Consumentenbond.nl

Geld lenen als 60-plusser

• 22 februari 2021
  • 10 reacties
  • 318 Bekeken

Ik heb een goed inkomen, een eigen huis met overwaarde en geen financiële verplichtingen anders dan mijn hypotheek. en toch krijg ik geen lening van de bank. Iemand hier ervaring mee?

10 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Er zijn wel eens onterechte registraties . Verder is niet iedereen er van doordrongen of en zo ja wanneer een dergelijke registratie plaatsvindt denk ik , Deen . Al met al reden temeer om naar de reden van afwijzing te vragen en actie te ondernemen als er inderdaad een onterechte registratie is . 

Heeft de bank geen reden gegeven ? Is er misschien sprake van een negatieve BKR-registratie ?

Klagen dat je als zestiger geen lening meer krijgt en dan zou blijken dat de bank dat gedaan te hebben vanwege een negatieve BKR registratie? Ik hoop werkelijk niet dat iemand zo zijn eigen en andermans tijd verspilt.

Reputatie 7
Badge +6

Heeft de bank geen reden gegeven ? Is er misschien sprake van een negatieve BKR-registratie ?

Reputatie 5
Badge +4

Ik heb een goed inkomen, een eigen huis met overwaarde en geen financiële verplichtingen anders dan mijn hypotheek. en toch krijg ik geen lening van de bank. Iemand hier ervaring mee?

Of je overwaarde hebt of niet speelt geen rol, maar het feit dat je na jou pensioen nog de hypotheek + lening kunt betalen.
Daar zijn regels voor.
Ik kon net als @basic op mijn 64e ook nog gewoon een hypotheek krijgen.
Ze willen alleen weten of je met jou pensioen inkomen met vaste lasten nog genoeg over houdt om de lening/hypotheek terug te betalen.
Dat speelt al vanaf je 57e een rol.

Reputatie 3
Badge +3

Welke lening zou je willen hebben. Er zijn veel leenvormen. Persoonlijke leningen of hypothecaire leningen. Ik heb 2 jaar geleden ook mijn hypotheek als 60 plusser nog kunnen verhogen. Ik schrok van de hoeveelheid papieren die ik moest aanleveren. En dat bij de bank waar de hypotheek al liep. Ik heb het verder probleemloos kunnen krijgen omdat de overwaarde groot was en toekomstig inkomen (pensioen) ook voldoende was. Misschien is dat bij topic starter wat anders.

Reputatie 7
Badge +4

we weten nog niet om wat voor lening het gaat. aangezien je blijkbaar behoorlijk in de slappe was zit zal het niet om een paar tientjes gaan maar om substantieel geld. En dan moet er vanuit de wetgeving gewoon een risico profiel gemaakt worden.

Reputatie 2
Badge +3

Google keert me al snel dat afhankelijk van de vak de maximale leenleeftijd tussen de 69 en 75 ligt

Nu heeft u nog een goed inkomen maar is dat straks met uw pensioen ook nog zo.

Uw huis heeft misschien wel veel overwaarde maar om die te verzilveren moet u uw huis verkopen. Een huurwoning is niet zomaar gevonden tenzij u 1000+ per maand gaat betalen. Een nieuwe woning kopen kan ook maar dan moet u geld af hebben voor de kosten koper te betalen, te overbieden en hypotheek adviseur te betalen.

En overwaarde klinkt leuk maar stel u heeft ooit gekocht voor 3 ton. De overwaarde is 60000. Maar de woning die u terug gaat kopen was ooit 3,6 ton maar kost nu 440.000. want die is dus ook. Flink meer waard geworden. Waarom heet het overwaarde???

Feitelijk bent u steenrijk. Maar volgens de bank toch een risico. Dus op naar een andere bank of een bedrijf als. Decam. Die zijn wat soepeler (en duurder)

Er zullen zeker partijen zijn die graag zien dat u de economie mede draaiend houdt maar deze bank ziet dan liever dat u dat met uw eigen geld doet dan met hun geld.

als ik de economie mede draaiend moet houden ben ik van waarde. als ik iets wil lenen ben ik een oudere. Tsk

Niet persoonlijk maar banken geven niet graag ongezekerde leningen aan ouderen.

Reageer