Consumentenbond.nl

Digitale huishoudboekjes: gebruik jij er een?

• 2 april 2019
  • 8 reacties
  • 4905 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3
Vraag jij je ook wel eens af waar jouw geld aan het einde van de maand is gebleven? Een huishoudboekje kan je helpen om je bestedingspatroon in kaart te brengen. Er zijn zowel off- als online huishoudboekjes. Bij een offline huishoudboekje installeer je een programma op je computer en bij een online huishoudboekje hoef je alleen in te loggen op een website of app. Zo kun je dit huishoudboekje altijd en overal raadplegen.

Het handige is dat de meeste digitale huishoudboekjes je uitgaven automatisch indelen in categorieën, zoals boodschappen en vaste lasten. Soms kun je je uitgavenpatroon ook vergelijken met die van andere mensen, bijvoorbeeld met dezelfde gezinssamenstelling. Op onze website vind je een overzicht van de aanbieders van huishoudboekjes.

Gebruik jij een huishoudboekje? Of houd jij jouw geldzaken op een andere manier in de gaten? Praat mee!

8 reacties

Vraag jij je ook wel eens af waar jouw geld aan het einde van de maand is gebleven?
Nooit!

Mijn hele leven wordt dagelijks in kaart gebracht in Excel.
Reputatie 7
Badge +5
Ook hier in Excel een compleet schema van vaste kosten en baten met een flinke pot onvoorzien ingecalculeerd, wat al jaren meegaat en onze financiële toestand duidelijk weergeeft.
Reputatie 7
Badge +6
Wij hebben dat wel eens gedaan . Beviel niet . We vergaten vaak uitgavenposten en dan klopt er niets meer van. Gewoon geen rare dingen doen en regelmatig de bankafschriften controleren bevalt beter. Alleen de bekende ergernis dat degene die geld afschrijft niet altijd terug te leiden is naar degene waar we iets gekocht hebben.
Reputatie 7
Ik probeerde het bij te houden, niet digitaal, een kasboekje doet het ook goed en google ziet er niets van, maar ik heb een man die er niet aan denkt, dan klopt het niet meer. ik laat het maar, ik heb nog nooit rood gestaan dus het zal wel goed zijn.
Badge
Gebruik al jaren Penningmeester. Niet het meest moderne, maar doet wat het moet doen. Importeren van bank/giro gegevens maakt een goed financieel beheer makkelijk.
Reputatie 7
Badge +5
Ik probeerde het bij te houden, niet digitaal, een kasboekje doet het ook goed en google ziet er niets van, maar ik heb een man die er niet aan denkt, dan klopt het niet meer. ik laat het maar, ik heb nog nooit rood gestaan dus het zal wel goed zijn.
Omdat wij beiden ook niet altijd even strak zijn, ja wat wil je, Brabant hè, hebben wij een flinke post onvoorzien per maand opgenomen en dat komt op de lange termijn eigenlijk wel goed uit, want je er komt ook regelmatig iets onvoorzien langs en nu blijkt de laatste 3 jaar het precies uit te komen zonder dat het pijn doet.
Badge
Ik heb jaren gewerkt in Excel, en dat beviel wel. Toch wou ik iets anders waarmee ik ook eenvoudig via een app op de mobiel kan werken en ik voor het bijhouden niet aan een PC ben gebonden. Ik weet Excel is er ook voor Android maar dat werkt niet fijn op (te) klein scherm.

Afgelopen weekend veel apps getest die ook een webapp of standalone app voor op de PC (macOS in mijn geva)l aanbieden. De keus is hierbij gevallen op MoneyWiz 3, dit werkt boven verwachting goed. Meer info en alle mogelijkheden ervan vindt je op https://wiz.money/nl/Kenmerken/

+punten, eigenlijk te veel op op te noemen maar voor mij de belangrijkste:
- app voor zowel mobiel als voor macOS in het NL in te stellen
- Meerdere bankrekeningen in te stellen
- Terugkerende inkomsten/uitgaven in te stellen (dagelijks/wekelijks/maandelijks/jaarlijks)
- Eenmaal (goed) ingericht per dag in de kalender in te zien hoe je er financieel voor staat
- Je kan bewijze van 5, 10 jaar of korter of juist veel langer inzien hoe je financieel ervoor staat op basis van de terugkerende transacties die je hebt ingevoerd

-punt:
Waarom heb ik deze niet eerder gevonden :)

Ik heb zelfs de opties die de Consumentenbond zelf op de pagina https://www.consumentenbond.nl/budgetteren/digitale-huishoudboekjes benoemd bekeken maar dat beviel we van geen allen. Sommige vielen al direct af omdat deze alleen werken op een Windows systeem en ik werk met macOS.

MoneyWiz is er voor meerdere systemen: Windows/macOS/iPad/iPhone/Android
Neem je de pro versie dan zit hier de sync optie bij in. Hierdoor is op elk apparaat dat ingesteld is de administratie in te zien/te bewerken.

@Ingrid Zuurmond (Consumentenbond) kijken jullie mee? Ik vind eigenlijk dat deze niet in jullie lijstje zoals hierboven vernoemd mag ontbreken! :)

En nee ik heb geen binding met het bedrijf erachter, ben er gewoon enthousiast over 😉
Badge +6
Dank voor de tip, @p a u l! 👍🏼

Reageer