praat mee

Generatiepact-regeling: iets voor jou?

• 2 June 2022
  • 14 reacties
  • 428 Bekeken
Generatiepact-regeling: iets voor jou?

Stel je werkgever biedt een generatiepact-regeling aan. Met deze regeling kan je 1 dag minder gaan werken, lever je een halve dag salaris in en hou je je volledige pensioen opbouw. Zou je daar dan gebruik van maken? En hoe besteedt je dan je extra vrije dag?

14 reacties

Bestaat zoiets nog met de personeelstekorten van dit moment?

Ik denk dat het juist een goed instrument kan zijn om mensen langer aan het werk te houden. Door mensen meer ruimte te geven om “bij te komen” en eigen tijd te geven, blijf je ook fitter en meer plezier houden in het werk. Misschien zelfs wel productiever. Maar mijn pensioenleeftijd is nog ver weg, dus ben heel benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.

Reputatie 7
Badge +6

Voor mij te laat . Best kans dat ik dat toen wel gewild had . Die extra vrije dag had ik prima kunnen gebruiken doordat allerlei plannen en klussen wegens tijdgebrek bleven liggen . Echter ook toen was er personeelsgebrek waardoor we juist veel meer uren moesten draaien en weigeren van overuren niet getolereerd werd .  Men bood ons verder regelingen aan om na einde dienstverband in een of andere vorm toch door te blijven gaan . 

Reputatie 5
Badge +3

Ik heb die mogelijkheid gehad om een dag minder te werken en daarvoor wat salaris in te leveren. Ik heb het niet gedaan om niet financiële redenen. Die gelden nog steeds. De regeling bestaat niet meer in de huidige vorm. Nu nog gaan doen kost veel meer geld. Nu zo dicht tegen het pensioen aan zal ik in een klap van 1 fte naar 0 fte gaan. Dat vind ik nog wel een dingetje, waar ik mij hoop goed op te kunnen voorbereiden.

Reputatie 7
Badge +5

die regeling is sinds een maand onderdeel van onze cao, lijkt me prima, als ik ervoor in aanmerking kom. 

Reputatie 5
Badge +5

@Carola van Dorp De vraag is makkelijker gesteld als uitgelegd of ingevuld.

Al dit niet je interesse heeft, hoef je natuurlijk niet verder te lezen en/of ook deze (mijn) keuze te maken!

Generatiepact-regeling, vroegpensioen, deeltijdpensioen en pensioengerechtigdeleeftijd en eigenleeftijd, zijn wel de zelfde handvaten aan de pensioendeur om die te openen.

De voorwaarden b.v. aantal dienst jaren, spaarbuffer, maar er zijn er nog meer, maken dit toch voor veel mensen niet haalbaar of onbereikbaar.

En hoe dichter je (met of zonder kwalen) de “eindstreep” nadert hoe meer je bewust gaat worden van wat er dan nog in de portemonnee komt.

Ook de mensen die zich er wel in verdiepen, durven hier dikwijls zelf geen keus in te maken.

Voorlichting door vakbond, pensioenfonds, werkgever of pensioenvoorlichter zijn uiteindelijk allemaal gericht op gezond doorwerken tot de “pensioengerechtigde” leeftijd.

(even los van het feit dat de dekkingsgraad en andere argumenten altijd aangevoerd worden om niet eerder te stoppen).

Wil ik dit en veel anderen dit ook, je voortslepen met een dag minder tot aan de “verhoogde” pensioengerechtigde leeftijd?

AOW leeftijd 65 is inmiddels allang geen begrip meer!

2 jaar langer door werken of één dag minder per week, verlengd mijn leven niet met 2 jaar, de eindleeftijd is immers voor iedereen al vastgesteld!

Keuze maken:

Dat is voor ieder zijn persoonlijke situatie.

Ik heb niet gekeken hoeveel ik “minder” zou krijgen, maar in mijn situatie: wat heb ik nog “nodig” om alle kosten te dekken om nu en later niet in de problemen te komen! 

De levensstandaard iets aanpassen is soms onoverkomelijk.
En let op, de keuze bij het pensioenfonds is “definitief”.( Generatiepact-regeling 2025)

Voor mij geld dit alles niet meer, maar voor mijn vrouw, nog 7 jaar te gaan, heb ik (wij) gerekend dat als zij 7 jaar eerder zou stoppen,

en met de 7 jaar eerdere, dus lagere pensioensuikering, wij toch nog prima rond kunnen komen, levensjaren kun je toch niet bij kopen!

(hierin is ook meegerekend dat haar pensioenuitkering nog in het tarief voor werkenden valt)

Uiteindelijk was het verschil netto maar een paar honderd euro, er vallen een paar premies af.

Moet er wel aan toevoegen dat haar “ouderdomspensioen” dan nog iets lager wordt maar met mijn nabestaandenpensioen😢is daar ook weer rekening mee gehouden.

En hoe ik (wij), onze “vrije” dagen indelen: voor ons nu elke dag vakantie en samen van het leven genieten,

later kan soms eerder zijn dan je denkt.💀

Reputatie 6
Badge +5

Bestaat zoiets nog met de personeelstekorten van dit moment?

Jazeker, het staat ook in onze CAO en ik heb er ook gebruik van gemaakt tot december vorig tot ik met pensioen ging.
Of het blijft is onzeker, het is beperkt tot 2024 of daar in de buurt.
Het hangt van CAO onderhandelingen af of het daarna blijft.
Geld was ook geen probleem, ik had nog een levensloop potje waar ik ook net tot eind vorig jaar gebruik van kon maken, maar ook zonder dat potje is het financiële nadeel maar beperkt en had ik het ook gedaan.

En dan de vraag wat doe je met die vrije tijd, tja, wat doe je met de vrije tijd als je met pensioen gaat die stap is nog veel groter.
Ik was al van 5 naar 4 dagen gegaan en het laatste jaar van 4 naar 3 dagen.
De tijd gevuld met hobby’s waar je anders niet aan toe kwam.
Ik denk dat de meesten denken: later als ik met pensioen ben dan…..
Niet mee wachten, nu doen.
Er zitten ook nu nog steeds te weinig uren in een dag, te weinig dagen in een week en te weinig weken in een maand om alles te doen wat ik wilde doen.

Vroeger was het normaal, dat je naar je pensioen steeds minder ging werken.
Je kreeg een functie met minder stress.
Velen maakten er gebruik van.
Ineens was het weg.
Ik heb vele collega's in de krant zien staan, kort na hun ontslag of pensioen.
Sommige hebben afbouwen echt nodig.

Mijn vorige werkgever zou zeggen met zo'n regeling.
Doe het op vrijdag, dan kun je mooi op zaterdagmorgen nog even fris komen overwerken.

Ik zou wel willen, maar met nog geen 1500 in de maand gaat dat niet lukken  met de extra vrije tijd zou ik vrijwilligerswerk gaan doen, bijv. via Sydion

Reputatie 5
Badge +5

@Peter Hobbelen Dit is voor ieder best wel een zware/moeilijke afweging en soms niet meer te wijzigen!

Soms speelt gezondheid of sociale omstandigheden een grote rol mee en is er geen keuze mogelijk.

Ik heb zelf niet gekeken hoeveel ik “minder” zou krijgen, maar in mijn situatie: wat heb ik nog “nodig” om alle kosten te dekken om nu en later niet in de problemen te komen!

Een heel vervelend spreekwoord of gezegde wat nu weer voor veel mensen toepasselijk wordt.

”wie niet ……… of die niet erft, die zal werken tot hij …….”

In mijn cao staat ie voor de 2e keer. Ik vind het een mooie manier om af te bouwen, zowel financieel als werktijd. Je kan ook nog kiezen voor (een percentage) opbouw pensioen te blijven doen, of die ook net zoveel minderen als je werktijd en salaris.

Ik ben vanuit de Ondernemingsraad aanwezig bij de cao-overleggen tussen vakbonden en werkgever en weet dat het een dure regeling is. Met de vergrijzing die gaande is zal dit de komende jaren toch gaan verdwijnen verwacht ik. Zeker nu de ‘altijd blijven leren’ credo overal wordt omarmd zal het geld in de leerpot worden gestort gok ik. Erg jammer.

Reputatie 5
Badge +5

@AndereDre De achterliggende gedachte is net als met de eerdere ADV (ATV) regeling:

ouderen maken plaats voor de jongeren.

De extra lasten die op de werkgever drukken?

Het was en is een goede (dure?) regeling om de oude ouwetjes weg te saneren en ruimte te maken voor de jongere generatie.

Ik heb in mijn werkzame leven niet mee gemaakt dat die uren,dagen, aan/ingevuld werden door jongeren.

Prima regeling om van die ouwetjes af te komen, de uren werden opgevangen door het overige personeel.

(mensen schepje er boven op drukte in het bedrijf)!!

Meer arbeidsplaatsen, nee dus, kosten besparing op arbeidsloon, ja dus.

Meer mensen (parttimers erbij aannemen) om de ADV uren op te vullen nooit meegemaakt.

Het is wel vreemd dat al die regelingen, na soms zeer korte tijd, weer worden afgebouwd.

Bij ons worden de uren wel degelijk opgevuld, meestal niet met jong personeel, daarvoor zijn de open gevallen fte te klein voor, maar is er uitbreiding bij zittende medewerkers.

Maar ben het met je eens dat dit ook heel anders geregeld kan/gaat worden.

Gezien de vergrijzing zal dit concept vast verdwijnen, het is duur en straks zijn er te veel gegadigden om het nog aantrekkelijk en betaalbaar te houden. Nu doen er bij ons zo'n 12 personen mee met een looptijd van max 3 jaar en keuze tuseen 10, 20 of 30 % minderen en is er alweer 1 miljoen uitgegeven.

Reputatie 5
Badge +5

@AndereDre 

Bij ons worden de uren wel degelijk opgevuld, meestal niet met jong personeel, daarvoor zijn de open gevallen fte te klein voor, maar is er uitbreiding bij zittende medewerkers.

Maar ben het met je eens dat dit ook heel anders geregeld kan/gaat worden. 

Dat is per bedrijfstak soms anders geregeld, aantal mensen is niet de kosten, als je loonkosten rekent van b.v. 2 volledig salaris -30%uren kan je voor die kosten, meerdere uren/dagen jongere opleiding of stageplekken invullen.

En die jongeren presteren soms net zoveel als de (te lang) zittende ouderen.

Reageer