Consumentenbond.nl

Door huurhuis 70m2 opnieuw in te delen tot 50.000 euro op koopwoning bespaard!

• 15 februari 2016
  • 1 reactie
  • 173 Bekeken

Reputatie 1
Badge +3
We hebben nu een huurhuis van 70 m2 meter met zolder van 35m2, maar we betalen voor 70m2.

Ik moest destijds schattn hoeveel we nodig hadden qua ruimte. Omdat we via een noodverhuizing (huurhuis verkocht) moesten verhuizen van 140 m2 naar 56m2 en een groot deel opgeslagen stond. Ik schatte 70 m2 mbt meubelmaten en wat we ons konden veroorloven !

Ik vond een huurhuis van 70m2 met redelijk achterstallig onderhoud voor 700. Dat was exact wat we maximaal konden uitgeven in de particuliere markt volgens Woonbron. Die had het voor ons uitgerekend.

Eigenlijk komen we nergens voor in aanmerking. Ook al deden sociale woningcorporaties ons beloftes: 700 zou oke zijn. De computer dacht er anders over en de computer bepaalt. U verdiend te veel. Maar dat zegt de particuliere sector ook. Tussen het maximale inkomen mbt sociaal huren en het minimale inkomen mbt particulier huren zit nl een flink gat en wij zitten daar in.

Nadat we alles uit ons laatste huis ook alles uit de opslag in ons huis hadden gezet en alles volgens mijn ontwerp hadden uitgepakt en opgesteld. Mijn werk ! Bleek 70m2 net te kunnen, maar het schuurde.

Ik heb toen mijn vrouw bewerkt. We hadden meer dan 60 meter boeken vooral de hare. Ze las ze 1 x en vervolgens nam het ruimte in. Ik had uitgerekend dat elke meter boeken ons 1000 euro of nog meer extra hypotheek kostte. 70m2 is ongeveer 125.000 - 140.000 euro mbt onze eissen. 90m2 is ongeveer vanaf 150.000-175.000 euro.

Dat kostte ons qua huren of kopen 200-400 euro per maand meer en als de hypotheek was afbetaald werd huren nog steeds duurder.

Uiteindelijk hebben we 35 m aan boeken, dvd, cd etc weg gedaan naar kringloop, straatbibliotheken, vrienden, kerk en familie. Maar dat scheelde slechts 2 ikea kasten van 160-28. Opgeslagen !

Eind 2015 was ik het zat en werkte ik een plan uit om het huis grondig aan te pakken en kocht ik bij ikea voor 90 euro aan bakken, stoelen, opbergspullen etc. De goedkoopste die ik kon vinden met de meeste opbergmogelijkheden !

Ik ben 1 maand 10/7 alleen bezig geweest het plan verder uit te werken en aan te passen. De laatste week heb ik het samen met mijn vrouw gedaan. Ik heb 70 % van alles wat we hebben uitgezocht en gearchiveerd.

We hebben veel meer ruimte, veel meer licht, ruimtes hebben veel meer functies en zijn rustiger. Ipv 3 kamers hebben we er nu een stuk of 10 (achterkamer heeft 7 functies in 3 minuten). De keuken is de helft groter geworden. We gebruiken alle spullen die opgeslagen waren op zolder.

Op de 1e etage staan 8 45l bakken uit de schuur en van zolder, 2 verhuisdozen zijn leeg, 3 24l koelboxen hebben nu 2-5 functies. Textielkast onderdelen zijn hergebruikt om de inloopkast langer en efficienter in te delen en efficienter de ruimte boven de wasmachine onder de trap te kunnen gebruiken. Hop weer 2 m3 erbij.

De radiatoren staan nu allemaal vrij. Het is nu warmer in de keuken. Alle kieren zijn gedicht ! Radiatorfolie gebruikt gekregen van mijn zwager. Ik neem bijna alles aan. Het gasstel heeft meerdere functies. Deksel dicht, grote schaal ikea met waterkoker. Stoomkoker heeft handige handgrepen, snijplank etc. We werken met grote schalen, met meerdere functies. Die hebben hun eigen plek. Je tilt hem op en legt hem op een bepaalde plek. Vervolgens leg je er een andere schaal neer met andere functie. Dat doen we overal scheelt tijd en ruimte.

Door veel efficienter om te gaan met ruimte en apparaten. Pc koppelen we met alles. Ik bespaar ruimte ermee en veel geld.

Ik heb in 1 maand meer dan 40m2 bespaard, terwijl er veel meer instaat.

Als ik nu een huis koop of huur is 70m2 zat. Dan heb ik in 1 maand tot 50.000 op mijn hypotheek bespaard n misschien nog wel meer als ik zou huren. 90m2 huren is 300-400 per maand meer x 12 = 3600-4800 per jaar maal 20 jaar = 72000-96000 euro. Plus elk jaar wordt je huur verhoogd !

Dus kijk of je efficienter kan inrichten !!

1 reactie

Hoe kan je 40m2 besparen in een huis van 70 m2? Hoe kan je keuken 2x zo groot worden zonder uitbouwen?

Reageer