Consumentenbond.nl

"Euronet" geldautomaten in oost Europese EU-landen laten je veel te veel betalen

• 2 juli 2019
  • 4 reacties
  • 603 Bekeken

N.a.v. artikel "Betalen in het buitenland: hoeveel kost dat?" Ik was onlangs in Polen genoodzaakt een Euronet ATM te gebruiken. Mijn automonteur had geen PIN-apparaat en moest direct betaald worden.

2000 PLN is volgens de douane-app gelijk aan €468,71 en van mijn rekening wordt door "Euronet" maar liefst €535,69 afgetrokken. Verlies ("kosten") is € 67,- !! Vervolgens heb ik op internet gekeken en kwam meer over dit bedrijf te weten. Zie bv. dit filmpje: https://youtu.be/v1Hh8kY_hOY
en zie hoe ze werken. Ze weigeren niet-lokale bankkaarten, zodat je als toerist genoodzaakt bent je credit card er in te stoppen. En rekenen dan kosten en een zeer ongunstige koers. Dat is geen dienst maar diefstal.
Ik verbaas me erover dat er geen overheidsinstantie is die ons tegen dit soort afzetterij beschermt. Of zorg op zijn minst dat er marktwerking is.

4 reacties

Reputatie 3
Badge +4
Ik vind het ook wel heel vreemd. Ik heb drie-kwart jaar in Polen gezeten voor mijn werk, en heb daar gewoon kunnen pinnen en geld uit de automaten kunnen trekken zonder extra kosten.

Bedankt voor de waarschuwing, ik zal "Euronet" automaten links laten liggen. Ik wil sowieso niet geld uit een automaat trekken met een credit card. Die rekenen altijd al extra kosten er boven op het geld bedrag wat je uit de muur trekt.

Vanwaar je vraag?

Gewoon nieuwsgierig. Dit bedrag is wel erg hoog hoor. Heb je nu gepind of heb je je creditcard gebruikt?
Wist u het niet of had u geen zin om naar een automaat van een bank te zoeken?
Nee, Euronet kende ik niet en zoals gezegd had ik ook die keuze niet. Vanwaar je vraag?
Wist u het niet of had u geen zin om naar een automaat van een bank te zoeken?

Reageer