Consumentenbond.nl

Geef jij je autosleutel makkelijk uit handen?

Badge
  • Consumentenbond team
  • 15 reacties
Vertrouw jij je auto weleens toe aan een ander of gruwel je al bij het idee dat iemand anders in je auto rijdt?

Als er wat met de auto gebeurt wanneer je hem uitleent, zijn de (financiële) gevolgen in principe voor jou. We zijn benieuwd of je hier rekening mee houdt en naar je ervaring met het delen of uitlenen van je auto.

Geef je makkelijk je autosleutels aan een ander en hoe ga je om met eventuele schade door de ander? Laat een reactie achter!

7 reacties

Heb daar nare ervaring aan over gehouden, mocht zelf via mijn verzekering opdraaien voor de schade en ook nog € 45,00 euro toe betalen, even uitlenen, alleen nog bij hoge nood.cees.
Ik begrijp dat schade aan je auto bij gebruik door een derde niet vergoed wordt door een verzekering. Klopt dat?
Badge
Als je je auto een keer uitleent (zonder daar geld voor te vragen) ben je meestal wel verzekerd voor de schade die dan veroorzaakt wordt. Dat kan je wel voelen in je eigen portemonnee als daardoor je premie omhoog gaat en/of wanneer je een eigen risicobedrag moet betalen. De auto is namelijk op jouw naam verzekerd. Je kunt bij het uitlenen van je auto afspraken maken over de (financiële) gevolgen van schade. Nationale Nederlanden heeft nu ook een pilot met een tijdelijke autoverzekering voor de lener van je auto. Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is.
Reputatie 7
Als je een casco verzekering hebt, al dan niet volledig, dekt de verzekering ook als je je auto hebt uitgeleend. Wel rekening houden met het eigen risico. Je kunt degene aan wie je je auto uitleent vooraf laten weten dat je ervan uitgaat dat hij of zij dat betaalt, zo niet, dan gaat hij maar naar een verhuurbedrijf. E.e.a. heeft wel gevolgen voor je schadevrije jaren.

Voor je WA dekking maakt het niet uit wie rijdt, bij schade aan anderen,

Als je alleen een WA dekking hebt is schade aan eigen auto voor rekening van degene aan wie je je auto hebt uitgeleend of voor eigen rekening, ook daar kun je beter een goede afspraak over maken.
Reputatie 7
Badge +6
Dat heeft mij een totall loss opgeleverd en een fikse terugval in de schadevrije jaren , dus niet weer tenzij er een zeer dringende reden is. En dan nog alle gedoe en geregel wat er bij komt kijken......
Een kennis van me liet een vriend rijden die schade veroorzaakte en die zei "ik betaal niks, je bent immers verzekerd". De kennis was dus mooi zijn no-claim korting (en vriendschap) kwijt over vele jaren. Ik leen daarom nooit mijn auto uit vanwege de verzekering risico's..
Reputatie 7
Badge +5
@Harmen B Dat is ook exact de reden dat ik onze auto nooit, maar dan ook nooit uitleen.

Reageer