Consumentenbond.nl

Doe jij aangifte na schade of diefstal?

Reputatie 4
Badge +6
Uit onderzoek van krant het AD blijkt dat ruim de helft van alle aangiftes bij de politie in de prullenbak verdwijnt. Volgens de politie gaat het vaak om verzekeringskwesties, zoals inbraak, fietsendiefstal of bijvoorbeeld schade aan de auto. Maar ook internetoplichting.

Heb jij weleens aangifte gedaan bij de politie na diefstal of schade en zoja, leverde dat iets op?

33 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Grrrrrrr!!!!!!! Praat me er niet van ! Ik heb vele , vele malen aangifte gedaan , maar uit de reacties van de dienders kon ik vaak al opmaken , dat ze er niets mee gingen doen. Meerdere inbraken , fietsdiefstallen , autodiefstal , autoschade door onbekenden , vandalisme enz. Ik ben flink aan de beurt geweest. Tijdens vakantie in Duitsland poging tot diefstal van de auto waarbij flinke schade ontstond. Er was daar geen politie en die kwam ook niet. Ze hadden voor dit soort gebeurtenissen aan de eigenaar van het bungalowpark formulieren uitgereikt die ik moest invullen en opsturen. Daarna zou de Nederlandse politie het afhandelen . Ook nooit meer wat van gehoord. Het is dat verzekeraars aangifte eisen , maar de politie zoals ze nu functioneren ? Doek het hele spul maar op. Ik merk alleen wat van ze als ik per ongeluk een keer een paar km te snel heb gereden.
Drie keer bij de Politie geweest ...

Het zou effectief zijn, wanneer de Politie jaarlijks een aangifte-WIJZER zou uitgeven, waarin vermeld staat met welke aangiften ze het betreffende jaar nog iets gaan doen en met welke niet. Ze roepen steeds, dat er prioriteiten worden gesteld ... laat maar zien zou ik zeggen.

Ja, ik heb aangifte gedaan:1 - een auto-inbraak voor de verzekering en 2 - een poging tot inbraak. Misschien moesten de verzekeraars maar een eigen meldsysteem opzetten voor aangiftes die nu, rein administratief, bij de Politie gedaan moeten worden?

Ik heb ook ooit een aangifte (3) over de Politie zèlf willen doen, die niet bereid was de plaatselijke APV te handhaven, alhoewel de Gemeente mij daartoe had geraden ... maar na een spontane paniek op het Politieburo werd eigen vlees klaarblijkelijk al helemaal niet meer gekeurd! De aangifte werd niet opgenomen.

Waardering .... We leven inmiddels in een Bananenkoninkrijk! Toch?
Ja, ik deed -na afspraak dagen later- aangifte. Maanden later kreeg ik een brief dat mijn aangifte is overgedragen naar een speciaal team. Ik zou de voortgang kunnen volgen via 'mijn politie.nl'. Vergeet dat maar. Brief gestuurd..........nooit meer iets van gehoord.

Joost van Dijk.
Gelukkig geen ervaring....

Groet,

hltkmp
natuurlijk moet iedereen doen
Ja, altijd, om eigen buurt goed in beeld te houden bij de politie c.q. wijkagent.
Aangifte gedaan van intranet oplichting 2600 euro kwijt,had namen van de oplichters wat ik via Western Union had overgemaakt alle papieren had ik dus bewijs dat dacht ik . Dat het geld in Frankrijk is opgenomen had ik ook plaats en tijd. Het antwoordt wat ik kreeg ik had beter moeten weten , en de zaak was afgehandeld.
nee doe geen aangifte meer ik bespaar me veel moeite want het heeft geen nut komt op een stapel te liggen, ze zijn liever langs de weg om bij 4 km te hard rijden een boete uit te delen
Reputatie 3
Badge +4
Hallo allemaal, even een berichtje wat mij overkomen is met de aangifte van oplichting. Een persoon die al jaren "bevriend" was heeft bij mij geld geleend meteen bekentenis dat hij het geld terug zou betalen. U begrijpt het al, the never comeback line, dus naar het politie bureau gegaan en een aangifte gedaan. Alles werd opgenomen in een verbaal en ik zou antwoord krijgen, en inderdaad ik kreeg antwoord het was alleen niet wat ik verwachtte. Men moest prioriteiten stellen en mijn zaak had geen prioriteit maar men nam het wel op in een administratie. Ik moest er maar een civiele procedure van maken waarbij ik wel de toestemming kreeg om gebruik te maken van slachtofferhulp. Dus nu begrijp ik ook ineens wat er in het blazoen DIenstbaar praat me er niet van. Het is werkelijk om te janken. Met een vriendelijke groet!!
Ja alleen het heeft gezin om het te doen, jouw aangifte komt gelijk al op de versnipperaar te liggen. Sporen onderzoek wordt niet gedaan, tips die ik aangeef om identiteit achterhalen word niets meegedaan. En mocht er iets gevonden worden waarbij de dader word opgepakt dan is er een rechter die de man naar huis toe stuurt,
In de afgelopen 20 jaar diverse keren aangifte gedaan van o.a. diefstal, inbraak en bedreiging.

Nooit meer iets op gehoord, maar indien het weer nodig zou blijken te zijn, doe ik weer aangifte al was het maar voor de statistieken. Wanneer je namelijk geen aangifte doet lijkt het of er niets aan de hand is......en zo houd je jezelf voor de gek: "daling aantal fietsendiefstal" of een dergelijk bericht in de krant op tv........
Reputatie 4
Badge +6
Dank voor alle reacties tot nu toe! Frustrerend inderdaad als je aangifte doet (en soms zelfs bewijs hebt!) en je hoort niets meer en er wordt geen actie ondernomen, terecht dat je je dan afvraagt waarom je nog aangifte zou doen. Al draagt het bij aan de statistieken en heeft aangifte soms wél zin als de dader alsnog gepakt wordt, jouw aangifte kan dan betrokken worden bij de zaak. Aangifte doen is overigens soms ook vereist, zoals voor een verzekeringsuitkering.
Het treurige aan dit aangifte-verhaal is, dat het aangifte-patroon van burgers hierdoor gaat veranderen, juist doordat de huidige praktijken volkomen contra-productief werken en 'gevalletjes eigen rechter spelen' zullen toenemen, omdat de Polite met aangiftes tòch niets doet ...
Reputatie 1
Badge
Tegenwoordig doe ik altijd via internet aangifte van schade of diefstal. De afgelopen tijd was dat mijn elektrische fiets, inbraak in een van onze bedrijfswagens, en een auto die mij van achteren aanreed en gewoon doorreed. Deze aangiftes doe ik alleen omdat ik zonder aangifte niet vergoed krijg van de verzekering. Het is überhaupt al erg moeilijk om van verzekeringen schade vergoed te krijgen. Je moet je in allerlei bochten wringen om je geleden schade vergoed te krijgen. Maar ik ga er nu bij voorbaat van uit dat de politie niets met deze schade doet. Wel krijgt de politie van de CJIB de opdracht om geld van openstaande boetes binnen te halen. Daar wordt wel tijd voor gemaakt maar het afhandelen van aangiftes levert geen geld op voor de overheid. Dus dat er niks met aangiftes gedaan komt omdat de agent wordt opgedragen meer geld in het overheids laatje te brengen. Als er wordt gestopt met die belachelijke boete cultuur, kan er bezuinigd worden op alle personeel van het CJIB/BOA's etc. en kan de agent weer gaan doen waar hij voor is opgeleid.
Reputatie 3
Badge +4
Beste A.A. van Riesen, het is een manier alleen het kost dan wel een beetje moeite terwijl er toch niets mee wordt gedaan. Het overgrote deel verdwijnt gewoon in de prullenbak en nemen geen enkele moeite om er een stukje van te lezen. Heb gewoon maling aan de statistieken want ook daar wordt mee bedrogen, als er werkelijk alles bijgehouden wordt kan je niet meer aan een nachtrust toekomen. Met een vriendelijke groet!!
Reputatie 3
Badge +4
Beste Marlies, bij de aangifte welke ik gedaan heb was alles bekend, verblijfplaats incl. adres, BSN nummer, schuld bekentenis en aantoonbare schulden bij andere slachtoffers. Kreeg een notitie van het O.M. dat er geen prioriteit aan gegeven kon worden. Ook bij andere zaken zoals een gewapende overval bij een bedrijf waarbij een flinke som geld werd mee genomen. Een van de werknemers zag de overvallers in een huis binnen gaan, ging naar de politie om het adres door te geven, en wat denkt u? noppes, nul op rekest.Met een vriendelijke groet!!
Reputatie 3
Badge +4
Beste S.J. de Vlas, Ik geef u voor een groot gedeelte gelijk, het is een bepaalde cultuur die ontstaan is bij de overheid. Agenten kregen per jaar een behoorlijke bijdrage om beter te kunnen functioneren, maar wat werd er meet het geld gedaan? Taser's, portofoons met het nieuwe c2000 systeem, (wat niet 100% functioneert) bodycam, computer voor als er iemand in het register voorkomt en niet te vergeten nieuwe auto's. Maar zoals ik al eerder geschreven heb, het dienstbaar bestaat volgens mij niet meer. Met een vriendelijke groet!!
Niet leuk, maar noodzakelijk vanwege het verkrijgen van een soort bewijs (proces verbaal) voor de verzekering en opsporing. In mijn geval reageerde de politie adequaat en begripvol na een inbraak in mijn woning door een soort rapport te maken van alle schade. Sporen werden verzameld en veilig gesteld. Herstel volgde later en was opnieuw een vervelend gevolg. De manier van de inbraak is wel duidelijk geworden, zodat dat onder andere anti inbraak advies gebruikt kan worden en voor latere opsporing van vergelijkbare zaken.
Reputatie 1
Badge +1
Ja,ik heb meerdere malen aangifte gedaan. Belangrijkste: één keer van oplichting via mijn mobiele telefoon (aangifte gedaan zelfs op verzóek van de politie) en één keer van inbraak met schade. In beide gevallen nooit meer iets van gehoord ondanks trouwhartige toezegging van de agent van het tegendeel. Na de recente berichtgeving dat dit soort aangiften niet meer in behandeling worden genomen omdat de prioriteiten van de politie bij andere zaken liggen, heeft het dus ook geen enkele zin meer.
Doen maar je hoort niets meer
Het is zinloos zonde van mijn tijd.
NEE, heeft geen nut! Politie neemt het toch niet serieus. Je verdoet je tijd. Ze luisteren nog net wel en noteren alles nettjes in een programma, maar wanneer je de deur uitloopt wordt het proces verbaal gelijk op de computer gewist
Reputatie 3
Badge +4
Beste F.H.Vos, uw gelezen en het verwonderd mij niet wat ik las, het klinkt als mijn bericht, alleen ik ben nog een stapje verder gegaan. Ik heb via mijn advocaat een vraag gesteld bij de Officier van Justitie over de prioriteit stelling, maar ook daar een dikke vette nul op rekest. Ik begin mij nu af te vragen wat de leuze betekend "waakzaam en dienstbaar". Ik vermoed dat men dit met een heel flinke korrel zout moet nemen. Toch? Met een vriendelijke groet!!
Reputatie 3
Badge +4
Beste PHS, niet helemaal waar wat schrijft, namelijk het verbaal wordt in tweevoud gemaakt, een voor de prullenbak en een voor de vuilnisbak. Het uiteindelijke resultaat is natuurlijk het zelfde, zo weet men dus dat men tot de generatie klootjesvolk behoort. Het is alleen jammer als men dan voor eigen rechter gaat spelen, op dat moment ben je niet het slachtoffer maar je veranderd gelijk in een dader. Met een vriendelijke groet!!
Reputatie 1
Badge +1
Beste PHS en D. Zwart,Uw reacties lezend heb ik de indruk dat u beiden een erg negatief beeld hebt van de opstelling en handelwijze van de politie en de schuld daarvan legt bij de mentaliteit van de politiemensen zelf. Ik heb een aantal jaren beroepshalve een werkrelatie gehad met (toen nog) de gemeentepolitie en mijn indruk is beslist anders: de agenten willen maar al te graag ook uw aangiften aanpakken en tot een goed einde brengen maar krijgen daarvoor simpelweg te weinig tijd voor omdat vanuit de politiek daarvoor te weinig interesse is en de prioriteit om criminaliteit op te lossen vanuit de politiek bij ander soorten criminaliteit wordt gelegd. De aangiften moeten dus noodgedwongen terzijde worden gelegd en na of 2 jaar heeft het dan ook geen zin meer daar tijd aan te besteden omdat de aanknopingspunten om ze nog op te lossen absoluut niet meer te vinden zijn, zodat ze inderdaad worden gewist c.q. in het 'ronde archief'' (prullenbak) worden gedumpt. Dat is de realiteit. Voor klachten daarover moet u dus bij de politiek zijn!

Reageer