Consumentenbond.nl

Extreme premiestijging? Meld het hier!

Toon eerste bericht

66 reacties

Als gepensioneerde, die al jaren op de nullijn staat, ben ik jaloers op de premieverhoging van Centraal Beheer. Sinds 2008 heb ik mijn recreatiewoning (opstal/inboedel) verzekerd bij Centraal Beheer. In 2017 betaalde ik € 235 en in 2018 € 237 premie per jaar. Voor 2019 ontving ik een e-mail met de volgende strekking:

U heeft een Woonverzekering bij ons. Op 1 januari 2019 verlengen wij uw verzekering. Ook is uw Woonverzekering vernieuwd. In deze e-mail vertellen wij u daar meer over. U blijft goed verzekerd. Met onze vernieuwde Woonverzekering maken we prettig wonen steeds gemakkelijker. Wij zorgen ervoor dat u goed verzekerd bent. En helpen u bij schade. Uw premie verandert. De vernieuwing van uw Woonverzekering zorgt ook voor een aanpassing van uw premie. Wat uw nieuwe premie is, leest u verderop in deze email... U betaalt € 492 per jaar. Heeft u vragen of wilt u dat wij uw verzekering aanpassen? Bel gerust ‘Even Apeldoorn’

Dat gedaan en vernomen dat een premieverhoging van 107% nodig is omdat de verzekering van recreatiewoningen risicovol is. Een klacht bij Centraal Beheer ingediend die opleverde: Wij hebben de premie nodig om de schadelasten te dragen.
Ik heb de verzekering bij Centraal beheer opgezegd en elders een andere verzekering afgesloten.
Reputatie 6
Badge +5
@Koos Witteman Dus jij behoort in ieder geval niet tot die 25% goed betalende klanten die Centraal Beheer uiteindelijk hoopt over te houden.
Badge
Ik heb sinds 1988 een All Risk woonverzekering bij Centraal Beheer. Tot juni 2018 tot volle tevredenheid.
In deze maand ontving ik, zonder enige uitleg, het verzoek om 1254,95 euro over te maken voor mijn woonverzekering, die het jaar ervoor nog 583,01 euro kostte. Een premieverhoging van 115%
Mijn woonverzekering bestaat uit de onderdelen opstalverzekering, inboedelverzekering en aansprakelijkheidsverzekering. De inboedelverzekering was niet noemenswaardig verhoogd en de aansprakelijkheidsverzekering was verhoogd met 48%, maar door de geringe premie telde dat niet zo erg aan. Wat wel aantelde was de verhoging van de opstalverzekering van 193.77 euro naar maar liefst 883,62 euro. In de nieuwe woonverzekering zijn een glasverzekering en een tuinverzekering echter standaard meeverzekerd, terwijl in de oude woonverzekering hiervoor extra premie betaald moest worden. Als ik deze premies optel bij de oude premie voor de opstalverzekering kom ik op een premie van 245,97 euro. Dit is dus een verhoging van de premie met 259%!

Omdat ik, zoals gezegd, tot dan toe zeer tevreden was geweest over de verzekering en derhalve graag de relatie met Centraal Beheer wilde continueren, heb ik er alles aan gedaan om dit te effectueren.

Ik heb 3x gebeld met de klantenservice, ik heb 2x schriftelijk gereageerd en ik ben 2x gebeld door een medewerker van Centraal Beheer. Telkens heb ik gesteld dat een dergelijke verhoging buiten proportie is en dat als Centraal Beheer een nieuw beoordelingssysteem invoert voor de premieberekening en dit in bepaalde gevallen, zoals het mijne, leidt tot een absurde premieverhoging, Centraal Beheer daar dan een mouw aan dient te passen. Het heeft echter tot niets geleid. Wel had ik sterk de indruk dat de medewerkers met wie ik sprak het zelf ook een onbillijke behandeling vonden, maar zich verscholen achter het feit dat dit de officiële beleidslijn was.

Het zal duidelijk zijn dat Centraal Beheer met deze opvatting van klantbehandeling voor mij voorgoed heeft afgedaan. Een nieuwe verzekering zoeken kost echter tijd en dat is de enige reden dat ik mijn verzekering(en) nog niet heb opgezegd, maar dat gaat zeker op korte termijn gebeuren.

Ik hoop dat anderen dit ook doen of (waarschijnlijk) reeds gedaan hebben, zodat het bij Centraal Beheer doordringt dat een dergelijke behandeling van de klant beslist niet geaccepteerd wordt..
Reputatie 6
Badge +5
@Dr J. Verhagen Misschien helpt dit je alvast een stukje op weg.

https://www.consumentenbond.nl/opstalverzekering/beste

https://www.consumentenbond.nl/inboedelverzekering/beste
Als vervolg op mijn bericht van 2 dagen geleden over de extreme premieverhoging van 107% door Centraal Beheer voor een opstal/inboedelverzekering van een recreatiewoning attendeer ik op een artikel in het blad van de Vereniging Eigen Huis van november 2018. Uit dat artikel blijkt dat een premiestijging van 6% in 2019 redelijk is.

Reputatie 6
Badge +5
@Koos Witteman
Een goed verhaal Koos waaruit echter blijkt dat je die jongens van Pricewise dus van alles kunt wijs maken.

Want daar tegenover staan weer andere berichten waar ik ook eerder al op heb gewezen.

Zo blijkt uit deze site dat het aantal brandschadeclaims in zijn totaliteit vorig jaar juist is afgenomen. Vind je het heel erg als ik de algemeen directeur bij het Verbond van Verzekeraars iets serieuzer neem dan de receptionist bij Pricewise?

Ook uit deze site blijkt een zelfde beeld afkomstig van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek. Ook het CDA komt tot een vergelijkbare conclusie hoewel ik die als Politieke Partij toch weer wat minder serieus neem dan de eerder twee genoemde deskundigen.
@F. den Oudsten
Ik ben afgegaan op de Vereniging Eigen Huis. Dan hebben die zich dus van alles laten wijsmaken door Pricewise. Als 6% premieverhoging onnodig is, dan is meer dan 100% nog schandaliger dan ik al dacht.
Reputatie 6
Badge +5
Koos Witteman schreef:

@F. den Oudsten
Ik ben afgegaan op de Vereniging Eigen Huis. Dan hebben die zich dus van alles laten wijsmaken door Pricewise. Als 6% premieverhoging onnodig is, dan is meer dan 100% nog schandaliger dan ik al dacht.

Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen dan jij nu doet Koos!!
Badge
Onze woning is nu verzekerd bij Centraal Beheer onder de noemer Woongarantverzekering (All Risk) met in het pakket:
  • Inboedel 9,97 euro p/m
  • Opstal 18,83 euro p/m
  • Aansprakelijkheid 4,24 euro p/m
Een totaal van 32,59 euro p/m
*sinds jan 2017, daarvoor was de premie 26,11 euro p/m

We hebben bericht gekregen over de vernieuwde woonverzekering (All Risk) vanaf 1-1-2019.
Het pakket blijft hetzelfde.
Er veranderen enkele zaken die de premie kunnen beïnvloeden:

• We betalen geen eigen risico meer. Dit was voorheen 225 euro. Bij stormschade is het wel nog altijd 200 euro.
  • Onze korting voor het onderbrengen van de autoverzekeringen vervalt. (autoklantkorting 5%)
  • De beveiligingskorting woning vervalt 10%
  • De woning was verzekerd tot 350.000 euro. Dit is nu een onbepaald bedrag. (Huidige woningwaarde is ongeveer 250.000 euro). Voorheen kon je het huis verzekeren voor een hoger bedrag mocht je huis meer waard zijn.
  • De volgende onderdelen zijn toegevoegd aan de opstal verzekering
- Het glas van uw woning
- De tuin bij uw woning
- Een garage op een ander adres.
  • Spullen in huis waren verzekerd tot 100.000 euro. Nu zijn spullen in het huis en tuin per voorwerp voor maximaal 200.000 euro verzekerd.
  • Bij diefstal krijgen we nu maximale vergoedingen. Dit wordt maximaal 35.000 euro per gebeurtenis.
  • Aansprakelijkheidsverzekering gaat van 1.000.000 naar 1.500.000 vergoeding per gebeurtenis.
  • Aansprakelijkheidsverzekering vriendendienst gaat van 12.500 euro naar 25.000 euro
  • Aansprakelijkheidsverzekering sport spel en oppas gaat van 0 euro naar 25.000 euro

Hierdoor wordt de premie nu:
  • Inboedel 28,54 euro p/m
  • Opstal 45,77 euro p/m
  • Aansprakelijkheid 5,98 euro p/m
Een totaal van 80,29 euro p/m

Wij zijn erg tevreden met onze huidig verzekeringspakket. Wij zien dan ook af van het nieuwe pakket. De meeste toegevoegde items die voorheen los te verzekeren waren vallen nu onder het standaard pakket en worden voor ons gevoel "door de strot geduwd" De overige aanvullingen vinden wij overbodig en vergezocht. Het lijken allemaal punten om de premieverhoging te verantwoorden zonder daadwerkelijk echt iets toe te voegen. En premiestijging van ruim 146% is buiten proportie. Wij hebben uiteraard meteen contact opgenomen met centraal beheer, alleen een vriendelijke "helaas" en "we kunnen niets voor u doen" was het antwoord op deze absurde premiestijging.
Reputatie 6
Badge +5
@DaveD In feite is dit natuurlijk verregaand onbeschoft. Je kunt niet zomaar een contract veranderen. Ongetwijfeld zal er ergens staan dat 'als u niet akkoord gaat dat dan per 1 januari 2019 de verzekering wordt beëindigd'. Wat is overigens de opzegtermijn en per welke datum heb je deze brief gehad (datum brief?)?

Ik kom uit het verzekeringswezen en reken maar dat dit verregaand onbeschoft is. De klant wordt de dupe gemaakt van intern wanbeheer.

Als ING iets dergelijks doet worden ze afgestraft met een boete van 775 miljoen. Centraal Beheer denkt kennelijk hier straffeloos mee weg te komen waar ze nog eens gelijk in kunnen krijgen ook.

En zo langzamerhand zal de bodem in het klantenbestand van Centraal Beheer toch wel in zicht zijn.
Ik heb een woongarantverzekering bij Centraal Beheer Achmea , inboedel, opstal, aansprakelijkheid en kostbaarheden buitenshuis.
De jaarpremie is tot 31-12-2018 vastgesteld op € 421,57 per jaar.
Nu ontvang ik bericht van Achmea dat de premie per 01 01 2019 wordt verhoogd naar € 1387,74 per jaar.
Een verhoging van meer dan 300% op jaarbasis.

Een volstrekt onbegrijpelijke actie.
Ik ben inmiddels overgestapt.
Reputatie 3
Badge +2
Centraal Beheer maakt sinds dit jaar gebruik maakt van een nieuwe rekenmethodiek, waardoor met name bij bepaalde woonhuizen de opstalverzekering exhorbitant stijgt. Ook bij mijn woning is dit het geval, de opstalverzekering is bij Centraal Beheer ruim 3x zo hoog als elders (bij dezelfde dekking uiteraard).

Het loont veelal om jaarlijks de premies van alle verzekeringen opnieuw te berekenen en te vergelijken. Daarbij kan het voordelig zijn om verzekeringen bij verschillende maatschappijen onder te brengen. Overigens adviseer ik wel om de inboedel- en woonhuisverzekering bij één verzekeraar te houden, vooral om gaten of doublures in dekkingen te voorkomen.
Reputatie 4
Badge +7
Beste B. Levelink,

Halverwege het jaar publiceerden wij na ontvangen klachten dit nieuwsbericht.
Reputatie 3
Badge +5
b Levelink schreef:

Ik heb een woongarantverzekering bij Centraal Beheer Achmea , inboedel, opstal, aansprakelijkheid en kostbaarheden buitenshuis.
De jaarpremie is tot 31-12-2018 vastgesteld op € 421,57 per jaar.
Nu ontvang ik bericht van Achmea dat de premie per 01 01 2019 wordt verhoogd naar € 1387,74 per jaar.
Een verhoging van meer dan 300% op jaarbasis.

Een volstrekt onbegrijpelijke actie.
Ik ben inmiddels overgestapt.

Hi @b Levelink , er bestond al een topic waar jouw vraag mooi bij past. Ik heb deze daarom voor je verplaatst.
Reputatie 6
Badge +5
Zo langzamerhand begin ik toch een beetje aan de verstandelijke vermogens van Centraal Beheer te twijfelen. Ik weet het niet maar is er toevallig een kolencentrale in de buurt van Apeldoorn of wordt er veel met landbouwgif gewerkt in de omgeving?
Reputatie 7
Badge +7
De meldingen blijven overal binnen druppelen. Zo ook deze melding via e-mail:

Ook wij kregen te maken met een extreme premiestijging woonverzekering bij Centraal Beheer.
Van €327 voor 2018 naar in eerste instantie € 483 voor 2019.
Na aanpassing online van een 3-persoonshuishouden naar een 2-persoons, en na het nemen van een eigen risico op inboedel en opstal van ieder € 200 konden wij het reduceren naar € 403.
Nog altijd een verhoging van bijna 25%, inclusief inbouwing van eigen risico. Ook wij overwegen opzegging van de polis.

Ondergetekende sluit zich bij deze ook aan in de rij van verzekerden met een
Woonverzekering bij Centraal Beheer waarvan de premie behoorlijk
absurd is gestegen. Vorig jaar euro 278,- en dit jaar euro 375,-
.....KASSA!
Daarnaast heeft CB gemakshalve ook mijn autoklantkorting (5%) en beveiligingskorting
(10%) maar even geschrapt.... KASSA!
Ik heb mijn Woonverzekering - na 23 jaar - direct opgezegd en zit inmiddels bij
een andere verzekeraar. (Mocht die ook een dergelijke handelswijze gaan vertonen, ben ik zo weer weg).
Over die 'truc' van ervan uitgaan dat je een gezin van minimaal 3 of meer personen hebt, is natuurlijk ook heel goed nagedacht. Zoals al eerder ergens vermeld, zijn er mensen die dit vergeten aan te passen en dus nog meer premie betalen. Een sluwe streek van CB waarbij de initiatiefnemers zich waarschijnlijk hebben zitten te verkneukelen over hun 'slimheid'.
Ik mag hopen dat de Consumentenbond dit duidelijk naar voren zal halen.
Centraal Beheer : denken jullie soms dat jullie klanten volslagen achterlijk zijn?
Reputatie 6
Badge +5
@Gebruiker1544528895 Welke verzekeraar? En wat scheelt dat in premie? Wij leren hier graag!!

Centraal Beheer maakt het zich overigens wel moeilijk zeg!! Ze hadden beter het schadeverloop van iedereen kunnen nagaan, de in hun ogen goede risico's behouden en de rest opzeggen. Dat had een hoop werk gescheeld en dus minder personeelskosten en dus meer winst.
Hallo Frans,
Ik ben naar SNS overgestapt. Mijn premiestijging is nu euro 6,-! Heb nu zo ongeveer dezelfde premie als vorig jaar. Scheelt me zo'n euro 100,-.
Reputatie 6
Badge +5
Hartelijk dank! Dan weten de overige 'gebruikers' van deze Community dat ook en kunnen daar desgewenst voordeel uit halen.
Vandaag een brief ontvangen van Centraal Beheer met daarin aangegeven dat op 1 februari 2019 onze Woonverzekering verlengd wordt. En "De vernieuwing van uw Woonverzekering zorgt ook voor een aanpassing van uw premie. Wat uw nieuwe premie is, leest u verderop in deze brief":
Opstalgarantverzekering (voor een heel jaar) wordt per 1 februari 1029,08 euro (was dit jaar 219,28 euro). Dat is een premieverhoging van 369%.
Inboedelgarantverzekering (voor een heel jaar) wordt per 1 februari 167,02 (was dit jaar 121,68). Dat is een premieverhoging van 37%
In de brief van Centraal Beheer staat verder geen enkele uitleg over de reden van de extreme premieverhoging.
Ik heb meteen gebeld met Centraal Beheer om te vragen waarom ze de premie zo extreem verhoogd hebben. Het antwoord van de medewerker van Centraal Beheer was dat mijn huis van 1890 is en dat ze de premies op ouderdom van huis 'gedifferentieerd' hebben.
Reputatie 6
Badge +5
Ik heb zelf meer dan 30 jaar bij een verzekeringmaatschappij gewerkt. Daar gebeurden ook bizarre dingen maar zo bizar als dit heb ik het nog niet meegemaakt. Dit slaat WERKELIJK alles.
Reputatie 6
Badge +5
Dat lijkt een massale uitloop bij Centraal Beheer te worden.
Het lijkt wel of ze iets hogere risico's zo hoog mogelijk in prijs maken, zodat de mensen Centraal Beheer wel moeten verlaten, om de vrijwel risicolozen over te houden, maar er lijkt op deze manier niet veel meer van over te blijven.
Er zijn maatschappijen die het wel netjes doen. Zie hieronder het premieverloop over een aantal jaren bij FBTO:
2019: € 339,18: € 54,34 WAP, inboedel € 83,15, woonhuis € 154,29 en glas € 47,40
2018: € 316,94
2017: € 314,44
2015 : € 296,83
2013: € 273,69

Vraag: als de WOZ-waarde wordt gehanteerd als basis voor de premieberekening voor de opstal, moet er dan niet een correctie voor de grondwaarde plaatsvinden? Als een opstal verloren gaat, gaat de grond toch niet verloren en hoeft die niet vervangen te worden?.
Reputatie 6
Badge +5
@D. Ypma-de Jong Niet de WOZ-waarde maar de herbouwwaarde wordt gehanteerd bij de premieberekening. Daarbij worden, bij mijn weten althans , inderdaad niet de waarde van de grond en ook niet de waarde van de fundamenten meegenomen.

Reageer