtingen:

  • beslissingen nemen over het geld en het bezit samen met betrokkene of met toestemming van de kantonrechter.
  • rekeningen betalen.
  • geld geven voor de dagelijkse boodschappen.
  • regelen van de belastingaangifte.
  • aanvragen van toeslagen of een uitkering.

Als ouders konden wij van onze kinderen op de middelbare school ook niks meer te weten komen als ze 18+ zijn. 

Er zijn meerdere redenen jan ik hoef geen uitleg van u dat kan ik ook google ik vraag hier om ervaringen met deze bewindvoerder

Reputatie 7
Badge +6

Ik woon in Midden-Brabant, Friesland moet ik nog eens naar toe. In Suriname is er een familie die veel gedaan heeft daar, erg veel. Hun voorouders komen uit Harlingen. Dat zou ik graag nog eens goed willen zien. Ervaringen met die bewindvoerder heb ik niet.

Ik lees in je eerste post dat je ontevredenheid komt van het geen inzage krijgen in de financiën. Dat je geen inzage kan krijgen omdat de bewindvoerder slecht bereikbaar is en niet reageert. Meer informatie kan ik uit je zin niet halen, het spijt me. Maar ik lees hoe het geregeld is, mentor = persoonlijke verzorging, bewindvoerder = financiën. Waarom zouden die twee contact moeten hebben? Ik wou alleen laten weten dat je geen recht hebt op inzage in de financiën, dus verdwijnt de reden van ontevredenheid. Maar als er nog andere dingen zijn, die weet ik dan niet als je ze niet schrijft. 

 

ik kan nergens reviews over hem vinden

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb Friese bewindvoerder getoetst in Google, het staat een stukje naar beneden.

Vraag me eigenlijk af of er iets gebeurt met deze posts...

Reputatie 7
Badge +7

Hoe bedoel je @Adonis.Charisma?

Gewoon zoals ik het zeg; gebeurt er überhaupt iets met de opmerkingen hier?

...gebeurt er überhaupt iets met de opmerkingen hier?

Ze worden gelezen en becommentarieerd.

 

...gebeurt er überhaupt iets met de opmerkingen hier?

Ze worden gelezen en becommentarieerd.

 

En ze hebben een signaalfunctie.

Reputatie 2
Badge +2

Het is een bijzonder gereguleerd beroep, vaak ontstaat de markt ervoor mede door achterstanden bij de gemeentelijke loketten of mensen die uitvallen bij de gemeentelijke trajecten. Veel controles tegenwoordig met bijbehorende kosten voor de bewindvoerders aan accountantscontroles en voor hun behoud van lidmaatschap bij brancheverenigingen.

Wellicht wel een punt van aandacht is het tarief dat gemaximeerd is op basis van een aantal normuren per jaar, waar de gemiddelde zware cliënt met schuldenproblematiek vele keren in bewerkelijkheid overheen gaat. Dat is wel heel wat anders dan die demente oudere in een bejaardentehuis waar je alle betalingen op een automaat zet en vervolgens bijna geen omkijken meer naar hebt. Ook die heeft hetzelfde tarief en dat is vreemd.

 

 

Badge +8

Gewoon zoals ik het zeg; gebeurt er überhaupt iets met de opmerkingen hier?

Mijn collega @Kirsten van Loon heeft dit topic gestart om ervaringen te lezen en signalen op te pikken. Wellicht kan zij hier zelf nog iets meer over vertellen?

Vermoedelijk is dit onderwerp toch zeer complex. Mijn ervaringen zijn zijdelings en betreffen een niet nauw verwant familielid die als volledig (Nederlandse) wees naar een grootmoeder in Suriname verhuisde. Daarmee hield elke financiële ondersteuning vanuit Nederland op. Dit weeskind moest vervolgens naar Nederland terugkeren naar rechtstreekse familie in Nederland waarbij vervolgens geconstateerd werd, dat de (niet onaanzienlijke) uitkeringen waarop het kind recht had in eigen zak werden gestoken. Daaropvolgend is een rechterlijke procedure gestart waarbij de financiële bewindvoering werd toegekend  aan een Nederlandse {mij bekende) bewindvoerder. die toch het nodige geduld moest opbrengen om alle financiële gegevens boven tafel te krijgen.

Deze bevinding  geldt niet zozeer als kritiek op  Nederlandse instanties (men doet ongetwijfeld zijn uiterste best) maar meer het feit, dat bij financiële bewindvoering wordt voorbijgegaan aan de eigen verantwoordelijkheid en het zelfsturend vermogen van rechtstreeks betrokkenen. . Er is geen enkel excuus  om dit soort zaken op onze nationale en met belastinggeld gefinanciëerde media bij voortduring onder de aandacht te brengen.

 

Reputatie 2
Badge +2

Het is wel de bedoeling dat bij mensen die onder bewind komen te staan de bewindvoerder eerst stabiliteit probeert te creëren en op terwijl toewerken naar zelfredzaamheid. Dat dit zeer uitdagend is door de vele cliënten die te maken hebben met multiproblematiek en nooit zelfstandig kunnen worden is een ander verhaal.

Het soort klanten is wel heel divers en ik weet dat men bij voorkeur de bejaarden heeft die eigenlijk geen zelfstandige uitgaven meer doen en in een verzorgingstehuis wonen bijvoorbeeld. Dan is het een kwestie van eenmalig alles inventariseren en op automatische betalingen zetten en (makkelijk gezegd) klaar is kees.

Deze klantengroep is financieel het meest aantrekkelijk omdat het aantal uren wat je mag declareren gemaximeerd is, ik meen circa 16 uur per jaar (let op hier moet dus alles van gedaan worden want de mogelijkheid om extra uren te declareren is beperkt). Het tarief is ook vastgelegd en wordt jaarlijks gepubliceerd.

Voor schuldenbewinden ligt het tarief iets hoger maar de hoeveelheid werk is ook vaak een veelvoud van de simpele bewinden. Stel je rekent met een normaal bewind circa 1.400 euro per jaar, is dat dus 87,5 per uur op basis van 16 uur. Moet je er meer tijd in steken wordt de vergoeding niet hoger maar wordt dus minder ver uur verdiend. Bij schuldenbewinden kan dit aantal uren fors worden overschreden en dan is het dus helemaal niet zo interessant. Daarvoor moet naast direct werd voor de cliënt ook verslag worden gemaakt voor de rechtbank, moet lidmaatschap worden betaald voor beroepsorganisaties, moeten audits worden betaald en moet prijzige software worden aangeschaft. Daarbij komt dat steeds meer banken deze klanten met leefgeld rekeningen helemaal niet willen hebben en de kosten sterk omhoog gooien en weinig service bieden waardoor de bewindvoerders en de cliënten in een lastige situatie zitten want er moeten bankrekeningen zijn, maar die worden aan alle kanten ontmoedigd.

De kosten van bewindvoering worden in rekening gebracht bij de cliënt maar die heeft vaak niet de middelen om zelfs maar de griffie kosten voor de aanvraag bij de rechtbank te betalen. Veelal werd een aanvraag gedaan voor bijzondere bijstand bij de gemeente (aanvragen bij de rechtbank duren lang en aanvragen bij de gemeenten voor bijstand duren lang dus werkzaamheden zijn al lang opgestart om mensen niet verder in problemen te brengen voordat er überhaupt een vergoeding is ontvangen….als deze al wordt toegekend).

Vanwege toenemende tekorten bij de gemeenten zie je regelmatig in het nieuws dat gemeenten andere constructies bedenken of helemaal geen uitkeringen meer doen voor bijzondere bijstand voor deze kosten, terwijl de cliënt ook niet de middelen heeft om het te bekostigen. Al met al een lastig beroep, zeker met cliënten die vaak multiproblematiek hebben en in nijpende situaties verkeren.

Al met al een complex probleem. In de ideale situatie zouden de schuldenbewinden niet nodig zijn als deze mensen allemaal bij een gemeentelijk loket zouden kunnen worden geholpen en zijn de persoonlijke bewindvoeringen door externe bewindvoerders niet nodig indien een familielid de bewindvoerder wordt. Helaas geldt ook hier dat mensen soms geen familie meer hebben of het soms verstandig is om zaken over geld niet door familie te laten uitvoeren omdat daar vaak ruzies over komen.

 

Ik ken iemand die bipolair/manisch depressief is, en zichzelf daarom onder bewind heeft gesteld. Niet alle bewindvoerders(organisaties) blijken even koosjer zeker als het gaat om het berekenen van kosten. Maar ook was er op enig moment een probleem waarbij acuut overleg met de bank nodig was en toen was die bewindvoerder dus zeer laks. Later bleek de man/organisatie zonder zijn instemming/kennis zijn dossier te hebben overgedragen aan een ander.

Na enig zoeken zijn er verschillende initiatieven ooit ontplooid om slechte bewindvoerders te inventariseren:

https://www.ad.nl/economie/foute-bewindvoerders-moeten-op-zwarte-lijst~ac037f94/

 

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/klem-tussen-armoe-en-de-bewindvoerder~b4157554/

 

Maar uiteindelijk gaat een rechter over de toewijzing, dus zou dáár de kwaliteits-toets ook plaats moeten vinden denk ik.

 

Reageer