Consumentenbond.nl

Fouten in de aangifte

• 18 maart 2019
  • 48 reacties
  • 6161 Bekeken

De Belastingdienst vult elk jaar bepaalde gegevens alvast in de belastingaangifte in. Omdat hier vrijwel geen mens aan te pas komt, gaat dit weleens mis. Met soms desastreuze gevolgen.

Heb jij de belastingaangifte over 2018 al gedaan? Dan zijn wij benieuwd of, en zo ja, wat voor fouten je in de vooraf ingevulde gegevens bent tegengekomen. Laat het hier weten!

48 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Nee, niet één, gelukkig☺, op 1 maart om 00.05 uur ingevuld.
Reputatie 7
Badge +6
Deze keer geen fouten gezien. Een paar jaar gelden wel.
Reputatie 6
Badge +6
Tot op heden heb ik ook nooit fouten kunnen constateren. Wel schrok ik toen ze ermee begonnen, ik wist niet dat ze zoveel van je weten. Op de cent nauwkeurig je rekeningen, en niet alleen spaarrekeningen, nee gewoon de betaalrekening, c.q. rekening courant. Die gaf ik vroeger nooit op, helaas dat is dus voorbij. En omdat het al wat jaartjes goed gaat, zal ik eerlijk zijn, soms kost het me teveel werk dingen te controleren, jaaropgaven opzoeken enz., ik geloof het dan wel. Niet goed natuurlijk. Groeten Leo.
...gewoon de betaalrekening, c.q. rekening courant. Die gaf ik vroeger nooit op, helaas dat is dus voorbij. En omdat het al wat jaartjes goed gaat, zal ik eerlijk zijn, soms kost het me teveel werk dingen te controleren, jaaropgaven opzoeken enz., ik geloof het dan wel.
Geniet van de dagen dat je nog op vrije voeten bent!
Reputatie 6
Badge +6
Beste @Léonz , dat zal ik zeker doen, maar gelukkig staat/stond er nooit veel op de rekening courant c.q. vroeger de giro. En om geld te vergaren zonder de fiscus, dan kom je ook in het illegale vlak, dsu blijf maar liever vrij. 🤖
Hallo Leo,

Laten wij op een geheel legale manier afstevenen op de toekomst. ☺
Reputatie 6
Badge +6
Dat doen we maar, met enige pijn in het hart want zo'n graaiende fiscus is geen pretje. En de slogan is we kunnen veel meer van u halen maar niets meer teruggeven. Je kan tegenwoordig nauwelijks nog iets aftrekken, al heb je geheel legaal en vertrouwd veel verbouwd vanwege gezondheidstoestanden..... maar niets af te trekken. En een bruggetje over gezondheid en ziekenhuisbezoek, vanwege chemo-immuunkuur moeten we ieder 2 weken een dag naar het Erasmus MC, kost tussen de 15 en 25 Euro parkeren. Belachelijke bedragen, is al menige topic over geweest, maar betalen zal je. En dan zullen we maar niet spreken over alle prijsverhogingen, btw verhogingen, verhogingen nutsvoorzieningen enz. enz. Maar we blijven optimistisch. 😂 🤣😫.
Hallo Leo,

Het is wel zo dat wij door al die vele belastingen en heffingen in een extreem goed georganiseerd landje wonen.

Toen ik hedenmorgen de kraan opendraaide, kwam er gewoon water uit.

En de elektrische stroom werkte ook al.
Reputatie 7
Badge +5
@Léonz Helemaal mee eens, het is al behoorlijk goed geregeld eigenlijk.
Er wordt veel gekeken naar wat je niet hebt, niet naar wat je wel al hebt.
Reputatie 6
Badge +6
Dank je allebei, uiteraard ben ik het gewoon met jullie eens, maar af en toe effe lekker mopperen over dat alles duur is geworden en met name de fiscus en overheid graaiend meedoen, is ook wel even lekker en lucht weer een beetje op. En verder, dus laten we het cliché nemen, "overall" ben ik tevreden en blijf hier gewoon wonen, als de zeespiegel tenminste niet te snel stijgt, want dan staan we hier onder water. Groeten Leo.
De voor ingevulde informatie bevat een rekeningnummer bij een bank op naam van mijn minderjarige zoon. Hij heeft daar geen rekening. Met exacte dezelfde voorletters en achternaam (natuurlijk) en als bonus een saldo erbij.

Ik heb al eerder gedonder gehad met de ziektekostenverzekeraar die op basis van voorletter, achternaam en geboortedatum een ander jongetje die op zijn polis zorg had verleend.

Het roept nu bij mij 3 vragen op:
  • Wie heeft dan wel de informatie van mijn zoon gekregen (zoals ik van een ander)?
  • En gaat met het 'lekken' van deze rekeninginformatie (volledige IBAN + te naam stelling + saldo) nu door de belastingdienst worden gemeld bij de autoriteit persoonsgegevens? Deze informatie (financieel!) valt in een extra gevoelige categorie volgens AVG.
  • Hoe kan dit gebeuren als je bedenkt dat ihkv KYC (Know Your Customer) de bank het BSN nummer heeft bij de rekening?
De rekening van mijn dochter ontbreekt. Dus waar is die informatie gebleven? Deze en de eerste vraag maar even bij de RBD voorleggen.
Aangifte begin maart al ingediend voor onszelf en schoonouders. Vrijwel helemaal in orde qua vooringevulde gegevens maar wel een heel linke fout erin. Spaarrekening (geblokkeerd en verpand) hypotheek werd ten onrechte niet aangemerkt als kapitaalverzekering eigen woning. Daardoor risico dat het in verkeerde box zou komen. Omdat ik alles letterlijk controleer wel opgemerkt maar kan dus op 1 vinkje behoorlijk mis gaan.
Ik heb alles gecontroleerd en ik merkte dat mijn hypotheekgegevens niet ingevuld waren, terwijl dit vorig jaar wel ingevuld was. Voor de rest was alles oke.
Geen fouten gezien dit jaar en voorgaande jaren.
Er ontbreken wel eens gegevens. Dat dat kan, wordt ook aangegeven. Ieder jaar vul ik de vooraf ingevulde gegevens aan met inkomsten uit bepaalde nevenwerkzaamheden en ieder jaar opnieuw krijg ik een brief van de fiscus waarin men meldt dat mijn aangifte gecorrigeerd wordt: ik heb gebruik gemaakt van de vooraf ingevulde gegevens, daar zaten die inkomsten niet bij en dus verhogen wij uw inkomen met die inkomsten. Dat betekent weer schrijven of bellen om erop te wijzen dat die inkomsten wel degelijk opgegeven waren. Kennelijk beoordeelt men een aangifte zonder echt naar de feitelijke aangifte te kijken. Iedere keer opnieuw weer ergernis. Ik ben benieuwd naar dit jaar...
Kapitaalverzekering eigen woning stond standaard ingevuld als zijnde niet voor de eigen woning. Dat heb ik veranderd in wel voor de eigen woning.
Bij mij staat elk jaar opnieuw een zoon vernoemd, die ik sinds 8 jaar niet meer heb.
Verder is alles piekfijn ingevuld.
Opletten niet alle gegevens zijn vermeld, zoals effecten- en obligatierekeningen/gegevens
Maar ook de niet hypothecaire rekeningen/schulden staan goed aangegeven
Ik heb gezien dat bij mijn aangifte de vooraf ingevulde gegevens niet alle meer kloppen.Bijvoorbeeld,een bank waar ik een rekening had in Duitsland,nog steeds vermeld staat.
en ik heb deze rekening gesloten.Ik heb gebeld met Belastingdienst en gevraagd om dat te verwijderen gezien dat voor mij nergens een plaats is waar ik kan clicken om het zelf te verwijderen.Volgens de ambtenaar is het NIET mogelijk omdat ik op 1 januari 2018 deze rekening nog had.Het was praktisch niks op de rekening.Het ging om een rekening die ik veel jaren geleden moest
openen om een kleine storting als wiedergutmachung wegens de Holocaust had ontvangen,een klein
bedrag over in ieder geval de Belastingdienst GEEN belasting kan innen volgens Europeesche afspraken over Holocaust slachtoffers.Waaroom kan men dat niet zelf verwijderen of corrigeren.Op de digitale aangifte is geen mogelijkheid daarvoor!!!En dat is niet terecht!!!!
Reputatie 7
Badge +5
De aangifte gaat over alles wat er heeft plaatsgevonden in 2018, dat kan niet ongedaan worden gemaakt, het is een feit.
Heeft u er nadeel van gehad? @farendt41
Reputatie 1
Badge
In december 2009 hebben mijn man en ik de ABNAMRO bankrekening toentertijd gesplitst en was alleen mijn man nog eigenaar van die rekening. Dat hebben wij samen gedaan op het ABN kantoor in IJsselstein.
In 2011 probeerde de belastingdienst voor het eerst de persoonlijke gegevens uit en toen kwamen die bankrekeningen weer te voorschijn in mijn persoonlijke gegevens. De belastingdienst zei dat het de schuld was van de ABNAMRO bank die moet dat verwijderen. Dus ik weer naar de ABNAMRO bank bellen, mailen en elk jaar kreeg ik de verzekering dat de bank het zou oplossen.
In 2015 kwamen ze opeens weer tevoorschijn in min persoonlijke gegevens. En weer de hele procedure gevolgd. En nadien elk jaar weer. Zo ook nu weer. En ik ben weer begonnen met klagen. Ik vind het verschrikkelijk want fouten kunnen ze kennelijk niet veranderen of eruit halen en ze schuiven het steeds op een andere veroorzaker. De banken zijn duidelijk de baas over de belastingdienst. Mijn man is inmiddels overleden en ik kan de belastingdienst nou niet begrijpen dat zoveel fouten heel veel pijn oplevert.
Reputatie 7
Badge +5
@S.J. de Vlas
Voor zover ik weet krijgt de belastingdienst automatisch alle gegevens ieder jaar van de banken en deze komen in de jaaraangifte.
Ik vermoed dat de ABNAMRO het niet voor elkaar krijgt om die gegevens eruit te krijgen, omdat u ieder jaar de verzekering krijgt van de bank dat ze het zou oplossen.
Nee, geen fouten in de aangifte, maar al 12 jaar lang moet ik, naast mijn hoofdpensioen, een klein pensioen dat ik van een overheidsinstantie ontvang, zelf invullen. Het gaat al jaren om hetzelfde bedrag. Zou het als controlemiddel dienen? Ik kan mij nl. niet voorstellen dat bedoelde instantie haar gegevens van de huidige werknemers en de gepensioneerden niet zou opgeven aan de belastingdienst.
De WOZ-waarde van mijn woning klopte niet (was te hoog)! Ik had bezwaar gemaakt bij de gemeente en deze heeft in december 2018 het bezwaar gehonoreerd en de WOZ-waarde verlaagd. De belastingdienst had de waarde van voor het bezwaar ingevuld.
Reputatie 7
Badge +5
Ik vraag al jaren de voor ingevulde gegevens NIET(!!) op.

Ik vul het naar eigen inzichten in. Niet goed? Laat maar zien dan en toon maar aan dat mijn opgave niet klopt en die van jullie belastingdienst wel.

Door het zelf te doen behoud ik ook het overzicht, krijg inzicht en leer weer. Jaren geleden heb ik dat wel 1 X gedaan en los van de fouten die ik toen vond moest ik de hele zaak ombouwen om het overzichtelijk te maken. Voorbeeld: een beleggingsfonds kent ook zogenaamde gelddelen, die stonden gewoon tussen mijn spaarrekeningen los van mijn beleggingsfondsen en dat wil ik dus niet.

Reageer