Consumentenbond.nl

Gepersonaliseerde aanbiedingen op basis van je bankgegevens

  • 7 juni 2019
  • 72 reacties
  • 13396 Bekeken

Reputatie 4
Badge +5
Zoals in dit topic al is aangegeven gaat ING aanbiedingen doen op basis van je af- en bijschrijvingen. Denk dan aan een aanbieding voor een hypotheek als ze zien dat je per maand veel betaalt aan huur. Of je krijgt een reclame voor een reisverzekering of creditcard als je op een luchthaven geld pint.

Wij zijn benieuwd of je hier behoefte aan hebt. Vul onderstaande poll in en licht je antwoord toe in een reactie.

Heb jij behoefte aan gepersonaliseerde aanbiedingen op basis van je af- en bijschriften?


72 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Dank @M.G. Leeuw . Alle aanvullende info is uiteraard welkom . Banken stoppen dit soort zaken zo ver mogelijk weg. Het zal dus even zoeken zijn. Meestal zal het te vinden zijn bij persoonlijke instellingen of privacy-instellingen lijkt me.
Reputatie 3
Badge +4
@E.T. Wiersum Ook de Volksbank (oa SNS bank) doet het ook. Dit staat ook in de berichtgeving van de AP.
Ik heb zelf geen account bij deze banken, dus kan helaas niet vertellen, hoe men het daar uit kan zetten.
Reputatie 7
Badge +6
Inmiddels is uitgekomen dat ABN-AMRO dit stiekem al veel langer doet zonder de klanten uitdrukkelijk toestemming te vragen. Dan is ING eerlijker. Wie bankiert bij ABN-AMRO en het uit wil zetten , volg deze stappen : Inloggen - instellingen - persoonlijke gegevens - gebruik van mijn gegevens aanpassen . Dan krijg je vier keuzemogelijkheden te zien . Uiteraard heeft ook hier de bank maar even zonder onze toestemming de bovenste aangevinkt wat voor hun zelf het gunstigst is . Als je niets wil , moet je de onderste aanvinken en vervolgens bevestigen. Rabo beraadt zich nog en heeft de klanten momenteel nog niets opgedrongen. Van andere banken heb ik geen info .
Reputatie 7
Badge +6
Hmmm ............De AP is inderdaad eindelijk wakker geworden na veel verontruste reacties . Ze hebben alle banken opgeroepen , voorzichtig te zijn met hun klantgegevens . Helaas heb ik nog nergens gelezen dat wat ING probeert NIET mag . Uiteraard kijken de andere banken hier ook met argusogen naar. Als ze het toch doordrukken zijn de mensen die het schuifje niet verzet hebben om wat voor reden dan ook , tegen hun wil weer een stuk privacy kwijt en krijgen allerlei reclame , ongeacht of ze dat wel of niet willen. Betaalgegevens dienen mijns inziens altijd binnen de muren van de bank te blijven . Ik betwijfel of mensen die geen bezwaar hebben wel door hebben wat de gevolgen kunnen zijn.
Reputatie 3
Badge +4
Inmiddels heeft de autoriteit persoonsgegevens hier een uitspraak over gedaan.
De ING gaat zich hierover beraden...
Wat mij betreft mag dit voorstel gelijk de vuilnisbak in.
Wil niet onder eigen naam reageren.
Ik zit helemaal niet op zoiets te wachten.
Zeker niet in mijn bankomgeving.

Altijd en overal die afleiding om je maar weer te bewegen iets aan te schaffen.

Nu gaat het nog enkel om producten van de bank zelf.
Als dit eenmaal is geaccepteerd dan kan je meer verwachten.
Jullie krijgen nooit een reclame aanbieding van jullie bank?
Neen, nooit!
Reputatie 6
Badge +4
jullie krijgen nooit een reclame aanbieding van jullie bank? Een bank is toch ook gewoon een commerciele instelling, er zijn zelfs beursgenoteerde banken 😉?! Iedereen heeft een zorgplicht, de ene wat meer dan de andere.
Reputatie 5
Badge +1

Er is een verschil met "andere bedrijven" omdat een bank een bijzondere zorgplicht heeft in NL.
van sommige "andere bedrijven" weten we dat dit het business model is. In dat spectrum zitten nogal wat verschillen.


Daar ben ik het mee eens. Stel dat mijn huisarts, omdat hij bepaalde zaken weet, commerciële aanbiedingen gaat doen. Dat vind ik ook niet prettig.
De schil tussen persoonlijk advies en aanbiedingen uit eigen belang is erg dun. Banken vertrouwen we dus wat dat betreft niet meer.
Reputatie 4
Badge +3
en dan te bedenken dat dit bij heel veel andere bedrijven al jaren gebeurt en we dat niet eens zagen, laat staan ons druk om maakten. Ik weet het, mijn stokpaardje ;-)

Er is een verschil met "andere bedrijven" omdat een bank een bijzondere zorgplicht heeft in NL.
van sommige "andere bedrijven" weten we dat dit het business model is. In dat spectrum zitten nogal wat verschillen.

GDPR article 25: Controller zal security-by-default toepassen. Dus opt-in ipv opt-out. ING draait het om. Kennelijk is het in het DNA van ING om naar zich toe te rekenen, ook al heeft dit in het verleden meerdere keren weerstaand en aanpassing opgeleverd (denk aan eerdere pogingen data van rekeninghouders te gebruiken, toen salaris van CEO).Probleem is dat AVG hier niet van toepassing is. Dit is op basis van bestaand klant/leverancier contact.
Je kan wel recht van verzet inroepen. Dat is dus het schuifje....


De AVG is welzeker van toepassing. Dat wil niet zeggen dat alles wat iedereen zo links en rechts aan conclusies produceert ook correct is maar de ING verwerkt gegevens van klanten en moet daarbij voldoen aan de wet.
Badge +6
N.a.v. het bericht op consumentenbond.nl "Gepersonaliseerde aanbiedingen op basis van je bankgegevens" vroeg ik mij hetvolgende af: als dit soort zaken gewoon wordt en het blijkt niet (eenvoudig) te stoppen, zou het dan wettelijk haalbaar zijn om de verstuurder van reclame hiervoor een rekening te sturen en betaling daarvan, desnoods helemaal tot voor de rechter, in rechtszaken die voor de verstuurder van de reclame veel tijd kosten, af te dwingen?

Hi @E.P. Wolterink, omdat jouw bericht meer aansluit bij dit reeds bestaande topic heb ik dit voor je verplaatst.
Reputatie 4
Badge +3
wat is er precies diefstal aan? dat is nogal een beschuldiging. al je gegevens zijn daar bekend en je kunt aangeven dat je niet wilt dat die gebruikt worden.

persoonlijk vind ik dat dat andersom zou moeten, dus aangeven dat je wel mooie aanbiedingen wilt zien zoals bij de appie bonuskaart


Die bonus kaart heb ik ook niet en zal ik ook niet gebruiken....
BTW als er met PIN betaald wordt dan is een bonus kaart helemaal niet nodig de winkelier krijgt dan de rekening houder gegevens al aangeleverd. (ten minste het rekening nummer), dus de unieke identifier is er dan al.
Met PSD2 kan hier mooie rapportage van gemaakt worden door een datamining bedrijf.
Reputatie 4
Badge +3
GDPR article 25: Controller zal security-by-default toepassen. Dus opt-in ipv opt-out. ING draait het om. Kennelijk is het in het DNA van ING om naar zich toe te rekenen, ook al heeft dit in het verleden meerdere keren weerstaand en aanpassing opgeleverd (denk aan eerdere pogingen data van rekeninghouders te gebruiken, toen salaris van CEO).
Probleem is dat AVG hier niet van toepassing is. Dit is op basis van bestaand klant/leverancier contact.
Je kan wel recht van verzet inroepen. Dat is dus het schuifje....
Als de moeite/kosten om reclame aan ons op te dringen groter is dan het te behalen voordeel, valt het misschien te stoppen. Omgekeerd geldt dat natuurlijk voor ons als individuen ook, dus 'onze moeite' om het te stoppen kan misschien gebundeld worden door bijv. De Consumentenbond?

Wat mij betreft correct, als reclame meer zou kosten dan het oplevert stopt deze vanzelf. Bedrijven zijn echt niet achterlijk dus de conclusie is helder, het loont. Op de marketing afdeling van een bedrijf waar ik ooit gewerkt heb was het credo dat van iedere gulden uitgegeven aan reclame de helft weggegooid is, het is alleen onmogelijk vast te stelen welke helft. Natuurlijk zijn er spelregels en zullen bedrijven de grenzen opzoeken en zullen die dan ook bewaakt moeten worden. Specifiek is over het ING verhaal het laatste woord gewoon nog niet gesproken en zal het waarschijnlijk de rechter zijn die het laatste woord heeft.
Reputatie 6
Badge +4
en dan te bedenken dat dit bij heel veel andere bedrijven al jaren gebeurt en we dat niet eens zagen, laat staan ons druk om maakten. Ik weet het, mijn stokpaardje 😉
Reputatie 7
Badge +6
Als de politiek mee wil werken , is wat ING doet snel per wet te veranderen . Ons zou mijns inziens uitdrukkelijk gevraagd moeten worden of we het willen. Als we niet reageren behoren ze het niet TOCH te kunnen doen. We krijgen al veel te veel ongevraagd reclame te zien en te horen waar we geen grip op hebben. Het ergste is dat we de gigantische kosten ook nog eens zelf betalen doordat het in de prijzen van producten doorberekend wordt.
Als de moeite/kosten om reclame aan ons op te dringen groter is dan het te behalen voordeel, valt het misschien te stoppen. Omgekeerd geldt dat natuurlijk voor ons als individuen ook, dus 'onze moeite' om het te stoppen kan misschien gebundeld worden door bijv. De Consumentenbond?
In een woord; nee. Wat doet u denken dat zoiets zou werken?
N.a.v. het bericht op consumentenbond.nl "Gepersonaliseerde aanbiedingen op basis van je bankgegevens" vroeg ik mij hetvolgende af: als dit soort zaken gewoon wordt en het blijkt niet (eenvoudig) te stoppen, zou het dan wettelijk haalbaar zijn om de verstuurder van reclame hiervoor een rekening te sturen en betaling daarvan, desnoods helemaal tot voor de rechter, in rechtszaken die voor de verstuurder van de reclame veel tijd kosten, af te dwingen?
Hier heb ik ABSOLUUT geen behoefte aan. Ongevraagde reclame irriteert alleen maar
Reputatie 7
Badge +5
Ik heb die scanner besteld . Daarbij zeiden ze zelf dat ik hem binnen 4 weken in huis zou hebben ......Dat is nu meer dan 5 weken geleden. Ja , ING zorg maar dat jullie service beter wordt en hou op met klanten zaken op te dringen die ze helemaal niet willen. Overigens @farendt41 , je kunt die TAN gewoon blijven gebruiken tot je die scanner hebt. Daarom heb ik ook nog niet aan de bel getrokken.

Ik ook niet, ik hou bovendien niet van belletje trekken en ik heb ook nog niets besteld. Laten we maar eens kijken waar het schip strandt.
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb die scanner besteld . Daarbij zeiden ze zelf dat ik hem binnen 4 weken in huis zou hebben ......Dat is nu meer dan 5 weken geleden. Ja , ING zorg maar dat jullie service beter wordt en hou op met klanten zaken op te dringen die ze helemaal niet willen. Overigens @farendt41 , je kunt die TAN gewoon blijven gebruiken tot je die scanner hebt. Daarom heb ik ook nog niet aan de bel getrokken.
Ik hoop dat de consumentenbond een proefproces tegen de ING begint om duidelijk te krijgen in hoeverre privé data anders gebruikt mogen worden dan waarvoor in eerste instantie bedoeld. Dus anders dan alleen voor de bankzaken. ING is daar mijns inziens volledig fout zowel qua gebruik als met de optie in tenzij die ook nog eens niet duidelijk vertoond wordt zonder brief te moeten openen.
SVP Consumentenbond voer dit proces ook om de privacy waakhond wakker te schudden want die lijkt rustig te slapen.

Reageer