Consumentenbond.nl

Fouten in de aangifte

• 18 maart 2019
  • 48 reacties
  • 6042 Bekeken

Toon eerste bericht

48 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Dat is uiteraard afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden . Wie niet belegt en ook geen spaargeld hoeft op te geven doordat het onder de drempel zit , heeft een andere situatie . Ook dan kan men kiezen. Ik vind dat vooringevulde wel makkelijk en zie de laatste jaren geen fouten meer. Ik controleer het wel met de zelf gemaakte berekeningen.
Reputatie 5
Badge +7
Ik heb gezien dat bij mijn aangifte de vooraf ingevulde gegevens niet alle meer kloppen.Bijvoorbeeld,een bank waar ik een rekening had in Duitsland,nog steeds vermeld staat.
en ik heb deze rekening gesloten.Ik heb gebeld met Belastingdienst en gevraagd om dat te verwijderen gezien dat voor mij nergens een plaats is waar ik kan clicken om het zelf te verwijderen.Volgens de ambtenaar is het NIET mogelijk omdat ik op 1 januari 2018 deze rekening nog had.Het was praktisch niks op de rekening.Het ging om een rekening die ik veel jaren geleden moest
openen om een kleine storting als wiedergutmachung wegens de Holocaust had ontvangen,een klein
bedrag over in ieder geval de Belastingdienst GEEN belasting kan innen volgens Europeesche afspraken over Holocaust slachtoffers.Waaroom kan men dat niet zelf verwijderen of corrigeren.Op de digitale aangifte is geen mogelijkheid daarvoor!!!En dat is niet terecht!!!!

Hallo @farendt41, toevallig kwam ik je berichtje tegen en zag dat die in een topic van een jaar oud geplaatst was. Omdat mijn collega @Wilma Nijdam drie weken geleden dit topic heeft geopend over fouten in de aangifte (door het automatisch vooraf invullen), ben ik zo vrij geweest jouw reactie en die van @Bert hierheen te verplaatsen. Had je trouwens Bert zijn reactie nog gezien? Fijne dag nog!
Dank allemaal voor de reacties!
Ik heb zelf ook een fout ontdekt. Ik doe ieder jaar de aangifte voor mijn ouders (fiscale partners). Mijn vader zit in een verpleeghuis en staat sinds maart 2018 op het adres van het verpleeghuis ingeschreven. Mijn moeder woont nog in de eigen woning. In de aangifte stond dat de woning van mijn ouders sinds maart 2018 bewoond wordt door derden (box 3). Maar dat is niet zo. De woning valt gewoon in box 1.
Reputatie 7
Badge +5
Juist @Wilma Nijdam en daarom doe ik het het liefst zelf. Nou denk ik dat ik genoeg fiscale kennis heb om dit soort fouten te doorzien maar ik ben eigenwijs genoeg om te denken dat er maar één goede manier is om mijn aangifte in te vullen, namelijk de mijne.

Hebben je ouders inmiddels ook ieder een alleenstaande AOW? Zie: https://www.svb.nl/int/nl/aow/samenwonen_scheiden/verpleeghuis/

Daar zijn volgens die site overigens ook mogelijk nadelen aan verbonden en dus, denk goed na.
Reputatie 4
Badge +4
De Belastingdienst vult elk jaar bepaalde gegevens alvast in de belastingaangifte in. Omdat hier vrijwel geen mens aan te pas komt, gaat dit weleens mis.

Ik zou het willen omdraaien: juist omdat er geen mens aan te pas komt, gaat dit meestal goed! Er wordt altijd de schuld gelegd bij "de computer" en uiteraard maken de developers ook fouten (ik kan het weten, zit 20+ jaar in de IT), wat ellende kan veroorzaken. Maar meestal zit 'm de fout aan de kant waar de data in het systeem gaat, en laat dat nou vaak mensenwerk zijn 😎
Reputatie 7
Badge +5
@R.J.T. van Weersch Helemaal met je eens. Ik zit nog steeds op mijn definitieve aanslag over 2017 te wachten terwijl men bij de voorlopige aanslag 'vergeten' is om rekening te houden met de heffingsvrije som in box 3. Dat 'vergeten' doe je niet zo maar en dus heeft er iemand bij de belastingdienst zitten klooien en is het geen IT-fout mede omdat ze mijn belastingaangifte met de juiste cijfers op een presenteerblaadje kregen aangeboden. Ik ga er overigens van uit dat een meer vakvolwassen beambte dat binnenkort bij de definitieve aanslag weer recht trekt, zo niet dan hebben ze een probleem met me.

Tevens zit ik natuurlijk te wachten op de voorlopige aanslag over 2018. Daarbij gaan ze natuurlijk niet nog eens dezelfde fout maken. Doen ze dat wel, dan hebben ze zeer spoedig daarop een ernstig probleem met me wat ik dan desnoods doortrek tot aan de Nationale ombudsman.

Hoe dan ook, ik gebruik de voorlopige aangifte niet en daar heb ik mijn redenen voor. Ik vertrouw de belastingdienst niet.
Reputatie 7
Badge +5
"Ik vertrouw de belastingdienst niet."

Daar kan een goede reden achter zitten.

Mijn ervaringen met de belastingdienst, na een zeer grote belastingfout met een familiebedrijf, was de belastingdienst zeer tegemoetkomend.
Het bedrag wat betaald moest was, door een eerdere fout van de accountant, goed voor 15 jaar veel afbetalen, maar er werd direct gezien dat dit niet reëel meer was.
Er moest BTW betaald worden over een pand, wat achteraf zakelijk bleek en verkocht was als particulier, de accountant die betrokken was bij de verkoop had er geen BTW over berekend.
De nieuwe eigenaar had deze BTW ook niet afgetrokken en de belastingdienst heeft dit toen afgemaakt op 3 jaar het mogelijke bedrag betalen en dan einde oefening.

Als je het verhaal heel duidelijk maakt bij de belastingdienst, valt er te praten, is mijn ervaring.
Reputatie 7
Badge +5
@Bert Jij kent toch ook de verhalen dat de belastingdienst brieven schrijft aan belastingplichtigen dat ze wat hen betreft geen aangifte meer hoeven te doen en jij weet toch ook dat je juist dan goed moet nakijken of je niets kunt terug krijgen bij die zelfde belastingdienst.

Als ik één beleggingsfonds vergeet op te geven bij mijn belastingaangifte is het oorlog want dat zien ze. Probeer jij nou eens om drie maanden geen wegenbelasting te betalen met je auto. Wedden dat je dat niet lukt zonder betrapt te worden?

Vele zaken worden zogenaamd automatisch toegepast en dan doen ze omdat ze dat van overheidswege moeten zoals in dit voorbeeld.

Als het allemaal zo betrouwbaar is waarom zijn ze dan kort geleden mijn fiscale middeling niet automatisch bij me komen brengen? Feitelijk had ik er niet om hoeven vragen. Gelukkig weet ik beter en daarom heb ik er wel om gevraagd en de middeling ad € 11.000,- netto ook gekregen. Sterker nog, ik weet nu al dat ze in 2021 nog een keer zo'n verzoek van me krijgen over 2020, 2019 en 2018.

Even een gewetensvraag. Als jij jouw voorbeelden hierboven niet zelf had aangekaart denk je dan echt dat de belastingdienst zo tegemoetkomend zou zijn geweest?

Jij weet toch ook dat ook in de voorbeelden die jij schetst maar 10% van de belastingplichtigen die fouten constateert. Het geld van die belastingplichtigen die dat niet zelf constateren douwen ze gewoon in hun zak. Ze zijn in mijn optiek zo tegemoetkomend omdat jij en ik ze betrapt hebben. En dan hangen ze opeens de leuke, lieve, aardige en tegemoetkomende belastingdienst uit die 'natuurlijk' fouten wil herstellen.

Laatste voorbeeld: In een bericht over die middelingsregeling van mij staat het volgende citaat:
‘Het gebruik van de middelingsregeling is laag: 85% van de belastingplichtigen die recht hebben op een middelingsteruggave maakt er geen gebruik van.
Het indienen en verwerken van middelingsverzoeken is voor de Belastingdienst administratief relatief bewerkelijk. De Belastingdienst verwerkt en controleert deze verzoeken namelijk handmatig. Verder is het ook voor burgers complex om de middelingsregeling toe te passen. Zij moeten zelf het initiatief nemen om de regeling toe te passen en zelf een herberekening te maken op basis van de juiste gegevens.’

Kan het nog bezopener? Omdat de belastingdienst zelf weigert de regeling automatisch toe te passen overweegt men het maar af te schaffen omdat we in Nederland niet allemaal fiscalisten zijn en daarom niet op de hoogte zijn.

En is het administratief voor jullie zo bewerkelijk en wil je het daarom afschaffen? OK, goed verhaal maar dan gelijk oversteken. Volgens de belastingdienst zelf is belasting heffen over de echte rendementen op vermogen ook heel ingewikkeld. En dus kunnen we box 3 ook beter afschaffen. Immers, gelijke monniken gelijke kappen toch?

Zullen we wedden dat die superbetrouwbare belastingdienst dan opeens toch niet zo erg consequent meer is?

Tot slot: Is het voor burgers complex om de middelingsregeling toe te passen?
Ook dat is een leugen. Ik had er totaal geen probleem mee. Sterker nog, dit kan ik mijn buurmeisje van 8 jaar ook leren. Nog sterker, ik heb er geen behoefte aan maar ik zie een gat in de markt want daar zou ik zo maar mijn beroep van kunnen maken voor die 85% tegen 10% van de opbrengst en dan ben ik binnen vijf jaar binnen. Want als ik me kwaad maak en er voor ga zitten dan rammel er zo maar 100 middelingsverzoeken per dag doorheen.
Reputatie 7
Badge +5
@F. den Oudsten Ik ben het met je eens dat de Belastingdienst een tweedeling in de samenleving veroorzaakt doordat je zelf alle terechte voordelen moet aanvragen zoals de middeling en toeslagen, dit zou automatisch uit een systeem kunnen komen.
Doordat er een grote groep mensen is, die niet zelf alle vaak behoorlijk complexe materie informatie en mogelijkheden, zich eigen kunnen maken, zal juist deze groep, die dit geld heel goed kan gebruiken, buiten de boot vallen.
Veel mensen die terecht komen bij de schuldhulpverlening maken geen gebruik van allerlei belastingmogelijkheden en toeslagen.
Met dit onrecht ben ik het van harte eens.

Daarnaast heb ik ook ervaringen met de belastingdienst, dat als er iets door omstandigheden goed mis is, je aan de belastingdienst ook een goede gesprekspartner kan hebben, om financiële problemen die mogelijk decennia gaan duren te bekorten met overzichtelijke betalingen en een eindtermijn.
Reputatie 7
Badge +5
@Bert Natuurlijk zouden dit soort voordelen automatisch uit een systeem kunnen rollen. Zet er een ventje achter die controleert of de computer geen hele rare uitkomsten geeft met de gegevens die je er in hebt gestopt en je bent er. Maar dat is ook precies mijn punt. Ze kunnen het wel maar ze willen het niet. De reden kan ik ook wel verzinnen, de term 'binnenharken' is een door de overheid verzonnen term. Daar boven op is men de laatste paar jaar meer bezig met het beoefenen van hun politieke hobby's dan met de Nederlandse bevolking.

Ik heb in box 3 in 2018 een behoorlijk verlies geleden. Geeft niet want inmiddels is dat al weer behoorlijk bij getrokken. Maar als jij als belastingdienst roept dat jij het er zo moeilijk mee hebt om de echte rendementen uit rente en rendement te berekenen dan lieg je. Want waarom kunnen ze het dan plotseling wel als ik mijn vermogen bijvoorbeeld in box 2 zou stoppen? Dan kunnen ze opeens wel tot achter de komma precies berekenen wat ik daarin als rendement heb behaald. En als ze het nu niet kunnen waarom konden ze het 30 jaar geleden dan wel toen gewoon de rente nog belast was? Bovendien hoeven ze dat niet eens zelf te doen. Mijn bank kan dat uitstekend voor ze doen, het enige wat ik daarbij nog hoef te doen is die cijfers opnemen in mijn belastingaangifte en het enige wat de belastingdienst hoeft te doen is om daaruit een aanslag te destilleren. Los daarvan, box 1 is even zo bewerkelijk zo niet bewerkelijker dan de overige boxen en dat kunnen ze wel?

We worden constant en continue belazerd door onze eigen overheid. Een ander voorbeeld vind je hier.

En over die zogenaamde stijging van de AOW- en pensioenleeftijd en hoe we daar belazerd worden heb ik in een ander draadje al genoeg geschreven.

Het doet mij deugd dat jij nog enig vertrouwen hebt in de belastingdienst en de overheid in zijn algemeenheid. Ik ben dat vertrouwen jaren geleden al kwijt geraakt en geloof me, ik ben niet de enige.
Het bedrijf waar mijn vrouw begin vorig jaar werkte is in februari failliet gegaan. In januari zijn er nog salarisstroken gemaakt m.b.t. de maand januari 2018. Dit "inkomen" was door de belastingdienst ingevuld, echter het salaris van januari is nooit door de werkgever uitbetaald. E.e.a. is via het UWV gegaan, wat ook door de belastingdienst is ingevuld. Heb de aangegeven inkomsten van de maand januari uit de belastingopgave verwijderd.
Reputatie 7
Badge +5
Goed verhaal @HRG en nu ook vol houden he, ook als je een zogenaamde correctie door de belastingdienst krijgt want daar kun je op wachten. Slordige zaak trouwens van de curator die dat had moeten melden bij de belastingdienst. En dus bezwaarschriften blijven indienen tot dat het kwartje valt bij de belastingdienst waarbij je je bezwaarschrift misschien kunt laten ondersteunen door een door het UWV afgegeven verklaring.
Badge
Aangifte begin maart al ingediend voor onszelf en schoonouders. Vrijwel helemaal in orde qua vooringevulde gegevens maar wel een heel linke fout erin. Spaarrekening (geblokkeerd en verpand) hypotheek werd ten onrechte niet aangemerkt als kapitaalverzekering eigen woning. Daardoor risico dat het in verkeerde box zou komen. Omdat ik alles letterlijk controleer wel opgemerkt maar kan dus op 1 vinkje behoorlijk mis gaan.
Ook bij mij was dit het geval. Was hier echt verbaasd over omdat het vorig jaar wel goed was ingevuld.
Reputatie 7
Badge +5
Dat doen we maar, met enige pijn in het hart want zo'n graaiende fiscus is geen pretje. En de slogan is we kunnen veel meer van u halen maar niets meer teruggeven. Je kan tegenwoordig nauwelijks nog iets aftrekken, al heb je geheel legaal en vertrouwd veel verbouwd vanwege gezondheidstoestanden..... maar niets af te trekken. En een bruggetje over gezondheid en ziekenhuisbezoek, vanwege chemo-immuunkuur moeten we ieder 2 weken een dag naar het Erasmus MC, kost tussen de 15 en 25 Euro parkeren. Belachelijke bedragen, is al menige topic over geweest, maar betalen zal je. En dan zullen we maar niet spreken over alle prijsverhogingen, btw verhogingen, verhogingen nutsvoorzieningen enz. enz. Maar we blijven optimistisch. 😂 🤣😫.

Leo,(@L.J.F. de Ruiter ) Ik zat nog eens even naar jouw inzending te kijken maar je weet toch dat je parkeerkosten voor artsenbezoek wel kunt aftrekken evenals de km-kosten zelf die best hoog kunnen oplopen per km afhankelijk van type auto, jaarkilometrage en nog wat andere gegevens?
Reputatie 5
Badge +6
Hallo Frans, goede avond, of goede nacht is het al.
Ik ben een tijdje niet op het scherm, dus op het forum, verschenen. Tussentijds heb ik nog wel wt mee gediscussieerd, diverse onderwerpen waren interessant en moest ik weer zo nodig meedoen. Maar van lieverlee werden we helemaal in beslag genomen door de gezondheidsperikelen, waar het hier zijdelings uiteraard ook over gaat.
Je weet ik ben nogal open, zolang het mijn pincode niet is mag iedereen alles weten. Mijn vrouw heeft al enkele jaren hartfalen zoals dat heet, maar zowel in Icazia als Maasstadziekenhuis is geconstateerd dat de harts[pier versleten is, fors aan het fibrilleren, in feite helpt (tenminste als het goed gaat) alleen een transplantatie maar met medicijnen, een hele lijst gaat het nog en dan ook gezien ouderdom wachten ze met transplantatie..... het zou mogelijk toch jaren duren. Het was en is wel mijn angst dat het hart ook zo kan stoppen, ik hou haar en het hart goed in de gaten en we hebben jaarlijks controle.
Maar toe kreeg ze ineens een plek op haar been, soort wrat/moedervlek achtig, wel redelijk groot en ging bloeden. Ja je probeert eerst zelfs alles uit, pleister enz., het zal wel niet erg zijn, maar uiteindelijk toch naar de huisarts en die maakte direct haast, belde zelf het ziekenhuis en we konden de volgende dag terecht. In eerste instantie dermatologie. Nou daar schrokken ze ook van de plek, een melanoom en met grote zekerheid uit ervaring van hen te zeggen kwaadaardig en gevoelig voor uitzaaiingen. Dus wilde hij dezelfde dag al opereren, maar de kamers waren bezet en werd het de volgende dag. Dus het begin al met iedere dag c.q week naar het ziekenhuis wat zo'n 30 km verderop ligt. Na de operatie en wegsnijden van het melanoom, moesten we een week later terug voor de uitslag en de hechtingen eruit. Nou het was wel zeker kwaadaardig en als er uitzaaiingen zijn gaan die het eerst gaan naar de dichtsbijzijnde lymfeklieren die schildwachtklieren genoemd worden. Dus die moest er bij een volgende operatie ook uit. Oké goed, maar zo vroeg ik: op haar arm zit ook zo'n plek kijk daar eens naar. Ja is goed, hij heek en weer paniek, direct mobieltje pakken en bellen voor operatie, maar ook dat werd volgende dag. Dus toen die melanoom weggesneden uit arm. Daarna heeft hij haar wel helemaal onderzocht, had ie uiteraard eerder moeten doen. Ook kreeg ze de volgende dagen allerlei scans, ik weet ze allemaal niet meer, mag er uiteraard niet bij zijn, maar MRI, CT, Petscan enz. enz.. Vervolgens weer de operatie de schildwachtklieren eruit in zowel been als arm en de beide ex-melanomen werden dieper uitgesneden en rondom ook nog 2 á 3 cm, zodat alles schoon was. De littekens waren inmiddels 20 cm, in het begin moet je die zelf verbinden. En dat kan niet met een verbandje, daar heb je eilandverbanden voor nodig, absorptie verbanden, speciale pleisters e.d., heb ik allemaal aangeschaft, er was enige spoed bij en gezondheid gaat voor dus heb ik ook allemaal betaald, maar geeft het zeker aan de fiscus op, helaas dus volgend jaar. Inmiddels zijn we overgegaan van dermatologie, naar chirurgie en onclogie. En ondanks de laatste scans geven dat het er positief uitzit, heeft zo'n tumor toch de aardigheid in tenminste 50% terug te komen. Daarom het advies een kuur te nemen, geen chemokuur wel zoiets maar een immuumkuur. Dat moet via een infuus in het ziekenhuis, om de twee weken een jaar lang. Maar helaas daar voor moeten we naar het academische ziekenhuis dus het Erasmus MC, middenin Rotterdam. We zijn er al 3 á 4 keer geweest, voor onderzoeken en gesprekken en vrijdag j.l. voor de eerste immuumkuur. Erasmus zogezegd ligt middenin de stad Rotterdam, daar breken ze net als in Amsterdam iedere weg open. De Maastunnelbuis is aan één kant dicht, dus is er maar één buis één richting uit, terug moet je via de Maasboulevard en Brienenoordbrug. Helaas altijd in de spits dus doen we er meer dan twee uur over om weer thuis te zijn. Rijden dus heen en terug en parkeren in de parkeergarage van Erasmus, kiezen uit twee, maar beiden even duur, fors duur. Uiteraard declareer de volgende inkomstenbelasting 2019 dat soort zaken bij de fiscus. Maar nu voor 2018 al gedaan en alle bedragen zijn zo geknepen, en zoveel dingen kunnen niet meer en de drempel is enorm hoog, uiteindelijk kon ik bij elkaar nog geen 500 Euro aftrekken van de medische postenkost van bijna 4000 euro. Terugkrijgen is er al jaren niet meer bij, betalen wel en wordt steeds meer zonder enige aftrekpost van belang. Maar resumerend ik ben op de hoogte. Gelukkig gaat de kuur, het is nog maar de eerste, goed, als dat zo n blijft is dat dus 2x per 4 weken naar Erasmus, Ongeveer 4 uur parkeren, dat is een 12 euro per keer en per 4 weken dus 2x 12 is 24 euro. Erasmus heeft een regeling voor 4 weken, als je in 4 weken meer dan 40 Euro uitgeeft aan parkeren krijg je het meerdere terug, nou leuk maar daar kom ik dus niet aan, reken maar op 24 á 25 Euro per vier weken en aan 40 Euro kom ik dus niet. Dan zijn er allerlei adviezen weer allen goedbedoeld, maar niet één deugd. Neem een taxi naar het ziekenhuis kost maar 100 Euro per jaar. JA MOET JE WEL AAN VAN ALLES VOLDOEN, EN ALS OV KAN KRIJG JE ALLEEN DAT, EEN TAXI VAN HUIS NAAR ZIEKENHUIS EN TERUG IS HEEL MOEILIJK, HEEFT ZWARE REGELS EN DE ZORGVERZEKERING, MIJN INTERPOLIS, BETAALT NIETS AL HEB IK DE HOOGSTE = DUURSTE AANVULLENDE VERZEKERING. Excuses voor de hoofdletter, weet niet hoe die om te zetten., maar in elk geval kom ik per 4 weken aan hooguit 25 Euro parkeergeld en pas bij 40 Euro gaan ze het meerdere terugbetalen. Val ik dus buiten. En dan het advies neem een invalideparkeerkaart, o zo makkelijk, ze weten niet wat ze adviseren, je moet er heel veel moeite voor doen, diverse onderzoeken betalen en de kaart betalen en in een parkeergarage heb je er financieel niets aan. Ik stop met het lange verhaal, adviezen welkom, uiteraard kost me dit alles een hoop geld, is me een gezondheid waard, maar ik heb geen geldboom in de tuin wel buxus met buxusrot/mot/rupsen. Ook leuk. Overigens als het weer wat rustig is meld ik me wel weer op het forum. Zo heb ik al weer problemen met de SmartPhones, die werken ook niet mee. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
Jeetje, wat een verhaal Leo. Ik heb diep met je / jullie te doen. Vreselijk jammer als je leven in feite alleen maar wordt ingevuld door dit soort medische toestanden. Ik wens je / jullie een grote medische ommekeer toe.

Ik heb onthouden dat je in het verleden een functie hebt bekleed bij de WMO. Daardoor schat ik in dat je ook zeer wel in staat bent om je eigen belastingformulier in te vullen wat overigens niet geldt voor iedere Nederlander. En al helemaal is niet iedere Nederlander in staat om iets moeilijkere fiscale kwesties te doorzien zoals bijvoorbeeld die fiscale middeling waar ik het eerder over had.

Ik vertel je dan ook waarschijnlijk niets nieuws als ik je vertel dat je je parkeerkosten in aftrek kunt brengen, ik vertel je ook niets nieuws als ik je vertel dat je je kilometers ook in aftrek kunt brengen. Maar misschien vertel ik je wel iets nieuws als ik je vertel dat die kilometeraftrek niet beperkt hoeft te worden tot die bekende € 0,19 per kilometer. Ook de Consumentenbond adviseert om de kilometerkosten te berekenen via de ANWB-site en de ervaring leert mij dat er dan een aanmerkelijk hoger bedrag uit naar voren komt dan alleen die € 0,19 per kilometer. Ik heb het namelijk al gedaan over 2018. Weliswaar kan de belastingdienst daar bezwaar tegen maken maar ik vind dat de belastingdienst niet moet zeuren. De belastingdienst is al niet eens goed in zaken waar ze deskundig in behoren te zijn laat staan in zaken waar ze die deskundigheid niet hebben zoals die autokosten maar bijvoorbeeld ook een afvloeiingsregeling voor eigen personeel waar we als belastingbetalers, op meerdere vlakken zelfs, nu nog steeds last van hebben om maar een ander voorbeeld te noemen.

Voor wat betreft die km-kosten meet de belastingdienst zelfs met twee maten door onderscheid te maken tussen km-kosten voor eigen medische behandelingen en km-kosten voor het bezoek van zieke familieleden.

Leo, ik wens jou en je vrouw veel sterkte toe de komende tijd.
Reputatie 5
Badge +6
Beste Frans en andere forumleden. Dank voor je meeleven, dat doet ons altijd goed. Maar we blijven ook positief en hebben ook best wat geluk bij het grote ongeluk. We zijn natuurlijk niet gek, en hebben heel wat kankergevallen meegemaakt N.B. onze eigen zoon aan een hersentumor gestorven. Dus horen we ergens c.q. bij iemand: kanker, dan denken we al gauw aan het zwart omrande kaartje, dat kunnen we verwachten. En zelfs kennissen die melden: ik ben schoon waren er na een enkele week toch al niet meer. Dus krijg je de boodschap kwaadaardige kanker..... blijf je positief en optimistisch, maar loopt toch de dood naast je. Vervolgens doe je er alles aan, we hebben wat medici en ziekenhuizen bezocht en ook, al zijn we niet zo gelovig, hele pakken kaarsjes gebrand. En weten zullen we het nooit, maar voorlopig heeft het toch geholpen. De operaties zijn gelukt, de kwaadaardige cellen zijn zo goed als weg, dus toch aanzienlijk positiever dan..... U heeft nog 4 weken !!! Maar terugkeer is zo werd gezegd voor 50% mogelijk en omdat nog verder te verkleinen is een kuur, een immuumkuur, geadviseerd. En dat duurt een jaar en vervolgens om de 2 weken. Een heel verhaal dus, maar dan weet je hoe het een beetje zit en dat het niet helemaal hopeloos is, al weet je door al, het gedoe, de operaties, het ziekenhuisbezoek wel dat je wat hebt. En helaas, geld speelt daarbij altijd een rol, zeker als je geen miljonair bent. In feite zou een zorgverzekering, waaraan je je blauw betaalt dat moeten vergoeden, zou een hele last minder zijn. Maar we komen er wel uit. In elk geval dank voor het medeleven, de interesse en je advies, groeten Leo en Corry.
Reputatie 7
Badge +5
@Bert Zie deze link van de Consumentenbond.

Als je in het artikel vervolgens doorklikt naar de link van de Bond voor belastingbetalers dan zie je daaronder 3 commentaren. Ik citeer er twee van:

‘Je trapt iemand in een hoek, en als diegene op probeert te staan, sla je ‘m knock-out en je procedeert doodleuk door.’ Column. Over de boevenstreken van Belastingdienst en landsadvocaat’

‘Na harde kritiek van de ombudsman en de Kinderombudsman
Na arrest Hoge Raad (BD houdt stukken achter)
Na snoeiharde uitspraak Raad van State
Na debat in de Kamer met toezeggingen

Ik zal dit dossier opnieuw oppakken in de Kamer.’

Misschien begrijp je nu waarom ik zo weinig vertrouwen heb in de belastingdienst. Hier is typisch sprake van een groep ambtenaren die te vrij worden gelaten en dan krijg je ……………… dit.

En breek me de bek niet open over andere overheidsperikelen zoals de pensioenleeftijd, de hoogte en hoeveelheid van de overige belastingen, de belastingverspillingen, het sjoemelen met onderzoeken, het naar de knoppen helpen van de AOW en nog diverse andere onderwerpen want niet alleen ga ik dan off-topic, bovendien ben ik dan nog niet klaar.
Reputatie 5
Badge +6
Hallo Frans, Bert, en alle anderen en moderatoren, allemaal goede morgen,

Een levendige discussie, maar dat is te verwachten als we het over de fiscus hebben. Uiteindelijk is het nooit leuk als iemand je geld 'aftroggel' ook al is het (voor een deel slechts) voor goede algemene middelen. Ik ben ook niet tegen belastingen, als het beperkt, normaal blijft (maar wat is normaal, ik vind nu van niet, veel te hoog, wordt steeds hoger, overal wordt alles duurder en iets terugkrijgen van de fiscus, althans ook weer een "normaal' persoon niets, hoge inkomens met hoge hypotheken enz. enz. mogelijk wel). Het schiet behoorlijk door, exacte cijfers ken ik niet, althans die zijn overal wisselend, maar we betalen kennelijk een 40 tot 50% aan belastingen, en als je alles meetelt BTW, Motorrijtuigen belasting, belasting op verzekeringen, de leges enz. enz. komen sommige "cijferisten" aan 60%. Ik kan er geen blije gezichten bij krijgen, ik ben dus ook absoluut geen fan van de fiscus c.q. van allen, de politiek e.d., die het allemaal bedenken. En zeker de politiek, minister en staatssecretaris die alle aftrekposten gekort, nagenoeg nihil hebben gesteld.
Dank allen voor adviezen en suggesties, ik heb voor 2018 hogere reiskosten, voor officieel ziekenhuisbezoek als patient en als bezoeker enz. enz. opgevoerd, maar ontdekte dat de drempel ook weer veel hoger was. Van enkele duizenden echte kosten, blijft op het eind na de drempel een enkele honderd over....... mag ik blij zijn dat ik daar honderd euro van terugkrijg, ben ook blij maar maar met de bekende kiespijn, Wat is zo'n bedrag op vele echte kosten. We kunnen eigenlijk moeilijk de trap op, naar eerste verdieping en naar zolder. Een traplift voor het geheel, de kosten reizen de pan uit, nergens wat terug te krijgen, fiscus heeft dat alles afgeschaft en WMO is niet thuis voor een huizenbezitter (een waarde die altijd terugkomt, vooral ook bij ouderen, maar wat heb je eraan als je er in 'moet' wonen, dat geld heb je in feite niet, maar word je overal aangerekend!) Kortom nergens iets te halen, hou ook maar mijn eigen broek op......maar, nee ik ga niet discrimineren..... maar als je hier binnen komt wordt vele malen de loper uitgelegd.
En als u opmerkt een hoge drempel is er dus een inkomen, klopt AOW en enkele kleine pensioentjes, die te weinig inhouden, omdat ze denken dat je in een laag tarief zit, en verder een huis, en spaargeld, weinig, maar je moet toch wat achter de hand houden, ik heb geen geldboom in de tuin om bijv. een traplift van te betalen, de nieuwe douche inclusief hulpmiddelen kostte een 14 mille...... moet je het dan maar in een oude sok stoppen.... en niet opgeven kan niet, ze weten alles.
Overigens ik blijf hier gewoon wonen, blijf het positief zien, maar flink mopperen ligt in onze aard en niet ten onrechte. Dank allen voor het meeleven, het gaat momenteel goed met Corry, ze doorstaat tot nu toe de kuren, maar moet nog een heel jaar. Als de tumoren maar weg blijven. Het community team ook bedankt voor de kaarten. Groeten Leo.
Badge +6
En jullie ook bedankt voor de kaart, @L.J.F. de Ruiter! Fijn om te lezen dat het momenteel goed gaat met Corry. ☺
Reputatie 7
Badge +5
Bedankt @L.J.F. de Ruiter voor je bijdrage.

Even een rekensommetje:

Zo ik het zie maakt de overheid het expres heel ondoorzichtig door verborgen te houden hoeveel belasting men eigenlijk betaalt.

Toegegeven, je hebt diverse heffingskortingen op de uiteindelijk te betalen inkomstenbelasting zoals de Algemene Heffingskorting maar zelfs die is de laatste jaren genivelleerd bovenop een al sterk genivelleerd schijventarief, dubbel op dus. Als gevolg daarvan krijg je ook hele kromme dingen. Ik besprak hierboven al dat men de middellingsregeling wil afschaffen omdat(!) het zo bewerkelijk is terwijl men box 3 wil handhaven ondanks(!) dat het zo bewerkelijk is. Reeds om die reden kun je stellen dat men een partij in de rondte raaskalt, probeert verstandelijk over te komen terwijl er rationeel geen touw aan vast te knopen is en men bovendien inconsequent is.

Sinds een paar jaar krijg ik geen Zorgtoeslag meer omdat ik in box 3 zit. Maar eigenlijk zou dat geen maatstaf moeten zijn omdat de enige maatstaf je verzamelinkomen zou moeten zijn en dat is bij mij laag. Het is dan ook een ordinaire bezuinigingsmaatregel, meer niet. Omgekeerd krijg ik weer wel mijn maximale Algemene Heffingskorting vanwege dat lage verzamelinkomen en ondanks dat vermogen. Wederom zie ik twee maten waarlangs gemeen wordt.

Over het algemeen betaalt een beetje iedereen 38.10% inkomstenbelasting over de top van zijn of haar inkomen verminderd door aftrekposten over je inkomen en dan verminderd door belastingaftrekposten (zoals vooruitbetaalde loonbelasting, dividendbelasting en Algemene Heffingskortingen). Maar dan ga je het vervolgens uitgeven. Weten jullie nog dat de Hoge BTW in de crisistijd tijdelijk werd verhoogd zogenaamd om die crisis financieel op te vangen. Wel, de financiële crisis is afgelopen en nu? Nu wordt niet alleen die tijdelijke BTW-verhoging niet ongedaan gemaakt maar wordt ook de Lage BTW verhoogd terwijl men nota bene nu een begrotingsoverschot heeft.

Met andere woorden, nadat je al 38% inkomstenbelasting hebt betaald ga je ook nog eens 9% of 21% BTW betalen over wat je netto hebt over gehouden en dan schaar ik dezelfde belastingsoorten met een andere fantasienaam daar gemakshalve ook maar even onder zoals assurantiebelasting en energiebelasting. Maar dan nog zit je aan de lage kant want als je drinkt, rookt, benzine tankt of een nieuwe auto koopt dan betaal je daar nog eens een veelvoud van en soms zelfs belasting over belasting, zoals BTW over accijnzen.

Dan het verhaal van Leo. Inkomstenbelasting betalen is één ding. Maar daarmee ben je er nog niet want in plaats van dat geld ruimschoots te verdelen over provincies en gemeentes die dat geld vervolgens verstandig kunnen verdelen zodat het ons allen weer ten goede komt, mogen lagere overheden zelf ook nog eens belasting heffen zoals Onroerende Zaakbelastingen, hondenbelasting, vervuilingseenhedenbelasting, leges enz.

En dan het uitgavenpatroon. Daar word je soms ook niet vrolijk van. Daar zijn zelfs hele TV-programma’s over gemaakt zoals: ‘van mijn centen’ of ‘over de balk’. Bijgaand een al wat ouder maar wel leuk voorbeeld daarvan: https://youtu.be/_inYoKxhs2o

Dan het Europarlement enerzijds en zijn subsidies anderzijds. Ik kan het helaas niet terug vinden maar ik heb een programma over EU-subsidies gezien waarin in een Oosteuropees land een geluidswal langs snelwegen werd gebouwd puur omdat dat EU-gesubsidieerd werd terwijl er een kilometer achter die geluidswal geen huis te bekennen was. Wel heb ik een ander programma gevonden waarin ‘elke belasting betaler op de hoogte gesteld van wat er met een groot deel van ons belastinggeld gebeurt’: https://youtu.be/nJtuPDBuACQ En het is nog een leuk filmpje ook dat behoorlijk werkt op mijn gevoel voor humor ondanks de blootstelling van de ridicule toestanden bij die EU ……van onze belastingcenten.

Conclusie: Er moet een andere politieke wind gaan waaien in Nederland en Europa en dan ook op fiscaal gebied maar dat vind ik al veel langer.
Reputatie 7
Badge +5
@Bert In mijn reactie aan jou van 15 april 2019 luidde het eerste citaat:
‘Jij kent toch ook de verhalen dat de belastingdienst brieven schrijft aan belastingplichtigen dat ze wat hen betreft geen aangifte meer hoeven te doen en jij weet toch ook dat je juist dan goed moet nakijken of je niets kunt terug krijgen bij die zelfde belastingdienst.‘

Ik was het al weer vergeten, kwam er net weer achter, maar die brieven zijn in een apart onderwerp besproken wat je hier kunt terug vinden.

En dat is weer zo’n enge actie van die zelfde belastingdienst. Brrrrrrrr.
Reputatie 7
Badge +6
Sterkte met alles, Leo.

Reageer