Consumentenbond.nl

Gepersonaliseerde aanbiedingen op basis van je bankgegevens

  • 7 juni 2019
  • 72 reacties
  • 13396 Bekeken

Reputatie 4
Badge +5
Zoals in dit topic al is aangegeven gaat ING aanbiedingen doen op basis van je af- en bijschrijvingen. Denk dan aan een aanbieding voor een hypotheek als ze zien dat je per maand veel betaalt aan huur. Of je krijgt een reclame voor een reisverzekering of creditcard als je op een luchthaven geld pint.

Wij zijn benieuwd of je hier behoefte aan hebt. Vul onderstaande poll in en licht je antwoord toe in een reactie.

Heb jij behoefte aan gepersonaliseerde aanbiedingen op basis van je af- en bijschriften?


72 reacties

Reputatie 3
Badge
Dit is een BETAALDE dienst van de ING. Ik wil ZELF bepalen of ik reclame wil krijgen ja of nee.
Ik wordt al helemaal gek van alle reclame 24/7.
Nu ook al op je betaalrekening?
Reden voor mij om na 50 jaar weg te gaan bij de ING.
Reputatie 3
Badge
Inbreuk op privacy. Prima als mensen dit willen en hier toestemming voor geven,
maar niet zónder expliciete toestemming (dus niet de opt out variant). Echt belachelijk. Als ik bij de ING zou zitten, zou dit echt voor mij een reden zijn om weg te gaan
Reputatie 3
Badge +1
Mag dit zomaar? De ING heeft mijn gegevens en mijn transacties met als doel dat ze mijn betalingsverkeer regelen. Daar betaal ik ze voor als dienstverlener. Als het doel van het verwerken nu ineens eenzijdig wordt aangepast door de ING is dat niet in strijd met de AVG?
Zeker de manier waarop dit er met enkel een simpele mededeling wordt doorgeduwd, is geheel niet fris.
Had alles al uitgezet maar ben nog steeds absoluut niet te spreken over deze praktijken van de ING.
Reputatie 2
Badge
Kijk goed uit met de rentepunten-winkel. Vaak kun je het elders goedkoper aanschaffen...
Reputatie 3
Badge
Er is in mijn.ing.nl (onder Profiel => Privacy) een optie om deze reclame uit te zetten:



Het zou andersom moeten zijn. Bovendien: nu is het voor hun eigen diensten. Over een jaar gaan ze het ook voor andere diensten en andere partijen gebruiken. Stap voor stap worden dit soort ‘doelen’ opgerekt. Ik maak me daar zorgen over. De vraag is: beschermt de wet ons hiertegen, en: wat accepteren mensen? Veel mensen reageren hier fel op en zijn hierop tegen. Maar er zijn ook genoeg mensen die zich geen zorgen maken en het allemaal prima vinden. Maar, al dat gebruik van data... we gaan echt de kant van China op. Maar als dat zo is, dan wil men dat blijkbaar. Ik in elk geval niet 😕
Reputatie 7
Badge +6
Inderdaad belachelijk dat we telkens zelf steeds opnieuw handmatig moeten ingrijpen om niet met iets geconfronteerd te worden wat we niet willen . Zou zeker andersom moeten zijn . Alleen met onze uitdrukkelijke toestemming dus .
Reputatie 2
Badge
Bankzaken zijn privé. Het is al erg genoeg dat je met steeds minder diensten (alles gaat digitaal) steeds meer voor je bankrekening moet betalen. Nu willen ze ook nog eens hiermee geldverdienen, met mijn privacy gegevens. Denk maar niet dat de opbrengsten ten goede van ons, de klanten, gaat komen. Hooguit voor hogere bonussen.
Ik ben van mening dat dit alleen maar mag als je daar expliciet toestemming voor hebt gegeven en niet andersom.
Reputatie 2
Badge +1
Er is in mijn.ing.nl (onder Profiel => Privacy) een optie om deze reclame uit te zetten:

Reputatie 2
Badge
Als ik iets nodig heb, ga ik daarnaar op zoek. Op deze manier krijg ik het gevoel, dat ze me weer iets willen aanpraten (zo werkt het wel bij veel mensen).
Daarnaast krijg je nooit iets te zien van zaken, die je niet eerder hebt aangeschaft.
Ofwel, eenzijdig en pusherig.
Voor mij dus een grote NEE!
Reputatie 1
Die gepersonaliseerde aanbiedingen van de ING zijn de druppels die bij mij de emmer doet overlopen. Na de salarisambitie van directeur Hamers, de boete van 700 miljoen voor het niet controleren op frauduleuze transacties en het maandenlange gedram dat ik over moet op de ING app ben ik het vertrouwen kwijt in de ING. Ik heb me vanmorgen aangemeld bij een andere bank die op een aantal punten zoals salaris voor de top en duurzaamheid beter scoort.
Reputatie 1
Je blijkt ook je cookie-instellingen te kunnen aanpassen. Als je geen "analyse en persoonlijke aanbiedingen op websites/apps van ING" wilt, dan krijg je "een REDELIJK werkende website en app".
Blijkbaar moet je persoonlijke aanbiedingen accepteren als je een GOED werkende website en app wilt hebben. Dit riekt naar chantage!
Reputatie 3
Badge +3
ING heeft het ook in de App aangekondigd en daar ook vermeld dat je het zelf uit kunt zetten (dus impliciet aangegeven dat het aan staat).

Kan wel zijn, maar a) ik heb die app niet (wil geen bankzaken doen via mijn telefoon) dus ik weet van niks en b) zoiets hoort standaard op UIT te staan en níet op aan. Zodat je zelf kunt kiezen of je iets aan of uit wenst te hebben.
Het lijkt onderhand Facebook wel, daar hebben ze ook van die streken. Niets is meer privé...
Reputatie 1
Mooie tip om het schuifje te verplaatsen in mijn.ing. Ga ik gelijk doen. Bij dat gedoe om het salaris van CEO Hamers liep voor mij de emmer over. Heb toen al mijn spaargeld daar weggehaald en bij een “ideologisch” wat correctere bank gestald. Kreeg daar nog wel een huilebalk brief van Hamers / ING achteraan, maar helaas voor hen. Waar zijn de tijden van die goeie ouwe Postbank.
Reputatie 1
Ik vind het best om algemene reclame te zien voor bankproducten op de website, zo lang ik die maar makkelijk kan wegklikken, maar ik ben er principieel op tegen dat er een profiel aangemaakt worden op basis van bij- en afschrijvingen. Het merendeel van de boekingen is totaal irrelevant voor bankproducten, wat gebeurt er met die gegevens? Uiteraard zal er in de voorwaarden staan dat die niet gebruikt en opgeslagen worden, maar er zal toch eerst een selectie gemaakt moeten worden, lees verzameld moeten worden. Hoe kan ik controleren wat er met die gegevens gebeurt? Hier wordt weer een grens overschreden die ik niet overschreden wens te zien. Zeker niet bij een bank, waar je in deze tijd nu eenmaal niet meer zonder kunt.
Reputatie 1
ING moet doen waar ze voor bedoeld zijn Hebzucht is hier het motief Wij zijn het middel om steeds grotere winsten te maken De winst van ING gaat ten koste van onze portomonee Wij moeten alles maar slikken Waar is de overheidbank. Ik wil daar graag naar terug
Reputatie 7
Badge +6
Ja @Ir F.R.P. van Deelen . Daar ergerde ik me ook fors aan . Ik verdenk ze van opzettelijke bangmakerij . Dat we dan toch maar alle cookies accepteren om te voorkomen dat we problemen ondervinden . Wat is het toch een waardeloze klantonvriendelijke bank geworden.
Reputatie 2
Badge +1
Wanneer het eigen producten van de bank betreft dan heb ik niet zoveel moeite mee (dan kan dat best eens handig zijn).
Anders wordt het wanneer het externe reclame is, daar zit ik niet op te wachten.
Je wordt tegenwoordig al dood gegooid op internet met zgn 'gepersonaliseerde' reclame (tenzij je daar natuurlijk weer maatregelen tegen neemt met tools in je browser 🙂.
Reputatie 7
Badge +6
ING heeft het wel aangekondigd in een brief op hun website . Die krijg je echter niet automatisch te zien . Had ik ook niet gezien en niet geopend. Meteen dus maar gedaan en het genoemde het schuifje verzet . Daarbij ontdekte ik ook dat de cookies ingesteld stonden op compleet . Wist ik ook niet . Terug gezet naar basis .
Reputatie 3
Badge +3
Kijk goed uit met de rentepunten-winkel. Vaak kun je het elders goedkoper aanschaffen...

Precies. Nog nooit gebruik van gemaakt, ik heb inmiddels miljoenen punten. Waren het maar euro's (of desnoods eurocenten)😆
Reputatie 3
Badge +3
Lijkt me wel duidelijk intussen he ING? Zie de poll: 98% heeft hier geen behoefte aan. Weg ermee dus...
Leuk idee maar als ze reclame willen sturen moeten ze wel het pakket gratis maken. Zolang ik moet betalen voor het pakket geen reclame.
GDPR article 25: Controller zal security-by-default toepassen. Dus opt-in ipv opt-out. ING draait het om. Kennelijk is het in het DNA van ING om naar zich toe te rekenen, ook al heeft dit in het verleden meerdere keren weerstaand en aanpassing opgeleverd (denk aan eerdere pogingen data van rekeninghouders te gebruiken, toen salaris van CEO).
Zoals in dit topic al is aangegeven gaat ING aanbiedingen doen op basis van je af- en bijschrijvingen. Denk dan aan een aanbieding voor een hypotheek als ze zien dat je per maand veel betaalt aan huur. Of je krijgt een reclame voor een reisverzekering of creditcard als je op een luchthaven geld pint.
Wij zijn benieuwd of je hier behoefte aan hebt. Vul onderstaande poll in en licht je antwoord toe in een reactie.


Wat mij betreft vind het pure diefstal van mijn prive leven. Het gaat de bank geen reet aan of ik op station ben of in het theater. Natuurlijk kunnen ze nu ook zien waar ik ben. Maar deze gegeens gebruiken is een stap verder. De bank zal hierop flink geld verdienen en als consument krijg je er geen sou voor. De volgende stap is dat het bedrijf, voor wie reclame wordt gemaild, zelf naw gegevens gaat krijgen. Natuurlijk niet zegt de ING nu. Met nadruk op nu.
Badge
Dit idiote proefbalonnetje is al eerderdoor ING opgelaten.
Er ontstond een storm van kritiek.
Nu die stof is neergedwarreld voert ING dit snode plan gewoon door.

Voorwaarden doorgeven persoonlijke gegevens
Er zijn 6 situaties waarin organisaties uw persoonsgegevens mogen doorgeven aan anderen:
  • Met uw toestemming
  • Uitvoeren van een overeenkomst
  • Wettelijke verplichting
  • Uw vitaal belang
  • Uitvoering van een publiekrechtelijke taak
  • Gerechtvaardigd belang van de organisatie
aan punt 1 voldoet ING al niet, de klant moet zelf nee, zeggen. ING gaat bij voorbaat al uit van ja.
de andere punten zijn geen van allen van toepassing.
Kennelijk zit Autoriteit persoonsgegevens daar helemaal niet mee.

  1. in de privé instelling heeft ING die toestemming n.b. zelf al aangezet nog voordat de klant daarvoor toestemming heeft gegeven.
  2. Klant wordt geacht actief zelf die toestemming uit te zetten.
Dat is de omgekeerde wereld, bedreigend en abject.

Banken moeten doen waar ze voor zijn: spaargeld gebruiken om uit te lenen en een betaaldienst runnen.
ING wekt de schijn dat door het betaalgedrag van de klant te verkopen aan derden, hij daar mogelijk baat bij kan hebben. Dat is is bancaire bullshit.
Het is een verdienmodel van de bank ten koste van de privacy van de klant.
Van die klanten bestaat nu een database waar van alles uit kan worden geanalyseerd.
Ranzig en totaal ongewenst.

Indien een klant toch meent daar baat bij te hebben zal ING op zijn minst die betaalrekening gratis moeten aanbieden.
Voor wat hoort wat,.
Maar dat heeft nog nooit voor enige bank gegolden.
Badge +1
De voordelen liggen eenzijdig bij de ING, maar laat mij dat even uitleggen.
Bijvoorbeeld bij Google krijg ik GMail, een heel goed en veilig mail pakket.
Ook gebruik ik de prima Google zoekmachine.
Daarbij krijg ik ook gepersonaliseerde advertenties, maar met twee opmerkingen:
  • De gratis services worden betaald via die advertenties,
  • De advertenties van Google zijn nooit echt irritant, daar zijn ze op ontworpen.
Beide eigenschappen mis ik echt bij het ING aanbod, je krijgt daar niets terug.
Dus ING je hebt hier huiswerk te doen:
  • Met die advertenties moet ik korting krijgen op de kosten van mijn rekening,
  • Om de irritatie te minimaliseren wil ik inspraak "hoe en wat" ze aangeboden worden.

Reageer