Ervaringen met 'veilig rijden' verzekering ANWB ?

• 2 February 2020
  • 28 reacties
  • 8129 Bekeken

Badge

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe autoverzekering, en kwam de 'veilig rijden’ verzekering van de ANWB tegen. Dat leek me wel wat: korting als je rijstijl dusdanig is dat je minder kans op ongelukken hebt. En het privacyreglement leek ook redelijk.

Echter, toen ik de recensies van de benodigde ‘veilig rijden’ app las in de google play store kreeg ik een andere indruk. Veel gebruikers klagen over onduidelijke terugkoppeling, onverwachte ‘strafpunten’ en dat de manier van meten géén rekening houdt met de feitelijke omstandigheden op de weg.

Zijn er hier leden die hun ervaring willen delen ?

28 reacties

Sorry maar het lag aan een instelling van mijn telefoon

Beide APP's werken nu 

Badge

Hmm. Ik zie dat dit een oude topic is, maar aangezien ik weinig recente ervaringen met ANWB veilig rijden kan vinden zal ik mijn ervaring hier delen.

Ik gebruik veilig rijden nu zo'n anderhalf jaar. Ik heb zo'n 15 jaar rij ervaring en heel in het begin eens een ongeluk gehad doordat ik naar een bekende zwaaide op de rotonde. Dat was een leermomentje en sindsdien heb ik m.i. een keurige rijstijl. Daarom dacht ik dat dit wel wat voor mij zou zijn.
Het werkt nu dus inderdaad met een 'beacon’ die ik in de asbak heb geplakt.
In het begin ergerde ik mij een beetje aan het icoontje in het scherm van mijn mobiel, maar dat heb ik ondertussen afgeleerd. Ik weet nog dat het best wel lang duurde voor ik de eerste resultaten kreeg, terwijl ik zo'n 40km per dag reed. Na tweeëneenhalve week ongeveer. Nu elke 10 dagen, mits ik minimaal 65 km gereden heb. (tijdens enige lockdowns wat minder vaak dus)

Zoals ik al zei heb ik sowieso een rustige rijstijl en krijg ik vrijwel altijd voor op optrekken, remmen en snelheid donkergroen, dus het beste resultaat. Terwijl ik eigenlijk altijd 85 op de teller rij waar 80 is toegestaan, en zeker niet langzaam optrek. Wel schakel ik graag bij lage toeren. (2e versnelling bij 10km/u, 3e bij 30km/u, 4e bij 45km/u, 5e bij 65km/u geen idee hoe slecht dat voor de motor is, gewoonte...)
Hoe dan ook, allemaal prima behalve...

Bochten… Bij bochten heb ik één keer lichtgroen gehaald, maar verder altijd geel. En ik snap niet hoe. Bochten waar ik (volgens mijn rij-instructeur) met 80 doorheen kan ga ik met 65-70 doorheen, rotondes pakte ik eerder in z'n drie, nu in z'n twee, toch blijven er op vaste plekken steeds rode rondjes op de plattegrond komen. (je kunt in de app zien wáár je niet goed rijdt) Maar ik weiger nóg langzamer door bochten te gaan.
Ik heb nog gedacht dat het misschien in de accelerometer of gyro-sensor van mijn mobiel zat, maar heb in die tijd 3 verschillende telefoons gehad, met hetzelfde resultaat.

Maargoed, 3 van de 4 heel goed en 1 matig geeft toch een euro of 10 per kwartaal terug, en ik moet zeggen dat je toch extra oplet hoe je over het algemeen rijdt.
Eén zonde die ik toch wel nog eens bega: als ik op een lange 80km weg achter een 70km/u rijdende corsa zit, zet ik toch ff mijn mobiel uit om even terug te schakelen en in te halen…. Of als ik net voor sluiting nog ff naar de supermarkt moet, laat ik mij mobiel nog wel eens thuis.

Ik lees over opmerkingen over uitlenen of onderhoud  bij de garage.  Die opmerkingen raken kant noch wal .... tenzij je je telefoon er ook bij uitleent. 🙃🤔🤣 

Reageer