Consumentenbond.nl

Een cadeaukaart kopen of er een krijgen: wat is erger?

Badge
Om onbegrijpelijke redenen is het wettelijk toegestaan cadeaubonnen/-kaarten te verkopen die om allerlei redenen kunnen ‘verlopen’. Bijvoorbeeld omdat je er gedurende een jaar niets van hebt gekocht (bonnen van Coolblue bijvoorbeeld), omdat het bedrijf waar je de bon kocht failliet ging (V&D bijv.), of omdat er ‘kosten voor het aanhouden van het tegoed’ van de bon worden gehaald (VVV bijv.).

De overheid is van plan de wettelijke minimum geldigheidsduur op 2 jaar te zetten (nu is dat 1 jaar). Maar ook twee jaar is omgevlogen voor je het doorhebt. Bovendien koop je daar bij een faillissement niets voor.

Uit ons onderzoek, waaraan 12.500 mensen deelnamen, is gebleken dat meer dan de helft van ons wel eens een bon laat verlopen. Meer hierover lees je in het gratis artikel in de nieuwste Consumentengids.

Nu sinterklaas en kerst staan voor de deur staan: geef jij vooraf aan dat je blijer bent met geld dan met een cadeaukaart met allerlei beperkingen? Of kijk je een gegeven paard/rendier nooit in de bek?

4 reacties

Reputatie 7
Ik vind cadeaubonnen ondingen maar je kijkt inderdaad een gegeven paard niet in de bek.
Badge +5
@A. Deen
Ik hoop niet voor je dat ze dit topic lezen!

Ik heb ook meer voorkeur naar geld.
Cadeaubonnen zijn een beetje normaal geld alleen dan kan je het bijna nergens gebruiken. jammer genoeg.
Reputatie 2
Badge +4
Zie ook mijn verhaal onder vervoer en vrije tijd
Reputatie 7
Er zijn cadeaubonnen die geldig blijven, ik heb nog wel cadeaubonnen, ik geloof boekenbonnen, in guldens gebruikt toen de Euro er al een paar jaar was. Tegenwoordig geef ik vaak een iTunes bon als ik weet dat iemand graag een spel op zijn of haar iPhone of iPad speelt, of een algemene bon, Primera heeft honderdduizend verschillende bonnen. Na het faillissement van V&D geef ik geen bon voor een bepaalde winkel, dat kostte me destijds € 100, niet erg als hij zou zijn gebruikt maar hier werd de ontvangster niet wijzer van en ik ook niet.

Reageer