Consumentenbond.nl

Geboortedatum ter controle

• 21 september 2019
  • 12 reacties
  • 472 Bekeken

Reputatie 6
Badge +5
We leven nu in een tijd dat we alles moeten toetsen aan de AVG
Ik kom nog steeds overal de vraag tegen: "Wat is uw geboortedatum"
Bijvoorbeeld voor een klantenpasje van een winkel.
Gisteren nog bij een bestelling bij bol.com
Ze willen me namelijk een geschenk sturen op mijn verjaardag.
Ik geef overal, nu een andere datum op.

Van een kleding winkel krijg ik al jaren lang een kortingsbon op mijn verjaardag.
Ze weten de datum en mijn adres, omdat ik met mijn creditcard daar ooit betaald heb.

Op een of andere idiote manier is de geboortedatum ook een soort pincode geworden.
Dat was bijvoorbeeld zo bij mijn eerste creditcard.
Daar mocht je ook een andere datum kiezen.
Ik had toen de geboortedatum van Napoleon Bonaparte als de code.
Dat systeem was na 2 jaar verdwenen.

Zouden we het niet moeten omdraaien dat de geboortedatum geen controle getal meer is voor belangrijke dingen, zoals bankzaken. Het is namelijk in mijn beleving de aller domste pincode.

Maar als ik mijn energieleverancier bel, moet ik mijn geboortedatum vertellen als toegangscode om iets gewijzigd te krijgen. dat is toch extreem idioot in deze tijd.

12 reacties

Reputatie 7
Ik heb nooit een geboortedatum als identificatiecode hoeven noemen, soms wel ter verificatie maar dat is bij de huisarts, ziekenhuis, apotheek, bank en voor mijn moeder bij de WLZ.
Ik ben ook van mening dat we een beter systeem zouden moeten hebben voor identificatie én verificatie en iets dergelijks zouden we ook zonder problemen kunnen maken maar juist de bescherming van de privacy en de beperkingen in het gebruik van het sofinummer maken dat onmogelijk. Daarom heeft iedere bank daar iets voor "geknutseld" en doet de rest het met flauwekul als je geboortedatum, dat ontzettend geheim is, not!
Reputatie 7
Wat zouden ze nog meer moeten bedenken. Je BSN nummer is net zo privé als je pincode. Overal heb je een klantnummer, dat kan gekoppeld zijn aan je geboortedatum of huisnummer en postcode, je geboortedatum verandert niet, huisnummer en postcode dikwijls wel. Bij de belasting zoeken ze op je BSN nummer als je belt maar dat is natuurlijk logisch.
Reputatie 7
Badge +7
We komen veel in ziekenhuizen en daar moet je bij iedere balie, bij de verpleegsters en ook n bij de schoonmakers en schilders, onderhoudsmonteurs en noem maar op, de geboortedatum melden. Om te kijken op je nog niet dement ben o.i.d.. Nou volgens mij zijn al die vragenstellers dement Om een ziekenhuis binnen te komen is er strenge bewaking dan aan de grens, of bij Schiphol of andere bedrijven. Ik laat mijn geboortedatum maar op mijn voorhoofd tatoeëren, ben ik van al dat gevraag af. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +5
Ik ben ook van mening dat we een beter systeem zouden moeten hebben voor identificatie.

De banken hebben iDIN er voor bedacht.
Ik vind dit helemaal geen taak voor banken.

De overheid moet iets beters bedenken.
Nooit meer een kopie van een ID kaart of andere wazige methodes.
Helaas, is de overheid heel erg onhandig in dit soort zaken.
De chip in de ID kaart zou de oplossing zijn, zij men ooit.
Er is ook een app in de playstore die de hele ID kaart draadloos uitleest en verstuurt per mail inclusief foto. De toegangscode voor de data staat op de ID kaart gedrukt.

Ik ben ook van mening dat we een beter systeem zouden moeten hebben voor identificatie.De banken hebben iDIN er voor bedacht.
Ik vind dit helemaal geen taak voor banken.

De overheid moet iets beters bedenken.
Nooit meer een kopie van een ID kaart of andere wazige methodes.
Helaas, is de overheid heel erg onhandig in dit soort zaken.

Daar is maar één reden voor en dat is dat vanwege allerlei privacy overwegingen men de zaak met twee handen op de rug probeert te regelen. Met een goed systeem voor online identificatie en verificatie zouden we ook af zijn van dat krampachtige gedoe rond het sofinummer en de ID-kaart. Al die pruts beveiligingssystemen van de banken zouden overbodig zijn. Identiteitsfraude is bijna onmogelijk maar helaas, voor al die problemen hebben we een mooi stuk privacy gekregen dus daar zullen we dan maar blij mee zijn.
Reputatie 7
Ik denk niet dat identiteitsfraude bijna onmogelijk is, ik weet ook niet hoe makkelijk het is maar die lui die zich daarmee bezighouden zijn niet op hun achterhoofd gevallen.
Ik denk niet dat identiteitsfraude bijna onmogelijk is, ik weet ook niet hoe makkelijk het is maar die lui die zich daarmee bezighouden zijn niet op hun achterhoofd gevallen.

Ik merk dat ik mij verkeerd uit elkaar gedrukt heb. Ik bedoel dat onder die omstandigheden identiteit fraude bijna onmiddellijk zou zijn, dat is niet de huidige situatie waar men het feit dat je een sofinummer of een geboortedatum kunt noemen beschouwd als verificatie.
Reputatie 6
Badge +4
is er iemand die wel eens op het idee gekomen is dat de geboortedatum gevraagd wordt omdat er nou eenmaal meerdere (bv) de Ruiters in 'het systeem' staan en dat dan de geboorte datum makkelijker zoekt dan voorletters/voornamen icm een achternaam?

we zoeken wel erg snel naar het negatieve....
Reputatie 7
Badge +7
Beste @E.B.F. Stroeve. Dat is bij mij het eerste opgekomen. Het is ook nu niet de bedoeling deze discussie weer in voor en tegen te beëindigen, hoewel dat de geëigende weg is, we verschillen beiden van mening.. ik heb u al eerder gezegd en anders zeg ik het nu weer, ik ben niet negatief geboren. Ik ben dus ook niet tegen een centrale receptie, met wat meer mensen daarachter die aldus al je gegevens controleert en slechts één keer vraagt naar je geboortegegevens. Is daar iemand tegen???? Maar bij ieder balie dezelfde vragen, aslsof je debiel bent, daar mag van mij ieder tegen zijn, want dat kan anders en is niet nodig. Groeten Leo.
Reputatie 6
Badge +4
maar iedere balie moet toch weer jou gegevens opvragen uit het systeem? en dan willen ze graag snel de juiste de Ruiter vinden tussen al die andere de Ruiters en dan is een geboortedatum het makkelijkst als extra zoekterm, niet meer en minder dan dat, heeft toch niks met debiel te maken?!?!?!

ps, de Ruiters kunnen uiteraard ook Stroeves zijn, ook daar staan hele batterijen van in het systeem.
Reputatie 7
Badge +7
Best E.B.F. Stroeve, ik begrijp het echt wel, maar vindt het ook overdreven bij iedere balie je geboortedatum zeggen. Bij een volgende vraag heb ik dat dan al 4x gezegd in een minuut tijd. Dan ligt het allemaal aan mij en voel ik me debiel, een idioot zoiets tig keer te moeten herhalen. Ik denk bij een zwakzinnige instituut terecht gekomen te zijn, robotachtige figuren, sciencefiction figuren terecht gekomen te zijn, Groeten Leo.

Reageer