Consumentenbond.nl

'Door passiviteit van consumenten worden banken rijk'

• 21 augustus 2014
  • 6 reacties
  • 218 Bekeken

Reputatie 4
Badge +4
  • Consumentenbond team
  • 57 reacties
Stelling van de week 34:

Afgelopen juni publiceerde de Autoriteit Consument en Markt (ACM) het onderzoek “BarriÈres voor toetreding tot de Nederlandse bancaire retailsector”. Daarin stelt ze dat de 3 grootbanken, die ¾ van de spaarmarkt in handen hebben, 0,5% punt minder spaarrente geven dan kleinere banken. Er blijft daardoor volgens de Consumentenbond € 1 miljard aan spaargeld bij banken liggen. Daarbij merkt de ACM op dat maar 13% van de consumenten overweegt over te stappen.

Consumenten stappen dus weinig over van spaarbank. Wat vind jij?

'Door passiviteit van consumenten worden banken rijk'

6 reacties

Reputatie 4
Badge +4
file:///C:\Users\bschellk\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image001.pngUit de presentatie van de halfjaarcijfers van de Rabobank van vanochtend:

[/b]

Door Ben S]

Stelling van de week 34:

Afgelopen juni publiceerde de Autoriteit Consument en Markt (ACM) het onderzoek “BarriÈres voor toetreding tot de Nederlandse bancaire retailsector”. Daarin stelt ze dat de 3 grootbanken, die ¾ van de spaarmarkt in handen hebben, 0,5% punt minder spaarrente geven dan kleinere banken. Er blijft daardoor volgens de Consumentenbond € 1 miljard aan spaargeld bij banken liggen. Daarbij merkt de ACM op dat maar 13% van de consumenten overweegt over te stappen.

Consumenten stappen dus weinig over van spaarbank. Wat vind jij?

[b][b]'

Niet alleen door passiviteit. Ook wanneer je assertief bent, zoals ik.

Ik heb een onderwater hypotheek en al 4 jaar gÉÉn baan meer.

Al even lang klop ik bij mijn bank (ING) aan omdat ik moeite heb met betalen.

Helemaal nu ik in de bijstand terecht ben gekomen.

Ik merk (althans dat gevoel heb ik) dat ik niet serieus genomen wordt omdat ik tot nu toe gÉÉn betalingsachterstand heb.

Er zijn diverse momenten geweest waar de bank mij tegemoet had kunnen komen.

Bijvoorbeeld toen mijn rentevaste periode afliep. Ik kreeg een offerte maar nog voordat de offertetermijn afliep was de rentepercentage 0,3% gezakt. Ze hielden vast aan de geoffreerde rente ondanks dat ik op dat moment bezig was een betalingsregeling te treffen.

Van de betalingsregeling heb ik overigens afgezien, daar werd mijn hypotheek alleen maar duurder van en de maandlasten hoger.

Voorstel: rentepauze. Niet betaalde rente optellen bij hypotheekschuld. Dus daarna rente over rente. Nee dank u!

Kortom ook wanneer je actief bent (ik heb inmiddels een dossier aangelegd) werkt de bank niet mee aan een verlaging van je maandlasten.
Je kunt met je spaargeld naar een andere bank gaan die een halve procent meer rente geeft. Voor veel mensen levert dat nauwelijks iets op en het is een beetje een gedoe. Dat weten de grote banken ook wel.Dus blijft het zoals het is.
Indien het mogelijk wordt om bij het overstappen je bankrekening mee te nemen zouden veel mensen overstappen hoor ik in mijn omgeving. Hier zou een eenvoudige oplossing voor moeten komen, vergelijkbaar met de wijze waarop bij telefonie nummerbehoud mogelijk is.
Reputatie 4
Badge +4
In Nederland bestaat de overstapservice. Die helpt bij overstappen maar je krijgt wel een ander banknummer. Uit onze onderzoek blijkt dat de gebruikers de service positief waarderen. Nummerportabiliteit is veel beter en iets waar de Consumentenbond om zal blijven vragen. Met de komst van SEPA is dit een Europese zaak geworden. Het zal er dus op korte termijn niet komen. Wat niet wegneemt dat wij er aandacht voor blijven vragen.
Ik las in de laatste geldgids het artikeltje van Irene van de Berg over de ING rentepunten. ING zou bijvoorbeeld o.a. haar "Leveranciersverplichtingen niet nakomen en door het toekennen van rentepunten de spaarder zoet houden met een mooie etalage met te dure kado's.

Als je denkt dat de rentepunten een echte compensatie voor een opzettelijk laag gehouden spaarrente zijn kom je wel bedrogen uit. Onlangs heb ik een erfenis van een spaarzame oude tante.moeten afhandelen en vond ik in de nalatenschap een tegoed van bijna 1,5 Miljoen rentepunten. Verdelen kan niet en besteden kan alleen met bijbetaling.

Omdat elk weldenkend mens ervan moet kunnen gaan dat de ING voor dit tegoed ergens een reservering heeft gemaakt hebben we de bank voorgesteld een gebaar te maken en (een gedeelte van deze) reservering als gift aan een goed doel te besteden, bij voorbeeld in te passen in het ING beleid richting UNICEF.

Niet dus; er was begrip voor de suggestie en misschien op de langere termijn wel iets om over na te denken, maar op dit moment: "nee dank u". Voor mijn gevoel acteert ING graag als erfgenaam van alle overleden rentepuntenspaarders; zonder dat hiervoor een testament voor opgemaakt hoeft te worden.

Reageer