Directe Schadeafhandeling

• 26 July 2021
  • 5 reacties
  • 60 Bekeken

Hai als een andere automobilist schade veroorzaakt aan jouw auto, heb je de mogelijkheid sinds 1-7-2012 om de schade te verhalen bij/via je eigen verzekeraar. Ook als je alleen WA of Beperkt Casco verzekerd bent.

Aangezien ik vorige week een ongeluk had met de motor werd mij door de tussenpersoon aangegeven dat niet geld voor verzekeringen voormotoren .

is iemand bekend met deze materie en ook kan aangeven of dit klopt.

5 reacties

Nog nooit van gehoord, een wa verzekering betaalt geen schade aan jouw voertuig maar dekt jouw aansprakelijkheid naar anderen, maar met welk deel van het aansprakelijk stellen van de tegenpartij heb je dan moeite?

Nog nooit van gehoord, een wa verzekering betaalt geen schade aan jouw voertuig maar dekt jouw aansprakelijkheid naar anderen, maar met welk deel van het aansprakelijk stellen van de tegenpartij heb je dan moeite?

Hai

het betreft de afhandeling tussen de verzekeringen van beide betrokkenen 

in mijn geval ziet het ernaar uit dat de tegenpartij aansprakelijk is en dien ik zelf de tegenpartij aansprakelijk te stellen en met hun in contact te treden ,dit was voor 1-7 ook het geval en is gewijzigd dat de verzekeringen dit regelen met zoals het er nu naar uitziet alleen voor personenwagens 

Hai

het betreft de afhandeling tussen de verzekeringen van beide betrokkenen 

in mijn geval ziet het ernaar uit dat de tegenpartij aansprakelijk is en dien ik zelf de tegenpartij aansprakelijk te stellen en met hun in contact te treden ,dit was voor 1-7 ook het geval en is gewijzigd dat de verzekeringen dit regelen met zoals het er nu naar uitziet alleen voor personenwagens

Kun je anders eens aangegeven waar dat 1-7-2012 verhaal vandaan komt?

Reputatie 4
Badge +3

Bedoeld zal worden 1 juli 2021. En ja, er is inderdaad iets veranderd. Er kan gekozen worden voor (directe) afhandeling door de eigen verzekeraar. ook als je alleen een WA-verzekering hebt. Het wordt wel WA-Direct (WAD) genoemd.

https://www.verzekeraars.nl/verzekeringsthemas/schade/directe-schadeafhandeling

Om deze keuze te kunnen maken moet je wel aan de WAD-criteria voldoen. Eén van die criteria is het een ongeval betreft tussen personenauto's. Klaarblijkelijk ziet de verzekeringswereld dit als een test, waarbij het mogelijk is, als alles goed verloopt, om in de toekomst ook andere categorieën motorrijtuigen, zoals motoren, toe te voegen. De termijn van een jaar wordt wel genoemd. Voor motoren is dit nu nog niet mogelijk dus. 

Het verhaal klopt dus.

Badge +5

Hi @R.B. Popken en welkom.  Ik zie dat er al reacties zijn achtergelaten door community leden. De vraag kan je ook voorleggen aan mijn collega's van het financieel juridisch team. Mocht je lid zijn van de Consumentenbond met een Geld en Recht of Volledig en Vertrouwd lidmaatschap kun je op werkdagen tussen 08.30 en 18.00 contact met hen opnemen :nerd:

Reageer