Consumentenbond.nl

Extreme premiestijging? Meld het hier!

  • 3 oktober 2018
  • 81 reacties
  • 10565 Bekeken


Toon eerste bericht

81 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Ik heb zelf meer dan 30 jaar bij een verzekeringmaatschappij gewerkt. Daar gebeurden ook bizarre dingen maar zo bizar als dit heb ik het nog niet meegemaakt. Dit slaat WERKELIJK alles.
Reputatie 7
Badge +5
@D. Ypma-de Jong Niet de WOZ-waarde maar de herbouwwaarde wordt gehanteerd bij de premieberekening. Daarbij worden, bij mijn weten althans , inderdaad niet de waarde van de grond en ook niet de waarde van de fundamenten meegenomen.
Reputatie 7
Badge +5
Je hebt de hoofdprijs gekregen: € 2.500.000,00

Ik zou wel even vergelijken met andere aansprakelijkheidsverzekeringen die € 2.500.000,00 als maximum hebben:
https://www.consumentenbond.nl/aansprakelijkheidsverzekering/vergelijker

Of via een vertrouwd tussenpersoon/kantoor.
Reputatie 7
Badge +5
Dat lijkt een massale uitloop bij Centraal Beheer te worden.
Het lijkt wel of ze iets hogere risico's zo hoog mogelijk in prijs maken, zodat de mensen Centraal Beheer wel moeten verlaten, om de vrijwel risicolozen over te houden, maar er lijkt op deze manier niet veel meer van over te blijven.
Reputatie 4
Badge +7
Beste B. Levelink,

Halverwege het jaar publiceerden wij na ontvangen klachten dit nieuwsbericht.
Centraal Beheer maakt sinds dit jaar gebruik maakt van een nieuwe rekenmethodiek, waardoor met name bij bepaalde woonhuizen de opstalverzekering exhorbitant stijgt. Ook bij mijn woning is dit het geval, de opstalverzekering is bij Centraal Beheer ruim 3x zo hoog als elders (bij dezelfde dekking uiteraard).

Het loont veelal om jaarlijks de premies van alle verzekeringen opnieuw te berekenen en te vergelijken. Daarbij kan het voordelig zijn om verzekeringen bij verschillende maatschappijen onder te brengen. Overigens adviseer ik wel om de inboedel- en woonhuisverzekering bij één verzekeraar te houden, vooral om gaten of doublures in dekkingen te voorkomen.
Ook wij hebben een verzekering bij Centraal Beheer Achmea, en onze premie is gigantisch gestegen, wel zo'n 30 % De toelichting hierbij was zeer miniem. Als ik naar mijn account ga, is de toelichting van wijzigingen zo onduidelijk dat ik er geen wijs uit kan worden. Wat ik begrijp is dat de tuin nu standaard is mee verzekerd, hiervoor was dit een aparte verzekering die ik had afgesloten. En de vergoeding van de aansprakelijkheid verzekering is verhoogt, en schade bij sport en spel of tijdens logeren is nu wel tot een bepaald bedrag verzekert. Maar dit alles verhoud zich niet tot deze gigantische prijs verhoging. De woon garant verzekering is nu vervallen.........geen idee wat deze inhoud of hielt, of waarom deze is vervallen???
Via e-mail kregen we ook de volgende melding binnen:

Hierbij maak ik melding van een forse prijsstijging van mijn woonverzekering de prijsstijging bedraagt ongeveer 40 % hoger dan in 2017. De ingewikkelde lijsten die ik heb doorlopen {email} om wijzigingen aan te brengen zijn ook niet opgevolgd huis zou door 3 personen worden bewoond maar het zijn 2 personen altijd al zo geweest maar men wijzigt klaarblijkelijk in de veronderstelling dat niemand de moeite neemt om te lezen en actie te ondernemen. Het betreft verzekeringsmaatschappij Centraal Beheer.

Ook wij waren ineens met drie personen...heb dit kunnen aanpassen naar twee, scheelde 60 euro. Als je zelf dan niet zo alert bent, betaal je dus 60 euro te veel! Slimme truc van Achmea
Ik heb een woongarantverzekering bij Centraal Beheer Achmea , inboedel, opstal, aansprakelijkheid en kostbaarheden buitenshuis.
De jaarpremie is tot 31-12-2018 vastgesteld op € 421,57 per jaar.
Nu ontvang ik bericht van Achmea dat de premie per 01 01 2019 wordt verhoogd naar € 1387,74 per jaar.
Een verhoging van meer dan 300% op jaarbasis.

Een volstrekt onbegrijpelijke actie.
Ik ben inmiddels overgestapt.
Premiestijgingen Woongarantverzekering Centraal Beheer Achmea (opstal, inboedel, glas, tuin) na collectiviteitskorting van 8%:

2014 24%
2015 1%
2016 6%
2017 7%
2018 11%
2019 20%

De dekking is over de afgelopen 6 jaar echt niet verdubbeld.

W.P.E. Riedijk
Badge +6
Ha @P.W. Buttinger, ik zie dat je een eerder bericht van Monique gequoteerd hebt. Was dit de bedoeling of wilde je hier zelf nog iets aan toevoegen? 🙂
Reputatie 7
Badge +7
Via e-mail kregen we ook de volgende melding binnen:
Hierbij maak ik melding van een forse prijsstijging van mijn woonverzekering de prijsstijging bedraagt ongeveer 40 % hoger dan in 2017. De ingewikkelde lijsten die ik heb doorlopen {email} om wijzigingen aan te brengen zijn ook niet opgevolgd huis zou door 3 personen worden bewoond maar het zijn 2 personen altijd al zo geweest maar men wijzigt klaarblijkelijk in de veronderstelling dat niemand de moeite neemt om te lezen en actie te ondernemen. Het betreft verzekeringsmaatschappij Centraal Beheer.
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor alle meldingen dusver. Ook via de e-mail komen ze binnen. Zoals dit bericht:
Mijn woonverzekering liep jarenlang bij Centraal beheer met een "normaal" premieverloop.
In 2017 was de jaarpremie €352,21.
In 2018 werd de jaarpremie € 753,10 !! zonder toelichting of verklaring.
Gevraagd om een verklaring; niet gekregen.
Ik kan niet anders concluderen dan dat C.B. van deze verzekerings poot af wil.

Ik vind dit meer dan onbeschoft en zal er alles aan doen om niets meer met C.B. van doen te hebben.
Inmiddels verzekerd bij Klaverblad Verzekeringen.

Ik hoop dat u middelen heeft en kunt inzetten om een dergelijk gedrag af te straffen waarvoor ik u bij voorbaat wil danken.
Reputatie 7
Badge +7
Nog een oplettende lezer stuurde een melding door:

Een premiestijging bij de woonverzekering van Centraal Beheer van 31,85 naar 54,65 een verhoging van 22,80 euro
Reputatie 7
Badge +7
Ook onderstaande meldingen kwamen via de e-mail binnen:

Naar aanleiding van uw oproep over ervaringen met premieverhoging van Centraal Beheer bericht ik u, dat ook wij hiermee te maken hebben gehad.

In mei j.l. kregen we het aanbod voor de jaarlijkse verlenging (we zijn al meer dan 20 jaar verzekerd bij Centraal Beheer voor zowel opstal, inboedel, WA als auto).
Ten eerste stoorde het ons al, dat we dat aanbod per mail kregen en vooral, dat er helemaal niets in werd genoemd waarom de verzekering zoveel duurder was geworden!

En duurder was het!
- opstal was € 623, werd € 963 (verhoging van 50%)
- inboedel was € 109, werd € 217 (verhoging van 100 😵.
Toen we vroegen waarom de premies zo omhoog waren gegaan, kon men ons geen andere verklaring geven dan dat de voorwaarden waren veranderd. Wat er precies allemaal anders was geworden, weet ik niet meer, maar er was niets bij waar wij ook maar enig voordeel van hadden. Bij de premieberekening was men ook uitgegaan van 3 personen, terwijl wij altijd met 2 personen verzekerd zijn geweest.

U begrijpt, dat dit voor ons voldoende aanleiding was om over te stappen naar een andere verzekeringsmaatschappij.
Reputatie 7
Badge +7
Ja, ik heb/had een autoverzekering bij Achmea. Onlangswerd mij de jaarlijkse verlenging aangeboden, met een premiestijging van 40%! Wegens meer schadegevallen... Heb de verzekering meteen opgezegd. Ben nu wel benieuwd, gezien de reacties op jullie forum, wat mijn nieuwe verzekeraar gaat doen. Ik betaal bij verzekeruzelf nu iets minder dan voorheen bij Achmea voor dezelfde dekking. Ik had eerst Achmea nog gebeld om te vragen hoe t zat, maar degene die ik aan de lijn kreeg vond het kennelijk gezeur, het ging toch niet om zoveel geld?

P.S. Alle, of bijna alle verzekeraars doen aan leeftijdsdiscriminatie. Dit blijkt duidelijk als je verschillende leeftijden intikt voor offerte.
@Bert De voorwaarden zijn niet gewijzigd, alleen de kosten. Daar is wel van tevoren een mailtje over gestuurd, maar dat bevatte alleen de nieuwe premies. Geen melding over de premie stijging of uitleg waarom.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi,

Ik was verzekerd bij Allianz (voorheen London Verzekeringen).
Dit voorjaar bleek dat de premie voor de inboedelverzekering 10% ging stijgen, en voor de woonhuisverzekering 11%, zonder duidelijke reden ('hoge schadelast').
Dat was voor mij reden om over te stappen naar een andere, goedkopere verzekeraar.
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor je melding @DennisK. Goed dat je dit kenbaar maakt!

-------------------

Per e-mail kregen we ook nog een melding binnen:
Mijn premie ging van € 468,14 naar €629,48, later gecorrigeerd naar €597,52 (2 personen, niet méér).

Ik vind het buiten proportie en hoop dat de consumentenbond actie onderneemt.
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor je melding @JF Rohring. Omdat er reeds een topic bestaat met hetzelfde onderwerp ben ik zo vrij geweest om je bericht hiernaartoe te verplaatsen. Vervelend dat je dit is overkomen. Zoals je ziet: je bent lang niet de enige, jammer genoeg. Heb je inmiddels al een andere verzekeraar kunnen vinden?
Reputatie 7
Badge +7
De meldingen blijven overal binnen druppelen. Zo ook deze melding via e-mail:
Ook wij kregen te maken met een extreme premiestijging woonverzekering bij Centraal Beheer.
Van €327 voor 2018 naar in eerste instantie € 483 voor 2019.
Na aanpassing online van een 3-persoonshuishouden naar een 2-persoons, en na het nemen van een eigen risico op inboedel en opstal van ieder € 200 konden wij het reduceren naar € 403.
Nog altijd een verhoging van bijna 25%, inclusief inbouwing van eigen risico. Ook wij overwegen opzegging van de polis.
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor je melding, @Koning58. In dit topic verzamelen we meldingen betreffende extreme premiestijgingen bij Centraal Beheer. Ik ben daarom zo vrij geweest je bericht hiernaartoe te verplaatsen. Zoals je ziet ben je jammer genoeg niet de enige. Heb je je verzekering inmiddels al opgezegd en een ander op het oog?
Reputatie 4
Badge +5
Dag @G. Muilwijk , en dank voor je melding op de community. Door veel andere consumenten werden wij geattendeerd op plotselinge premiestijgingen - in eerste instantie willen we deze graag bundelen. Daarom heb ik je topic naar onze oproep verplaatst.

Verder verwijs ik je graag naar dit topic over dezelfde verzekeraar - misschien heb je daar nog wat aan?

Groeten
Wendy
Badge
verzekeruzelf heeft de premie van de aansprakelijkheidsverzekering vrijwel verdubbeld ten opzicht van de premie in de test van de consumentenbond. 't Is maar dat u het weet. De e-mail van verzekeruzelf, gedateerd 26 september 2018:

'De verzekeringswereld is continu in beweging. Daarom is het van groot belang om onze voorwaarden actueel te houden. Wij vinden het namelijk belangrijk dat u ook de komende jaren goed verzekerd bent wanneer dit nodig is. Om te voorkomen dat u bij schade niet goed verzekerd bent, geven wij onze verzekeringen een update. Dit betekent dat uw aansprakelijkheidsverzekering verandert.

Wat betekent dit voor mij?
Per 11-10-2018 krijgt u een nieuwe aansprakelijkheidsverzekering. Natuurlijk blijft u gewoon bij Verzekeruzelf.nl verzekerd. Ook uw polisnummer blijft hetzelfde.
Wij hebben ons best gedaan om uw polis zo goed mogelijk te matchen met uw oorspronkelijke polis. Een paar wijzigingen bleken noodzakelijk.

De belangrijkste wijzigingen op een rij:
- Een verhuurde tweede woning wordt standaard meeverzekerd in de nieuwe polis. Het is dus niet meer mogelijk om deze los mee te verzekeren.
- Het is niet meer mogelijk om een aparte dekking af te sluiten voor "klussen". Heeft u deze dekking nu wel op uw polis? Dan komt deze te vervallen.
- Uw eigen risico wijzigt. Op de nieuwe polis is het eigen risico € 100,00. Heeft u geen eigen risico op uw oude polis? Dan heeft u dit ook niet op uw nieuwe polis.
- We verhogen de verzekerde bedragen.
Had u een verzekerd bedrag van € 500.000,00? Dan is dit verhoogd naar € 1.000.000,00.
Had u een verzekerd bedrag van € 1.250.000,00? Dan is dit verhoogd naar € 2.500.000,00.

Wijzigt er iets in mijn premie?
Door een verbeterde dekking en een hoger verzekerd bedrag binnen uw verzekering, zijn wij genoodzaakt om de premie van uw aansprakelijkheidsverzekering te verhogen. In uw geval gaat het om een forse premiestijging. Wij begrijpen dat dit erg vervelend is, maar willen voorkomen dat u bij schade niet goed verzekerd bent.

Uw huidige premie: € 55,61
Uw nieuwe premie: € 93,05'


Wat zijn de 'argumenten'?
'Wij hebben vanuit het verleden een flink aantal inmiddels fors verouderde polissen, deze verzekeringen hebben verouderde polisvoorwaarden en ook de premie klopt niet meer. Deze oudere polissen mogen wij niet meer op deze wijze voortzetten en zullen moeten worden overgevoerd. Uiteraard begrijpen wij dat dit vervelend voor u is. Helaas kunnen wij ons hieraan niet ontzien.'

Qua Nederlands kan het wel wat beter.
Mijn dochter heeft een studentenverzekering bij Centraal Beheer en heeft nu ook een premie verhoging van meer dan 50% gehad. Van 11,50 naar 17,50 voor een kamer van 12 m2! Helaas zijn ermaar weinig verzekeringsmaatschappijen die een verzekering voor studentenkamers aanbieden.

Reageer