Consumentenbond.nl

Extreme premiestijging? Meld het hier!

  • 3 oktober 2018
  • 81 reacties
  • 10566 Bekeken


Toon eerste bericht

81 reacties

Mijn zoon verhuisde onlangs van ons woonadres in een buitenwijk naar zijn eigen appartement, dichter bij het centrum van de stad (Zwolle). De premie voor zijn autoverzekering (Allsecure) ging van 60 naar 100 Euro per maand, een stijging van 67%. Commentaar van de Allsecur medewerker aan de telefoon: als ik jou was, zou ik naar een andere verzekering overstappen. Dat heeft hij dus dezelfde avond nog gedaan, maar de goedkoopste was nog steeds 80 Euro voor die postcode.
De welbekende verzekering voor ons huis. In 2010 opgeleverd. Op papier herbouwwaarde € 160.000. Een paar jaar later de nieuwe regeling gebaseerd op WOZ, herbouwwaarde € 300.000 en dus enorme stijging van de premie. Dus in 2016 maar eens gebeld. Reactie OHRA: mevrouw heeft u de kosten van de herbouwwaarde op papier staan? Mijn antwoord: jazeker. OHRA: en wanneer is dat document opgesteld? Ik: in 2010. OHRA: dat document is ouder dan 5 jaar, dus niet meer geldig. Ik kan helaas niets voor u betekenen....en wij houden de WOZ waarde aan als herbouwwaarde

Het kan trouwens zijn dat ze ook de geldigheid van 3 jaar aanhouden, dat weet ik niet meer precies.
Maar in ieder geval, officiële documenten van de aannemers en makelaars zijn ondergeschikt
Ook bij ons is de woonverzekering van Centraal Beheer duurder geworden en zijn we verzekert voor een tuin terwijl wij al 48 jaar in een appartement wonen en ook wij zijn verzekert voor een garage op een ander adres, hebben dat helemaal niet nodig, ook hebben zij uit zichzelf 3 personen verzekert en moet je dat zelf aanpassen, ook kortingen zijn vervallen.
Badge +6
Ik heb een woongarantverzekering bij Centraal Beheer Achmea , inboedel, opstal, aansprakelijkheid en kostbaarheden buitenshuis.
De jaarpremie is tot 31-12-2018 vastgesteld op € 421,57 per jaar.
Nu ontvang ik bericht van Achmea dat de premie per 01 01 2019 wordt verhoogd naar € 1387,74 per jaar.
Een verhoging van meer dan 300% op jaarbasis.

Een volstrekt onbegrijpelijke actie.
Ik ben inmiddels overgestapt.

Hi @b Levelink , er bestond al een topic waar jouw vraag mooi bij past. Ik heb deze daarom voor je verplaatst.
Heb al jaren een Opstal -Inboedel en Aansprakelijkheidsverzekering lopen bij
Centraal beheer Achemea vorig jaar was mijn premie nog 283 euro.
Nu bestaat mijn gezin opeens uit 3 personen en is de opstalverzekering gigantisch verhoogd
en komt mijn jaarpremie op 768 euro .
een verhoging van 171 %.

Ik wou dat ik dat jaarlijks bij mijn salaris kreeg.

Na gebeld gebeld te hebben met Achmea kan ik zelf mijn polis online aanpassen naar 2 personen
ja dan kom ik uit op 711 euro jaarpremie zegt de klantenservice mooi toch .
Nee tuurlijk niet is nog een verhoging van 151% van de jaarpremie.
Ja maar de schade aan de tuin is nu ook gedekt en glas schade is nu ook gedekt zeggen ze.
Heb gezegd dat ik dat niet wil maar dat kan niet meer bij hun.
Heb gevraagd om de boel terug te draaien kon ook niet.
Of wel eigenlijk willen ze stoppen met deze verzekering maar zeg dat dan gewoon Achmea want met zo'n premie stijging gaat toch niemand akkoord.
Ja maar meneer Uw huis opnieuw bouwen na brand kost toch 350.000 euro hebt toen gevraagd
op hij wist hoeveel mijn huis waard was nee dat wist hij niet.

Jammer die jongens van de klantenservice kunnen er ook niets aan doen die worden ook maar gestuurd maar voor mij eindigd het verhaal van Centraal beheer Achmea en ik ga op zoek
naar een andere maatschappij.
De opstalverzekering van de VVE wordt door Nationale Nederlanden met 10% verhoogd.
Als gepensioneerde, die al jaren op de nullijn staat, ben ik jaloers op de premieverhoging van Centraal Beheer. Sinds 2008 heb ik mijn recreatiewoning (opstal/inboedel) verzekerd bij Centraal Beheer. In 2017 betaalde ik € 235 en in 2018 € 237 premie per jaar. Voor 2019 ontving ik een e-mail met de volgende strekking:

U heeft een Woonverzekering bij ons. Op 1 januari 2019 verlengen wij uw verzekering. Ook is uw Woonverzekering vernieuwd. In deze e-mail vertellen wij u daar meer over. U blijft goed verzekerd. Met onze vernieuwde Woonverzekering maken we prettig wonen steeds gemakkelijker. Wij zorgen ervoor dat u goed verzekerd bent. En helpen u bij schade. Uw premie verandert. De vernieuwing van uw Woonverzekering zorgt ook voor een aanpassing van uw premie. Wat uw nieuwe premie is, leest u verderop in deze email... U betaalt € 492 per jaar. Heeft u vragen of wilt u dat wij uw verzekering aanpassen? Bel gerust ‘Even Apeldoorn’

Dat gedaan en vernomen dat een premieverhoging van 107% nodig is omdat de verzekering van recreatiewoningen risicovol is. Een klacht bij Centraal Beheer ingediend die opleverde: Wij hebben de premie nodig om de schadelasten te dragen.
Ik heb de verzekering bij Centraal beheer opgezegd en elders een andere verzekering afgesloten.
Als vervolg op mijn bericht van 2 dagen geleden over de extreme premieverhoging van 107% door Centraal Beheer voor een opstal/inboedelverzekering van een recreatiewoning attendeer ik op een artikel in het blad van de Vereniging Eigen Huis van november 2018. Uit dat artikel blijkt dat een premiestijging van 6% in 2019 redelijk is.

@F. den Oudsten
Ik ben afgegaan op de Vereniging Eigen Huis. Dan hebben die zich dus van alles laten wijsmaken door Pricewise. Als 6% premieverhoging onnodig is, dan is meer dan 100% nog schandaliger dan ik al dacht.
Badge
Ik heb sinds 1988 een All Risk woonverzekering bij Centraal Beheer. Tot juni 2018 tot volle tevredenheid.
In deze maand ontving ik, zonder enige uitleg, het verzoek om 1254,95 euro over te maken voor mijn woonverzekering, die het jaar ervoor nog 583,01 euro kostte. Een premieverhoging van 115%
Mijn woonverzekering bestaat uit de onderdelen opstalverzekering, inboedelverzekering en aansprakelijkheidsverzekering. De inboedelverzekering was niet noemenswaardig verhoogd en de aansprakelijkheidsverzekering was verhoogd met 48%, maar door de geringe premie telde dat niet zo erg aan. Wat wel aantelde was de verhoging van de opstalverzekering van 193.77 euro naar maar liefst 883,62 euro. In de nieuwe woonverzekering zijn een glasverzekering en een tuinverzekering echter standaard meeverzekerd, terwijl in de oude woonverzekering hiervoor extra premie betaald moest worden. Als ik deze premies optel bij de oude premie voor de opstalverzekering kom ik op een premie van 245,97 euro. Dit is dus een verhoging van de premie met 259%!

Omdat ik, zoals gezegd, tot dan toe zeer tevreden was geweest over de verzekering en derhalve graag de relatie met Centraal Beheer wilde continueren, heb ik er alles aan gedaan om dit te effectueren.

Ik heb 3x gebeld met de klantenservice, ik heb 2x schriftelijk gereageerd en ik ben 2x gebeld door een medewerker van Centraal Beheer. Telkens heb ik gesteld dat een dergelijke verhoging buiten proportie is en dat als Centraal Beheer een nieuw beoordelingssysteem invoert voor de premieberekening en dit in bepaalde gevallen, zoals het mijne, leidt tot een absurde premieverhoging, Centraal Beheer daar dan een mouw aan dient te passen. Het heeft echter tot niets geleid. Wel had ik sterk de indruk dat de medewerkers met wie ik sprak het zelf ook een onbillijke behandeling vonden, maar zich verscholen achter het feit dat dit de officiële beleidslijn was.

Het zal duidelijk zijn dat Centraal Beheer met deze opvatting van klantbehandeling voor mij voorgoed heeft afgedaan. Een nieuwe verzekering zoeken kost echter tijd en dat is de enige reden dat ik mijn verzekering(en) nog niet heb opgezegd, maar dat gaat zeker op korte termijn gebeuren.

Ik hoop dat anderen dit ook doen of (waarschijnlijk) reeds gedaan hebben, zodat het bij Centraal Beheer doordringt dat een dergelijke behandeling van de klant beslist niet geaccepteerd wordt..
Badge
Onze woning is nu verzekerd bij Centraal Beheer onder de noemer Woongarantverzekering (All Risk) met in het pakket:
  • Inboedel 9,97 euro p/m
  • Opstal 18,83 euro p/m
  • Aansprakelijkheid 4,24 euro p/m
Een totaal van 32,59 euro p/m
*sinds jan 2017, daarvoor was de premie 26,11 euro p/m

We hebben bericht gekregen over de vernieuwde woonverzekering (All Risk) vanaf 1-1-2019.
Het pakket blijft hetzelfde.
Er veranderen enkele zaken die de premie kunnen beïnvloeden:

  • We betalen geen eigen risico meer. Dit was voorheen 225 euro. Bij stormschade is het wel nog altijd 200 euro.
  • Onze korting voor het onderbrengen van de autoverzekeringen vervalt. (autoklantkorting 5%)
  • De beveiligingskorting woning vervalt 10%
  • De woning was verzekerd tot 350.000 euro. Dit is nu een onbepaald bedrag. (Huidige woningwaarde is ongeveer 250.000 euro). Voorheen kon je het huis verzekeren voor een hoger bedrag mocht je huis meer waard zijn.
  • De volgende onderdelen zijn toegevoegd aan de opstal verzekering
- Het glas van uw woning
- De tuin bij uw woning
- Een garage op een ander adres.
  • Spullen in huis waren verzekerd tot 100.000 euro. Nu zijn spullen in het huis en tuin per voorwerp voor maximaal 200.000 euro verzekerd.
  • Bij diefstal krijgen we nu maximale vergoedingen. Dit wordt maximaal 35.000 euro per gebeurtenis.
  • Aansprakelijkheidsverzekering gaat van 1.000.000 naar 1.500.000 vergoeding per gebeurtenis.
  • Aansprakelijkheidsverzekering vriendendienst gaat van 12.500 euro naar 25.000 euro
  • Aansprakelijkheidsverzekering sport spel en oppas gaat van 0 euro naar 25.000 euro

Hierdoor wordt de premie nu:
  • Inboedel 28,54 euro p/m
  • Opstal 45,77 euro p/m
  • Aansprakelijkheid 5,98 euro p/m
Een totaal van 80,29 euro p/m


Wij zijn erg tevreden met onze huidig verzekeringspakket. Wij zien dan ook af van het nieuwe pakket. De meeste toegevoegde items die voorheen los te verzekeren waren vallen nu onder het standaard pakket en worden voor ons gevoel "door de strot geduwd" De overige aanvullingen vinden wij overbodig en vergezocht. Het lijken allemaal punten om de premieverhoging te verantwoorden zonder daadwerkelijk echt iets toe te voegen. En premiestijging van ruim 146% is buiten proportie. Wij hebben uiteraard meteen contact opgenomen met centraal beheer, alleen een vriendelijke "helaas" en "we kunnen niets voor u doen" was het antwoord op deze absurde premiestijging.
Hallo Frans,
Ik ben naar SNS overgestapt. Mijn premiestijging is nu euro 6,-! Heb nu zo ongeveer dezelfde premie als vorig jaar. Scheelt me zo'n euro 100,-.
Ik heb een geschil met AON verzekeringen. Ik heb niet gereageerd op een brief van sept 2018 van AON omdat de verzekering nog maar een paar maanden zou lopen. Thans ontdek ik dat AON de verzekering "omgezet" heeft. Nieuwe voorwaarden, tarieven en verzekerde bedragen. "De verzekerde bedragen komen het meest in de buurt van uw oude verzekering". Aldus AON
In de praktijk betekent dit verdubbeling van de premie, en hoger verzekerd bedrag. Voor de oude bedragen rekent AON nog dezelfde premie. In zoverre is sprake van misleiding, dwz dat ik op het verkeerde been ben gezet. AON heeft de eindtermijn voor de verzekering met 5 jaar opgehoogd. AON heeft gekozen voor een andere verzekeraar. Ik heb nergens expliciet toestemming gegeven of ingestemd met deze nieuwe verzekering. Op 3 januari jl heb ik mij tot AON gemeld maar tot dusverre geen inhoudelijke reactie ontvangen. Men zoekt uit wat de klacht is en welke afdeling dit moet behandelen. Ik heb alleen maar beargumenteerd mijn geld terug gevraagd.
Ton van Heugten
Vandaag een brief ontvangen van Centraal Beheer met daarin aangegeven dat op 1 februari 2019 onze Woonverzekering verlengd wordt. En "De vernieuwing van uw Woonverzekering zorgt ook voor een aanpassing van uw premie. Wat uw nieuwe premie is, leest u verderop in deze brief":
Opstalgarantverzekering (voor een heel jaar) wordt per 1 februari 1029,08 euro (was dit jaar 219,28 euro). Dat is een premieverhoging van 369%.
Inboedelgarantverzekering (voor een heel jaar) wordt per 1 februari 167,02 (was dit jaar 121,68). Dat is een premieverhoging van 37%
In de brief van Centraal Beheer staat verder geen enkele uitleg over de reden van de extreme premieverhoging.
Ik heb meteen gebeld met Centraal Beheer om te vragen waarom ze de premie zo extreem verhoogd hebben. Het antwoord van de medewerker van Centraal Beheer was dat mijn huis van 1890 is en dat ze de premies op ouderdom van huis 'gedifferentieerd' hebben.
Er zijn maatschappijen die het wel netjes doen. Zie hieronder het premieverloop over een aantal jaren bij FBTO:
2019: € 339,18: € 54,34 WAP, inboedel € 83,15, woonhuis € 154,29 en glas € 47,40
2018: € 316,94
2017: € 314,44
2015 : € 296,83
2013: € 273,69

Vraag: als de WOZ-waarde wordt gehanteerd als basis voor de premieberekening voor de opstal, moet er dan niet een correctie voor de grondwaarde plaatsvinden? Als een opstal verloren gaat, gaat de grond toch niet verloren en hoeft die niet vervangen te worden?.
Badge
In ben nu al een maand in discussie met Centraal Beheer over de wel heel makkelijke premieverhoging
opstal en inboedel verzekering . Een verhoging van meer dan 50% valt mij niet uit te leggen.
Premie verhoging ontstaat door gebruik te maken van specifieke statistische gegevens per huis en buurt.
In mijn situatie ging men o.m uit van de WOZ waarde ( heeft helemaal niets maar ook niets met herbouwaarde te maken!) gezinssamenstelling , m2 van het huis , inbraakgegevens etc.
Helaas klopten ook de gebruikte m2 en inhoud niet omdat op de website Woz waarde verkeerde gegevens stonden . Via de Gemeente administratie kan ik dit bewijzen ( de Gemeente gaat dit nu aanpassen) Vanuit de inbraakstatistiek blijkt juist dat de afgelopen jaren het inbraakpercentage fors omlaag is gegaan. Nu al twee langdurige gesprekken gevoerd met de afd. klachten behandeling.

Je merkt dat de vriendelijke medewerksters het ook moeilijk kunnen uitleggen en geen ruimte hebben voor aanpassingen. Uiteindelijk werd mij een eenmalige cashback bedrag aangeboden . Hieruit blijkt dat ze ook niet zo sterk in hun schoenen staan.. Vooral de communicatie over de wijzigingen vanuit CB verliepen de afgelopen maanden bijzonder oppervlakkig Nu kan ik zelfs de nieuwe polisvoorwaarden . niet eens inzien via mijn Centraal Beheer . Deze worden later toegevoegd volgens een mail van 7-12. Wegwezen bij Centraal Beheer dus en elders onderbrengen scheelt zo e 200 per jaar. Het meest klant vriendelijke bedrijf zoals ze zich zelfs noemen is nu absoluut voorbij. Shame on you !
Reputatie 7
Badge +5
Goed zo Ton!! AON is volgens mij een grote verzekeringsmakelaar in Nederland en onderdeel van Aegon.

Je kunt volgens mij een paar dingen doen:

  • Doorgaan met wat je al doet.
  • Is de verzekeringmaatschappij ook Aegon of een andere maatschappij?
  • Je kunt de verzekeringmaatschappij annex risicodrager gewoon achter de rug van AON om benaderen en zeggen dat je de huidige polis wilt handhaven.
  • Je kunt een andere verzekeringsadviseur benaderen en de polis bij de huidige maatschappij (dus niet de nieuwe) laten omzetten op zijn agentschap mits die ook zaken doet met de maatschappij in kwestie.
  • Je kunt die nieuwe verzekeringsadviseur ook vragen om een polis elders te sluiten onder écht vergelijkbare voorwaarden en premies. Als die poging slaagt zegt je nieuwe adviseur ook die oude polis(sen) op.
  • Uiteindelijk kun je een klacht indienen bij https://www.kifid.nl/
Overigens is het natuurlijk niet netjes om niet op een brief te reageren. Wat stond er in die brief? Want de polis liep af zeg je zelf en dan is het de taak van een verantwoordelijke verzekeringsadviseur om wat te doen met die wetenschap.

Maar het is natuurlijk niet netjes om zo maar achter je rug om een polis elders te sluiten tegen slechtere en duurdere voorwaarden maar, nogmaals, dat is natuurlijk een beetje afhankelijk wat er in die brief stond.

Ik zou je als verzekeringsadviseur eerst een voorstel doen dan wel een offerte opvragen en die dan aan je voorleggen.
Reputatie 7
Badge +5
@Ton Kiesjot heeft AON verzekeringen in zijn voorwaarden staan dat de verzekeringen stilzwijgend verlengd worden?

Dat is wel bij de meeste of zelfs bij alle verzekeringen zo.

Er is vaak nog wel een tussentijdse opzegtermijn voor langlopende verlengingen, dat kun je vinden in de voorwaarden.

Juist bij verandering van nieuwe voorwaarden, tarieven en verzekerde bedragen kun je er per direct vanaf.
Beste Bert, ik heb mij op het standpunt gesteld dat sprake is van een nieuwe verzekering en niet een voortzetting van de oude. Alles is eenzijdig gewijzigd, voorwaarden, verzekerde bedragen, premie, verzekeraar.
Er staat wel in de voorwaarden dat andere voorwaarden gesteld kunnen worden, maar daar moet men mij op fatsoenlijke wijze over informeren en niet stellen dat zoveel mogelijk is aangesloten bij bestaande verzekerde bedragen. Want dat is wat de premie bepaalt. Met oude verzekerde bedragen zou de premie niet zijn gestegen.
Wat mij het meest steekt is dat men zich niet aan de afspraken houdt en eenzijdig de zaak gaat veranderen zonder mijn uitdrukkelijke toestemming.
Centraal Beheer heeft daar overigens ook de neiging toe, maar dat is een ander item waar ik nog mee bezig ben
Beste Frans, Ik heb de verzekering collectief via een aan mijn werkgever gerelateerde stichting. Wie nu verzekeraar is weet ik niet. Ik ga er van uit dat dat AON is. De vorige polis kwam van Hienfeld assurardeuren te Amsterdam.
Zonder tegenbericht ga ik er van uit dat de polis per maand opzegbaar is. Dat heb ik AON ook laten weten als secundair standpunt.
Dat ik er niet van af ben op dit moment komt omdat ik de brief van september heb verwaarloosd, uitgaande van de afspraak (voorwaarden) dat de polis vorige week zijn einddatum bereikt heeft. Nu heeft AON daar eenzijdig 5 jaar aan vastgeplakt
Ik wil nog opmerken dat de zaak nog loopt bij AON en bij hun accountmanager van de werkgeversstichting. Ik wil deze handelwijze wel publiek maken mede omdat ik na 4 weken nog geen enkele inhoudelijke reactie heb ontvangen. (kan wel nog deze week komen). Het financiele belang is een paar tientjes
Naar aanleiding van mijn bericht over premiestijging AON: inmiddels heeft AON de zaak opgelost en daarbij -uit coulanceoverwegingen- mijn meest vergaande standpunt gehonoreerd: er is geen nieuwe verzekering tot stand gekomen omdat alles, premie, verzekerd bedrag, voorwaarden, looptijd en verzekeraar, nieuw was. Het volledige premiebedrag heb ik terug gekregen van AON.
Ton Kiesjot, 23 februari 2019
Reputatie 7
Badge +5
@Ton Kiesjot

Goed verhaal Ton, ik ben blij voor je dat het zo is opgelost.
Reputatie 7
Badge +5
@Ton Kiesjot Dank voor je update, dat laat mooi zien dat goede/juiste argumenten tot een oplossing kunnen leiden.
Ik ontving gisteren van Centraal Beheer de verlenging van mijn Woonverzekering. Vergeleken met vorig jaar was de totale verhoging ruim 17%, maar de uitschieter was de Kostbaarheden Buitenshuisverzekering die maar liefst met bijna 120% (!) werd verhoogd en met nu een eigen risico van €100,-. Weliswaar is de dekking verhoogd van €1000 naar €3000 maar daar heb ik geen behoefte aan. Ik kan dat bedrag zelf niet aanpassen. Ook geldt deze verzekering niet langer in het buitenland. Bijkomende kortingen zijn eveneens vervallen zoals de 5% Autoklantkorting en de 10% Beveiligingskorting voor de beveiliging va het woonhuis. Toch eens bij andere verzekeraars kijken hoe het daar is gesteld hoewel ik betwijfel of ik elders gunstiger terecht kan.

Reageer