Consumentenbond.nl

Extreme premiestijging? Meld het hier!

• 3 oktober 2018
  • 81 reacties
  • 10922 Bekeken

Toon eerste bericht

81 reacties

Reputatie 7
Badge +5
@Koos Witteman
Een goed verhaal Koos waaruit echter blijkt dat je die jongens van Pricewise dus van alles kunt wijs maken.

Want daar tegenover staan weer andere berichten waar ik ook eerder al op heb gewezen.

Zo blijkt uit deze site dat het aantal brandschadeclaims in zijn totaliteit vorig jaar juist is afgenomen. Vind je het heel erg als ik de algemeen directeur bij het Verbond van Verzekeraars iets serieuzer neem dan de receptionist bij Pricewise?

Ook uit deze site blijkt een zelfde beeld afkomstig van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek. Ook het CDA komt tot een vergelijkbare conclusie hoewel ik die als Politieke Partij toch weer wat minder serieus neem dan de eerder twee genoemde deskundigen.
Als vervolg op mijn bericht van 2 dagen geleden over de extreme premieverhoging van 107% door Centraal Beheer voor een opstal/inboedelverzekering van een recreatiewoning attendeer ik op een artikel in het blad van de Vereniging Eigen Huis van november 2018. Uit dat artikel blijkt dat een premiestijging van 6% in 2019 redelijk is.

Reputatie 7
Badge +5
@Dr J. Verhagen Misschien helpt dit je alvast een stukje op weg.

https://www.consumentenbond.nl/opstalverzekering/beste

https://www.consumentenbond.nl/inboedelverzekering/beste
Badge
Ik heb sinds 1988 een All Risk woonverzekering bij Centraal Beheer. Tot juni 2018 tot volle tevredenheid.
In deze maand ontving ik, zonder enige uitleg, het verzoek om 1254,95 euro over te maken voor mijn woonverzekering, die het jaar ervoor nog 583,01 euro kostte. Een premieverhoging van 115%
Mijn woonverzekering bestaat uit de onderdelen opstalverzekering, inboedelverzekering en aansprakelijkheidsverzekering. De inboedelverzekering was niet noemenswaardig verhoogd en de aansprakelijkheidsverzekering was verhoogd met 48%, maar door de geringe premie telde dat niet zo erg aan. Wat wel aantelde was de verhoging van de opstalverzekering van 193.77 euro naar maar liefst 883,62 euro. In de nieuwe woonverzekering zijn een glasverzekering en een tuinverzekering echter standaard meeverzekerd, terwijl in de oude woonverzekering hiervoor extra premie betaald moest worden. Als ik deze premies optel bij de oude premie voor de opstalverzekering kom ik op een premie van 245,97 euro. Dit is dus een verhoging van de premie met 259%!

Omdat ik, zoals gezegd, tot dan toe zeer tevreden was geweest over de verzekering en derhalve graag de relatie met Centraal Beheer wilde continueren, heb ik er alles aan gedaan om dit te effectueren.

Ik heb 3x gebeld met de klantenservice, ik heb 2x schriftelijk gereageerd en ik ben 2x gebeld door een medewerker van Centraal Beheer. Telkens heb ik gesteld dat een dergelijke verhoging buiten proportie is en dat als Centraal Beheer een nieuw beoordelingssysteem invoert voor de premieberekening en dit in bepaalde gevallen, zoals het mijne, leidt tot een absurde premieverhoging, Centraal Beheer daar dan een mouw aan dient te passen. Het heeft echter tot niets geleid. Wel had ik sterk de indruk dat de medewerkers met wie ik sprak het zelf ook een onbillijke behandeling vonden, maar zich verscholen achter het feit dat dit de officiële beleidslijn was.

Het zal duidelijk zijn dat Centraal Beheer met deze opvatting van klantbehandeling voor mij voorgoed heeft afgedaan. Een nieuwe verzekering zoeken kost echter tijd en dat is de enige reden dat ik mijn verzekering(en) nog niet heb opgezegd, maar dat gaat zeker op korte termijn gebeuren.

Ik hoop dat anderen dit ook doen of (waarschijnlijk) reeds gedaan hebben, zodat het bij Centraal Beheer doordringt dat een dergelijke behandeling van de klant beslist niet geaccepteerd wordt..
Reputatie 7
Badge +5
@Koos Witteman Dus jij behoort in ieder geval niet tot die 25% goed betalende klanten die Centraal Beheer uiteindelijk hoopt over te houden.
Als gepensioneerde, die al jaren op de nullijn staat, ben ik jaloers op de premieverhoging van Centraal Beheer. Sinds 2008 heb ik mijn recreatiewoning (opstal/inboedel) verzekerd bij Centraal Beheer. In 2017 betaalde ik € 235 en in 2018 € 237 premie per jaar. Voor 2019 ontving ik een e-mail met de volgende strekking:

U heeft een Woonverzekering bij ons. Op 1 januari 2019 verlengen wij uw verzekering. Ook is uw Woonverzekering vernieuwd. In deze e-mail vertellen wij u daar meer over. U blijft goed verzekerd. Met onze vernieuwde Woonverzekering maken we prettig wonen steeds gemakkelijker. Wij zorgen ervoor dat u goed verzekerd bent. En helpen u bij schade. Uw premie verandert. De vernieuwing van uw Woonverzekering zorgt ook voor een aanpassing van uw premie. Wat uw nieuwe premie is, leest u verderop in deze email... U betaalt € 492 per jaar. Heeft u vragen of wilt u dat wij uw verzekering aanpassen? Bel gerust ‘Even Apeldoorn’

Dat gedaan en vernomen dat een premieverhoging van 107% nodig is omdat de verzekering van recreatiewoningen risicovol is. Een klacht bij Centraal Beheer ingediend die opleverde: Wij hebben de premie nodig om de schadelasten te dragen.
Ik heb de verzekering bij Centraal beheer opgezegd en elders een andere verzekering afgesloten.
De opstalverzekering van de VVE wordt door Nationale Nederlanden met 10% verhoogd.
Reputatie 7
Badge +5
Ik heb mijn hele arbeidsleven bij een verzekeraar gewerkt maar zo zout als Centraal Beheer het maakt ben ik ze nog nooit tegen gekomen. Centraal Beheer is zich zelf als het ware aan het opheffen.
Daar zit natuurlijk een strategie achter. Het zou zo maar kunnen dat als Centraal bijvoorbeeld een klantenbestand heeft van 100.000, ze dan iedereen een premieopslag geven van gemiddeld 100%. Als dan drie op de vier zijn polis opzegt dan hou je uiteindelijk 25.000 goed betalende klanten over. Tja, het is natuurlijk een strategie maar uiteindelijk zal dan blijken dat Centraal Beheer, in vergelijking met andere verzekeringsmaatschappijen, nog maar een marginaal verzekeringmaatschappijtje is.

Terwijl er mijns inziens toch betere strategieën mogelijk zijn onder andere op het gebied van het acceptatiebeleid. Als je nou besluit om ook de politie in Nederland tegen aansprakelijkheid te gaan verzekeren dan vraag je niet alleen, nee dan schreeuw je om problemen. Die hebben ze dan ook nu.
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor je melding @JF Rohring. Omdat er reeds een topic bestaat met hetzelfde onderwerp ben ik zo vrij geweest om je bericht hiernaartoe te verplaatsen. Vervelend dat je dit is overkomen. Zoals je ziet: je bent lang niet de enige, jammer genoeg. Heb je inmiddels al een andere verzekeraar kunnen vinden?
Heb al jaren een Opstal -Inboedel en Aansprakelijkheidsverzekering lopen bij
Centraal beheer Achemea vorig jaar was mijn premie nog 283 euro.
Nu bestaat mijn gezin opeens uit 3 personen en is de opstalverzekering gigantisch verhoogd
en komt mijn jaarpremie op 768 euro .
een verhoging van 171 %.

Ik wou dat ik dat jaarlijks bij mijn salaris kreeg.

Na gebeld gebeld te hebben met Achmea kan ik zelf mijn polis online aanpassen naar 2 personen
ja dan kom ik uit op 711 euro jaarpremie zegt de klantenservice mooi toch .
Nee tuurlijk niet is nog een verhoging van 151% van de jaarpremie.
Ja maar de schade aan de tuin is nu ook gedekt en glas schade is nu ook gedekt zeggen ze.
Heb gezegd dat ik dat niet wil maar dat kan niet meer bij hun.
Heb gevraagd om de boel terug te draaien kon ook niet.
Of wel eigenlijk willen ze stoppen met deze verzekering maar zeg dat dan gewoon Achmea want met zo'n premie stijging gaat toch niemand akkoord.
Ja maar meneer Uw huis opnieuw bouwen na brand kost toch 350.000 euro hebt toen gevraagd
op hij wist hoeveel mijn huis waard was nee dat wist hij niet.

Jammer die jongens van de klantenservice kunnen er ook niets aan doen die worden ook maar gestuurd maar voor mij eindigd het verhaal van Centraal beheer Achmea en ik ga op zoek
naar een andere maatschappij.
Reputatie 7
Badge +5
Hierboven, op 7 oktober jl., schreef ik al het volgende citaat:

'Daarbij vind ik het wel opmerkelijk dat als het verzekeringstechnisch eens wat tegen zit er dan wel al
gauw sprake is van premieverhogingen terwijl je premieverlagingen duidelijk veel minder voorbij ziet komen als er eens sprake is van een of meerdere gunstige schadejaren met weinig overstromingen of stormen. Enige inconsequentie kan verzekeraars dus niet ontzegd worden.'

Thans blijkt uit enige artikelen dat de schadelast bij verzekeraars aan het afnemen is met name op de inboedel- en opstalpolissen, zie hier en hier.

Mijn vraag is dus nu gericht aan Centraal Beheer en de vraag luidt:

Wanneer kan ik de eerstkomende premieverlaging op mijn inboedel- en opstalpolis tegemoet zien?

Met vriendelijke groet,
Reputatie 7
Badge +5
In mijn post hierboven schreef ik het volgende:

' Bovendien is er sprake van klimaatverandering waardoor er soms sprake is van (meer) heftige stormen en overstromingen. Daarbij vind ik het wel opmerkelijk dat als het verzekeringstechnisch eens wat tegen zit er dan wel al gauw sprake is van premieverhogingen terwijl je premieverlagingen duidelijk veel minder voorbij ziet komen als er eens sprake is van een of meerdere gunstige schadejaren met weinig overstromingen of stormen. Enige inconsequentie kan verzekeraars dus niet ontzegd worden.'

In het volgende bericht lees ik dat de stormen in Nederland inmiddels aan het afnemen zijn.

https://www.cda.nl/drenthe/emmen/actueel/nieuws/minder-storm-en-wind-in-nederland/

Dus Centraal Beheer, kom op met je premieverlaging!!
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor je melding @DennisK. Goed dat je dit kenbaar maakt!

-------------------

Per e-mail kregen we ook nog een melding binnen:
Mijn premie ging van € 468,14 naar €629,48, later gecorrigeerd naar €597,52 (2 personen, niet méér).

Ik vind het buiten proportie en hoop dat de consumentenbond actie onderneemt.
Wij waren via Centraal Beheer verzekerd, en ook hier ontvingen wij een bericht dat de oude verzekering zou gaan vervallen en vervangen werd door een nieuwe verzekering, met betere polisvoorwaarden. Nu waren wij daar niet naar op zoek, maar dat werd nu wel gestimuleerd :)

Zie hier de maandprijzen van onze inboedel/opstal/aansprakelijkheid verzekering:
2016: €32,22
2017: €34,04 +5,65%
2018: €36,46 +7,11%
2019: €71,63* +96,46%

*Dit was na de aanpassing van 3 naar 2 gezinsleden, als ik niets had gedaan was het nog 6 euro duurder.

Nu kan ik me voorstellen dat het voor CB niet meer kostendekkend was, maar ik had dan toch liever een kostenreductie in de bedrijfsvoering gezien dan zo'n extreme premiestijging.

Voorheen vermeldde CB overigens een prijsverhoging duidelijk in hun email en dit keer deden ze dat niet, dat is wel jammer. Een klein pluspuntje voor CB dan toch, ze belde op om aan te geven dat er een en ander ging veranderen.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi,

Ik was verzekerd bij Allianz (voorheen London Verzekeringen).
Dit voorjaar bleek dat de premie voor de inboedelverzekering 10% ging stijgen, en voor de woonhuisverzekering 11%, zonder duidelijke reden ('hoge schadelast').
Dat was voor mij reden om over te stappen naar een andere, goedkopere verzekeraar.
Reputatie 7
Badge +7
Ja, ik heb/had een autoverzekering bij Achmea. Onlangswerd mij de jaarlijkse verlenging aangeboden, met een premiestijging van 40%! Wegens meer schadegevallen... Heb de verzekering meteen opgezegd. Ben nu wel benieuwd, gezien de reacties op jullie forum, wat mijn nieuwe verzekeraar gaat doen. Ik betaal bij verzekeruzelf nu iets minder dan voorheen bij Achmea voor dezelfde dekking. Ik had eerst Achmea nog gebeld om te vragen hoe t zat, maar degene die ik aan de lijn kreeg vond het kennelijk gezeur, het ging toch niet om zoveel geld?

P.S. Alle, of bijna alle verzekeraars doen aan leeftijdsdiscriminatie. Dit blijkt duidelijk als je verschillende leeftijden intikt voor offerte.
Reputatie 7
Badge +7
Ook onderstaande meldingen kwamen via de e-mail binnen:

Naar aanleiding van uw oproep over ervaringen met premieverhoging van Centraal Beheer bericht ik u, dat ook wij hiermee te maken hebben gehad.

In mei j.l. kregen we het aanbod voor de jaarlijkse verlenging (we zijn al meer dan 20 jaar verzekerd bij Centraal Beheer voor zowel opstal, inboedel, WA als auto).
Ten eerste stoorde het ons al, dat we dat aanbod per mail kregen en vooral, dat er helemaal niets in werd genoemd waarom de verzekering zoveel duurder was geworden!

En duurder was het!
- opstal was € 623, werd € 963 (verhoging van 50%)
- inboedel was € 109, werd € 217 (verhoging van 100 😵.
Toen we vroegen waarom de premies zo omhoog waren gegaan, kon men ons geen andere verklaring geven dan dat de voorwaarden waren veranderd. Wat er precies allemaal anders was geworden, weet ik niet meer, maar er was niets bij waar wij ook maar enig voordeel van hadden. Bij de premieberekening was men ook uitgegaan van 3 personen, terwijl wij altijd met 2 personen verzekerd zijn geweest.

U begrijpt, dat dit voor ons voldoende aanleiding was om over te stappen naar een andere verzekeringsmaatschappij.
Ook bij ons is de woonverzekering van Centraal Beheer duurder geworden en zijn we verzekert voor een tuin terwijl wij al 48 jaar in een appartement wonen en ook wij zijn verzekert voor een garage op een ander adres, hebben dat helemaal niet nodig, ook hebben zij uit zichzelf 3 personen verzekert en moet je dat zelf aanpassen, ook kortingen zijn vervallen.
Reputatie 7
Badge +7
Nog een oplettende lezer stuurde een melding door:

Een premiestijging bij de woonverzekering van Centraal Beheer van 31,85 naar 54,65 een verhoging van 22,80 euro
De welbekende verzekering voor ons huis. In 2010 opgeleverd. Op papier herbouwwaarde € 160.000. Een paar jaar later de nieuwe regeling gebaseerd op WOZ, herbouwwaarde € 300.000 en dus enorme stijging van de premie. Dus in 2016 maar eens gebeld. Reactie OHRA: mevrouw heeft u de kosten van de herbouwwaarde op papier staan? Mijn antwoord: jazeker. OHRA: en wanneer is dat document opgesteld? Ik: in 2010. OHRA: dat document is ouder dan 5 jaar, dus niet meer geldig. Ik kan helaas niets voor u betekenen....en wij houden de WOZ waarde aan als herbouwwaarde

Het kan trouwens zijn dat ze ook de geldigheid van 3 jaar aanhouden, dat weet ik niet meer precies.
Maar in ieder geval, officiële documenten van de aannemers en makelaars zijn ondergeschikt
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor alle meldingen dusver. Ook via de e-mail komen ze binnen. Zoals dit bericht:
Mijn woonverzekering liep jarenlang bij Centraal beheer met een "normaal" premieverloop.
In 2017 was de jaarpremie €352,21.
In 2018 werd de jaarpremie € 753,10 !! zonder toelichting of verklaring.
Gevraagd om een verklaring; niet gekregen.
Ik kan niet anders concluderen dan dat C.B. van deze verzekerings poot af wil.

Ik vind dit meer dan onbeschoft en zal er alles aan doen om niets meer met C.B. van doen te hebben.
Inmiddels verzekerd bij Klaverblad Verzekeringen.

Ik hoop dat u middelen heeft en kunt inzetten om een dergelijk gedrag af te straffen waarvoor ik u bij voorbaat wil danken.
Via e-mail kregen we ook de volgende melding binnen:

Hierbij maak ik melding van een forse prijsstijging van mijn woonverzekering de prijsstijging bedraagt ongeveer 40 % hoger dan in 2017. De ingewikkelde lijsten die ik heb doorlopen {email} om wijzigingen aan te brengen zijn ook niet opgevolgd huis zou door 3 personen worden bewoond maar het zijn 2 personen altijd al zo geweest maar men wijzigt klaarblijkelijk in de veronderstelling dat niemand de moeite neemt om te lezen en actie te ondernemen. Het betreft verzekeringsmaatschappij Centraal Beheer.

Ook wij waren ineens met drie personen...heb dit kunnen aanpassen naar twee, scheelde 60 euro. Als je zelf dan niet zo alert bent, betaal je dus 60 euro te veel! Slimme truc van Achmea
Reputatie 7
Badge +7
Via e-mail kregen we ook de volgende melding binnen:
Hierbij maak ik melding van een forse prijsstijging van mijn woonverzekering de prijsstijging bedraagt ongeveer 40 % hoger dan in 2017. De ingewikkelde lijsten die ik heb doorlopen {email} om wijzigingen aan te brengen zijn ook niet opgevolgd huis zou door 3 personen worden bewoond maar het zijn 2 personen altijd al zo geweest maar men wijzigt klaarblijkelijk in de veronderstelling dat niemand de moeite neemt om te lezen en actie te ondernemen. Het betreft verzekeringsmaatschappij Centraal Beheer.
Premiestijgingen Woongarantverzekering Centraal Beheer Achmea (opstal, inboedel, glas, tuin) na collectiviteitskorting van 8%:

2014 24%
2015 1%
2016 6%
2017 7%
2018 11%
2019 20%

De dekking is over de afgelopen 6 jaar echt niet verdubbeld.

W.P.E. Riedijk
Ook wij hebben een verzekering bij Centraal Beheer Achmea, en onze premie is gigantisch gestegen, wel zo'n 30 % De toelichting hierbij was zeer miniem. Als ik naar mijn account ga, is de toelichting van wijzigingen zo onduidelijk dat ik er geen wijs uit kan worden. Wat ik begrijp is dat de tuin nu standaard is mee verzekerd, hiervoor was dit een aparte verzekering die ik had afgesloten. En de vergoeding van de aansprakelijkheid verzekering is verhoogt, en schade bij sport en spel of tijdens logeren is nu wel tot een bepaald bedrag verzekert. Maar dit alles verhoud zich niet tot deze gigantische prijs verhoging. De woon garant verzekering is nu vervallen.........geen idee wat deze inhoud of hielt, of waarom deze is vervallen???

Reageer