Consumentenbond.nl

doorwerken na aowleeftijd vanwege noodzaak

• 22 juni 2018
  • 4 reacties
  • 343 Bekeken

Badge
hallo.
Kan iemand mij de consequenties vertellen indien mijn zwager naar aowleeftijd noodgedwongen moet doorwerken vanwege leeftijd van mijn zus. Hebben dan maar € 1240 p.m. hebben een huurhuis. Blijft aanrechtgeld wel gewoon van mijn zus. Wordt zwager gekort op aow . Wil wel werkgever zeggen dat de belasting er direct af moet.
Alvast bedankt.
Groetjes Dinie

4 reacties

Hallo D. van der Veen,

Na twee keer rustig en aandachtig lezen, vind ik uw vraag nog steeds erg onduidelijk.
Reputatie 2
Badge +2
U heeft al verschillende antwoorden gekregen op uw vraag op een andere site. Daar is gewezen op de mogelijkheid van de aio-aanvulling tot € 1449,17 netto per maand. Omdat uw zwager geboren zult zijn na 1949 is er geen AOW-toeslag voor uw zwager (dubbele AOW)
De aio-aanvulling is een vorm van bijstand. De zwager krijgt de helft én zijn partner krijgt de andere helft. Dat de partner de andere helft krijgt is van invloed op haar uitbetaling van de heffingskorting. Deze uitbetaling wordt minder als ze geboren is vóór 1963 en wordt afgebouwd c.q. verdwijnt als ze geboren is ná 1962.

Als de zwager en zijn partner in een sociale huurwoning wonen zal er huurtoeslag zijn of ontstaat er recht op huurtoeslag. Daarnaast is er recht op zorgtoeslag.

Al met al is het inkomen minimaal, lees op bijstandsniveau. Aanvulling van het inkomen door te gaan werken is misschien mogelijk. Maar de aanvulling op de AOW verdwijnt dan. Negatief uitgedrukt: de eerste € 250 netto per maand wordt 'voor nop' gewerkt. Pas bij een hoger inkomen dan € 1449,17 per maand is er meer inkomen. Maar het recht op toeslagen wordt dan weer navenant minder. Een klein baantje erbij levert dus nauwelijks of niets op. Pas als de inkomsten op jaarbasis meer zijn dan zo'n € 300 netto per maand (geen heffingskorting op dit inkomen laten toepassen) gaat het iets opleveren.
Reputatie 7
Ik begrijp dat uw zus geen betaald werk heeft. Kan ze om de één of andere reden niet werken? Nu de economie aantrekt zijn er aanzienlij meer banen. Ik zou niet willen dat mijn man zou doorwerken na zijn pensioen terwijl ik geen moeite doe om inkomsten te genereren. Wij ontsprongen door leeftijd net de dans van het niet meer in aanmerking komen voor partnertoeslag, ik kreeg wel pas drie maanden na mijn 65e AOW maar daar had ik rekening mee gehouden
Reputatie 7
Badge +7
Beste @D. van der Veen,

Ben je geholpen met de gegeven antwoorden?

Met vriendelijke groet,

Monique van de Beek

Reageer