Consumentenbond.nl

Doe altijd belastingaangifte

• 28 februari 2019
  • 2 reacties
  • 368 Bekeken

er zijn nog altijd mensen die geen aangifte doen,ze krijgen van de belastingdienst geen melding om aangifte te doen!

DOE DIT ALTIJD!!

voorbeeld : u en u partner hebben AOW en een pensioen tot exact 4635 euro elk(voorbeeld)
of lager . u heeft geen koophuis,geen aftrekposten en geen vermogen boven ongeveer 60000 euro
u krijgt wellicht al jaren geen melding om aangifte te doen. u denkt laat ik geen slapende honden wakker maken! mis . u loopt dan de de betaalde ib die het pensioenfonds heeft ingehouden. de SVB die de AOW uitbetaald houdt geen IB in maar wel het pensioenfonds! dat gedeelte krijgt u terug. maar.... ook als u geen pensioen naast AOW hebt maar wel aftrekposten moet u toch aangifte doen,want u krijgt dan toch belasting terug door de TZI de belastingdienst berekent dat automatisch!

2 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Helemaal mee eens, je zou nog een deel van je heffingskortingen terug kunnen krijgen als je partner een hoger inkomen heeft en jij niet genoeg belasting betaald om dit volledig via de heffingskorting op je uitkering, vervroegd pensioen terug te kunnen krijgen.
Reputatie 7
Badge +5
Helemaal niet mee eens.

Althans, ik ben het eens dat het soms wijs is om wel aangifte te doen en zeker wanneer de belastingdienst daar niet nadrukkelijk om vraagt of, sterker nog, je een brief krijgt waarin wordt medegedeeld dat je wat hen betreft geen aangifte meer hoeft te doen, want dan dienen alle alarmbellen te gaan rinkelen. Want heel vaak zijn er redenen dat ze daar niet om vragen. Maar als je meent dat je wel belasting moet betalen moet je ook wel aangifte doen, althans volgens de heersende meningen van vooral de belastingdienst zelf.

De SVB houdt inderdaad geen IB in. Het pensioenfonds echter wel en dat is omdat je dat ook moet betalen en dat gedeelte krijg je echt niet terug. Misschien krijg je iets terug als je aftrekposten hebt.

Waar u voorts op doelt is volgens mij de Tegemoetkoming Specifieke Zorgkosten maar ook daar kom je niet zo maar voor in aanmerking want dan moet je eerst een behoorlijke aftrekpost aan ziektekosten hebben en vervolgens te weinig IB-ruimte om die aftrekposten ook volledig tot zijn recht te laten komen.

Wijzer is het om in dit soort gevallen een soort van proefaangifte te doen via bijvoorbeeld Bokkz.nl (ik zou dat in dit geval niet doen via de site of app. van de belastingdienst zelf want dan weet je maar nooit wie er dan allemaal mee kijkt).

Wanneer het iets oplevert stuur je de aangifte in, zo niet dan niet. Weliswaar ben je volgens de belastingdienst, als je wat moet betalen, dan verplicht om aangifte te doen maar de belastingdienst kan me wat. Zodra ze burgers als gelijkwaardig gaan behandelen en van het eenrichtingverkeer wat het nu is tweerichtingsverkeer gaan maken wil ik er nog eens over nadenken. Maar zo lang ik verplicht alles moet opgeven waar belasting op zit maar de belastingdienst niet ook automatisch die dingen bij me komt brengen waar ik zelf recht op heb zoals bijvoorbeeld fiscale middeling of toeslagen ga ik er niet eens over nadenken.

Reageer