Consumentenbond.nl
Beantwoord

Extra kosten creditcardbetaling Ticketmaster

• 12 oktober 2018
  • 6 reacties
  • 719 Bekeken

Vandaag heb ik een paar concertkaartjes besteld bij Ticketmaster. Ik heb eens naar verschillende betaalmogelijkheden gekeken. Het viel me op dat bij een Mastercardbetaling er maar liefst 2,5% aan kosten in rekening worden gebracht. Ik had begrepen dat dergelijke extra kosten niet meer in rekening gebracht mogen worden.

Ik heb nu maar met iDeal betaald. Maar voor dergelijke aankopen gebruik ik liever mijn creditcard. Zeker nu er geen extra kosten meer in rekening gebracht mogen worden. Overtreedt Ticketmaster hier de nieuwe Europese richtlijnen? Kan de Consumentenbond hier een klacht over indienen?

icon

Beste antwoord door Ben S 19 oktober 2018, 16:41

Vanaf het moment dat de PSD2 (Europese regels) in de Nederlandse wetgeving is verwerkt (naar verwachting nog voor het einde van 2018) mogen winkeliers geen toeslagen meer berekenen op consumenten debit card- (ofwel pinpas, zoals met het Maestro en V-Pay logo) en consumenten creditcardbetalingen, gedaan met kaarten van vierpartijenschema’s (zoals VISA en MasterCard). Let op: betalingen gedaan met driepartijen kaartschema’s (zoals American Express en Diners Club) en ook betalingen gedaan met business cards (creditcards voor de zakelijke markt) vallen buiten scope; daarvoor mogen winkeliers wel toeslagen blijven berekenen.

Nu even wat simpeler. De wet had aangepast moeten zijn, maar dat gebeurt pas eind 2018. Daarna mogen winkeliers geen toeslagen meer vragen voor pin betalingen of creditcard betalingen van particulieren met Visa- of Mastercard.

Wanneer de wet is ingevoerd en blijkt dat die wordt overtreden, zullen wij kijken of en hoe de Consumentenbond moet reageren.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Nederland en België lijken te laat te zijn geweest met het aanpassen van de wetgeving en derhalve lijkt het hier nog niet van toepassing:
medio 2018 wordt artikel 7:520 uit het Burgerlijk Wetboek aangepast en uitgebreid met een extra bepaling - 14/09/18: deze deadline is niet gehaald. Het is onbekend wanneer de wet precies in werking treedt.
https://www.pindeal.nu/verbod-toeslag-creditcard-kosten
Bedankt voor je reactie. Ik had uit eerdere berichten begrepen dat het "medio 2018" geregeld zou zijn. Vandaar dat ik nogal verbaasd was dat er nog steeds extra kosten gerekend worden. Misschien kan de Bond eens navragen hoe het zit met de wetswijziging.
Reputatie 4
Badge +4
Vanaf het moment dat de PSD2 (Europese regels) in de Nederlandse wetgeving is verwerkt (naar verwachting nog voor het einde van 2018) mogen winkeliers geen toeslagen meer berekenen op consumenten debit card- (ofwel pinpas, zoals met het Maestro en V-Pay logo) en consumenten creditcardbetalingen, gedaan met kaarten van vierpartijenschema’s (zoals VISA en MasterCard). Let op: betalingen gedaan met driepartijen kaartschema’s (zoals American Express en Diners Club) en ook betalingen gedaan met business cards (creditcards voor de zakelijke markt) vallen buiten scope; daarvoor mogen winkeliers wel toeslagen blijven berekenen.

Nu even wat simpeler. De wet had aangepast moeten zijn, maar dat gebeurt pas eind 2018. Daarna mogen winkeliers geen toeslagen meer vragen voor pin betalingen of creditcard betalingen van particulieren met Visa- of Mastercard.

Wanneer de wet is ingevoerd en blijkt dat die wordt overtreden, zullen wij kijken of en hoe de Consumentenbond moet reageren.
Tickermaster is berucht als het gaat om 'klanten' een poot uit te draaien, Ryanair kan dáár nog wat van leren! Tegenwoordig als ik ergens naar toe wil, en de enige kaartverkoop gaat via Ticketmaster (en je kunt dus niet via de zaal kaaarten kopen) ga ik niet eens meer. De 'prijs' voor een kaartje gaat zeker 1x over de kop als het via hen gaat.
Sinds afgelopen 4 december is PSD2 door de Eerste Kamer. Betekent dit dat vanaf nu geen extra kosten meer mogen worden berekend bij betaling met een privé MasterCard? Gisteren lipe ik nog tegen een site aan die 2% extra rekende, terwijl volgens mij het maximum voor 4 december al was beperkt tot 0,3%; zie https://www.creditcardvergelijking.nl/vraag/extra-geld-betalen-voor-gebruik-creditcard/
Reputatie 7
Badge +5
@Ronaldvr Welke Ticketmaster site bedoel je de .com of de .nl ?

Want dat zijn wel 2 totaal verschillende sites.

In Nederland .nl betaal je bij Ticketmaster de normale prijs en zijn heel veel evenementen alleen via hen te boeken, zij hebben de verkoop via Ticketmaster uitbesteed, en zijn de kaarten nergens anders voor een goedkopere prijs te boeken, dus er vindt geen opdrijving plaats.
Zij verkopen in opdracht van de evenementeorganisatie de tickets.

Reageer