Consumentenbond.nl

Ervaringen met 'veilig rijden' verzekering ANWB ?

  • 2 februari 2020
  • 19 reacties
  • 2945 Bekeken

Badge

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe autoverzekering, en kwam de 'veilig rijden’ verzekering van de ANWB tegen. Dat leek me wel wat: korting als je rijstijl dusdanig is dat je minder kans op ongelukken hebt. En het privacyreglement leek ook redelijk.

Echter, toen ik de recensies van de benodigde ‘veilig rijden’ app las in de google play store kreeg ik een andere indruk. Veel gebruikers klagen over onduidelijke terugkoppeling, onverwachte ‘strafpunten’ en dat de manier van meten géén rekening houdt met de feitelijke omstandigheden op de weg.

Zijn er hier leden die hun ervaring willen delen ?


19 reacties

Het is al eens aan de orde geweest: https://community.consumentenbond.nl/geld-verzekeringen-6/korting-op-mijn-verzekeringspremie-is-mij-meer-waard-dan-mijn-privacy-2477

Badge

Dat het privacy aspect al aan de orde was gekomen wist ik. Die discussie hoeven we niet over te doen. Mij gaat het nu over de beoordeling van de rijstijl.

Reputatie 7
Badge +7

Het is inderdaad al eens aan de orde geweest, maar wel 5 jaar geleden. Pluim voor @A. Deen  dat hij het nog weet. Zelf deed ik toen niet eens mee, was al wel lid, maar had dit niet gezin. In feite ben ik het met @A. Deen  eens en ook al is de forumdiscussie 5 jaar geleden, veranderen doet er meestal niet veel bij verzekeringen. Ik heb tijden gehad vaak te wisselen, mede omdat de no-claim meegenomen kan worden. Het ene jaar is de ene verzekering voordeliger, of vind weer iets “nieuws” uit zoals dit veilig rijden….. maar het volgend jaar nemen de anderen het over, nog beter, nog voordeliger, ik ben wat nauwkeuriger geworden in vergelijken. Oriënteren prima, blijven doen, maar prikt ook door al die luchtbalonnen heen. Groet Leo.

Dat het privacy aspect al aan de orde was gekomen wist ik. Die discussie hoeven we niet over te doen. Mij gaat het nu over de beoordeling van de rijstijl.

In mijn herinnering kwam dat aspect ook ruim aan de orde. Wellicht was dat dan een ander topic. Wat ik er van onthouden hebt is dat er geen ruimte is voor discussie over "hoe komen jullie hierbij? Ik rij hartstikke netjes dus dit kan niet kloppen" Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd dus wie daar niet tegen kan moest deze verzekering maar beter niet nemen.

Reputatie 7
Badge +6

Tja , Uit wat ik er van gehoord heb kan het voordeel in de praktijk fors tegenvallen . Als je door gedrag van anderen een paar keer fors in de remmen moet , of een ruige testrit door de garage of uitlenen aan iemand met een discutabele rijstijl , kan de korting om zeep helpen. Als we de test van autoverzekeringen vergelijken , zit de ANWB in de middenmoot , dus niet bij de besten . Van verenigingen zou men toch mogen verwachten dat ze qua aanbiedingen aan hun leden wat beter hun best doen. Krijg de indruk ( ook bij andere verenigingen ) , dat ze aanbieden waar ze het meest aan kunnen verdienen . Al met al lijkt het me handiger om de test te lezen en daar eentje uit te kiezen met een redelijke prijs en voorwaarden. 

Reputatie 7
Badge +7

Ja , ben het toch wel eens met @A. Deen  en @E.T. Wiersum . Ik ben als ANWB lid ook een tijdje daar voor mijn Autoverzekering geweest, ook veilig rijden. Is mij behoorlijk tegengevallen (ondanks 50 jaar schadevrij rijden) toch niet de voordeligste premie. Ik zou ook goed vergelijken, de test lezen, alle voorwaarden en een voordelige kiezen. Er is al een soort top 10:  

Top 10 goedkoopste autoverzekeringen van Nederland in januari 2020 (verzekeringen.nl)

Verzekeraar Premie per maand Dekking
Ditzo €10,74 WA
Nowgo €11,60 WA
FBTO €12,61 WA
Centraal Beheer €12,64 WA
Nationale Nederlanden €13,61 WA
Inshared €14,00 WA
Univé €14,14 WA
Ohra €15,00 WA
Allianz Direct €16,60 WA
ASR €16,64 WA

*Deze maandpremies zijn gebaseerd op een autoverzekering voor een Citroën C1 (bouwjaar 2010, nieuwprijs €8.715) voor een 59-jarige bestuurder uit Groningen. De bestuurder heeft 19 schadevrije jaren.

 

Maar zo zijn er meer van dat soort sites. bij de meeste wordt gevraagd uw auto, kenteken e.d. in te vullen en dan krijgt u een prijs, gewoon allemaal proberen en dan kijken wat het scheelt met de ANWB.; Succes .

Reputatie 7
Badge +7

Even een aanvulling omtrent de eigen consumentenbond. Zoals al gezegd er zijn vele  testen , berichten, adviezen e.d.  over autoverzekeringen (en andere verzekeringen) van de CB. In het nieuwe februari nummer van de CB gids staat wederom een artikel over autoverzekeringen, wellicht ook nuttig daar even naar te kijken al gaat dit niet specifiek over de ANWB Veilig rijden verzekering.

Reputatie 5
Badge +5

Ik heb een paar jaar een vergelijkbare verzekering gehad (bij Fairzekering). Systeem werkte prima, je kon je ritten terugzien op een website, compleet met rijscore en huidige locatie van je auto. Korting werd netjes de volgende maand verrekend. 

Ik was al bepaald geen hardrijder, maar zo'n gecontroleerde manier van autorijden leidt wel degelijk tot een omslag in je bewustzijn en je rijstijl. Iets waar bijzonder veel mede-weggebruikers van zouden kunnen profiteren... En het is echt niet zo dat je door een noodstop direct je premiekorting kwijt bent. Bij een normale rijstijl is het heel simpel om elke maand de maximale korting te halen.

De enige reden dat ik uiteindelijk voor een andere verzekering koos, was dat hun prijsniveau net wat hoger lag dan “gewone” maatschappijen (logisch, die extra faciliteiten moeten ook betaald worden).

Zelf ben ik overigens van mening dat elke auto verplicht met een zwarte doos moet worden uitgerust, die op z'n minst registreert waar men rijdt en met welke snelheid en die bij een overtreding direct een acceptgiro op de deurmat kan laten vallen. Dat zal het probleem van de geringe pakkans goeddeels kunnen oplossen en daarmee de verkeersveiligheid enorm te goede komen.

 

Zelf ben ik overigens van mening dat elke auto verplicht met een zwarte doos moet worden uitgerust, die op z'n minst registreert waar men rijdt en met welke snelheid en die bij een overtreding direct een acceptgiro op de deurmat kan laten vallen. Dat zal het probleem van de geringe pakkans goeddeels kunnen oplossen en daarmee de verkeersveiligheid enorm te goede komen.

Dat niet alleen dat, maar dan is rekeningrijden met differentiatie naar tijd en plaats ook een eitje en kunnen ze iedereen die tussen 7:30 en 9:00 het Prins Clausplein en vergelijkbare knelpunten over gaat  een nota sturen.

Badge +8

Hi @GLokhoff, wist je dat je hier reviews van allerlei autoverzekeringen kunt bekijken? Door het filter te gebruiken kun je de reviews van ANWB eenvoudig zien.

Reputatie 7
Badge +6

Hmmm . Zoals meestal met reviews zijn de reacties zeer wisselend zag ik. 

Reputatie 7
Badge +7

Toch liegen de negatieve reacties (reviews) bij de ANWB er niet om. Maar je moet nooit afgaan op reviews alleen. Als je echt wil kiezen voor een verzekering, ga dan alles goed na, alles goed en eerlijk vergelijken, gebruikt meerdere prijzensites enz..

Om één of andere reden staan  enkele reacties hierboven 2 nagenoeg dezelfde berichten van mij. Ik kreeg een automatische mededeling dat het eerste bericht niet opgenomen werd en aldus heb ik een nieuw (neutraler) bericht gemaakt, maar nu staan ze er toch allebei, excuses en groet Leo.

Badge +8

Om één of andere reden staan  enkele reacties hierboven 2 nagenoeg dezelfde berichten van mij. Ik kreeg een automatische mededeling dat het eerste bericht niet opgenomen werd en aldus heb ik een nieuw (neutraler) bericht gemaakt, maar nu staan ze er toch allebei, excuses en groet Leo.

Hi @L.J.F. de Ruiter, ik zag dat je bericht was blijven hangen en later alsnog geplaatst is. Sorry voor de verwarring, ik heb het dubbele bericht nu verwijderd!

Reputatie 7
Badge +7

Dank Imke voor de uitleg. Ik dacht toen bij het wegsturen van het eerste bericht de regel kwam van:  is niet opgenomen o.i.d. , dat het aan het rijtje namen met prijzen lag. Het ziet er natuurlijk wat commercieel uit. Ik heb het toen wat neutraler neergezet. Het is immers nimmer mijn bedoeling reclame voor iets te maken, en in dit geval slechts laten zien dat er begin het nieuwe jaar al vergelijking cijfers zijn. De topic ging ook een beetje over verzekeringen met voordeel. En dat het bericht toch was blijven “hangen” zal de techniek wel zijn, heb me er ook niet echt druk over gemaakt, en zo heb je het prima opgelost. Groet Leo.

Badge

Mijn ervaring is dat we elk kwartaal toch wel een bedrag extra terug krijgen en dat er regelmatig terugkoppeling is. Bij ons is het ook nog nooit 100% geweest ,maar 100% perfect rijden dat kan naar mijn idee niet.  Ikzelf vind dat goedkoop ook nog wel eens uit kan lopen op duurkoop. Ik heb een aanrijding gehad buiten mijn schuld en de rechtsbijstandsverzekering heeft mij daarbij uitstekend geholpen. Ik zou dus echt niet overstappen ,maar dat is mijn ervaring.

Als ik het goed begrijp moet je via bluetooth connecten met de dongle in de auto. Je moet minimaal 65 km rijden in een week tijd voor een feedback nu zat ik te denken nu ik 100 km per dag rij om het minimaal aantal feedbacks te ontvangen voor de hoogste korting (30 procent).

Ik weet alleen niet hoeveel feedbacks je nodig hebt per maand/kwartaal iemand meer info hierover?

Mijn idee is dus om op rustige dagen de bluetooth aan te zetten en de voorbeeldige chauffeur uit te hangen om de korting te vangen en daarna mijn bluetooth uit te zetten en te rijden zoals ik wil (waarschijnlijk onvoldoende voor de anwb). is dit mogelijk? heb zelf geen ervaringen met deze beacon, hoor graag wat jullie van mijn idee vinden.

hoor graag wat jullie van mijn idee vinden.

Geweldig, niets zo leuk als "slimmeriken" versus verzekeringsmaatschappijen. 

Reputatie 2
Badge +2

Toevallig na wikken en wegen deze verzekering ongeveer 3 weken geleden afgesloten. De dongle die je in de OBD poort steekt is inmiddels vervangen door een kleine ronde beacon.

In verband met de kortingen en extra welkomskorting eerste jaar was deze verzekering puur alleen op prijs gebaseerd erg interessant. Hij kwam lager uit dan vergelijkbare verzekeringen via independer op basis van mijn specifieke situatie. Dan uiteraard nog de mogelijkheid om extra korting te krijgen bij veilig rijden.

Uiteraard zijn er veel mensen die bezwaren hebben omdat Big Brother zou meekijken etc, die mensen vergeten volgens mij dat ze elke dag waar ze ook gaan de mobiele telefoon mee hebben dus alles wordt al geregistreerd door je operator, google/apple en de diverse apps waar iemand de gps toestemming aan heeft gegeven bij het blind downloaden van apps.

Ik was vooral benieuwd hoe dit zou voelen en of de verzamelde data overeenkomt bij de werkelijke situatie. Het afsluiten is dus mede op basis van nieuwsgierigheid naar deze ontwikkeling.

Ik ben juist een zeer rustige rijder, nooit haast, altijd aan de maximum snelheid houden, veel cruise control ook in en om de stad (waar tevens het gros van mijn dagelijks woon-werk verkeer kilometers worden verreden) etc en dan zou je zeggen...dat is kat in het bakkie om die korting bij elkaar te rijden. Maar daar ben ik nog niet zo zeker van nu hij 3 weken in de auto zit. 

Na 10 dagen en minimaal 65 kilometer zou je een eerste overzicht krijgen. dat is tot op heden nog niet gekomen. Ik heb een Huawei telefoon en het zou kunnen volgens de website dat daar problemen mee zijn (lijkt mij vreemd want het is gewoon puur Android (en niet het telefoonmerk) in combinatie met bluetooth en gps en de app geeft gewoon aan dat alles correct werkte en de beacon wordt elke keer gevonden). Maar goed voor de zekerheid afgelopen week overgestapt op een Motorola telefoon die er ook nog was dus hopelijk binnenkort toch iets van een eerste overzicht.

Want het is me juist opgevallen dat mijn pure relaxte rijden toch negatief beïnvloed wordt door de beacon, zeker als je nog geen (positieve) uitslagen hebt van de rijstijl (die volgens mij op minder punten beoordeeld kan worden want het is alleen via gps van de mobiel dan iets dat via de OBD stekker loopt). Helemaal als je ineens zoals ik veel stadsverkeer rijdt en een fietser of andere bestuurder gooit hem er even voor zodat je dieper in de ankers moet of als je aankomt voor een verkeerslicht dat op oranje springt en je nu gevoelsmatig eerder door blijft rijden om sterk afremmen te voorkomen. Ik vraag mij dan ook sterk af of het beperkte aantal datapunten van de beacon voldoende is om te kunnen zeggen of iemand een veilige rijder is. 

Mij lijkt het logischer de beacon te vervangen en dit product te koppelen aan de ANWB Smart Driver dongle die wel in de OBD gaat en die je ook aan je telefoon koppelt voor feedback van de auto. Dan heb je veel meer meetpunten die volgens mij een betrouwbaarder beeld geven van de totale rijstijl van iemand inclusief auto onderhoud (een veilige rijder in een onveilige auto is tenslotte ook geen veilige rijder).

Ook stoort het dat de app de hele dag de melding geeft dat de ritregistratie plaats vindt ook als je buiten bereik van de beacon bent. Ik denk dat de app nog doorontwikkeld zal worden want dit lijkt niet noodzakelijk, hij hoeft alleen aan te staan als je binnen bereik bent van de beacon. Daardoor lees ik ook verhalen dat de app relatief veel energie gebruikt en de batterij eerder leeg is. Dit merk ik met de nieuwe telefoon niet, met de oude wel.

Maar goed, tot zover de bevindingen. Wellicht binnenkort meer.

 

 

Reputatie 2
Badge +2

Kleine update nu de beacon een periode in de auto zit. 

Inmiddels is het ook mogelijk om bluetooth weer uit te schakelen (ik gebruik het nergens anders voor dan deze app) als je niet in de buurt bent van de auto, dat kon een week of 6 geleden nog niet. De melding dat de app de rijgegevens verzameld blijft continue aanwezig, ook al is de beacon niet verbonden met de telefoon.

Ook ben ik benieuwd als je voordat je gaat rijden of net daarna, nog naast de auto staat en bijvoorbeeld een berichtje gaat versturen of even iets opzoeken op je telefoon of de app dit ook registreert als smartsphone gebruik tijdens het rijden. De beacon is dan verbonden en het smartphone gebruik wordt gemeten (al zou dat nu nog geen invloed moeten hebben op de score wordt aangegeven).

Inmiddels 3x feedback gehad, dat komt steeds na 10 dagen en tot nu toe 100/100 score met mijn rijstijl waardoor de schatting is dat mijn eerste kwartaal korting 15 euro wordt (max is blijkbaar 16, dus waarom dat met 100 uit 100 score niet lijkt te worden gegeven weet ik pas over een tijdje als de korting definitief toegekend wordt). 

Het ongemakkelijke gevoel is tijdens het rijden is daarmee ook vrijwel verdwenen omdat ik niets aan mijn rijstijl heb hoeven veranderen. Wel blijft een verkeerslicht dat op oranje springt nog even een dingetje met de afweging om stevig te remmen of door te rijden.

Ook ben ik benieuwd naar de komende tijd waarin de auto veel vaker zal blijven staan. Om een score te genereren moet je binnen 10 dagen wel een minimum aantal kilometers kunnen registreren tijdens de app. Wat gebeurt er als je dat niet haalt? Dan wordt er neem ik aan geen score gegeven maar wellicht ook geen korting? Terwijl er op zichzelf natuurlijk niets zo veilig is, als een auto die stilstaat.

 

 

Reageer