Consumentenbond.nl

Familiebank: lenen binnen de familie

• 12 februari 2020
  • 12 reacties
  • 2638 Bekeken

Badge +8
  • Moderator
  • 1222 reacties

De familiebank biedt veel voordelen, maar je moet er wel even rustig voor gaan zitten. Hoe regel je een familielening en waar moet je allemaal aan denken?

Het is financieel vaak aantrekkelijk als de ouders hun kind geld lenen voor de eigen woning. Tenminste, als de lening slim is ingericht en gecombineerd is met een schenking. Deze 'familiebank' is ook mogelijk tussen andere familieleden, bijvoorbeeld tussen ooms en tantes en hun neven en nichten. 

Heb jij ervaring met een familiebank? En hoe heb je dit aangepakt? Deel je ervaring!

12 reacties

Reputatie 2
Badge +4

Ik heb er geen ervaring mee en ik zal er ook nooit ervaring mee krijgen.

De reden is simpel: doe nooit zaken met familie.
Dit is een gouden regel en ik snap niet dat dit aan alle kanten wordt gepromoot en zelfs door de overheid wordt gefaciliteerd.
Het draait uiteindelijk altijd uit op een familie ruzie.

Reputatie 7
Badge +7

Ik denk @Free Spirit  dat het de reden is dat er weinig wordt gereageerd.  Geld leden (als erfenis) aan kinderen kan ik nog begrijpen, hoewel ruzies daar ook zat voort komen. Maar echt geld lenen in families, ooms/ tantes/ neven/ nichten e.d., alleen de gedachten al zorgen voor ruzie. Je moet wel heel goede familieleden hebben. Groet Leo.

Wij hebben onze dochter en schoonzoon geld geleend voor de verbouwing van hun huis. We hebben een contract opgesteld met de voorwaarden, 

de termijn  waarin terugbetaald wordt en hoeveel tijd ze daar voor hebben. Alle vertrouwen dat het goed komt. 

Ik heb mijn zoon geld geleend voor de aanschaf van een appartement voor zijn broer. Dat is zonder kleerscheuren gegaan. Een leerpuntje voor mijn zoon was wel, dat hij niet als vanzelf sprekend een maand over kon slaan bij de terug betaling. Zo gaat het immers ook niet bij een bank.

Een zakelijke benadering heeft bij ons goed gewerkt.

Badge +1