Eenmalige energietoeslag lage inkomens 2022 door gemeente.

• 21 January 2022
  • 32 reacties
  • 1030 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4

Eenmalige energietoeslag lage inkomens 2022 door gemeente.

Als vrijwilliger thuisadministratie heb ik gemeente Westland gevraagd hoever ze zijn met de Eenmalige energietoeslag lage inkomens 2022, hoeveel huishoudens hiervoor in aanmerking komen en hoe dit gaat? Daar ik meerdere mensen help die hiervoor in aanmerking komen en het nu hard kunnen gebruiken. Ik kon op hun website niets hierover vinden. De vermindering energiebelasting wordt door de energieleverancier verrekend op de jaarnota/eindafrekening.
Antwoord gemeente Westland: De bovengenoemde € 200, - aan eenmalige compensatie is een vorm van categoriale bijstand, omdat maatwerk via de bijzondere bijstand voor zo’n grote groep (schatting is ong. 800.000 huishoudens in heel NL) niet uitvoerbaar is voor gemeenten. We verwachten dat ongeveer 2000 huishoudens in het Westland mogelijk in aanmerking zullen komen voor deze regeling. Daaronder bevinden zich sowieso de ongeveer 1150 bijstandsgerechtigden.
De bijstandsgerechtigden zullen het bedrag automatisch gaan ontvangen (nog in te regelen ambtshalve toekenning). Andere inwoners die in aanmerking komen maar niet automatisch worden bereikt, waaronder IOW-gerechtigden, AOW-gerechtigden zonder aanvullend pensioen en zelfstandigen met een laag inkomen, moeten zich dan melden. Dit kan t.z.t middels een aanvraag voor Bijzondere Bijstand.Het kabinet en de VNG streven ernaar om in het eerste kwartaal van 2022 te starten met het uitkeren van de aanvullende tegemoetkoming aan de gemeenten. Begin 2022 komt er landelijk publiekscommunicatie over de precieze regeling vooral gericht op de laatstgenoemde groep (niet-bijstandsgerechtigden).

Wat betekent dit concreet voor Westland:
De eerste stap is het opstellen van een plan van aanpak, hierin op te nemen: betrekken kernpartners als vindplaats, rol voor team Vroeg er op af, ambtshalve toekenningen en inrichten aanvraagproces.

Eind januari volgt er meer informatie.

32 reacties

Reputatie 4
Badge +5

@Léonz Ik begrijp dat de materie  soms best wel verwarrend is, en Jan kan het ook prima zelf uitleggen.

Ik ga toch proberen voor jou specifieke vragen eruit te filteren.

De aanvraaggegevens waren al eerder bekend: de aanvraag doen vanaf 1 juni 2022.

De AOW uitkeringen (met of zonder pensioentje) zijn niet bekend bij de gemeenteuitkeringen behalve als je een keer kwijtschelding hebt aangevraagd, dan sta je misschien bij jouw gemeente geregistreerd als minima!

AOW inkomen (netto) behoefd geen verdere uitleg en is een vast bedrag.

Met vergoedingen/bijdragen van uit de gemeente zullen de “loonstrookje(s)” januari 2022 (peildatum) een hoger bedrag kunnen zijn.

Dan wordt er gesproken over 120 of 125 % inkomen van het minimumloon ook in aanmerking komen.

Deze mensen zullen zelf moeten aanvragen omdat iedereen die werkt met een inkomen 120%  niet altijd bij de gemeenten geregistreerd zijn.

De vragen op de print zullen wel de zelfde moeten zijn als online.

Ook als je de reacties nog even terugleest zijn een aantal punten als diverse keren belicht.

Reputatie 7
Badge +6

@Léonz, ik ben een beetje aan het eind van m'n latijn met uitleg. Gebruiker1644596728 legde het al verder uit.

Zoals ik het heb begrepen heb je loon uit arbeid en je hebt inkomen bijvoorbeeld uit rente, dividend of kamerverhuur. Uitkering is inkomen uit vroegere arbeid. AOW en pensioen is wat uit je loon apart is gezet en later wordt uitgekeerd.

Mijn gemeente vraagt voor niet-uitkeringstrekkers alleen om je netto loon en AOW en pensioen. Niet om je inkomen uit rente, dividend, verhuur, verkoop via Marktplaats en zo.

Omdat de woning waar je in woont in box1 valt, is kamerverhuur in die woning ook inkomen in box1, maar dat is geen loon. Maar verhuur van "second home" onroerend goed zoals een garagebox elders is inkomen uit vermogen en dat is geen loon. De gemeente vraagt hier ook niet naar, ze vragen alleen om je netto loon.

Soms krijg je maandelijks belastingteruggaaf vanwege die "aanrechtsubsidie" van circa €35 per maand. Dat ziet mijn gemeente ook als netti loon en daar vragen ze wel om.

In het aanvraagformulier vraagt de gemeente niet om die andere dingen zoals rente en dividend, je 2ehands handeltje, je verhuur van garageboxen, hoeveel spaargeld heb je, hoeveel overwaarde op je huis. Dat vragen ze niet, alleen netto loon willen ze weten.

Ik moet het hier verlaten want ik ben uitgeput aan ideeën erover.

Aan beide uitleggers:

Uitleg heb ik totaal niet nodig, want ik deed zelf een aanvraag op 11 april 2022 via DigiD en mijn vriendin deed het een dag later via een papieren formulier.

Doe niet zo ingewikkeld alstublieft.

Badge +8

Off topic reacties zijn verwijderd.

Reputatie 7
Badge +6

Mensen die houtkachel stoken krijgen ook de €800 energietoeslag want de gemeente vraagt daar helemaal niet naar. Ze vragen alleen om je netto inkomen.

Lijkt me gaaf, gratis de mooiste wegwerppallets in nieuwstaat krijgen, in drie ochtenden na de koffie twee uurtjes zagen heb je een hele aanhanger vol met wegwerppallets op kachelformaat. En dan in de winter de cv-ketel uitzetten en €800 toe krijgen. De regering is lief.

Reputatie 4
Badge +5

@Jan ik was de vraag:

Houtkachel ja of nee in de aanvraag energietoeslag niet tegen gekomen😀

Wel een vraag over: heeft u  een aanhanger met houtpallets ja of nee maar dat is denk ik niet voor jou😀

Of moet je nu je aanvraag aanpassen?😫

Reputatie 7
Badge +6

@Gebruiker1644596728 Mijn inkomen is zóóó hoog, al bij de eerste vraag kapt het programma het af bij mij. Zo van jij krijgt niks. Dus ik weet niet of ze vragen of je aanhangers met houtpallets hebt, ik ben niet bij die vraag gekomen. Maar ik ken iemand die ook gratis wegwerppallets stookt, en die zei het dat hij het gekregen had. Vandaag 22 juni was het uitbetalen.

Reageer