Consumentenbond.nl
Vraag

Familiebank met hypotheek in delen?

• 1 maart 2020
  • 2 reacties
  • 191 Bekeken

Badge

Vorig jaar zijn we gestart met de constructie van de Familiebank voor onze oudste zoon en partner. We hebben ze ondersteund met een bedrag voor een hypotheek en creëren zo een win-win situatie. Via de schenkingsvrijstelling schenken we weer een groot deel van de aflossing met rente terug: zij krijgen extra geld terug van de Belastingdienst en wij een hogere opbrengst dan een spaarrekening. Het uiteindelijke doel is om het bedrag te schenken voor hun 40-ste levensjaar. Het boekje Familiebank van de Consumentenbond is een goede raadgever. 

Onze jongste zoon woont in een appartement en moet na de inkomenstoets binnenkort de Starterslening van de gemeente gaan aflossen. Een dure hypotheek. Dus daar willen wij ook graag de Familiebank constructie toepassen. 

Het handigst is natuurlijk dat wij de starterslening in één keer aflossen en een overeenkomst aangaan met mijn zoon die dan gaat aflossen op de Familiehypotheek (en zo kunnen wij ook weer onze schenkingsvrijstelling benutten). Ik twijfel een beetje of ik nu in de knel kom met schenken en lenen.  Wij gaan geld uitlenen aan onze zoon, maar wij hebben wel de gemeente betaald voor de starterslening om naam van onze zoon.

Daarnaast is de starterslening kleiner dan het bedrag dat wij onze oudste zoon hebben geleend voor de Familiehypotheek en weet ik niet zo goed hoe wij nu kunnen instappen om beide kinderen gelijk te behandelen. 

De vraag is dan ook: Kan ik voor één kind ook 2x een hypotheek aangaan via de Familiebank (1x voor de starterslening) en in de nabije toekomst 1x als hij gaat verhuizen naar een andere woning)?

Misschien ter verduidelijking: met onze oudste zoon hebben wij een bedrag geleend voor zijn nieuwe huis binnen de schenkingsvrijstelling voor een huis (jubelton). Kan ik nu voor onze jongste zoon hetzelfde doen maar dan in 2 delen (eerst 1/3 en wellicht over 2 jaar 2/3 van die jubelton?

2 reacties

Ik heb gehoord dat de familiebank minder aantrekkelijk wordt met ingang van 2021 door andere belastingregels. Dus pas op.

Badge

Dank je wel voor de tip Lara. Ik heb er nog niets over gelezen, maar zal zeker op zoek gaan en het nieuws hierover in de gaten houden. Had je een bron voor deze informatie?

Alvast dank.

Gr. Jos.

Reageer