Dubbel storneren

• 23 April 2022
  • 8 reacties
  • 102 Bekeken

Badge +2

Een bedrijf heeft ten onrechte een bedrag bij me geïncasseerd. Dat storneer ik natuurlijk. Er zit daarvoor een knopje op de website van de bank. Dat knopje werkt natuurlijk maar een keer.

Dan constateert het bedrijf ook dat er ten onrechte geïncasseerd is. Het bedrag wordt terugbetaald met een normale overschrijving. Maar dat is niet de bedoeling, want nu is er twee keer terugbetaald.

Het zou handig zijn als het bedrijf ook beschikte over een eenmalig storneerknopje. Het bedrijf moet dus geen normale overschrijvingsopdracht geven maar op het storneerknopje drukken. En dat knopje werkt niet als de tegenpartij al gestorneerd heeft.

Nu is de vraag: beschikt een incasserend bedrijf over eenmalige storneerknopjes?

8 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Zo'n knopje gaat niet werken. Als u voor het storneren even contact had gezocht met het bedrijf was deze situatie niet ontstaan. Veel consumenten storneren maar raak en krijgen steeds grotere problemen. Gelukkig kunt u het teveel ontvangen bedrag ook gewoon even overmaken aan het bedrijf. Maar vraag even bij ze om een kenmerk om problemen te voorkomen.

Badge +2

Zo'n knopje gaat niet werken.

Leg eens uit, waarom gaat zo’n knopje niet werken?

Reputatie 7
Badge +5

met dat soort knopjes verstoor je het geautomatiseerde administratieve proces. facturen moeten gekoppeld kunnen worden aan betalingen en terugbetalingen. 

Reputatie 6
Badge +4

Zie reactie van @E.B.F. Stroeve . Daarnaast kun je met zo'n knopje ook geld naar je familie overmaken of naar jezelf.

Badge +2

Er is hier iemand die het niet snapt en misschien ben ik dat. Waarom zou je met zo'n knopje iets kunnen overmaken naar je familie? Ik, de betalende partij, heb zo;'n knopje en het werkt prima om te storneren en voor niks anders. Waarom zou zo'n knopje aan de incasserende partij meer mogelijkheden moeten hebben? En waarom zou het knopje van de incassant het administratieve proces verstoren en het mijne niet.

Een ding geef ik toe: Als de incassant niet het knopje gebruikt (dat er misschien helemaal niet is) en in plaats daarvan zo stom is een gewone overschrijvingsopdracht uit te voeren - dan heb je een verstoring van het administratieve proces. Want dan kan de incasso twee keer ongedaan worden gemaakt.

Reputatie 7
Badge +5

jou knopje verstoort ook het administratieve proces, je krijgt nl gewoon een incasso op de deurmat dus dat knopje heeft helemaal geen zin.

Reputatie 5
Badge +5

Stornering, oftewel een storno, is het terugdraaien van een automatische incasso. Stornering is toch een proces tussen iemand die ik gemachtigd heb, ik als rekeninghouder en mijn bank (rekening). Alleen de rekeninghouder kan en mag dus storneren. Er is geen sprake van stornering wanneer het geld teruggaat/moet naar een andere, dan mijn eigen, rekening.  Bij een terugboeking moet er vanuit het bedrijf een correctie nota verstuurd worden. Indien die het storneren kruist, zal er wederom een correctiefactuur komen.  Een storneerknop zal een bedrijf ook hebben om bij hun eigen onterechte gemachtigde afschrijvingen snel weer over hun geld te kunnen beschikken.

Het systeem is zelfs uitgebreid.
Banken geven een vooraankondiging van een incasso.
Als je regelmatig inlogt bij de bank, kun je de incasso voorkomen.

Reageer