Consumentenbond.nl

Gepersonaliseerde aanbiedingen op basis van je bankgegevens

• 7 juni 2019
  • 72 reacties
  • 13396 Bekeken

Toon eerste bericht

72 reacties

Leuk idee maar als ze reclame willen sturen moeten ze wel het pakket gratis maken. Zolang ik moet betalen voor het pakket geen reclame.
GDPR article 25: Controller zal security-by-default toepassen. Dus opt-in ipv opt-out. ING draait het om. Kennelijk is het in het DNA van ING om naar zich toe te rekenen, ook al heeft dit in het verleden meerdere keren weerstaand en aanpassing opgeleverd (denk aan eerdere pogingen data van rekeninghouders te gebruiken, toen salaris van CEO).
Zoals in dit topic al is aangegeven gaat ING aanbiedingen doen op basis van je af- en bijschrijvingen. Denk dan aan een aanbieding voor een hypotheek als ze zien dat je per maand veel betaalt aan huur. Of je krijgt een reclame voor een reisverzekering of creditcard als je op een luchthaven geld pint.
Wij zijn benieuwd of je hier behoefte aan hebt. Vul onderstaande poll in en licht je antwoord toe in een reactie.

Wat mij betreft vind het pure diefstal van mijn prive leven. Het gaat de bank geen reet aan of ik op station ben of in het theater. Natuurlijk kunnen ze nu ook zien waar ik ben. Maar deze gegeens gebruiken is een stap verder. De bank zal hierop flink geld verdienen en als consument krijg je er geen sou voor. De volgende stap is dat het bedrijf, voor wie reclame wordt gemaild, zelf naw gegevens gaat krijgen. Natuurlijk niet zegt de ING nu. Met nadruk op nu.

Zoals in dit topic al is aangegeven gaat ING aanbiedingen doen op basis van je af- en bijschrijvingen. Denk dan aan een aanbieding voor een hypotheek als ze zien dat je per maand veel betaalt aan huur. Of je krijgt een reclame voor een reisverzekering of creditcard als je op een luchthaven geld pint.
Wij zijn benieuwd of je hier behoefte aan hebt. Vul onderstaande poll in en licht je antwoord toe in een reactie.
Wat mij betreft vind het pure diefstal van mijn prive leven. Het gaat de bank geen reet aan of ik op station ben of in het theater. Natuurlijk kunnen ze nu ook zien waar ik ben. Maar deze gegeens gebruiken is een stap verder. De bank zal hierop flink geld verdienen en als consument krijg je er geen sou voor. De volgende stap is dat het bedrijf, voor wie reclame wordt gemaild, zelf naw gegevens gaat krijgen. Natuurlijk niet zegt de ING nu. Met nadruk op nu.

Inderdaaddiefstal van privé gegevens. Wat is de wet op privacy gegevens nog waard.
Mmisschien de ING een dikke rekening sturen voor het gebruik/misbruik van privé gegevens?
Mmisschien stoppen ze dan een keer met al die gedwongen onzin.
Reputatie 6
Badge +4
wat is er precies diefstal aan? dat is nogal een beschuldiging. al je gegevens zijn daar bekend en je kunt aangeven dat je niet wilt dat die gebruikt worden.

persoonlijk vind ik dat dat andersom zou moeten, dus aangeven dat je wel mooie aanbiedingen wilt zien zoals bij de appie bonuskaart
meneer/mevrouw stroeve begrijpt het helaas niet. Banken zijn ervoor om het betalingsverkeer,en alles wat daarbij hoort, correct te laten verlopen en NIET om de gegevens te gebruiken en te verkopen voor reclame doeleinden. Deze bank is helaas het vertrouwen niet meer waard en er is dus een ernstige schending van de privacy. Zeker als je een dergelijke mogelijkheid moet uitzetten ipv aanzetten. Oftewel de deur moet sluiten, die blijkbaar standaard openstaat.
Het is een grove schending van mijn privacy als ING op basis van mijn bank/betalings/gedrag mij ongevraagd allerlei producten wil verkopen. ING weg ermee! Gelukkig ben ik jaren geleden al tot dat inzicht gekomen en heb ik mijn ING rekening ingeruild voor een andere bank.
Reputatie 6
Badge +4
beste mijnheer/mevrouw steen, volgens mij is een bank net als de appie een commerciele instelling, dus ik begrijp inderdaad iets niet.... van uw uitspraak
Weer een nieuw verdien model voor ING ten koste van hun klanten alsof ze daar nog niet genoeg aan verdienen. De rentepunten winkel is al niet anders; de artikelen worden voor de 100% prijs aangeboden waardoor je met aftrek van de punten nog duurder uit kunt zijn dan wanneer je zelf op zoek gaat.
Reputatie 7
Badge +5
Ja @Ir F.R.P. van Deelen . Daar ergerde ik me ook fors aan . Ik verdenk ze van opzettelijke bangmakerij . Dat we dan toch maar alle cookies accepteren om te voorkomen dat we problemen ondervinden . Wat is het toch een waardeloze klantonvriendelijke bank geworden.

Yeah, tell me about it.

Ik heb mijn schuifje overigens en ook nu al op 'uit' gezet.
Badge
Kan wat mij betreft heel interessant zijn. Advertenties krijg je toch wel, dan maar advertenties waar je wél wat aan hebt wat mij betreft
Reputatie 7
Blij dat ik geen klant van ING ben maar de rest zal wel volgen.
Badge
Dit idiote proefbalonnetje is al eerderdoor ING opgelaten.
Er ontstond een storm van kritiek.
Nu die stof is neergedwarreld voert ING dit snode plan gewoon door.

Voorwaarden doorgeven persoonlijke gegevens
Er zijn 6 situaties waarin organisaties uw persoonsgegevens mogen doorgeven aan anderen:
  • Met uw toestemming
  • Uitvoeren van een overeenkomst
  • Wettelijke verplichting
  • Uw vitaal belang
  • Uitvoering van een publiekrechtelijke taak
  • Gerechtvaardigd belang van de organisatie
aan punt 1 voldoet ING al niet, de klant moet zelf nee, zeggen. ING gaat bij voorbaat al uit van ja.
de andere punten zijn geen van allen van toepassing.
Kennelijk zit Autoriteit persoonsgegevens daar helemaal niet mee.

1. in de privé instelling heeft ING die toestemming n.b. zelf al aangezet nog voordat de klant daarvoor toestemming heeft gegeven.
  2. Klant wordt geacht actief zelf die toestemming uit te zetten.
Dat is de omgekeerde wereld, bedreigend en abject.

Banken moeten doen waar ze voor zijn: spaargeld gebruiken om uit te lenen en een betaaldienst runnen.
ING wekt de schijn dat door het betaalgedrag van de klant te verkopen aan derden, hij daar mogelijk baat bij kan hebben. Dat is is bancaire bullshit.
Het is een verdienmodel van de bank ten koste van de privacy van de klant.
Van die klanten bestaat nu een database waar van alles uit kan worden geanalyseerd.
Ranzig en totaal ongewenst.

Indien een klant toch meent daar baat bij te hebben zal ING op zijn minst die betaalrekening gratis moeten aanbieden.
Voor wat hoort wat,.
Maar dat heeft nog nooit voor enige bank gegolden.
Badge +1
De voordelen liggen eenzijdig bij de ING, maar laat mij dat even uitleggen.
Bijvoorbeeld bij Google krijg ik GMail, een heel goed en veilig mail pakket.
Ook gebruik ik de prima Google zoekmachine.
Daarbij krijg ik ook gepersonaliseerde advertenties, maar met twee opmerkingen:
  • De gratis services worden betaald via die advertenties,
  • De advertenties van Google zijn nooit echt irritant, daar zijn ze op ontworpen.
Beide eigenschappen mis ik echt bij het ING aanbod, je krijgt daar niets terug.
Dus ING je hebt hier huiswerk te doen:
  • Met die advertenties moet ik korting krijgen op de kosten van mijn rekening,
  • Om de irritatie te minimaliseren wil ik inspraak "hoe en wat" ze aangeboden worden.
Aabsoluut tegen. Het iuszal weg genoeg dat de bank bankgegevens van cliënten mag laten inzien aan bedrijven (weliswaar met toestemming, maar toch). Een glijdende schaal naar verkwanseling van privegegevens. Ik vertrouw banken, en vooral deze, op geen enkele wijze, zowel niet hoe ze prive gegevens (verder) gebruiken en de beveiligd worden. Met de bekende salamitactiek wordt privacy steeds verder opgerekt.
ING directie wil op Facebook lijken (denk ik), data verkopen, reclame maken
Er zijn 6 situaties waarin organisaties uw persoonsgegevens mogen doorgeven aan anderen:
  • Met uw toestemming
  • Uitvoeren van een overeenkomst
  • Wettelijke verplichting
  • Uw vitaal belang
  • Uitvoering van een publiekrechtelijke taak
  • Gerechtvaardigd belang van de organisatie
aan punt 1 voldoet ING al niet, de klant moet zelf nee, zeggen. ING gaat bij voorbaat al uit van ja.
de andere punten zijn geen van allen van toepassing.
Kennelijk zit Autoriteit persoonsgegevens daar helemaal niet mee.

Dit zijn niet de voorwaarden waaronder men gegevens mag doorgeven maar de voorwaarden waaronder een bedrijf gegevens mag VERWERKEN. Maar bovenal dit de lijst van opties, het is dus of 1 of 2 of 3 en niet en 1 en 2 en 3 t/m 6. Dat doorgeven is dus sowieso ook niet aan de orde en het is een discussie of dat verwerken mag. Men zou zich bijvoorbeeld kunnen beroepen op een gerechtvaardigd belang.
Krijg al zoveel ongevraagde reclame via tv, brievenbus, internet, telefoon enz. En nu zeker niet via mijn bank. Ben i even blij dat ik niet bij ING zit.
Dat zou best wel eens goed uit kunnen komen bij de ING met hun rentepuntenwinkel en andere diensten die zij leveren.
Ik maak regelmatig gebruik van de rentepuntenwinkel, de laatste was een nieuwe TomTom met veel accessoires die ik toch al wilde hebben.
Scheelt toch € 100,00 plus nog een berg accessoires erbij.

Die rentepunten leveren niets op. even zoeken op internet en je vind de artikelen voor dezelfde of zelfs een lagere prijs.
Laten ze zich met goed en integer bankieren bezig houden. Daar hebben ze hun handen al vol aan. Ik ga er geen gebruik van maken.
Reputatie 7
Badge +5
Laten ze zich met goed en integer bankieren bezig houden. Daar hebben ze hun handen al vol aan. Ik ga er geen gebruik van maken.

HEAR, HEAR!!!!
Een groot NEE!!!! Het zou veel beter zijn als zij zich bemoeien met hun eigen services die ze aan de klant moet geven bvb. nu dat ze de TAN nr. afschaffen en nog steeds geen lezeraparaatjes hebben geleverd aan de mensen die geen smartphone hebben of kunnen gebruiken.En ook denken aan de blinde en slechtziende met het invoer met een praataparaatje (zoals het laatst ook de Rabo heeft ingevoerd.
Ik hoop dat de consumentenbond een proefproces tegen de ING begint om duidelijk te krijgen in hoeverre privé data anders gebruikt mogen worden dan waarvoor in eerste instantie bedoeld. Dus anders dan alleen voor de bankzaken. ING is daar mijns inziens volledig fout zowel qua gebruik als met de optie in tenzij die ook nog eens niet duidelijk vertoond wordt zonder brief te moeten openen.
SVP Consumentenbond voer dit proces ook om de privacy waakhond wakker te schudden want die lijkt rustig te slapen.
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb die scanner besteld . Daarbij zeiden ze zelf dat ik hem binnen 4 weken in huis zou hebben ......Dat is nu meer dan 5 weken geleden. Ja , ING zorg maar dat jullie service beter wordt en hou op met klanten zaken op te dringen die ze helemaal niet willen. Overigens @farendt41 , je kunt die TAN gewoon blijven gebruiken tot je die scanner hebt. Daarom heb ik ook nog niet aan de bel getrokken.
Reputatie 7
Badge +5
Ik heb die scanner besteld . Daarbij zeiden ze zelf dat ik hem binnen 4 weken in huis zou hebben ......Dat is nu meer dan 5 weken geleden. Ja , ING zorg maar dat jullie service beter wordt en hou op met klanten zaken op te dringen die ze helemaal niet willen. Overigens @farendt41 , je kunt die TAN gewoon blijven gebruiken tot je die scanner hebt. Daarom heb ik ook nog niet aan de bel getrokken.

Ik ook niet, ik hou bovendien niet van belletje trekken en ik heb ook nog niets besteld. Laten we maar eens kijken waar het schip strandt.

Reageer