Consumentenbond.nl

Ga jij creatief om met je spaargeld?

• 26 augustus 2019
  • 20 reacties
  • 11030 Bekeken

Reputatie 1
Badge +2
Met de lage spaarrente van tegenwoordig zoeken veel mensen naar alternatieven voor sparen. Maar investeren in riskante beleggingen vindt niet iedereen een prettig idee.

Wij spraken met 3 leden die creatief omgaan met hun spaargeld. De interviews zijn te lezen in dit gratis artikel. Ook vertellen we je meer over de postcoderoosregeling.

Laat jij je geld op de bank staan of zoek je een creatief alternatief?

20 reacties

Reputatie 7
Badge +5
En dat artikel is natuurlijk een must voor iedereen om te lezen, toch ........ Bert? 😁
Reputatie 1
Badge +2
En dat artikel is natuurlijk een must voor iedereen om te lezen, toch ........ Bert? 😁
100% mee eens, @F. den Oudsten !
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb de publicatie gelezen en petje af voor de heer F. den Oudsten hoe hij 10% rendement weet te behalen. Ik doe het hem niet na want ik weet niet welke fondsen ik dan moet nemen, en wat als het niet uitkomt. Ik heb ook 90% belegd, maar het zit allemaal in stenen.

Ik hou een spaarpotje voor onverwachte tegenvallers zodat ik niet naar de bank van lening hoef voor een nieuwe tv, wasmachine, koelkast of zo. Ik heb geen uitvaartverzekering, ben al op leeftijd, ik zorg dan dat er genoeg is om dat zelf te betalen. Dat is in feite al die uitgespaarde premie.

Alles wat daarboven uitstijgt los ik steeds mijn hypotheek mee af. Ik heb al circa 15 jaar variabele rente, die was altijd maar tweederde van de 5-jaars rentevaste. De rente verandert dan elke drie maanden maar hij is in die periode alleen maar gedaald. Wat ik dan uitspaarde kon ik mijn hypotheek extra mee aflossen.

Ik had vroeger een beleggingsrekening bij de ABNAMRO bank. Ik had dan de voorwaarden getekend dat ik dan met al mijn bezittingen over de hele wereld borg stond. Maar tijdens de crises rond 2010 moest ik ook voor pandrecht tekenen of de rekening opheffen. Pandrecht snapte ik eerst niet wat ze daar mee bedoelden. Maar als je daarvoor tekent kunnen ze dus je hele huis leeghalen als je verlies hebt gehad op je beleggingen. Dan heb je over je eigen spulletjes niets meer te zeggen. Dat vond ik een hele moeilijke. Bij verkoop bij Domeinen zag ik dat jouw mooie dure tv van €1000 niet per stuk wordt geveild, maar een hele pallet met die tv's. Hopla, hoogste bod €200 euro voor de hele pallet, jouw tv van €1000 brengt dan misschien €20 op. Ik zag dat niet zitten en ben toen maar gestopt met die beleggingsrekening. Beleggen in stenen leverde mij veel meer op dan die rekening.
Reputatie 7
Badge +5
Goed verhaal @Jan Zo zie je maar weer dat we toch allemaal verschillend zijn. Overigens beleg ik ook in vastgoed omdat die beleggingsfondsen dat ook doen en dus op een hele indirecte manier.
Reputatie 6
Badge +4
wij hebben 8 jaar geleden 'vakantiestenen' op een waddeneiland gekocht, naast goede huurinkomsten per jaar (ongeveer 8% rendement per jaar, onbelast), zijn die vakantiestenen nu ongeveer 50% in waarde gestegen in die 8 jaar.

En het softe rendement is dat je ook nog eens gratis overnachting hebt op een waddeneiland, buiten de verhuurdagen.

Een financiele glimlach kan ik niet onderdrukken 😉
Reputatie 7
Badge +5
Goed idee mijnheer @E.B.F. Stroeve een idee wat navolging verdient. Ik ben jaloers om zo veel vernuft!!!
Reputatie 6
Badge +7
Geachte leden, ik heb zelf al eens een topic gestart over het sparen en het huidige rentepeil. Ergo nog toen hing al in de lucht dat we voor ons spaargeld moeten gaan betalen. Het is wel een gesprek op verjaardagen en zo, al houden we die nu buiten en dan gaan de praatjes meer over het weer.
Ik heb uitgebreid geconverseerd met diverse geachte leden...... en heel veel geleerd. Echter blijkt het antwoord op deze topicvraag : beleggen. Ik ben het met geachte leden beleggers eens, zeker als leuke rendementen gehaald worden. Ik ben het met Jan eens als het ook anders gaat. En dat heb ik, weliswaar wat jaren terug meegemaakt. Heel wat beleggingsgeld kwijtgeraakt toen alle cijfers zakten, vooral de IT fondsen, in die tijd zo populair. Je bent dan alles kwijt
En al krijg je nu op je spaargeld niets meer, je geld behoud je nog wel.
Maar ik zat/zit nog met een ander probleem. Ik heb dus ook belegd, en bezit nog een klein restantje in fondsen. Maar toen ik ging beleggen was ik een stuk jonger.... en beleggen heeft tijd nodig (zeggen ze altijd). Nu ben ik, en mijn vrouw halverwege de 70, en de ouderdomskwalen zijn niet aan ons voorbijgegaan, en erfgenamen zijn er ook (helaas) niet. Dus waar bewaar je het geld voor, voor wie en voor je zelf voor je kwalen, want je mag en kan niet veel meer. Dus mijn vraag hoe zinvol is het nu voor mij? En is beleggen het enige alternatief. Ik zou graag wat andere alternatieven horen. Verder prima dit soort discussies, ik volg ze met genoegen en ben benieuwd of er nog andere slimme vondsten zijn. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +4
@leo, stenen kopen, goud kopen, duurzaamheid kopen, mogelijkheden genoeg. wat je met al die winst kan doen is uiteraard aan jezelf.
Reputatie 7
Badge +5
Weet je wat je kunt doen, Leo?

Je kunt altijd mij nog in je testament zetten want ik weet wel hoe ik het moet beleggen. Zo weet je zeker dat je geld, weliswaar postuum, te zijner tijd goed belegd wordt.

Een andere mogelijkheid is om je beleggingen nú te verkopen, een flinke voorraad geld achter de hand te houden voor eventualiteiten en er voor de rest leuke dingen mee te doen. Ga met je vrouw twee keer per week naar een goed restaurant, geniet er van, neem gezonde maaltijden (en dus geen bami, nasi, patat, sate met kroepoek enz) maar echt gezonde maaltijden. Gezonde voeding heeft ook nog een genezende werking en dus is het alleen maar goed voor jullie. Indien en voor zo ver je dat nog niet in huis hebt, koop ook een goede hometrainer (vanaf € 300,- heb je een goede en ik weet waar ik over praat want ik heb er een van € 600,- in mijn huiskamer staan) zoals bijvoorbeeld een FitBike Ride5 (ik heb een ander merk) waardoor je ’s-Avonds ontspannen voor de TV je kilometers kunt maken op een hele lichte weerstand. Je lichaam zal je er dankbaar voor zijn. En het kan alleen je gezondheid (en die van je vrouw) ten goede komen.
Reputatie 6
Badge +7
Beste @E.B.F. Stroeve en @F. den Oudsten . Dank voor jullie antwoorden. Ik meen het echt serieus. We, mijn vrouw en ik hebben uiteraard AOW, mijn vrouw had kleine pensioentjes die zijn afgekocht. Ik heb een pensioen van Grafische bedrijven NVJ (pensioen journalisten) en een pensioen van Zorg en Welzijn (medische vak, farmacie enz.) Door breuk zijn deze pensioenen niet groot. In de slechte spaar- en beleggingstijd heb ik lijfrente gekocht (toen volop voordeel en hulp van de fiscus). Alles tezamen heb ik het best goed, noem het goed modaal. Wat geld opzij leggen, want je weet maar nooit, kost nu geld, naast alle diensten van de bank die je moet betalen, is een bank dan zo interessant en positief. Beleggen bij een bank kost ook geld, maar bij een positieve koers en winst heb je wel voordeel maar...... geen garantie. Wellicht bij Frans en/of al dan niet postuum in zijn testament, dan heb ik wellicht het gevoel dat ik het goed heb gedaan, maar heb je nog gevoel als je dood bent. Dus het geld uitgeven en er wat van profiteren is echt zo gek niet, in mijn geval, oudere mensen enz. Er gaat al het één en ander naar een goed doel, bijv. ons eigen huis e.d., maar wat is een goed doel. Daar maar niet over discussiëren, ik ben al zo lang van stof. Maar daarom dank voor alle adviezen, we zijn er echt mee bezig. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +5
Is goed Leo, het topic is natuurlijk de vraag van de TS: 'Laat jij je geld op de bank staan of zoek je een creatief alternatief?'

In het onderwerp van die rente die onder nul zakt hebben we het al voldoende gehad over wat te doen. De alternatieven die ik heb genoemd zijn natuurlijk niet erg creatief maar zo zal de TS zijn vraag ook niet bedoeld hebben.

Ik kookte zelf, ben daar inmiddels ook weer mee gestopt, heb deze morgen als vrijwilliger in de (nog relatief koele) tuin gewerkt, heb afgelopen middag uit gegeten in een verzorgingshuis en heb bij thuiskomst wat heerlijke maaltijden gehaald bij de slager op de hoek voor morgen en overmorgen. Voor fietsen buiten of op mijn hometrainer is het nu iets te warm maar die hitte gaat ook weer over.

Met andere woorden, ik doe wat ik jou ook aanbeveel, heb vandaag veel geld uitgegeven aan alleen maar eten en ik heb het daar ontzettend mee naar mijn zin en verheug me al op het opeten van die maaltijden morgen hoewel ik daar volgens sommigen als roker geen plezier aan kan beleven omdat smaak en reuk verloren zouden gaan. Maar geloof me, daar klopt niets van.

Waarom ik dit nu allemaal vertel? Tja, weet ik eigenlijk zelf niet, gewoon omdat ik dat leuk vind geloof ik.
Reputatie 6
Badge +7
Hallo Frans. Ik heb geen problemen met wat wetenswaardigheden over elkaar. Zelf ben ik ook zeer open over mezelf, te open wellicht. Van mij mag iedereen weten wat ie wil, uiteraard voor zover ik het kwijt wil en niet te privé wordt zoals juist je pincode.
Maar als je zoals ik al meldde tegen de helft van de 70 gaat, heb je nu eenmaal ouderdomskwalen, en soms of sommige mensen wat veel, te veel vind ik zelf. Ik heb geen probleem ze te benoemen om anderen er wellicht mee van dienst te zijn. En ik benoem altijd: toch maar positief te blijven. Al moet ieder weten wat ie doet, maar ik beveel eruit stappen niet aan. Probeer je zinnen te verzetten en doe zoals jij nu vertelt. Als je eten lekker vindt, ga dan eens uit eten of koop eens bijzonder eten. Dat laatste vind ik ook wel bijzonder. Jammer dat we in dit gehucht niet veel hebben, we hebben niet eens een slager, ja van AH. Maar bij de kleine basis AH van ons is niet veel echt bijzonders.
Blijft dat ik wel vind, dat je niet al je geld ineens moet uitgeven. Een echte Hollander bewaart iets voor later. Dus daarvoor blijf ik altijd in. Maar grote bedragen sparen of beleggen doe ik niet meer. We geven het nu uit, kopen meer, vermaken ons meer, al is het in eigen huis en tuin. Ik ben dus altijd geïnteresseerd in allerhande alternatieven, maar het wijkt vaak af van de topic, en al lang van stof zijnde, leidt dat tot menige terechtwijzing. Groeten en straks wel te rusten, Leo.
Reputatie 7
Badge +5
' Ik ben dus altijd geïnteresseerd in allerhande alternatieven, maar het wijkt vaak af van de topic, en al lang van stof zijnde, leidt dat tot menige terechtwijzing.'

Ik vind dat je hier volledig on topic ben gebleven Leo. Welterusten.
wij hadden 65 duizend euro op een bonusrenterekening van de ING staan; voorwaarde voor de bonus is dat je na 1 jaar tenminste dat bedrag op je spaarrekening hebt staan. Dat hadden we, dus kregen we 23 euro rente en 12 euro bonus.. Heb het nu op een 1-jarig deposito gezet bij de Leaseplanbank ( veel particulieren leasen tegenwoordig ook al hun auto ), zij geven ook geen vermogen aan rente maar toch nog altijd VIJFTIEN keer zoveel als de ING.
Wij krijgen ook met regelmaat aanbiedingen met/van hoge rendementen, al dan niet onder AFM toezicht; ik denk dan altijd: als ik wist waar ik risicoloos zoveel rendement kan maken zou ik daar mijn eigen geld insteken en het niet delen met anderen ook niet op deze plek..
België heeft negatieve rente voor de consument al verboden; Duitsland is er mee bezig.. Nederland denkt het wel te kunnen invoeren? En dan ook nog transactiekosten en opnamekosten berekenen en betalen voor je bankpas, ik dacht het toch niet.
En het wordt tijd dat de vermogensrendementsheffing over het vermogensrendement geheven gaat worden, nu raak je bij een rente van 1,2 % ( wat geen enkele bank biedt ) jaarlijks als een stukje van je eigen geld waarover je al belasting hebt betaald kwijt..
Reputatie 7
Badge +5
@Familie de Kroon Over die box 3- onzin is hier al genoeg geschreven en ik onderschrijf uw mening. Als u daar belangstelling voor heeft dan kunt u daar onder de volgende link voldoende over lezen.

https://community.consumentenbond.nl/geld-verzekeringen-6/nieuwe-heffing-box-3-wat-vind-jij-ervan-2307/index5.html
Ik weet dat ik op een wat ouder topic reageer maar ik vond het echt erg boeiend om te lezen.

En ik kan zelfs nog een bruikbare tip hieraan toevoegen: neem een creditcard en zorg er vervolgens voor dat je een (ruim) positief saldo op je rekening hebt staan. Dit ga je meestal niet redden met een creditcard die je via je bank krijgt, maar bij een bank als ICS (deze voeren de Visa creditcard en Mastercard) kan je een stevige rente krijgen als je een substantieel bedrag op je rekening hebt (en laat) staan.

Als een bedrag van minimaal E500 plaatst dan kan je een rente van 0,15% per jaar krijgen, zie ook deze FAQ entry. Enige probleem: bij mijn weten is ICS geen erkende bank en zal de Staat dan ook niet voor E 100,000,- garant staan zoals bij systeembanken. Dit staat wel in hun FAQ maar ik kan hun niet terug vinden in het lijstje van systeembanken.

Maar... ik kan hier een denkfout maken, wellicht dat iemand mij hierin aan kan vullen?

Wel kan ik zeggen dat ICS al een hele tijd meegaat, ik heb hier vroeger ook gebruik van gemaakt en mijn kosten werden min of meer door de rente vergoed. Ofwel een 'gratis' credit card.
Reputatie 6
Badge +7
Beste @ShelLuser , beste Peter. Het is helemaal juist wat je stelt. Ik heb al jaren een ICS Card, van de ANWB (maar dat maakt niet uit, alleen qua kosten één der voordeligste). Omdat ik nogal veel bestel op Internet betaal ik met de Card, heeft ook vele en vele voordelen (als de webshop in gebreke blijft wordt gestorneerd, artikelen zijn verzekerd (gouden card zelfs een jaar)). Maar om nu niet steeds het te betalen bedrag erop te moeten storten, staat er constant een bedrag op de Card...... en inderdaad dat levert rente op. Ja nu ook niet zo veel, maar een enkel jaar geleden was het nog 4%. Maar je tip is wellicht voor anderen ook interessant, je raakt in elk geval je geld niet kwijt, wat bij beleggen wel kan. Overigens dit is inderdaad een wat oude topic. Groeten Leo.
Reputatie 3
Badge +5
Reacties bij dit topic van een paar weken terug plaatsen is geen probleem hoor @ShelLuser en @L.J.F. de Ruiter - het is immers een actueel onderwerp!

De Consumentenbond heeft zelf deze week nog onderzoek gedaan naar wat consumenten met hun spaargeld gaan doen wanneer de spaarrente negatief wordt. Voor wie geïnteresseerd is, lees het nieuwsbericht hier: Spaarders massaal in beweging bij negatieve rente
Reputatie 7
Badge +6
Het wordt nergens gezegd, maar als je je spaargeld van je spaarrekening afhaalt en op je betaalrekening zet en je spaarrekening opheft, hoef je toch geen negatieve rente te betalen?

Ander probleem, als iedereen zijn spaargeld van de bank haalt, hoe krijgt de bank later in de toekomst de mensen dan weer zo gek om hun geld op een spaarrekening bij de bank te zetten?
Het wordt nergens gezegd, maar als je je spaargeld van je spaarrekening afhaalt en op je betaalrekening zet en je spaarrekening opheft, hoef je toch geen negatieve rente te betalen?
Zeker wel. Dat noemen we de kosten voor je betaalrekening. Feitelijk betalen veel mensen al geld om hun geld te mogen opslaan.

Reageer