Consumentenbond.nl

Ervaringen met/oordeel MountainShield Capital Fund

Heeft iemand al ervaringen met dit fonds en wat is het oordeel m.b.t. kosten/ rendement verhouding?

13 reacties

Inmiddels toch een beoordeling gevonden via Capital Consult en dat artikel vermeldt niet doen vanwege 6 % kosten

[URL-link aangepast door beheerder ter verduidelijking voor de lezer]
Dan heeft heer van Zwieten het prospectus en de website niet goed gelezen. De kosten voor dit unieke long/short Fund dat onder toezicht staat van AFM/DNB bedraagt:

3.1% lopende kosten ( *Schatting van de kosten voor boekjaar 2016 uitgedrukt in een percentage van het verwachte gemiddelde fondsvermogen.)

0.5% in/uit stap fee

20% performance fee (Volgens het High Watermark principe eewigdurend). Eerst moet alle verliezen uit verleden worden goedgemaakt voordat aan de beheerder wordt uitgekeerd. Wordt op maandbasis bepaald.
Badge
Als iemand de heilige graal op de beurs heeft gevonden, dan richt hij geen fonds op, maar vergaart de rijkdom gewoon zelf, dus waarom het fonds? Kort gezegd: Het levert veel op. Men streeft een rendement na van 10% na kosten. Doorrekenen levert dat dat een rendement vraagt van 16%(!) excl. kosten en dan neem ik de transactiekosten niet eens mee. Het fonds lijkt het nu goed te doen, maar hoe komt dit? Hier staat vermeld dat men een lege beurshuls heeft gekocht voor 500k. Dit is ongeveer 6% van het fondskapitaal. Aandelen zijn gekocht tegen 0,20 euro en de koers van het aandeel is 0,67 euro. 0,06*(0,67-0,2)/0,2=14,1% rendement, wat ongeveer overeenkomt met het rendement (na kosten) op de website over november. Echter deze waarde is fictief, want er zijn geen activiteiten in het bedrijf, er is (bijna) geen handel in en er geldt een lock-in van 1 jaar, met andere woorden: onverkoopbaar. Check ook even dit artikel over de compagnon in deze deal. Hoe kan dit niet mis gaan zou je zeggen.

Ik geef geen kwalificatie aan dit fonds zoals in dit artikel, want ik geloof wel in de oprechtheid van de oprichter, maar het cowboy-gehalte is veel te groot om je spaargeld mee te riskeren. Maar ja, dat de oprichter regelmatig te gast is bij Harry Mens zou eigenlijk al een duidelijke indicator moeten zijn.

Ten slotte: De AFM en DNB kijken of het fonds zich aan de wet houdt, niet of het een goede investering is, of het beleggingsbeleid verstandig is of de kosten te hoog zijn. De DSB van Dirk Scheringa stond bijvoorbeeld ook onder toezicht van de AFM en DNB.
Ik zit sinds april 2016 bij het beleggingsfonds Mountainshield en ben hier persoonlijk erg tevreden over. De doelstelling waar het fonds naar streeft is 10% netto rendement en dat hebben ze in het eerste jaar ruimschoots gehaald met zo'n 23% netto rendement. Zelfs zonder het rendement van de lege beurshuls van Inverko heeft het fonds 12% rendement behaald dus mij hoor je niet klagen. Daarnaast wordt je door Mountainshield als participant meegenomen in de ontwikkelingen van het fonds. Zo kreeg ik bij de Brexit een uitgebreide update en uitleg van de reactie van het fonds. Toch prettig dat er met zulke economische evenementen een plan van aanpak gedeeld wordt. Dit gaf mij als participant een gerust gevoel.Wat betreft de Inverko belegging vergeet de heer F. Daamen de potentie te benoemen. De potentie van deze belegging en de uitleg hiervan zijn vermeld in het maandrapport van november 2016 van Mountainshield (zie http://beleggingsfonds.mountainshield.nl/hubfs/maandrapport/2016_november.pdf). Al met al is de ervaring met Mountainshield (in mijn optiek) erg goed.
Ik zit sinds april 2016 bij het beleggingsfonds Mountainshield en ben hier persoonlijk erg tevreden over. De doelstelling waar het fonds naar streeft is 10% netto rendement en dat hebben ze in het eerste jaar ruimschoots gehaald met zo'n 23% netto rendement. Zelfs zonder het rendement van de lege beurshuls van Inverko heeft het fonds 12% rendement behaald dus mij hoor je niet klagen. Daarnaast wordt je door Mountainshield als participant meegenomen in de ontwikkelingen van het fonds. Zo kreeg ik bij de Brexit een uitgebreide update en uitleg van de reactie van het fonds. Toch prettig dat er met zulke economische evenementen een plan van aanpak gedeeld wordt. Dit gaf mij als participant een gerust gevoel. Wat betreft de Inverko belegging vergeet de heer F. Daamen de potentie te benoemen. De potentie van deze belegging en de uitleg hiervan zijn vermeld in het maandrapport van november 2016 van Mountainshield (zie hier). Al met al is de ervaring met Mountainshield (in mijn optiek) erg goed.
Badge
Als de heer v.d. Wal positieve ervaringen heeft dan is dat prima, ik wijs enkel op de zéér speculatieve manier waarop dit fonds met het geld van de (vaak particuliere) deelnemer omspringt. Onlangs heeft de Vereniging van Effectenbezitters zich kritisch uitgelaten in dit artikel over het fonds. Opzich is niet duidelijk hoe de (inderdaad) 12% zonder Inverko gehaald is, maar (toegeven) het komt erop neer dat ik het gewoon niet vertrouw. Regelmatige optredens bij Harry Mens, waarin bijvoorbeeld louter de "volatiliteit van de beurzen" als reden voor het rendement in november genoemd wordt (dit is gewoonweg niet waar want het was Inverko, welke in de uitzending totaal niet genoemd werd), de ontzettend hoge kosten van het fonds (terwijl in de commercial de hoge kosten van andere fondsen benoemd worden met als opmerking "wij doen het anders") en ook nog het feit dat onder het personeel van het fonds niemand zit met een behoorlijk CV in de effectendienstverlening. Die feiten boezemen echt geen vertrouwen in, hoe enthousiast de oprichter ook mag zijn. De vermeende "dubbelrol" heb ik op zich niet zoveel op tegen trouwens, zolang mensen zich maar niet gaan verrijken over de ruggen van de aandeelhouders.

Ik volg dit fonds, omdat het haaks staat op mijn overtuiging van de geschiktheid van passief indexbeleggen voor particulieren en ik altijd open sta voor nieuwe inzichten, dus dit is echt geen bashen dat ik hier probeer te doen, maar als het om (inmiddels) 25k euro minimaal gaat per deelnemer moet een dienstverlener serieus en kritisch beoordeeld worden.

N.b.: De kansrijkheid van de Inverko belegging kan nog wel eens tegenvallen wordt er in het artikel van de VEB gesteld, maar als ze met de neus in de boter vallen dan maken ze inderdaad een mooie winst. Echter, die winst staat praktisch nu al in de boeken (=bubbel), dus er is grote kans dat het toch gaat tegenvallen als het belang verkocht moet worden.
Ben participant per 1 oktober 2016. De kosten zijn marktconform voor Hedgefondsen. Ben tevreden over het fonds en zie het ook als een hedge binnen mijn totaal vermogen, ook in neerwaartse markten kan een positief rendement gerealiseerd worden
Beste mensen,

Bedankt voor jullie reacties zover
trap er niet in want ik ben bang dat je centjes kwijt raakt ze zijn niet transparant en verzwijgen een hoop .

Die winst in november was 13 % maar daar zit zeker 12 % in van Inverko wat ze gekocht hebben voor 0,20 cent ( 2.500.000 aandelen) en staan 0,70 zo hebben ze op papier al 1.250.000 winst gemaakt ,en over VNC hoor je ze niet hebben daar ook voor 1,2 miljoen geïnvesteerd maar je bent gewaarschuwd.
Trap er niet in, de kosten zijn hoog en geen rendement.
Heb zelf na 15 maanden 3,5% verlies geleden.
heb moeite om afschriften te krijgen en degene die je aan de telefoon wilt reageert niet.
Kortom nooit met Mountain Shield in zee gaan.
Tsja alles wat bij 'Business Class' adverteert daar pas ik voor hoor. Ik denk dat je blij mag zijn dat ze er niet met je geld vandoor zijn gegaan zoals veel van de anderen die daar adverteerden.
Badge
....en het doek valt. Het rendement dit jaar is bedroevend (-13,41%) en afgaande op de koersen van Alumexx en DGB zal het rendement over oktober tussen de -9 en -10% liggen, niet rekening houdend met de hoge kosten die onttrokken worden, waarmee het totale rendement vanaf de start ongeveer op de nul uitkomt of zelfs negatief. Dit van een portefeuille die voor 20% bestaat uit Alumexx, wat op een verlies staat van (op dit moment) 39% in een maand(!) en waar het fonds nog een jaar niet uit kan, dus hoe meer mensen er uit stappen, hoe groter het aandeel Alumexx in de portefeuille.
DGB group staat deze maand op -20% en maakt 13% uit van de portefeuille en hier heeft Mountainshield al in het verleden een geniale transactie gedaan om te converteren tegen een veel te hoge koers.

Op de site zijn de namen en foto's van het team weg gehaald en alle links naar de opnames van de ingesproken weekupdates waar Selwyn Duijvestijn zich presenteert als "verantwoordelijk voor de strategie" zijn ook weggehaald. Selwyn was net weer bij Harry Mens (d.d. 21-10-2018), maar nu voor het promoten van Aberfeld vermogensbeheer, waarnaar hij nu de overstap heeft gemaakt en aantreedt als partner. Men verlaat het zinkende schip en laat de beleggers met de kater achter na zelf flink aan de commissies verdiend te hebben. Ook hebben ze een nieuw fonds gelanceerd in de tussentijd: Welgesteld biotechnologie fonds, met een performance fee van maar liefst 25%(!) voor rendementen al boven 3%. Ik denk niet dat het de intentie was om mensen zo te laten zitten, maar het zijn inderdaad ontzettend speculatieve beleggingen, waar de participanten het risico van dragen en de fonds managers dik aan verdienen alvorens te vertrekken als de bom barst. Dit is een patroon dat je vaker terugziet bij gasten bij de Harry Mens show als je erin duikt. Nu is het zaak voor Selwyn om zijn digitale sporen t.a.v. Mountainshield uit te wissen, voordat dit hem bij Aberfeld gaat achtervolgen, maar dat zal lastig zijn voor dit forum of de dingen die al bij IEX.nl over Mountainshield geschreven zijn en Google's tentakels reiken ver.
Nadat een aantal toppers binnen Mountainshield het fonds verliet heb ik mijn belangen ter waarde van een dikke BMW in dit zinkende schip medio 2018 verkocht met een kleine 40% verlies. "Ze hadden hiervan geleerd" zeiden ze. Ga je met een duur fonds in zee, maar geen enkele garantie. Ga nooit met dit soort figuren in zee en ben voorzichtig met financiële dienstverleners die zich via Harry Mens aanbevelen. Er zit teveel rommel tussen.

Reageer