Consumentenbond.nl

Depositosparen: pin jij je rente vast?

• 27 januari 2020
  • 5 reacties
  • 634 Bekeken

Badge +8
  • Moderator
  • 1213 reacties

Het klinkt wellicht gek, nu de spaarrentes historisch laag zijn. Maar dit zou wel eens een prima moment kunnen zijn om een termijndeposito te openen en een deel van je spaargeld voor meerdere jaren vast te zetten.

De kans is klein dat de rente de komende tijd flink gaat stijgen, een daling of een zelfs negatieve spaarrente liggen meer voor de hand. In dit gratis artikel uit de Geldgids van februari 2020 lees je meer over depositosparen.

Spaar jij al met deposito's? Waarom wel of niet? Praat mee!

5 reacties

Een tijd geleden heb ik een paar keer een bescheiden Depositorekening gehad. Maar bij mijn weten leveren die nu even weinig op als een gewone spaarrekening.

Dat was vroeger trouwens ook al zo: niet erg veel verschil met een gewone spaarrekening.

Reputatie 5
Badge +5

Toen de rente nog 12% was, heb ik dat wel eens gedaan.
Als ik ooit de lotto win, zal ik er eens over nadenken.

Reputatie 7
Badge +7

De deposito rente is ook relatief laag. Relatief want spaarrente van gewone spaarrekeningen is straks nihil, dan is 2% op een deposito van Dela nog wel aardig. Maar ook niet erg veel, en het is in feite een spaarverzekering, valt niet onder het deposito garantie stelsel, en zonder boete kan je 10 jaar niet van je spaarverzekering af.

De eerst volgende deposito is van Imprebanca, 5 jaar 1,55% .

Zie ook https://www.spaarrente.nl/  

Bedenk goed of je je geld die jaren kwijt kan, of je het zelfs wel  haalt,  en denk ook aan de fiscus.

Groeten Leo.

Badge

Mijn man en ik hebben ons huis verkocht en nu een huurwoning .een deel van het geld hebben we als deposito bij ASN bank weggezet voor onze uitvaart ,met 10 jaar krijg je 0.9 % dus dat is toch iets meer dan 0.1 % en bij overlijden komt het geld zonder kosten direct vrij. Vroeger heb ik als ik iets over had het ook wel in deposito’s gezet , maar als ik nu jonger zou zijn dan denk ik niet dat ik het weer zou doen. Onze leeftijd is 70 en 65 jaar.

Reputatie 7
Badge +7

Uiteraard is het uw goed recht. Met name als er een som van een huisverkoop vrij komt is het toch interessant er nog iets aan rente voor te krijgen. Nadeel blijft altijd dat de inflatie nu hoger is en dat de fiscus u toch aanslaat. Maar dat zou ze sowieso doen omdat ze weet dat er een huis verkocht is. Je moet natuurlijk altijd dergelijke gelden aan de fiscus opgeven, maar met geld in een oude sok, doet praktisch niemand dat.. Maar een huisverkoop in een oude sok, dat weet de fiscus dan toch wel. Groet Leo.

Reageer