Consumentenbond.nl

Gepersonaliseerde aanbiedingen op basis van je bankgegevens

• 7 juni 2019
  • 72 reacties
  • 13385 Bekeken

Reputatie 4
Badge +5
Zoals in dit topic al is aangegeven gaat ING aanbiedingen doen op basis van je af- en bijschrijvingen. Denk dan aan een aanbieding voor een hypotheek als ze zien dat je per maand veel betaalt aan huur. Of je krijgt een reclame voor een reisverzekering of creditcard als je op een luchthaven geld pint.

Wij zijn benieuwd of je hier behoefte aan hebt. Vul onderstaande poll in en licht je antwoord toe in een reactie.

Heb jij behoefte aan gepersonaliseerde aanbiedingen op basis van je af- en bijschriften?

72 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Dat zou best wel eens goed uit kunnen komen bij de ING met hun rentepuntenwinkel en andere diensten die zij leveren.
Ik maak regelmatig gebruik van de rentepuntenwinkel, de laatste was een nieuwe TomTom met veel accessoires die ik toch al wilde hebben.
Scheelt toch € 100,00 plus nog een berg accessoires erbij.
Reputatie 2
Badge
Als ik iets nodig heb, ga ik daarnaar op zoek. Op deze manier krijg ik het gevoel, dat ze me weer iets willen aanpraten (zo werkt het wel bij veel mensen).
Daarnaast krijg je nooit iets te zien van zaken, die je niet eerder hebt aangeschaft.
Ofwel, eenzijdig en pusherig.
Voor mij dus een grote NEE!
Reputatie 2
Badge
Kijk goed uit met de rentepunten-winkel. Vaak kun je het elders goedkoper aanschaffen...
Reputatie 2
Badge +1
Wanneer het eigen producten van de bank betreft dan heb ik niet zoveel moeite mee (dan kan dat best eens handig zijn).
Anders wordt het wanneer het externe reclame is, daar zit ik niet op te wachten.
Je wordt tegenwoordig al dood gegooid op internet met zgn 'gepersonaliseerde' reclame (tenzij je daar natuurlijk weer maatregelen tegen neemt met tools in je browser 🙂.
Reputatie 3
Badge
Inbreuk op privacy. Prima als mensen dit willen en hier toestemming voor geven,
maar niet zónder expliciete toestemming (dus niet de opt out variant). Echt belachelijk. Als ik bij de ING zou zitten, zou dit echt voor mij een reden zijn om weg te gaan
Reputatie 3
Badge
Dit is een BETAALDE dienst van de ING. Ik wil ZELF bepalen of ik reclame wil krijgen ja of nee.
Ik wordt al helemaal gek van alle reclame 24/7.
Nu ook al op je betaalrekening?
Reden voor mij om na 50 jaar weg te gaan bij de ING.
Reputatie 2
Badge +1
Er is in mijn.ing.nl (onder Profiel => Privacy) een optie om deze reclame uit te zetten:

Reputatie 3
Badge
Er is in mijn.ing.nl (onder Profiel => Privacy) een optie om deze reclame uit te zetten:

Het zou andersom moeten zijn. Bovendien: nu is het voor hun eigen diensten. Over een jaar gaan ze het ook voor andere diensten en andere partijen gebruiken. Stap voor stap worden dit soort ‘doelen’ opgerekt. Ik maak me daar zorgen over. De vraag is: beschermt de wet ons hiertegen, en: wat accepteren mensen? Veel mensen reageren hier fel op en zijn hierop tegen. Maar er zijn ook genoeg mensen die zich geen zorgen maken en het allemaal prima vinden. Maar, al dat gebruik van data... we gaan echt de kant van China op. Maar als dat zo is, dan wil men dat blijkbaar. Ik in elk geval niet 😕
Reputatie 7
Badge +6
Inderdaad belachelijk dat we telkens zelf steeds opnieuw handmatig moeten ingrijpen om niet met iets geconfronteerd te worden wat we niet willen . Zou zeker andersom moeten zijn . Alleen met onze uitdrukkelijke toestemming dus .
Reputatie 2
Badge +1

Er is in mijn.ing.nl (onder Profiel => Privacy) een optie om deze reclame uit te zetten:Het zou andersom moeten zijn.

Mee eens, maar ik snap de keuze wel vanuit commercieel oogpunt.

Bovendien: nu is het voor hun eigen diensten. Over een jaar gaan ze het ook voor andere diensten en andere partijen gebruiken. Stap voor stap worden dit soort ‘doelen’ opgerekt. Ik maak me daar zorgen over.

Die kans is wel aanwezig dat het op een later tijdstip opgerekt wordt. Dat zijn inderdaad wel zorgwekkende zaken.

De vraag is: beschermt de wet ons hiertegen, en: wat accepteren mensen? Veel mensen reageren hier fel op en zijn hierop tegen. Maar er zijn ook genoeg mensen die zich geen zorgen maken en het allemaal prima vinden.

Dat is het basis principe van een democratie :-)

Maar, al dat gebruik van data... we gaan echt de kant van China op. Maar als dat zo is, dan wil men dat blijkbaar. Ik in elk geval niet :/

De vergelijking met China is wel erg overdreven. Daar speelt een heel ander gedachtegoed.

Het gebruik van data houd je toch niet tegen, het gebeurde vroeger al (handmatig) en nu nog steeds alleen heeft men er nu andere middelen voor om meer informatie uit die data te destilleren.

Persoonlijk maak ik me meer zorgen over het steeds meer uit handen geven van onze eigen democratie en identiteit richting Europa onder het mom dat we het als land alleen niet kunnen (redden, enz) en dat we Europese wetgeving nodig zouden hebben en dat dat heel erg goed is voor ons zou zijn.... maar goed dat is een andere discussie.

Om weer op de topic terug te komen: standaard staat het schuifje uit en daar kan ING nog wel wat kritiek op verwachten denk ik...
Reputatie 7
Badge +6
ING heeft het wel aangekondigd in een brief op hun website . Die krijg je echter niet automatisch te zien . Had ik ook niet gezien en niet geopend. Meteen dus maar gedaan en het genoemde het schuifje verzet . Daarbij ontdekte ik ook dat de cookies ingesteld stonden op compleet . Wist ik ook niet . Terug gezet naar basis .
Reputatie 1
Die gepersonaliseerde aanbiedingen van de ING zijn de druppels die bij mij de emmer doet overlopen. Na de salarisambitie van directeur Hamers, de boete van 700 miljoen voor het niet controleren op frauduleuze transacties en het maandenlange gedram dat ik over moet op de ING app ben ik het vertrouwen kwijt in de ING. Ik heb me vanmorgen aangemeld bij een andere bank die op een aantal punten zoals salaris voor de top en duurzaamheid beter scoort.
Reputatie 2
Badge +1
ING heeft het wel aangekondigd in een brief op hun website . Die krijg je echter niet automatisch te zien . Had ik ook niet gezien en niet geopend. Meteen dus maar gedaan en het genoemde het schuifje verzet .

ING heeft het ook in de App aangekondigd en daar ook vermeld dat je het zelf uit kunt zetten (dus impliciet aangegeven dat het aan staat).
Reputatie 3
Badge +1
Mag dit zomaar? De ING heeft mijn gegevens en mijn transacties met als doel dat ze mijn betalingsverkeer regelen. Daar betaal ik ze voor als dienstverlener. Als het doel van het verwerken nu ineens eenzijdig wordt aangepast door de ING is dat niet in strijd met de AVG?
Zeker de manier waarop dit er met enkel een simpele mededeling wordt doorgeduwd, is geheel niet fris.
Had alles al uitgezet maar ben nog steeds absoluut niet te spreken over deze praktijken van de ING.
Reputatie 2
Badge
Bankzaken zijn privé. Het is al erg genoeg dat je met steeds minder diensten (alles gaat digitaal) steeds meer voor je bankrekening moet betalen. Nu willen ze ook nog eens hiermee geldverdienen, met mijn privacy gegevens. Denk maar niet dat de opbrengsten ten goede van ons, de klanten, gaat komen. Hooguit voor hogere bonussen.
Ik ben van mening dat dit alleen maar mag als je daar expliciet toestemming voor hebt gegeven en niet andersom.
Reputatie 1
ING moet doen waar ze voor bedoeld zijn Hebzucht is hier het motief Wij zijn het middel om steeds grotere winsten te maken De winst van ING gaat ten koste van onze portomonee Wij moeten alles maar slikken Waar is de overheidbank. Ik wil daar graag naar terug
Reputatie 1
Mooie tip om het schuifje te verplaatsen in mijn.ing. Ga ik gelijk doen. Bij dat gedoe om het salaris van CEO Hamers liep voor mij de emmer over. Heb toen al mijn spaargeld daar weggehaald en bij een “ideologisch” wat correctere bank gestald. Kreeg daar nog wel een huilebalk brief van Hamers / ING achteraan, maar helaas voor hen. Waar zijn de tijden van die goeie ouwe Postbank.
Reputatie 1
Je blijkt ook je cookie-instellingen te kunnen aanpassen. Als je geen "analyse en persoonlijke aanbiedingen op websites/apps van ING" wilt, dan krijg je "een REDELIJK werkende website en app".
Blijkbaar moet je persoonlijke aanbiedingen accepteren als je een GOED werkende website en app wilt hebben. Dit riekt naar chantage!
Reputatie 1
Ik vind het best om algemene reclame te zien voor bankproducten op de website, zo lang ik die maar makkelijk kan wegklikken, maar ik ben er principieel op tegen dat er een profiel aangemaakt worden op basis van bij- en afschrijvingen. Het merendeel van de boekingen is totaal irrelevant voor bankproducten, wat gebeurt er met die gegevens? Uiteraard zal er in de voorwaarden staan dat die niet gebruikt en opgeslagen worden, maar er zal toch eerst een selectie gemaakt moeten worden, lees verzameld moeten worden. Hoe kan ik controleren wat er met die gegevens gebeurt? Hier wordt weer een grens overschreden die ik niet overschreden wens te zien. Zeker niet bij een bank, waar je in deze tijd nu eenmaal niet meer zonder kunt.
Reputatie 7
Badge +6
Ja @Ir F.R.P. van Deelen . Daar ergerde ik me ook fors aan . Ik verdenk ze van opzettelijke bangmakerij . Dat we dan toch maar alle cookies accepteren om te voorkomen dat we problemen ondervinden . Wat is het toch een waardeloze klantonvriendelijke bank geworden.
Reputatie 6
Badge +4
ik zou voor willen stellen, om ook deze discussie weer wat in balans te houden, om aan de poll de volgende vraag toe te voegen:

Ik gebruik een klantenkaart van de supermarkt (bv de bonuskaart van de appie).

en deze uitspraak in de discussie betrekken mag uiteraard ook, wie van jullie heeft 'm? Want daar accepteren we dit nl al jaren en maken er goed gebruik van 😉
Reputatie 7
Badge +6
TS Celine had het toch echt over wat ING met klantgegevens tracht te doen . Klantenkaarten van winkelketens hebben ook als bijbedoeling om meer van ons te weten te komen en daar reclame-uitingen op af te stemmen . Ander onderwerp dat echter wel ongeveer over hetzelfde gaat. Met sommige klantenkaarten is best wel aardig voordeel te behalen . geeft ING ons ook geldelijke voordeeltjes als we toestemmen in wat ze van ons willen? Dacht het niet.
Reputatie 3
Badge +3
Kijk goed uit met de rentepunten-winkel. Vaak kun je het elders goedkoper aanschaffen...

Precies. Nog nooit gebruik van gemaakt, ik heb inmiddels miljoenen punten. Waren het maar euro's (of desnoods eurocenten)😆
Reputatie 3
Badge +3
ING heeft het ook in de App aangekondigd en daar ook vermeld dat je het zelf uit kunt zetten (dus impliciet aangegeven dat het aan staat).

Kan wel zijn, maar a) ik heb die app niet (wil geen bankzaken doen via mijn telefoon) dus ik weet van niks en b) zoiets hoort standaard op UIT te staan en níet op aan. Zodat je zelf kunt kiezen of je iets aan of uit wenst te hebben.
Het lijkt onderhand Facebook wel, daar hebben ze ook van die streken. Niets is meer privé...
Reputatie 3
Badge +3
Lijkt me wel duidelijk intussen he ING? Zie de poll: 98% heeft hier geen behoefte aan. Weg ermee dus...

Reageer