Consumentenbond.nl

Doorlopende incasso Museumkaart verboden door ACM

• 6 oktober 2019
  • 10 reacties
  • 1403 Bekeken

Badge
Het is te zot voor woorden dat de ACm de doorlopende incasso van de geliefde Museumkaart heeft verboden en dat nu meer kosten gemaakt moeten worden die niet tegoeden komen aan de musea!
Dit bericht kwam binnen:
Beste heer De Langen,
Je hebt onlangs een brief ontvangen met de mogelijkheid een nieuwe Museumkaart aan te vragen. Vanwege de acceptgiro zijn veel vragen gesteld aan onze klantenservice.
Omdat je gewend bent via automatische incasso te betalen willen wij benadrukken dat dit helaas niet meer mogelijk is. Op verzoek van de Autoriteit Consument en Markt hebben wij onze Gebruiksvoorwaarden aangepast. Dat betekent dat de jaarbijdrage voor je Museumkaart(en) niet meer automatisch wordt afgeschreven. Betalen kan met een acceptgiro of digitale overboeking.
Wij verwachten dat je op termijn snel, veilig en vertrouwd kunt betalen via iDeal en dat de brief met acceptgiro die je hebt ontvangen éénmalig is. Meer informatie over deze verandering kun je vinden op museumkaart.nl/Veelgestelde-vragen onder het kopje ‘algemene vragen’.
Samen met meer dan een miljoen andere Museumkaarthouders help jij mee een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is te bewaren, onderzoeken en presenteren. Daarmee is jouw kaart al meer dan 35 jaar uniek in de wereld.
Wij vertrouwen erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Mirjam Moll, directeur Museumvereniging | Stichting Museumkaart

10 reacties

Zoiets als dit gaat toch om de motivatie, en die noemt u niet. Het feit dat u iets niet goed uitkomt is toch geen reden om iets zot te noemen, tenzij de hele wereld om u draait natuurlijk, dan is het inderdaad belachelijk.
Waarom nu weer zo’n zure reactie, heer Deen?

Voorlopig sluit ik mij aan bij de visie van de heer De Langen dat dit toch weer een vreemde ontwikkeling is.
Reputatie 6
Badge +5
De stichting moet zich aanpassen op de nieuwe wet.
Jaarlijkse verlenging mag niet meer stilzwijgend.
Hadden ze de keuze gemaakt voor maandelijks opzegbaar, had het wel gekund.

Toen deze regel er nog niet was, waren heel veel mensen de klos met een extra jaar abonnement. Ik kan me ECI nog herinneren die dat deden. En was je te laat met bestellen stuurden ze je een kroonboek op, dat je moest betalen.
Reputatie 5
Badge +4
Ik denk dat veel mensen blij zijn het gewijzigd is, zodat ze - ongewenst - niet weer een jaar vast zitten aan de Museumkaart.
Reputatie 2
Badge +3

Het is te zot voor woorden dat de ACm de doorlopende incasso van de geliefde Museumkaart heeft verboden en dat nu meer kosten gemaakt moeten worden die niet tegoeden komen aan de musea!

Verkeerde voorstelling van zaken. De ACM heeft helemaal niks verboden. De Stichting Museumkaart (SMK) moet zich gewoon aan de wet houden. Dat betekent dat bij het toepassen van stilzwijgende verlenging (en daar is bij de doorlopende automatische incasso sprake van) na die verlenging op ieder moment opgezegd kan worden met een opzegtermijn van één maand. De voorwaarden die SMK hanteerde (wél stilzwijgende verlenging, maar geen tussentijdse opzegmogelijkheid) waren in strijd met de wet. SMK kiest er nu voor om niet meer stilzwijgend te verlengen terwijl wel de periode voor verlenging op één jaar gehouden wordt. Als u vindt dat SMK uit kostenoverwegingen (maximaliseren van wat ten goede komt aan de musea) beter had kunnen kiezen voor het vasthouden aan stilzwijgende verlenging maar met opzegmogelijkheid op ieder gewenst moment, kunt u klagen bij SMK.  Gezien de keuze die SMK gemaakt heeft, zou het zo maar zo kunnen zijn dat men het met u oneens is.

Reputatie 7
Badge +6

Ja, mooie uitleg van @A.A . Rondborstig zeggen: zo willen wij het niet is er niet meer bij. Het moet onder de paraplu van de ACM heeft ons gevraagd. De wereld gaat op zijn kop. De handige automatische incasso niet meer doen want je wil opzeggen per maand niet. Ik vraag me af of er nu juist meer mensen gaan opzeggen dan anders.

Even een zijstraat bewandelen, dus los van deze discussie over de automatische incasso: waarom vindt Mirjam Moll van de Museumkaart het nodig om in werkelijk alle correspondentie zo nadrukkelijk en zelfs opdringerig JE, JIJ, JOU te gebruiken?

Hallo A. Cremers,

Men wil “eigentijds” zijn.

Dit antwoord kreeg ik keer op keer, bij diverse instanties, als ik mij verzette tegen deze jij-bakken.

@A. Cremers 

Stel dat ondertussen een meerderheid van de mensen een voorkeur voor jij heeft en een minderheid voor u, als we daar nog niet zijn komt dat punt er ongetwijfeld een keer aan, hoe zou een bedrijf dat op moeten lossen?

Ik denk dat ze bij de Museumkaart een betere oplossing misschien niet op tijd voor elkaar konden krijgen. Terugbetaling regelen is best lastig, en het geld daarvoor moet dan ook maar klaarliggen. En de verrekening met de musea gaat daardoor ook anders worden. En ze krijgen dan het probleem dat ‘slimme’ abonnees in de lente opzeggen, in de herfst een nieuwe kaart nemen, en die anderhalf jaar door laten lopen tot de volgende lente. Spaar je in 2 jaar toch mooi 4 maanden abonnement uit en dat kost de musea ook geld.

Als ik het mocht regelen stuurde ik de klanten een mail met een link waarin ze de verlening kunnen bevestigen. En wie weet moeten ze daar de algemene voorwaarden voor veranderen - dat is dan ook weer zoiets.

(Als ze het slim doen kan ook in het museum verlengd worden - kom je daar met een niet-werkende kaart en regelen ze het).

Reageer