Consumentenbond.nl

Extreme premiestijging? Meld het hier!


Reputatie 7
Badge +7
Stel, de premie voor je verzekering – die al een tijdje liep – stijgt plotseling flink. En niet een beetje, hij verdubbelt zelfs of stijgt nog harder. Het overkwam een flink aantal consumenten met een woonverzekering bij Centraal Beheer, die zich bij ons meldden. Dit zou te maken hebben met nieuwe polisvoorwaarden.

Dat kan leiden tot bizarre situaties. Zoals bij een 72-jarige dame, die ineens moest gaan betalen voor 3 personen (terwijl ze al 40 jaar voor 2 personen is verzekerd), een tuinverzekering (terwijl ze al 12 jaar op 4 hoog woont) en een garage op een ander adres (terwijl haar auto gewoon in haar eigen appartementencomplex staat). Bovendien raakte ze al haar premiekorting kwijt.

De Consumentenbond vindt dat verzekeraars die hun klanten met dit soort extreme premieverhogingen confronteren, hun zaken niet goed op orde hebben.

We zijn erg benieuwd naar jouw ervaringen met dergelijke premiestijgingen. Overkwam jou hetzelfde? Meld het dan! Dat kan hier, of door te mailen naar community@consumentenbond.nl

66 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Goed verhaal @Monique

Als aanvulling hierop deel ik nog mede dat onze opstalpolisjaarprolongatie van de VVE waar ik voorzitter en Financieel Adviseur van ben is verhoogd van € 336,80 (november 2017) naar € 349,42 (november 2018). En dat is fatsoenlijk!

Als ik de verhalen hier zo lees dan ben ik kennelijk de enige geweest die Centraal Beheer destijds ooit terug in hun hok heb kunnen sturen bij de premieverhoging tot € 536,- die ik toen ook heb gehad voor onze opstalpolis. Sterker nog, onze premie is toen zelfs verlaagd waarschijnlijk door interne fouten bij Centraal Beheer.

Daarbij onderschat ik overigens de invloed die de Consumentenbond daar op heeft gehad zeer zeker niet met nog een woord van dank richting @Marlies Feytens die ik ooit heb beloofd haar op de hoogte te houden wat ik bij deze doe.

Ik heb nu overigens opnieuw ruzie met Centraal Beheer omdat ik op kom voor een jongen die zonder reden grof mishandeld is door de politie die is verzekerd tegen aansprakelijkheid bij Centraal Beheer terwijl die jongen zelf een Rechtsbijstandspolis heeft bij Centraal Beheer.

Je voelt hem al aan komen, belangenverstrengeling dan wel een belangenconflict. Leuke zaak en een kolfje naar mijn hand met mijn schade-ervaring van tientallen jaren bij een aansprakelijkheidsverzekeraar.

Maar ..... off-topic en dus ga ik daar niet uitgebreider op in.
Reputatie 7
Badge +7
We zijn inmiddels een aantal maanden verder, maar nog steeds komen er meldingen binnen. Zo ook deze per e-mail:

Deze week heb ik een e-mail aankondiging van CB gekregen met betrekking tot de voortzetting van mijn woonverzekeringen per 01/03/2019 (opstal/inboedel/aansprakelijkheid). Er wordt getracht mij een sterk veranderde set van verzekeringen in de maag te splitsen, zonder dat ik om deze veranderingen gevraagd heb. Een aantal dekkingen worden inderdaad wat verbeterd, maar wel gepaard gaande met een drastische premieverhoging van 127,48 euro per kwartaal naar 65,78 euro per maand. Hierover heb ik contact opgenomen met CB, maar er viel niet over te onderhandelen. De verhoging wordt door CB volledig erkend, maar voor de rest wordt er niet eens een poging gedaan mij als klant te behouden ondanks dat deze verzekering al bijna 30 jaar bij hun ondergebracht is. Klantenbinding is klaarblijkelijk geen bestaand begrip meer bij CB.
Ik ga opzoek naar een meer klantvriendelijke verzekeraar.

Badge
Monique schreef:

Stel, de premie voor je verzekering – die al een tijdje liep – stijgt plotseling flink. En niet een beetje, hij verdubbelt zelfs of stijgt nog harder. Het overkwam een flink aantal consumenten met een woonverzekering bij Centraal Beheer, die zich bij ons meldden. Dit zou te maken hebben met nieuwe polisvoorwaarden.

Dat kan leiden tot bizarre situaties. Zoals bij een 72-jarige dame, die ineens moest gaan betalen voor 3 personen (terwijl ze al 40 jaar voor 2 personen is verzekerd), een tuinverzekering (terwijl ze al 12 jaar op 4 hoog woont) en een garage op een ander adres (terwijl haar auto gewoon in haar eigen appartementencomplex staat). Bovendien raakte ze al haar premiekorting kwijt.

De Consumentenbond vindt dat verzekeraars die hun klanten met dit soort extreme premieverhogingen confronteren, hun zaken niet goed op orde hebben.

We zijn erg benieuwd naar jouw ervaringen met dergelijke premiestijgingen. Overkwam jou hetzelfde? Meld het dan! Dat kan hier, of door te mailen naar community@consumentenbond.nl



Mij is exact hetzelfde overkomen bij Centraal Beheer. Automatische verlenging met:
1) extreme verhoging van 50% naar 578,89 per jaar
2) dit is inclusief een spontane aanpassing naar een 3-persoons huishouding.

Het bericht met deze info was mij ontgaan, waardoor ik er pas 4 maanden later achter kwam.

Ik heb vervolgens gebeld, waarna een dame mijdirect vriendelijk heeft geholpen. Helaas kom ze niets aan de prijsstijging doen. Wel heeft ze direct geregeld dat de aanpassing naar 3-persoons huishouden met terugwerkende kracht is gecorrigeerd. Het teveel betaalde bedrag stond binnen 14dgn op mijn rekening.

Vervolgens ben ik rond gaan kijken naar een goedkopere verzekering. Deze heb ik via independer gevonden in Reaal (256,80 p/jr voor 2 personen). Waarna ik de verzekering bij Centraal Beheer per direct kon opzeggen.
Ook toen heeft CB het bedrag binnen 14 dgn netjes teruggestort.
Ik wil nog opmerken dat de zaak nog loopt bij AON en bij hun accountmanager van de werkgeversstichting. Ik wil deze handelwijze wel publiek maken mede omdat ik na 4 weken nog geen enkele inhoudelijke reactie heb ontvangen. (kan wel nog deze week komen). Het financiele belang is een paar tientjes
Beste Frans, Ik heb de verzekering collectief via een aan mijn werkgever gerelateerde stichting. Wie nu verzekeraar is weet ik niet. Ik ga er van uit dat dat AON is. De vorige polis kwam van Hienfeld assurardeuren te Amsterdam.
Zonder tegenbericht ga ik er van uit dat de polis per maand opzegbaar is. Dat heb ik AON ook laten weten als secundair standpunt.
Dat ik er niet van af ben op dit moment komt omdat ik de brief van september heb verwaarloosd, uitgaande van de afspraak (voorwaarden) dat de polis vorige week zijn einddatum bereikt heeft. Nu heeft AON daar eenzijdig 5 jaar aan vastgeplakt
Beste Bert, ik heb mij op het standpunt gesteld dat sprake is van een nieuwe verzekering en niet een voortzetting van de oude. Alles is eenzijdig gewijzigd, voorwaarden, verzekerde bedragen, premie, verzekeraar.
Er staat wel in de voorwaarden dat andere voorwaarden gesteld kunnen worden, maar daar moet men mij op fatsoenlijke wijze over informeren en niet stellen dat zoveel mogelijk is aangesloten bij bestaande verzekerde bedragen. Want dat is wat de premie bepaalt. Met oude verzekerde bedragen zou de premie niet zijn gestegen.
Wat mij het meest steekt is dat men zich niet aan de afspraken houdt en eenzijdig de zaak gaat veranderen zonder mijn uitdrukkelijke toestemming.
Centraal Beheer heeft daar overigens ook de neiging toe, maar dat is een ander item waar ik nog mee bezig ben
Reputatie 6
Badge +5
@Ton Kiesjot heeft AON verzekeringen in zijn voorwaarden staan dat de verzekeringen stilzwijgend verlengd worden?

Dat is wel bij de meeste of zelfs bij alle verzekeringen zo.

Er is vaak nog wel een tussentijdse opzegtermijn voor langlopende verlengingen, dat kun je vinden in de voorwaarden.

Juist bij verandering van nieuwe voorwaarden, tarieven en verzekerde bedragen kun je er per direct vanaf.
Reputatie 6
Badge +5
Goed zo Ton!! AON is volgens mij een grote verzekeringsmakelaar in Nederland en onderdeel van Aegon.

Je kunt volgens mij een paar dingen doen:

  • Doorgaan met wat je al doet.
  • Is de verzekeringmaatschappij ook Aegon of een andere maatschappij?
  • Je kunt de verzekeringmaatschappij annex risicodrager gewoon achter de rug van AON om benaderen en zeggen dat je de huidige polis wilt handhaven.
  • Je kunt een andere verzekeringsadviseur benaderen en de polis bij de huidige maatschappij (dus niet de nieuwe) laten omzetten op zijn agentschap mits die ook zaken doet met de maatschappij in kwestie.
  • Je kunt die nieuwe verzekeringsadviseur ook vragen om een polis elders te sluiten onder écht vergelijkbare voorwaarden en premies. Als die poging slaagt zegt je nieuwe adviseur ook die oude polis(sen) op.
  • Uiteindelijk kun je een klacht indienen bij https://www.kifid.nl/
Overigens is het natuurlijk niet netjes om niet op een brief te reageren. Wat stond er in die brief? Want de polis liep af zeg je zelf en dan is het de taak van een verantwoordelijke verzekeringsadviseur om wat te doen met die wetenschap.

Maar het is natuurlijk niet netjes om zo maar achter je rug om een polis elders te sluiten tegen slechtere en duurdere voorwaarden maar, nogmaals, dat is natuurlijk een beetje afhankelijk wat er in die brief stond.

Ik zou je als verzekeringsadviseur eerst een voorstel doen dan wel een offerte opvragen en die dan aan je voorleggen.
Ik heb een geschil met AON verzekeringen. Ik heb niet gereageerd op een brief van sept 2018 van AON omdat de verzekering nog maar een paar maanden zou lopen. Thans ontdek ik dat AON de verzekering "omgezet" heeft. Nieuwe voorwaarden, tarieven en verzekerde bedragen. "De verzekerde bedragen komen het meest in de buurt van uw oude verzekering". Aldus AON
In de praktijk betekent dit verdubbeling van de premie, en hoger verzekerd bedrag. Voor de oude bedragen rekent AON nog dezelfde premie. In zoverre is sprake van misleiding, dwz dat ik op het verkeerde been ben gezet. AON heeft de eindtermijn voor de verzekering met 5 jaar opgehoogd. AON heeft gekozen voor een andere verzekeraar. Ik heb nergens expliciet toestemming gegeven of ingestemd met deze nieuwe verzekering. Op 3 januari jl heb ik mij tot AON gemeld maar tot dusverre geen inhoudelijke reactie ontvangen. Men zoekt uit wat de klacht is en welke afdeling dit moet behandelen. Ik heb alleen maar beargumenteerd mijn geld terug gevraagd.
Ton van Heugten
Ik ontving gisteren van Centraal Beheer de verlenging van mijn Woonverzekering. Vergeleken met vorig jaar was de totale verhoging ruim 17%, maar de uitschieter was de Kostbaarheden Buitenshuisverzekering die maar liefst met bijna 120% (!) werd verhoogd en met nu een eigen risico van €100,-. Weliswaar is de dekking verhoogd van €1000 naar €3000 maar daar heb ik geen behoefte aan. Ik kan dat bedrag zelf niet aanpassen. Ook geldt deze verzekering niet langer in het buitenland. Bijkomende kortingen zijn eveneens vervallen zoals de 5% Autoklantkorting en de 10% Beveiligingskorting voor de beveiliging va het woonhuis. Toch eens bij andere verzekeraars kijken hoe het daar is gesteld hoewel ik betwijfel of ik elders gunstiger terecht kan.
Badge
Gewoon massaal overstappen. Is niet uit te leggen aan de klant. De medewerkers hebben het er zelf ook moeilijk mee . Ik heb diverse klachten ingediend en contacten gehad. Ze konden de percentuele stijging van 50% absoluut niet goed uitleggen. Ik ben geen domme klant ,maar zo wordt je wel behandeld. Ben zelf overgestapt naar ING/Nationale Nederlanden scheelt zo e 500 en betere voorwaarden. Jammer was al jaren tevreden maar nu alles weggehaald. Is de verzekerinsgblooper van 2018
Reputatie 6
Badge +5
Al dit soort krachten doen mijn verzekeringshart zeer. Ik heb in mijn tijd ook te maken gehad met mismanagement maar dit slaat alles. Shame on you, Centraal Beheer!!!!
Reputatie 7
Badge +7
Via de e-mail kregen we nog een melding binnen:

Ook ik heb te maken met een extreme prijs stijging van 30% van de woonverzekering miv 1 feb 2019, bij Centraal Beheer.

Het gaat hier om opstal+glas, inboedel en aansprakelijkheidsverzekering van :
€403,04 (1 feb 2017), naar
€416,85 (1 feb 2018, dus 3,4% verhoging) naar
€542,36 (1 feb 2019 dus 30,1% verhoging)

Deze bedragen zijn inclusief (- alleen tot en met 2018):
- een collectiviteitskorting van 8% en
- een beveiligingskorting op de inboedel verzekering van 10%.
- Autoklant korting van 5% (want auto ook verzekerd bij Centraal Beheer)
In de brief over de polis en bedragen van 2019 blijkt dat alleen de collectiviteitskorting nog geldig is, beveiligingskorting en audioklant korting vervallen.

Badge
Ja Net overgestapt naar ING scheelt e e200 en betere polisvoorwaarden en e 50 cashback via rentepunten!
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor je melding, @Koning58. In dit topic verzamelen we meldingen betreffende extreme premiestijgingen bij Centraal Beheer. Ik ben daarom zo vrij geweest je bericht hiernaartoe te verplaatsen. Zoals je ziet ben je jammer genoeg niet de enige. Heb je je verzekering inmiddels al opgezegd en een ander op het oog?
Badge
In ben nu al een maand in discussie met Centraal Beheer over de wel heel makkelijke premieverhoging
opstal en inboedel verzekering . Een verhoging van meer dan 50% valt mij niet uit te leggen.
Premie verhoging ontstaat door gebruik te maken van specifieke statistische gegevens per huis en buurt.
In mijn situatie ging men o.m uit van de WOZ waarde ( heeft helemaal niets maar ook niets met herbouwaarde te maken!) gezinssamenstelling , m2 van het huis , inbraakgegevens etc.
Helaas klopten ook de gebruikte m2 en inhoud niet omdat op de website Woz waarde verkeerde gegevens stonden . Via de Gemeente administratie kan ik dit bewijzen ( de Gemeente gaat dit nu aanpassen) Vanuit de inbraakstatistiek blijkt juist dat de afgelopen jaren het inbraakpercentage fors omlaag is gegaan. Nu al twee langdurige gesprekken gevoerd met de afd. klachten behandeling.

Je merkt dat de vriendelijke medewerksters het ook moeilijk kunnen uitleggen en geen ruimte hebben voor aanpassingen. Uiteindelijk werd mij een eenmalige cashback bedrag aangeboden . Hieruit blijkt dat ze ook niet zo sterk in hun schoenen staan.. Vooral de communicatie over de wijzigingen vanuit CB verliepen de afgelopen maanden bijzonder oppervlakkig Nu kan ik zelfs de nieuwe polisvoorwaarden . niet eens inzien via mijn Centraal Beheer . Deze worden later toegevoegd volgens een mail van 7-12. Wegwezen bij Centraal Beheer dus en elders onderbrengen scheelt zo e 200 per jaar. Het meest klant vriendelijke bedrijf zoals ze zich zelfs noemen is nu absoluut voorbij. Shame on you !
Reputatie 6
Badge +5
@D. Ypma-de Jong Niet de WOZ-waarde maar de herbouwwaarde wordt gehanteerd bij de premieberekening. Daarbij worden, bij mijn weten althans , inderdaad niet de waarde van de grond en ook niet de waarde van de fundamenten meegenomen.
Er zijn maatschappijen die het wel netjes doen. Zie hieronder het premieverloop over een aantal jaren bij FBTO:
2019: € 339,18: € 54,34 WAP, inboedel € 83,15, woonhuis € 154,29 en glas € 47,40
2018: € 316,94
2017: € 314,44
2015 : € 296,83
2013: € 273,69

Vraag: als de WOZ-waarde wordt gehanteerd als basis voor de premieberekening voor de opstal, moet er dan niet een correctie voor de grondwaarde plaatsvinden? Als een opstal verloren gaat, gaat de grond toch niet verloren en hoeft die niet vervangen te worden?.
Reputatie 6
Badge +5
Dat lijkt een massale uitloop bij Centraal Beheer te worden.
Het lijkt wel of ze iets hogere risico's zo hoog mogelijk in prijs maken, zodat de mensen Centraal Beheer wel moeten verlaten, om de vrijwel risicolozen over te houden, maar er lijkt op deze manier niet veel meer van over te blijven.
Reputatie 6
Badge +5
Ik heb zelf meer dan 30 jaar bij een verzekeringmaatschappij gewerkt. Daar gebeurden ook bizarre dingen maar zo bizar als dit heb ik het nog niet meegemaakt. Dit slaat WERKELIJK alles.
Vandaag een brief ontvangen van Centraal Beheer met daarin aangegeven dat op 1 februari 2019 onze Woonverzekering verlengd wordt. En "De vernieuwing van uw Woonverzekering zorgt ook voor een aanpassing van uw premie. Wat uw nieuwe premie is, leest u verderop in deze brief":
Opstalgarantverzekering (voor een heel jaar) wordt per 1 februari 1029,08 euro (was dit jaar 219,28 euro). Dat is een premieverhoging van 369%.
Inboedelgarantverzekering (voor een heel jaar) wordt per 1 februari 167,02 (was dit jaar 121,68). Dat is een premieverhoging van 37%
In de brief van Centraal Beheer staat verder geen enkele uitleg over de reden van de extreme premieverhoging.
Ik heb meteen gebeld met Centraal Beheer om te vragen waarom ze de premie zo extreem verhoogd hebben. Het antwoord van de medewerker van Centraal Beheer was dat mijn huis van 1890 is en dat ze de premies op ouderdom van huis 'gedifferentieerd' hebben.
Reputatie 6
Badge +5
Hartelijk dank! Dan weten de overige 'gebruikers' van deze Community dat ook en kunnen daar desgewenst voordeel uit halen.
Hallo Frans,
Ik ben naar SNS overgestapt. Mijn premiestijging is nu euro 6,-! Heb nu zo ongeveer dezelfde premie als vorig jaar. Scheelt me zo'n euro 100,-.
Reputatie 6
Badge +5
@Gebruiker1544528895 Welke verzekeraar? En wat scheelt dat in premie? Wij leren hier graag!!

Centraal Beheer maakt het zich overigens wel moeilijk zeg!! Ze hadden beter het schadeverloop van iedereen kunnen nagaan, de in hun ogen goede risico's behouden en de rest opzeggen. Dat had een hoop werk gescheeld en dus minder personeelskosten en dus meer winst.
Ondergetekende sluit zich bij deze ook aan in de rij van verzekerden met een
Woonverzekering bij Centraal Beheer waarvan de premie behoorlijk
absurd is gestegen. Vorig jaar euro 278,- en dit jaar euro 375,-
.....KASSA!
Daarnaast heeft CB gemakshalve ook mijn autoklantkorting (5%) en beveiligingskorting
(10%) maar even geschrapt.... KASSA!
Ik heb mijn Woonverzekering - na 23 jaar - direct opgezegd en zit inmiddels bij
een andere verzekeraar. (Mocht die ook een dergelijke handelswijze gaan vertonen, ben ik zo weer weg).
Over die 'truc' van ervan uitgaan dat je een gezin van minimaal 3 of meer personen hebt, is natuurlijk ook heel goed nagedacht. Zoals al eerder ergens vermeld, zijn er mensen die dit vergeten aan te passen en dus nog meer premie betalen. Een sluwe streek van CB waarbij de initiatiefnemers zich waarschijnlijk hebben zitten te verkneukelen over hun 'slimheid'.
Ik mag hopen dat de Consumentenbond dit duidelijk naar voren zal halen.
Centraal Beheer : denken jullie soms dat jullie klanten volslagen achterlijk zijn?

Reageer