Consumentenbond.nl

Ga je nog meer betalen voor je betaalrekening?

• 26 februari 2018
  • 14 reacties
  • 1524 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3
Van de banken die dit jaar duurder worden, spant ING de kroon met een kostenstijging van 7 tot 10% voor de betaalpakketten. Klanten van de Rabobank zijn vanaf 1 april 2018 ook flink duurder uit (zoals N. Kochx al geconstateerd heeft, zie dit topic). Bij de meeste banken is de rente die je betaalt als je rood staat onveranderd hoog, terwijl de rente op de betaalrekening (die sommige banken geven) nog verder naar beneden is gezakt.

Ben je de kosten van jouw bank zat en wil je naar een andere bank, dan helpt de Overstapservice je daarmee. Wat je zelf moet regelen hebben we hier voor je op een rijtje gezet.

Wat ga jij doen? Stem op de poll of praat mee.

Stap jij over naar een andere bank, of blijf je waar je zit?

14 reacties

Ik las in het artikel dat mijn bank de kosten niet verhoogt. In het verleden heb ik Triodos gedumpt omdat ze erg veel geld vroegen voor erg weinig dienstverlening. Dat gaat met de overstapservice prima.
Reputatie 7
Badge +6
Bah ! Een grote ergernis , die bankkosten . Met al die automatiseringen hebben de klanten een groot deel van de administratieve handelingen overgenomen met als gevolg dat banken bijna geen personeel meer nodig hebben en daardoor enorm hebben kunnen besparen aan kosten. En toch laten ze ons steeds meer betalen ! Ooit was ING een voorbeeld voor andere banken en nu is het juist andersom ......
Reputatie 1
Badge
bij mijn bank gaan de kosten voor een betaal rekening per 1 juli ook om hoog.
en voor maandelijkse bank afschriften ga ik 0.60 cent betalen.dit koste voor heen niets.
ik kan ze ook uit printen op mijn pc maar dan krijg je een hele boel A 4 bladen waar ik niet op zit te wachten.dan maar 0.60 cent betalen.
ook is de rente op mijn spaar rekening erg laag.
maar over stappen naar een andere bank vindt ik te veel gedoe.
voor de rest ben ik wel tevreden bij de ABNAMRO.
bij alle banken is er wel wat. daarom stap ik ook niet over.
@Ingrid Zuurmond Bedankt voor dit topic en de links. Ik moet er nog eens goed voor gaan zitten om te bekijken naar welke bank ik overstap. Is de CB nog voornemens om voor het einde van dit jaar een compleet overzicht te verschaffen?

ING heeft zeker niet mijn voorkeur. Na de klantvijandige mededeling over het afschaffen van de TAN code verschenen er tal van reacties op hun community met als gevolg, dat ING hun community nu ook afschaft. Om het internetbankieren zoveel mogelijk te vermijden ben ik weer overgestapt op contant betalen en dat bevalt in elk geval prima.
Reputatie 3
Badge +3
@Lisa Boele, bedankt voor je reactie en mooi dat je er eens goed voor wilt gaan zitten om te bekijken welke bank het beste past.

De actuele gegevens vind je altijd op onze website. Daar vind je per betaalrekening oa de kosten, de oordelen van andere klanten (reviews) en onze panelleden (Bankenmonitor) en de scores van de Eerlijke Bankwijzer (bijvoorbeeld over het bonus- en duurzaamheidsbeleid van de banken). Bedoel je zoiets met een compleet overzicht?

Daarnaast zijn we bezig met een verbetering voor de vergelijker betaalrekeningen. Dan kun je door middel van het invullen van je persoonlijke voorkeuren de beste passende betaalrekening vinden.
@Ingrid Zuurmond Hartelijk dank voor de reactie. Ik ga ermee aan de slag.
@Ingrid Zuurmond Ik heb de site bekeken maar vind daar toch geen overzicht van de verschillende systemen die banken voor internetbankieren hanteren. Op de website van de bank die ik nader bekeek kom je dan terecht bij een handleiding van de geleverde apparatuur. Maar over het gebruiksgemak is daarmee niets gezegd en dat onderwerp vond ik ook niet terug in de vele reacties die bij de diverse banken vermeld staan. Ik gebruik geen smartfone en zou graag weten bij welke bank ik dan voor internetbankieren het beste terecht kan. Gaat de verbeterde vergelijker betaalrekeningen daar uitkomst bieden?
Reputatie 7
Badge +6
Dat is een ander onderwerp dan de steeds maar stijgende kosten van een betaalrekening , Lisa . Maar ik kan er wel iets over zeggen. Dit is in een ander topic deels aan de orde geweest . ING komt eind dit jaar met een alternatief voor mensen die geen smartphone kunnen of willen gebruiken ( en dat geldt ook voor mij ). Klanten van ABN-AMRO hebben een datalogger als ze niet per smartphone willen bankieren . Dat is een kastje waar je de betaalpas in stopt en de pincode moet intikken en daarna nog wat handelingen moet doet. Rabo heeft een soortgelijk systeem . Ik vermoed dat ING ook met iets dergelijks komt. Ik vind dat wel een makkelijk systeem omdat alleen de pincode onthouden moet worden en de andere stappen zijn ook simpel.
Ik heb dat topic ook gelezen en hield er de indruk aan over, dat de door ING gehanteerde TAN-codelijst toch uitblonk door eenvoud en gebruiksvriendelijkheid. Dat de ontwikkeling en invoering van geautomatiseerde betalingssystemen door de banken mede verantwoordelijk is voor de stijgende kosten van betaalrekeningen lijkt mij logisch en ik zie te weinig afweging van het nut van zulke kostbare systemen voor de rekeninghouder. De banken doen net alsof iedereen rijkhalzend uitkijkt naar weer een nieuw snufje op dit gebied en verhalen de kosten gewoon op hun rekeninghouders. Ik wil mijn bankzaken graag zo eenvoudig en vrij van electronica mogelijk houden en hoop, dat de door de CB verbeterde vergelijker betaalrekeningen daar straks van nut kan zijn.
Reputatie 7
Badge +6
Daar ben ik het roerend mee eens. Simpel en veilig . Meer willen de meeste klanten niet neem ik aan. En ophouden met ons steeds meer kosten in rekening brengen terwijl ze gigantische winsten draaien. De overheid had die banken moeten houden toen ze ze hadden . Veel te gevaarlijk en duur om ze aan onverantwoordelijke figuren over te laten met dollartekens in hun ogen.......
Reputatie 3
Badge +3
@Lisa Boele
In de nieuwe vergelijker kun je waarschijnlijk wel kiezen op welk manier je wilt bankieren (dus mobiel bankieren, internetbankieren of 'traditioneel' bankieren). Binnenkort gaan we ook een uitgebreid onderzoek naar internet- en mobiel bankieren doen. Goede suggestie om dan te kijken bij welke bank je nog zonder mobiel terecht kunt, terwijl je wel gebruikmaakt van internetbankieren. Ik neem het mee en houd je op de hoogte. Overigens werken alle banken, behalve ING, nu nog met paslezer, scanners en dat soort apparaatjes voor internetbankieren. Onlangs was echter in het nieuws dat Rabobank gaat stoppen met de scanner, hoewel dit apparaatje wel beschikbaar blijft (voorlopig?) voor klanten die deze wel willen gebruiken.
Reputatie 7
Badge +6
Goed plan , Ingrid. Alles eens goed op een rijtje . Rabo gaat die paslezers niet meer automatisch leveren aan nieuwe klanten , omdat een groeiend percentage die niet meer gebruikt. Wat dat voor de toekomst betekent is niet te zeggen met steeds nieuwe betaalmogelijkheden. In de praktijk is het zo dat als iets nieuws voldoende gebruikt wordt , dat men dan van de oudere systemen af wil . De klanten die dat niet willen hebben dan pech gehad , of het blijft nog een tijdje met een extra duur prijskaartje eraan.
@Ingrid Zuurmond
Fijn, dat de CB de moeite neemt om enige orde aan te brengen in de stortvloed van electronische betaalmogelijkheden. Door een ABN Amro rekeninghouder liet ik mij onlangs overtuigen van de eenvoud en het gemak van hun apparaatje met pinpas en inlogcode. Maar bij uw bericht over de Rabobank (afschaffing van soortgelijk (?) systeem) neemt de onrust alweer toe. Eenvoudig betalingsverkeer zou een nutsvoorziening moeten zijn. Het komt uiteindelijk neer op een vereffeningssysteem tussen banken onderling dat al heel lang bestaat en voor zover ik weet zonder problemen functioneert. Dat dan de klant wordt opgezadeld met zo'n wirwar aan steeds veranderende betaalsystemen vind ik eigenlijk onverteerbaar en zelfs vanuit het oogpunt van onderlinge concurrentie tussen banken niet te rechtvaardigen.
Reputatie 7
Badge +6
Ja , en al die ongevraagde flauwekul kunnen de klanten ook nog eens betalen via de in rekening gebrachte kosten en via de rente.

Reageer